När hovslagaren inte kommer

Sv: När hovslagaren inte kommer

Där ser du skillnaden mellan ett halvblod och en shirehäst.;)

Nåja vi shireägare klår igen en del på försäkringspremien :devil:

Men det ÄR dyrt att hålla en shire och det ska man vara medveten om när man skaffar sig en. Dock värt varenda liten krona för ljuvligare varelser finns inte:love:

Kan också tillägga att de tillägg Coari skriver om inte nödvändigtvis gäller alltid. Min fodershire var en dröm att verka/sko och tog knappast längre tid eller var jobbigare än en "vanlig" häst faktiskt. Hon hade mindre hovar än valacken och lyfte själv sina ben så att i princip ingen vikt vilade på hovslagaren. En dag skall min nuvarande bli sådan också... snart hoppas jag! För både hästens och hovslagarens skull...

En trilsk shire är inte att leka med dessvärre.

Nåja vi shireägare klår igen en del på försäkringspremien :devil:

Men det ÄR dyrt att hålla en shire och det ska man vara medveten om när man skaffar sig en. Dock värt varenda liten krona för ljuvligare varelser finns inte:love:

Kan också tillägga att de tillägg Coari skriver om inte nödvändigtvis gäller alltid. Min fodershire var en dröm att verka/sko och tog knappast längre tid eller var jobbigare än en "vanlig" häst faktiskt. Hon hade mindre hovar än valacken och lyfte själv sina ben så att i princip ingen vikt vilade på hovslagaren. En dag skall min nuvarande bli sådan också... snart hoppas jag! För både hästens och hovslagarens skull...

En trilsk shire är inte att leka med dessvärre.

Lyckas du så blir det tillägg för lättskodd häst.:rofl:

Jag önskar dig lycka till, både för din skull och hovis skull, som sagt en trils shire är inte att leka med, inte en trilsk shettis heller.:crazy:

Minns vad min hovis gjorde när min minishettis kaxade sig (han var hingst då) :D Hovis lyft sonika upp honom i luften och tryckte upp honom mot väggen.

Puh... sa lilla minisen och hovis satte ner honom på marken igen och efter det så var han som en ängel.

Och innan någon kommer och gasta om djurplågeri så kan jag meddela att allt gick mycket lugnt tillväga och det var nog mest överaskningsmomentet som tog ner den lille kaxige hingsten på jorden igen. Han har aldrig kaxat sig efter det.

kl

Har också varit med om det. Första gången ringde hovis två timmar efter att hon skulle ha varit där, och sa att hon inte kunde komma. Visst, det kan ha trasslat till sej rejält för henne, hon kanske hade blivit skadad under dagen och suttit på akuten ända tills hon ringde. Andra gången ringde hon tio min före utsatt tid och sa att hon inte kunde komma. Gav henne en chans till. Sista gången ringde hon inte alls...

Hovslagaren jag har nu är underbar :love: Han har jobbat heltid som hovslagare förut, men jobbar nu halvtid som hovis och halvtid på ett annat jobb eftersom kroppen inte orkade. Får alltid kvitto på utfört arbete. Eftersom han dragit ner pga kroppen tycker jag att det är extra viktigt att min häst är lätt att sko. Ser också till att han står inne och är redo, är så torr och ren som möjligt. Första gången hovis var ute hade jag tagit med mej fika, men han är inte så mycket för att stanna kvar efter utfört arbete så nu blir det en cola medan kvitto skrivs. Brukar också fixa varmvatten och handdukar ifall han vill tvätta händerna.

Jag har sedan förra sommaren en ardennervalack som är jättesnäll men tung. Han låter mig och hovslagaren hålla hela hästens ben utan att hjälpa till själv vid skoning eller när jag kratsar men som sagt han bråkar inte. Han tynger inte men ett ardennerben är tungt. Svårt att behålla hovslagare till hästen på grund av detta men hur tränar man en tung häst att själv hålla upp sitt ben? Jag har trots 30 års hästägande aldrig varit med om att en häst gör så. Har du tips på hur man gör och därmed kunna behålla hovslagare eller för att undvika att de ringer återbud i sista sekunden för att de inte orkar ta honom när tiden för skoning närmar sig? Resultatet blir ju att han blir skodd så sällan att det blir ännu jobbigare att sko honom när väl hovslagaren kommer. Även om jag beställer tiden i god tid innan han blir ful i fötterna.

Jag försöker träna genom att helt enkelt "leka hovslagare" näst intill dagligen. Bankar lite på skon med en hovkrats eller en skohammare, raspar lite längs kanten på skon när hoven börjat växa efter skoning etc. Och bara håller i, i den position som hovslagaren brukar vilja hålla.

När hästen håller upp benet själv så berömmer jag och klappar honom samt släpper ned efter bara en kort stund. Lägger han över vikt så att jag håller på att tappa benet försöker jag hålla uppe HOVEN så att hästen nästan går ned på knä när han lägger vikten åt ett håll. Det gillar han ju inte. Till sist tappar man ju hoven men han har i vart fall fått obehaget av att nästan välta då :D

Ibland försöker han i stället rycka åt sig foten (främst bakhovarna) och då är jag tyvärr chanslös. Jag försöker hålla i så gott jag kan men tja, för det mesta far jag ju som en vante. Och jädrar i min låda vad skäll hästen får då. Och sedan får han göra om manövern om och om och om och om och om igen tills han står snällt. När det var som värst kunde vi hålla på länge...nu går det oftast bra efter en tillsägning.

Det här sistnämnda känns ju faktiskt allra farligast för hovis, en J10:a i låret eller annan "lämplig" kroppsdel vill vi inte uppleva ju!

Lyckas du så blir det tillägg för lättskodd häst.:rofl:

Jag VISSTE väl det :devil:

Tror att jag nästan börjar äääääälska min hovis... som inte tar några tillägg... trots att han borde...

Men det kanske är för att jag brukar bjuda på fika :angel:

Jag önskar dig lycka till, både för din skull och hovis skull, som sagt en trils shire är inte att leka med, inte en trilsk shettis heller.:crazy:

Trilska hästar är ett elände... men en stor trilsk är ju svårare att hantera än en liten föreställer jag mig. Fast shettisar är ju så förb---at envisa...

När jag ska lyfta hovarna på min "tungviktare" så är han helt med på noterna han bråkar aldrig och han är inte osäker utan i stället kolugn (likadan med hovslagaren). När jag ber om hoven så lägger han över vikten på andra benet. Han ställer hoven med tån vilandes i backen och därifrån tycks han säga att: -nu har jag gjort mitt nu får du göra resten. Jag får alltså lyfta hoven/benet från backen och sedan håller han inte benet uppe utan jag får liksom bära hela hans ben samtidigt som jag ska kratsa. Han drar alltså inte till sig hoven eller något sådant men han hjälper inte till det minsta. Mina andra hästar håller uppe hoven/benet själva så att jag inte behöver hålla benets tyngd så att säga. Om jag släpper hoven när jag har lyft den så dunsar den i backen utan att han håller emot det minsta och det verkar heller inte bekymra honom alls. Han ger mig alltså aldrig tillfälle att berömma honom för han håller aldrig inte ens för en secund upp hoven själv.

Vilken knepig en... och då har jag inte någon aning om hur man ska göra heller.

Däremot en idé som ni kanske har testat i och för sig... kan ni inte använda ett hovstöd till hästen? Då slipper ju hovis ta hela vikten. Det låter som om det borde kunna funka med din häst ju.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
852
Senast: Lillkin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 921
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024