När hovslagaren inte kommer

Sv: När hovslagaren inte kommer

Tycker ni att jag överreagerar som blir irriterad över detta?

Jag skulle självklart blivit irriterad, men en gång är ingen gång brukar man ju säga. Även om du nu offrat en semesterdag. Jag hade nog snällt sagt till hovis att nästa gång det blir så där kan han väl säga till en bit i förväg så att du slipper offra en semsterdag i onödan.
Hade det sen hänt att han misskött sig ytterligare en gång så kan man ju börja fundera, men nu säger du ju också att denna hovis alltid skött sig tidigare.
Vi är människor och ibland händer det saker som gör att det inte riktigt blir som vi tänkt oss.

Jag har haft samma hovis i ca 14 år någonting.
Han säger en tid och så kommer han oftast 10-40 minuter efter den. Men jag vet ju själv att det inte är så lätt att passa tider alltid. :angel:
Jag ställer in hästarna, men han kan ta in dem själv om det är så fast några kommer inte fram när de ser att det är hovis som kommer. Hehe. Men som någon också sagt så gäller inte försäkringen om hovis tar in hästen själv.
Nu har vi så snälla hästar så han gör det ändå om det behövs(vilket är mkt sällan).
Nackdelen ibland kan vara att det är svårt att få en tid snabbt om det behövs.
Men jag är nöjd. Jag har provat andra hovisar förr av olika anledningar. En av dem kom inte alls. Sen när jag konfronterade henne sa hon att hon inte hade hunnit komma och verkade helt oförstående över att jag kunde bli sur för en sån sak. Ehhhh, halllå?? Hon hörde alltså inte alls av sig utan jag fick ringa henne. Hon var dessutom proffstränare och hade den attityden hon hade.
Hon bad senare om ursäkt men jag kontaktade aldrig henne igen.

Fast det finns rätt många hovslagare som skor andra tider. Varför har jag egentligen aldrig förstått, det måste vara för att de är för snälla för sitt eget bästa :crazy: eller desperata efter att konkurrera ut andra hovslagare kanske om det är ett hovslagartätt område?

För dem kanske det passar bättre med att sko på kvällstid eller helger?
Jag vet någon som jag själv haft som gärna skott på helger och kvällar. Han tränade travare och ville väl på så sätt utnyttja dagens ljus till att köra häst och så passade det bättre att för honom då sko på kvällar.
Kan man själv förfoga över sina arbetstider kanske många som själv har hästar föredrar att ta "fritiden" på dagtid? Särskilt på vintern iaf. :laugh:

*knapp*

Nu är jag irriterad över nästa grej, det går inte att få tag i honom! :confused:
Har lämnat meddelabde (glatt och vänligt) och bett honom ringa upp, för jag måste ju veta om han kommer kunna sko igen snart eller om jag ska se mig om efter någon annan, men inte ett ljud hittills...

En gång är ingen gång, två ggr är en gång för mkt.
En hovslagare som inte kommer när han ska och inte ringer och lämnar återbud, som inte går att få tag på oavsett hur många meddelanden man lämnar är raderad ur min telefonbok. Jag har råkat ut för två sånna och det är två för mycket, har jag mina hästar inne, rena och de är väluppfostrade så inte :devil: tänker jag tåla att folk missköter sina kunder utan då kan de se sig om efter ngn annan istället.

Jag förstår inte:confused: Varför skulle hovslagare ha andra arbetstider än vanliga löntagare som arbetar mellan 9-17, måndag-Fredag ???
Varför ska mataffärer ha öppet till 22 varje dag? Jo pga konkurransen och att folk vänjer sig vid bekvämligheten att kunna gå och handla sent på kvällen. Detsamma gäller hovslagare.

