När hovslagaren inte kommer

Sv: När hovslagaren inte kommer

Jag vet ingen hovslagare som skor mellan 7-16 endast vardagar. Vem har så mkt semester att ta ut om det var så?

Jag vet ingen hovslagare som skor mellan 7-16 endast vardagar. Vem har så mkt semester att ta ut om det var så?

Va? :confused: vad menar du? anser du att de flesta hovslagare jobbar helger? :confused:
07-16.00 är = 9 timmar. dvs en normal arbets vecka precis som för gemene andra.

:confused: Ingen av mina hovslagare skor utanför normal arbetstid, såvida det inte uppstår ngt absolut akut. Och nej, man HAR inte så mycket semester att ta ut utan många hästägare får helt enkelt ta ledigt del av dag och förlora lön på det - därför är det ÄN mer viktigt att hovslagaren inte uteblir från avtalad tid!

Det kan väl knappast vara någon "vit" hovslagare du anlitar om denne far runt o skor helger o kvällar?

Jag menar att du hade kunnat ta en annan dag så du slapp ta semester och boka om din läkartid.

Jag jobbar 8-16 mån-fre och måste således alltid ta semester för att ha hovslagaren. Läkartiden fick jag efter att jag bokat hovslagaren och tagit ledigt så det hade varit mer bök med att flytta hovslagartiden (som bokas 8 v i förväg) och flytta semesterdagen än att boka om läkartiden. Om nu hovlsagaren dykt upp, vill säga.

Han är en "vit" hovslagare som sagt.
Det kanske är annorlunda i norrbotten för jag känner då ingen som måste ta ledigt för att hovslagaren ska komma.
Min hovis åker ju runt hela? norrbotten och skor (till mig 13mil enkel väg) och jag tror (ska höra med han nästa gång) inte han bara skor dom han hinner före 16 och sen tar resten en annan dag. Han åker ju inte till min stad bara för några få hästar. Det skulle ju bli hiskeligt dyr reseräkning för hästägarna också:eek:

Därav min irritation... Jag har inte fler semesterdagar än någon annan, och nu förlorade jag en igår.

Jobbig sits det där:crazy:

Min nuvarande och min förra hovis tog in hästen själv om inte jag kunde komma och släppte ut dom i hagen efteråt också:bow:

Är jag bortskämd eller har ni "dålig service" på era hovslagare:angel:

Du är bortskämd! Min hovis kan sko lite senare på kvällen ibland men det är enbart för att vi har så bra kontakt och mitt stall är på hemvägen från ett annat jobb. Annars jobbar h*n vanliga timmar, inte kvällar/helger.

Kan jag inte vara där så får jag se till att någon annan är det. Jag har tur och jobbar inte heltid samt att min syster som bor nära stallet är mammaledig så det brukar lösa sig, annars skulle jag få ta ledigt.

Jag har nog aldrig varit med om en hovis som jobbar utöver normala arbetstider. Vet att på naturbruks här i stan är "hovslagarsjukan" ganska vanlig ;)

Till TS:
Jag har varit med om samma sak. Turligt nog så kände jag denna hovis väldigt väl så det var ingen större fara att jag blev tokarg och skällde ut denne. Krävde också rabatt på nästa skoning om h*n skulle fortsätta sko min häst. H*n godtog det eftersom att h*n visste att det var dennes eget fel. Även om det finns många hovslagare så är vill de flesta (enligt min erfarenhet) inte förlora en etablerad kund.

Det kan säkert skilja mellan norr o söder, beroende på långa avstånd som du beskriver. Här nere tror jag ingen hovis skulle ta en kund som låg så långt iväg enkel resa!

Och liite bortskämd är du allt, med det där att hovis t o m tar in hästarna till dig ibland:)

Och liite bortskämd är du allt, med det där att hovis t o m tar in hästarna till dig ibland
Ja jag är nog bortskämd:D Förra hovis tog t.o.m in min 3-åring jag hade.

Lite OT, men min hovis är ALLTID i tid. Oftast så ringer han och säger att han är påväg och då är jag fortfarande hemma och gör något helt annat :o
Så han får komma och hämta mig :D

Jag skulle också ha varit irriterad. Och jag skulle lugnt och sakligt ha berättat för min hovslagare att det orsakat stora problem för mig att han uteblev utan att förvarna och även poängterat att jag givetvis är medveten om att en hovslagare inte kan säga exakt tid jämt, mycket kan ju inträffa under en arbetsdag för en hovslagare, men att jag förväntar mig att han hör av sig i förväg om han VET att han inte kan komma.

Sedan skulle jag ha bett om en tid tidigt eller sent på dagen, det gör jag ofta just för att kunna ta ut någon eller några komptimmar i stället för semsterdag när hovis ska komma. Men jag har ju fördelen att ha ett jobb där man KAN ta ut komptid... det är det ju inte alla som har.

Jag hade bliwit skitsur och iallafall talat om för howslagaren wad hans utebliwna besök innebar för dig. Sen hade jag låtit det wara wid det, om det inte upprepas igen. Då hade jag nog bytt.

Min förra howslagare, min faworit genom tiderna, skickade ofta sms samma dag han skulle komma och awbokade. Irriterande, men i gengäld kunde jag lämna hästarna i stallet och så skodde han och släppte ut dem när han war klar. Han gaw också lugnande till min märr så jag slapp göra det själw. Alltså öwerwägde fördelarna!!

En tidigare howslagare gaw mitt nummer till sin chef på nån swart snickarfirma för han tyckte att jag behöwde lite sällskap (aw det mer fysiska slaget) - fick byta nummer för bossen war ihärdig... :eek:

Min nuvarande och min förra hovis tog in hästen själv om inte jag kunde komma och släppte ut dom i hagen efteråt också:bow:

Är jag bortskämd eller har ni "dålig service" på era hovslagare:angel:

Jag förstår inte:confused: Varför skulle hovslagare ha andra arbetstider än vanliga löntagare som arbetar mellan 9-17, måndag-Fredag ???

Nu är det ju som så att det är inte vi hovisar som köpt häst med allt det medför, veterinärvård,in-utsläpp,skötsel,hovvård,ridning,akuta skador,ex ex. Har man inte tänkt på detta och hur mkt fritid,semesterdagar som man mäste "offra" så tror jag inte man ska ens tänka på att skaffa häst.

Dålig Service?? Själv anser jag att det är endast du som har dålig service, Att vara hovslagare inebär inte att man bedriver hästhantering utan hovvård. Som ngn skrev, vår ansvarsförsäkring täcker inte kostnader vid skador som uppkommer utanför stallet så fet glöm att jag skulle ens komma på tanken att leda en häst utanför stallets stängda dörrar, än minder släpa in en dyblöt häst med lera upp till knäna för att sko den..

Du måste lära dig att göra skillnad på hovisens arbetsuppgifter och dina åtagande som hästägare. Hovis har inte valt att du ska skaffa häst, det har du själv gjort med allt det innebär.;)

Därav min irritation... Jag har inte fler semesterdagar än någon annan, och nu förlorade jag en igår.

Det gjorde din hovis oxå eftersom han blev sjukskriven. Du anar inte hur många semesterdagar som går förlorade näsr han blir fris och måste ta igen allt som inte kunde utföras under sjukskrivningen.

OK, Han va tydligen inte medvetslös eller låg i koma,, om det nu inte fanns andra orsaker som gjorde att han inte kunde höra av sig tidigare så tycker jag att han gjorde fel.

All avbokning eller omplandering ska ske så snart man vet att så måste ske,, detta tycker jag även gäller hästägarna.:angel:

Fast...hur många hovisar känner du som skor på helger o kvällstid?

Såvida man inte jobbar skiftarbete, har komptimmar att ta ut eller liknande, eller pluggar så lär man ju få ta ut en semesterdag oavsett.

jag känner en:angel:

Jag förstår inte:confused: Varför skulle hovslagare ha andra arbetstider än vanliga löntagare som arbetar mellan 9-17, måndag-Fredag ???

Dålig Service?? Själv anser jag att det är endast du som har dålig service, Att vara hovslagare inebär inte att man bedriver hästhantering utan hovvård. Som ngn skrev, vår ansvarsförsäkring täcker inte kostnader vid skador som uppkommer utanför stallet så fet glöm att jag skulle ens komma på tanken att leda en häst utanför stallets stängda dörrar, än minder släpa in en dyblöt häst med lera upp till knäna för att sko den..

Du måste lära dig att göra skillnad på hovisens arbetsuppgifter och dina åtagande som hästägare.

Fast det finns rätt många hovslagare som skor andra tider. Varför har jag egentligen aldrig förstått, det måste vara för att de är för snälla för sitt eget bästa :crazy: eller desperata efter att konkurrera ut andra hovslagare kanske om det är ett hovslagartätt område?

Och i sig är det ju inget konstigt, det finns ju många som inte har 8-17 jobb precis. Den som får ut en hovslagare på annan tid än ordinarie arbetstid borde dock betala extra för det för precis som alla andra bör ju hovslagaren i så fall få ersättning för sin obekväma arbetstid.

Sedan vad gäller stycke två och tre... där är jag ständigt chockerad över att det finns hovslagare som faktiskt ACCEPTERAR sådant beteende från hästägare. Kanske är det samma sak där, de är livrädda att förlora en kund? Skrämmande i vart fall. Det måste vara både svårare och mer riskabelt att få klafsa ut i en hage och hämta in en våt och lerig häst för att sko denne än att sko en häst som stått inne och torkat - blivit avborstad och fått hovarna ordenligt rengjorda med borste eller annat lämpligt. Risken för skador på hovslagaren och kanske även sämre verkade hovar känns uppenbar.

För mig är det en självklarhet att hästen skall stå inne i god tid, vara så torr som möjligt och så ren som det går, stallgolvet är givetvis sopat och bra arbetsbelysning finns. Jag har också skaffat extra lampa som man kan ta fram om hovslagaren så önskar. Har jag hunnit så brukar jag också ha köpt hem Loka eller något annat smaksatt vatten så att hovslagaren kan ta en paus och få lite vätska. Givetvis finns det vatten och tvål och rena handdukar åt hovslagaren. Och jag tränar min häst så gott det går på att stå med lyfta fötter längre och längre stunder (han var livrädd om sina fötter när jag köpte honom) och numer kan jag således få honom skodd utan att ge honom lugnande. När han var bråkigare var det lika självklart för mig att se till att ta ut veterinär som gav hästen en lagom dos lugnande för att stå still - det är inte hovslagaren utan JAG som skall uppfostra och lära hästen.

Jag är rädd om min hovslagare och blir ta mig tusan rätt ofta mörkrädd när jag hör hur andra behandlar sina hovisar. Inte konstigt att det blir färre och färre som vill utbilda sig till hovslagare, ett tungt och tydligen rätt otacksamt arbete...

Håller med dej,är oxå rädd om min hovslagare.Ser alltid till att hästarna står inne och är rena när han kommer.Givetvis finns en termos med kaffe till honom.Han vet hur långa intervall jag vill ha mellan skoningarna så han ringer alltid och kollar när det passar helgen innan det är dags.Skulle det behövas göras ngt tidigare så ringer jag.Glömmer aldrig när han kom en lördageftermiddag pga tappsko(skulle tävla nästa dag)

Fast det finns rätt många hovslagare som skor andra tider. Varför har jag egentligen aldrig förstått, det måste vara för att de är för snälla för sitt eget bästa :crazy: eller desperata efter att konkurrera ut andra hovslagare kanske om det är ett hovslagartätt område?

Och i sig är det ju inget konstigt, det finns ju många som inte har 8-17 jobb precis. Den som får ut en hovslagare på annan tid än ordinarie arbetstid borde dock betala extra för det för precis som alla andra bör ju hovslagaren i så fall få ersättning för sin obekväma arbetstid.

Sedan vad gäller stycke två och tre... där är jag ständigt chockerad över att det finns hovslagare som faktiskt ACCEPTERAR sådant beteende från hästägare. Kanske är det samma sak där, de är livrädda att förlora en kund? Skrämmande i vart fall. Det måste vara både svårare och mer riskabelt att få klafsa ut i en hage och hämta in en våt och lerig häst för att sko denne än att sko en häst som stått inne och torkat - blivit avborstad och fått hovarna ordenligt rengjorda med borste eller annat lämpligt. Risken för skador på hovslagaren och kanske även sämre verkade hovar känns uppenbar.

För mig är det en självklarhet att hästen skall stå inne i god tid, vara så torr som möjligt och så ren som det går, stallgolvet är givetvis sopat och bra arbetsbelysning finns. Jag har också skaffat extra lampa som man kan ta fram om hovslagaren så önskar. Har jag hunnit så brukar jag också ha köpt hem Loka eller något annat smaksatt vatten så att hovslagaren kan ta en paus och få lite vätska. Givetvis finns det vatten och tvål och rena handdukar åt hovslagaren. Och jag tränar min häst så gott det går på att stå med lyfta fötter längre och längre stunder (han var livrädd om sina fötter när jag köpte honom) och numer kan jag således få honom skodd utan att ge honom lugnande. När han var bråkigare var det lika självklart för mig att se till att ta ut veterinär som gav hästen en lagom dos lugnande för att stå still - det är inte hovslagaren utan JAG som skall uppfostra och lära hästen.

Jag är rädd om min hovslagare och blir ta mig tusan rätt ofta mörkrädd när jag hör hur andra behandlar sina hovisar. Inte konstigt att det blir färre och färre som vill utbilda sig till hovslagare, ett tungt och tydligen rätt otacksamt arbete...

En hovslagare som skor på "andra tider" har förmodligen ett till jobb och detta som en extra inkomst. Jag skrev inte att detta extra arbete som hovis är svart men det luktar grått.

Det övriga du skrev vill jag bara kommentera. Dagens bästa inlägg på Bukefalos!!:bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
852
Senast: Lillkin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 921
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar