Fast det finns rätt många hovslagare som skor andra tider. Varför har jag egentligen aldrig förstått, det måste vara för att de är för snälla för sitt eget bästa
eller desperata efter att konkurrera ut andra hovslagare kanske om det är ett hovslagartätt område?
Och i sig är det ju inget konstigt, det finns ju många som inte har 8-17 jobb precis. Den som får ut en hovslagare på annan tid än ordinarie arbetstid borde dock betala extra för det för precis som alla andra bör ju hovslagaren i så fall få ersättning för sin obekväma arbetstid.
Sedan vad gäller stycke två och tre... där är jag ständigt chockerad över att det finns hovslagare som faktiskt ACCEPTERAR sådant beteende från hästägare. Kanske är det samma sak där, de är livrädda att förlora en kund? Skrämmande i vart fall. Det måste vara både svårare och mer riskabelt att få klafsa ut i en hage och hämta in en våt och lerig häst för att sko denne än att sko en häst som stått inne och torkat - blivit avborstad och fått hovarna ordenligt rengjorda med borste eller annat lämpligt. Risken för skador på hovslagaren och kanske även sämre verkade hovar känns uppenbar.
För mig är det en självklarhet att hästen skall stå inne i god tid, vara så torr som möjligt och så ren som det går, stallgolvet är givetvis sopat och bra arbetsbelysning finns. Jag har också skaffat extra lampa som man kan ta fram om hovslagaren så önskar. Har jag hunnit så brukar jag också ha köpt hem Loka eller något annat smaksatt vatten så att hovslagaren kan ta en paus och få lite vätska. Givetvis finns det vatten och tvål och rena handdukar åt hovslagaren. Och jag tränar min häst så gott det går på att stå med lyfta fötter längre och längre stunder (han var livrädd om sina fötter när jag köpte honom) och numer kan jag således få honom skodd utan att ge honom lugnande. När han var bråkigare var det lika självklart för mig att se till att ta ut veterinär som gav hästen en lagom dos lugnande för att stå still - det är inte hovslagaren utan JAG som skall uppfostra och lära hästen.
Jag är rädd om min hovslagare och blir ta mig tusan rätt ofta mörkrädd när jag hör hur andra behandlar sina hovisar. Inte konstigt att det blir färre och färre som vill utbilda sig till hovslagare, ett tungt och tydligen rätt otacksamt arbete...