Nu är det ju som så att det är inte vi hovisar som köpt häst med allt det medför, veterinärvård,in-utsläpp,skötsel,hovvård,ridning,akuta skador,ex ex. Har man inte tänkt på detta och hur mkt fritid,semesterdagar som man mäste "offra" så tror jag inte man ska ens tänka på att skaffa häst.
Vad menar du med hur mkt fritid man måste offra:confused:

Dålig Service?? Själv anser jag att det är endast du som har dålig service, Att vara hovslagare inebär inte att man bedriver hästhantering utan hovvård. Som ngn skrev, vår ansvarsförsäkring täcker inte kostnader vid skador som uppkommer utanför stallet så fet glöm att jag skulle ens komma på tanken att leda en häst utanför stallets stängda dörrar, än minder släpa in en dyblöt häst med lera upp till knäna för att sko den..
Du noterade inte " vid dålig service va? Och jag har absolut ingen dålig service. Tror du jag har krävt av min hovslagare att han SKA komma kvällstid, SKA ta in hästen och sen ut, SKA kontakta MIG när hästen ska skos:eek:
Jag tackar och tar emot då hovis erbjuder sig.

Du måste lära dig att göra skillnad på hovisens arbetsuppgifter och dina åtagande som hästägare. Hovis har inte valt att du ska skaffa häst, det har du själv gjort med allt det innebär.;)
Återigen som ovan. JAG har inte krävt något av min hovis som inte ingår i hans uppgifter. HOVIS har erbjudit ta sig ta in hästen då jag inte kunnat när det passar han. Min hovis jobbar ob-tid, ska jag byta eller kräva att han kommer kontorstid för det blir så synd om han om han ska jobba sent??? Då han kör långt till sina kunder så måste det ju underlätta för han att ta så många han kan på en dag i samma kommun för att slippa resa så ofta.

*KL*

Jag har under alla år endast råkat ut för en hovis av denna typ. Första gången han inte dök upp så tänkte jag att "en gång är ingen gång". Andra gången det hände så bytte jag hovis. Mina hästar är snälla, väluppfostrade o lättskodda, de är alltid inne o rena när hovis kommer.
Nuvarande hovis kommer gärna på helger då han har ett annat jobb o skor vid sidan av.
Alla hovisar jag haft, förutom denne enda som inte behagade dyka upp eller ringa, har varit jättebra. De har alltid ringt om de blivit försenade, eller varit sjuka (då man givetvis bokar in en ny tid).
Att ha en hovis som kanske/kanske inte dyker upp funkar inte för mig. Jag jobbar heltid o måste veta när han/hon dyker upp. På samma sätt som man måste veta när sotare mm tänker komma. Att strunta i att komma, och ännu värre, strunta i att höra av sig, är rena diva-laterna tycker jag, och det är inget jag accepterar.

Varför ska mataffärer ha öppet till 22 varje dag? Jo pga konkurransen och att folk vänjer sig vid bekvämligheten att kunna gå och handla sent på kvällen. Detsamma gäller hovslagare.

Så är det inte här iaf. Hovslagarna kan välja och vraka bland kunderna, hittar man en bra ska hålla hårt i honom.

För dem kanske det passar bättre med att sko på kvällstid eller helger?
Jag vet någon som jag själv haft som gärna skott på helger och kvällar. Han tränade travare och ville väl på så sätt utnyttja dagens ljus till att köra häst och så passade det bättre att för honom då sko på kvällar.
Kan man själv förfoga över sina arbetstider kanske många som själv har hästar föredrar att ta "fritiden" på dagtid? Särskilt på vintern iaf. :laugh:

Så är det i min hovslagares fall. Han har tre hästar som han tränar och dessutom kör han en del lopp. Och så är han vansinnigt snäll och vet att jag har lite svårt att komma iväg från jobbet och därför (?) föreslår han ofta helger eller kvällar.

Coari - jag vet inte om han skor svart eller vitt faktiskt. Misstänker väl att inte alla hovslageriintäkter redovisas :angel: men har inte frågat. Någonstans under resans gång gav jag upp hoppet om att hitta en hovslagare som skor shirehästar och som dessutom skor vitt. Det var liksom en omöjlig ekvation så jag slutade att fråga. Min häst behöver ju skos och verkas och jag måste således få fatt i någon som ville och som gör det bra och då fick jag ta den risk det innebär att ha en hovslagare som sannolikt skor lite gråsvart. Tyvärr.

Av de tio första jag ringde var det EN som kunde tänka sig att prova att sko shire om den var snäll. Det var den inte. Så när jag hittade en som var beredd att sko trots att det var en bumling som behövde lugnande så gav jag upp ambitionen att ha en hovis med klara papper också.

En gång är ingen gång, två ggr är en gång för mkt.
En hovslagare som inte kommer när han ska och inte ringer och lämnar återbud, som inte går att få tag på oavsett hur många meddelanden man lämnar är raderad ur min telefonbok. Jag har råkat ut för två sånna och det är två för mycket, har jag mina hästar inne, rena och de är väluppfostrade så inte :devil: tänker jag tåla att folk missköter sina kunder utan då kan de se sig om efter ngn annan istället.

Du bor nog i ett hovslagartätare område än jag... eller har en sådan häst som alla hovslagare "slåss om" att få sko/verka. Jag kan inte välja, har hittat tre hovslagare härikring varav jag verkligen tycker att två skor bra som kan tänka sig att sko min shire.

Coari - jag vet inte om han skor svart eller vitt faktiskt. Misstänker väl att inte alla hovslageriintäkter redovisas :angel: men har inte frågat. Någonstans under resans gång gav jag upp hoppet om att hitta en hovslagare som skor shirehästar och som dessutom skor vitt. Det var liksom en omöjlig ekvation så jag slutade att fråga. Min häst behöver ju skos och verkas och jag måste således få fatt i någon som ville och som gör det bra och då fick jag ta den risk det innebär att ha en hovslagare som sannolikt skor lite gråsvart. Tyvärr.

Av de tio första jag ringde var det EN som kunde tänka sig att prova att sko shire om den var snäll. Det var den inte. Så när jag hittade en som var beredd att sko trots att det var en bumling som behövde lugnande så gav jag upp ambitionen att ha en hovis med klara papper också.

Jag skor gärna shirehästar under förutsättning att ägaren före skoning lindar upp hovskägget runt kronbenet så man ser hoven och kan utföra ett bra arbete.

Naturligt vis mot kvitto. Grundpriset för en shirehäst skoning är 1.500:- tillägg för skorna 400:- Är den tung så tillkommer tillägg för tunghäst 500:- Är den dessutom "stökig" så tillkommer 600:- Är den så stökig att den måste drogas vid skoning så kommer den inte vara stökig så då drar vi av kostnaden för stökig häst - 600:-. En drogad häst är garanterat dubbel så tung som en odroga tung häst så du blir det tillägga för dubbel tung häst +500:-

Så visst,, jag hade gjort det för ett pris på 2.900:-/inkl moms och mot kvitto!!

Det är billigt eftersom man inte gärna skor fler hästar den dagen och en normal dagsinkomst brutto brukar ligga på 5.000:- - 7.500:-

Oj glömde reseersättningen 85:-/milen t.o.r.

Personligen har jag inget emot Shirehästar lika lite som shettisar, jag anser att man ska kunna utföra sitt yrke på alla typer av raser, i annat fall anser jag inte att man är en fullutbildad hovis.

Priset är däremot för mig olika beroende på ras, men det är ju inte jag som har bestämt vilken ras hästägaren har valt att införskaffa utan det är hästägarens val och beroende på val av ras så tillkommer vissa kostnader. Skoning är en del, försäkring bl.a en annan del liksom val av transport,dragbil, boxstorlek,utrustning, ex ex.

Fast...hur många hovisar känner du som skor på helger o kvällstid?

Min hovis som jag hade till mina hästar innan vi flyttade kom alltid kvällstid eller helger, tillochmed söndagar om jag inte kunde någon annan dag. Han är verkligen den bästa hovslagaren jag vet=D

Hur mycket väger en Shire som inte är tung, eller menar du en häst som inte håller benet upp av sig själv?

Vet inte om det är hovslagartätare, antagligen? Däremot så har det varit ett fasligt sjå att hitta en som tar emot nya kunder och trots det så när det gäller min 1,5-åring som är hur snäll som helst så har två hovslagare fått sparken av mig. Nu har jag en nödlösning men funkar det inte med nuvarande, dvs jag inte tycker att jobbet är bra nog, så kommer att hellre lasta och åka ca 10 mil för att få jobbet bra gjort än misskött som det varit hitills. :mad: Lillen är uppstallad på lösdrift ca 3,5 mil härifrån så jag har inte samma hovis som till mina andra.

Den senaste som fick foten bor dessutom i närheten, lillkillen står snällt och lyfter på fossingarna utan att bråka och vill karljäveln hellre åka flera mil om dan till andra kunder så kan han ju säga det istället för att vara oanträffbar. :devil: Jag har alltid haft hästen inne, ren och fin om benen, ljus skötselplats med gott om utrymme, aldrig att lillen konstrat det minsta och jag har alltid varit trevlig även när hovis inte hållit tiderna utan jag har fått efterlysa honom. Nu får jag inte tag på honom alls och vad det anbelangar mig så kan han dra åt h-vete heller än att han får komma tillbaka hit! :idea:

Jag tycker inte du ska behöva ta ut en semesterdag till,
utan när du får tag i honom förklara att du redan offrat en dag och önskar att han är vänlig och gör ett undantag och kommer på en tid som passar dig nästa gång.

Har också varit ute för sådant innan jag hittade "min" hovis. En hovslagare trotts sitt lite mindre trevliga utseende (han ser läskig ut, som ett troll utan hår:D ) så är han super trevligt. Alltid i tid och billig. Gör ett väldigt bra jobb och om han ändrar sitt sätt att verka eller sor hästen med andra skor så förklarar han alltid varför. Han kollar igenom hur hästen står på sina fötter efter och före verkning/skoning och vill alltid se hur hästen rör sig.

Jag är super nöjd =)

Men som sagt har haft en del som kommit upp till 4 timmar försent. Eller som verkat hästen helt fel alt. skott med försmå skor :O

Man får helt enkelt ha lite tur om man ska hitta en vettig hovslagare.

*knapp*

Nu har han ringt och bett 1000 gånger om ursäkt. Han kunde komma nästa vecka och ta dem själv om jag lämnade dem inne.

Personligen har jag inget emot Shirehästar lika lite som shettisar, jag anser att man ska kunna utföra sitt yrke på alla typer av raser, i annat fall anser jag inte att man är en fullutbildad hovis.

Priset är däremot för mig olika beroende på ras, men det är ju inte jag som har bestämt vilken ras hästägaren har valt att införskaffa utan det är hästägarens val och beroende på val av ras så tillkommer vissa kostnader.

De hovisar jag pratade med valde alltså att inte sko shire, och det är helt förståeligt för mig! Så det var inte menat som kritik mot dessa - för en shirehäst är tyngre och har större hovar etc. Och en massa lurv på fötterna (som jag givetvis lindar undan innan hovis kommer).

Och jag förstår också att man på samma tid som man skor min häst hinner sko två eller i vissa fall tre halvblod. Och att man givetvis måste ta betalt för det! Att det skulle bli dyrt med hovslagare var jag helt införstådd med när jag köpte hästen. Det jag inte visste var däremot att den hovslagare som lovat sko min häst när jag köpt honom hastigt och lustigt slutade att svara i telefon när jag ringde - och aldrig ringde tillbaks... han skor vitt och är duktig. Men till sist fick jag tag på hans fru som meddelade att han inte tänkte ta emot några nya kunder. Så där stod jag med en häst som ingen ville sko. Till råge på allt visade det sig sedan att hästen inte alls ville bli skodd/verkad heller... men nu börjar det lösa sig, den hovis jag hittat verkar vara duktig och hästen börjar bli duktig han med efter massor med träning.

Därav min slutsats att nej, jag tänker inte fråga om det är svart eller vitt för jag har inget val direkt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
852
Senast: Lillkin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 921
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar