När hunden äter skit!!!

Lena Furberg

Trådstartare
Min underbara hund har en gräslig ovana - han äter skit. ALL skit (utom sin egen), framförallt hästskit, vilket jag kan stå ut med av nån anledning, men även HUNDskit (och annan onämnbar avföring... Urk) och detta driver mig till vansinne. Han VET att han inte får äta skiten, så när han närmar sig den (nu pratar vi om en KOPPLAD hund på koppelpromenad!) och jag inte upptäckt högen (som kan ligga dold i gräs eller bak en sten, men HAN känner ju Doften), DYKER han på den och glufsar i sig den med en obeskrivlig hastighet. Det spelar ingen roll hur arg jag blir, han tuggar som besatt med blicken stadigt fäst på mig och tungan brun och fin. Stoppa in händerna i munnen hans för att gräva ut det hela, det gör jag bara inte när vi är på promenad och jag sen får gå en halvtimma minst med smörjan på fingrarna. Och han, som annars lydigt släpper ifrån sig vad han stulit, spottar INTE ut denna godsak vad jag än gör.
Har jag själv hunnit se skiten, varnar jag honom med ett -NEEJJ! innan vi kommit fram och då tar han den inte. Men upptäcker han den före mig ... bingo! Inte en sportslig har jag!
Jag blir så ARG när han gör såhär!!! Vad skulle ni göra? Låta honom njuta av sina fynd, eller?? :d:mad:

Sv: När hunden äter skit!!!

Det här vill jag också gärna ha svar på

/lillamy lycklig ägare till ett bajsmonster

Jag har - tack gode gud - aldrig haft det problemet. Men en kompis hade en valp som var likadan. Den fick ha munkorg på promenaderna, och såfort den närmade sig en bajshög med nosen, så sa husse NEJ, och lockade direkt på den (den var i koppel) och så fick den jättesupergodis, nån form av pastej i tub som han tryckte in i mungipan (iom att den hade munkorg).

Sen gick de vidare, samma sak vid nästa hög. Enligt uppgift slutade den ganska snart äta bajs, däremot så letade den fortfarande bajshögar, men kom till husse och tindrade med ögonen och förväntade sig pastej istället. Vilket den fick ganska länga, nu bryr den sig ine om bajshögarna och pastejtuben är hemma, men vet inte hur lång tid det tog.

Antar det där är typ en variant på skvallerträning?

Den kan sakna en mineral, eller om det var nån sorts vitamin när de äter skit.
Googlar och återkommer.

Jag fick tipset att ge hunden ananas när hon obsessade över hästskit. Det fungerade faktiskt! När man väl lyckas få hunden att äta ananasen...

Vet inte om det hjälper för annan skit dock.

Tack för intressanta svar!
Ska väl tillägga att alla i hans kull tycks lika besatta av att äta skit! :crazy:

Bläääää, min tik äter också skit :mad: Men hon har minskat ner det tills nästan bara sin egen skit :eek:

Hon kan sitta och skita, vända sig om och börja äta :d

Det är en hundgårdshund så det är väl så ochjag hoppas på att det försvinner. Jag märkte att hon trodde det var så väldigt märkvärdigt detta med skiten, hon sket och matte, husse rusade dit och plockade upp, mumma. Något märkvärdigt med detta och därför blev det kapptävling med skiten :D

Idag skiter hon och sedan vilseleder jag och leker med en leksak, när hon har fullt sjå med den går jag och plockar upp.
Vi har försökt med ananas men jag märkte ingen skillnad, jag har avmaskat och tycker nog att det har minskat lite.

Men jag tror att det försvinner om vi inte gör sån stor sak av det.
Det är lika inne, något som verkligen betyder något, allt från våra finaste skor, TV-dosan, mobiler och det mesta som ligger på bordet, sånt kan hon hämta när hon vill ha uppmärksamhet :grin:. Struntar vi i att ta det ifrån henne så lämnar hon det. :cool:

Tack för intressanta svar!
Ska väl tillägga att alla i hans kull tycks lika besatta av att äta skit! :crazy:

I min tiks kull vet jag en till som hämtades som äldre var lika besatt att "städa" skit. Tror det är ganska inrotat och man får väl se om det försvinner. Det är väldigt lätt att låta bli att pussas med henne när hon varit ute själv. :angel:

Har du testat att göra precis tvärtom - beröm när hunden hittar något "gott" att äta (gärna i samma ögonblick som den får syn på guldgruvan) och ge den riktigt gott godis. Efter tillräckligt många upprepningar kommer hunden förhoppningsvis att komma springande i hopp om godis när den hittar något intressant. Min hund är tränad på detta vis med främmande hundar, vilket funkar super. Hon ser en hund och kommer studsande till mig för en belöning... Jag vet flera som har gjort samma sak med viltdofter, så kanske funkar det även på hundskit? =P En sak vet jag i alla fall säkert: ju mer du nej-ar din hund och försöker att ta det "gottiga" ifrån den, desto snabbare och mer reflexmässigt kommer hunden att kasta i sig det. Avdramatisera situationen! :)

Vad är det för ras. Tror vissa raser har den egenheten mer än andra. Min skulle aldrig äta skit.

Hästskit gör väl inget att den äter. Det är bra för magen:d

Tror annars bara att försöka få henne till att lyda så hon inte äter. NEJ inte tillåtet.
Skitätandet är ju självbelönande. Hittar bajs äta belöning.

Har du testat att göra precis tvärtom - beröm när hunden hittar något "gott" att äta (gärna i samma ögonblick som den får syn på guldgruvan) och ge den riktigt gott godis. Efter tillräckligt många upprepningar kommer hunden förhoppningsvis att komma springande i hopp om godis när den hittar något intressant.

Har också fått det tipset, men problemet är (iaf på min hund) att det finns ingenting i hela världen jag kan erbjuda som är bättre än bajs :crazy:

Hade en schäferhane för många år sen, som åt sin egen skit. Gav honom krossad ananas, det hjälpte:laugh:
De hundar jag har nu lever vid en "guldgruva", stallet ligger nära huset och hundarna går lösa. Mycket hästskit blir det.

Har du testat att bjuda din hund på torskleverolja (brist på D-vitamin)?
Vi har fått en hel del tips, men denna har fungerat för många av oss i bekantskapskretsen.

Sedan anser inte vi att det är något jobbigt eller farligt att hundarna tuggar i sig häst eller kalvbajs. Kalvbajset är rena glansgarantin :D

Vad är det för ras. Tror vissa raser har den egenheten mer än andra. Min skulle aldrig äta skit.

Hästskit gör väl inget att den äter. Det är bra för magen:d

Tror annars bara att försöka få henne till att lyda så hon inte äter. NEJ inte tillåtet.
Skitätandet är ju självbelönande. Hittar bajs äta belöning.[/QUOT

Han är en 2årig Beauceronhanne.
Hästskit gör jag ingen större affär av, det kan han gott käka. Det är hund- och människoskit jag inte gillar att han äter.
Och, som du säger, skitätandet i sig är en sån belöning att det är värt ALLT! I vanliga fall kan jag få honom att spotta ut/släppa vad som helst, och om jag sett skiten kan jag som sagt lätt stoppa honom från att ta den, med ett Nej. Men han är smart och listig och lurar mig, DYKER på skiten jag inte ser och sväljer den på en sekund. Det finns inget som är otrevligt nog för att han ska spotta ut när han väl har det i munnen. Jag VET att det ju inte är farligt på nåt sätt, men jag blir så irriterad på att han beter sig såhär och sen är det ju jätteäckligt med hundskit - och människodito!!

Hade en schäferhane för många år sen, som åt sin egen skit. Gav honom krossad ananas, det hjälpte:laugh:
De hundar jag har nu lever vid en "guldgruva", stallet ligger nära huset och hundarna går lösa. Mycket hästskit blir det.

Ananas låter mysko men jag ska testa!Fast sin egen skit äter han inte - och det finns hundskit han bara nosar på, lätt äcklad. Måste vara en viss sorts hundskit som är såååå god...

Har du testat att bjuda din hund på torskleverolja (brist på D-vitamin)?
Vi har fått en hel del tips, men denna har fungerat för många av oss i bekantskapskretsen.

Sedan anser inte vi att det är något jobbigt eller farligt att hundarna tuggar i sig häst eller kalvbajs. Kalvbajset är rena glansgarantin :D

Han får olivolja i maten ibland men jag ska testa torsklever! Det skulle han nog gilla skarpt!
Hästskit får han äta, inom rimliga gränser! Det är det andra som gör mig galen...

Ja du jag har en skithund. Gäller hålla koll på bajshögarna ute, problemet är att de finns överallt, Här verkar ingen ta upp efter sina hundar förutom vi. Han släpper inte heller högen frivilligt.

Vi får ha stängt till barnens rum annars snor han blöjorna och äter dem. Det är nog det värsta när han tar blöjorna, då känner man hans andedräkt på långt håll. Men vi håller stängt jämt tack vare hans äckel. Lite tråkigt för barnen tyvärr.

Finns nog inte så mycket man kan göra, mer än försöka se högarna först.

Rapportera gärna om det fungerade för dig med torskleverolja, om du testar det!

Ett tips är att ge på fat eller sked - "slaffsar" dom det i sig så sägs att dom behöver det. Ge dem mängden varje dag tills de inte vill ha det. För oss (med JRT) tog det ca 7 dagar innan hon sade - nej tack.

Nu verkar det iofs som vår JRT har en större benägenhet att äta bajs i ALLA former och av ALLA levande slag (framförallt kattbajs *urk) än t ex Dvärgspetsen. Jag har faktiskt aldrig sett han spisa något äckligt bajs. Möjligen någon liten hästlort en enstaka gång. Men som du skriver, i inte alltför stor mängd så är det ok. Det kan man leva med ...

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, hunden verkar ha den inställningen att han håller på att svälta ihjäl.. Det första han gör när han kommer till stallet är att äta...
Svar
10
· Visningar
3 215
Senast: _Molle_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka