När hela ens liv rycks ifrån en...

Sv: När hela ens liv rycks ifrån en...

Jag har varit hos många olika läkare, endel anser att man är idiot som har djur när man är allergisk, en sa när min då 3 åriga dotter var med att jag borde avliva katterna eftersom barnen kunde bli allergiska, tösen storgrät och jag förklarade för läkaren att ta livet av djur för att en allergi ev. kan uppkomma skadar barnen mer än en normal allergi:mad:

Den läkaren måste helt ha glömt bort att uppdatera sig, finns ju ett flertal vetenskapliga studier som visar att bästa sättet att undvika att barnen får allergier är just att utsätta dom för djur och annat smutsigt :).

/Camilla

Den läkaren måste helt ha glömt bort att uppdatera sig, finns ju ett flertal vetenskapliga studier som visar att bästa sättet att undvika att barnen får allergier är just att utsätta dom för djur och annat smutsigt :).

/Camilla

Nej han var ett barn av sin tid, det var 13 år sedan, innan studien gjordes som sa tvärtom.
Då var läkarna på det klara med att man absolut inte skulle utsätta barn under året för pälsdjur och helst inte sedan heller.

:eek: Att läsa det så här bara svart på vitt lät väldigt drastiskt. Samtidigt lite roligt, vi slänger ut ungarna så vi kan ha kvar djuren typ.
:D

Men som du skrev, det fungerade för er och det med gott resultat.

Ja, det var bara på prov för någon/några veckor men de ville inte flytta in igen :grin:
Det var ett enhälligt demokratiskt familjebeslut med vetorätt ;)

Rolle
IpL

Håller med alla svarare hittills. Man kan inte låta sin allergi bestämma över ens liv. Jag har ridit och haft pälsdjur sedan jag var liten, fick diagnosen astma med utslag på katt, hund,häst, hö, pollen, kvalster osv när jag var 24 och hade 12 hästar och ridskola! Fortsatte såklart att rida och ha katter och hundar, men eftersom katterna är värst har de fått bo i stallet sedan dess :)
Jag fick astmaspray och cortison som jag dock inte ville använda av ngn anledning. I sådär fem år var jag rätt dålig med många akuta sjukhusbesök , och bestämde mej till slut för att köra stenhårt med cortisonsprayen i två år som läkarna sa. Det fungerade jättebra. Numer är jag helt besvärsfri sedan över 10 år, måste kanske spraya lite med astmaspray om jag är jätteförkyld, någon gång om året.
Jo, ingen av ungarna har blivit allergiska, trot eller ej :)

Jag är 18 år, har levt med pälsdjur i hela mitt liv och har hållit på med hästar i över halva mitt liv. Min förra häst lämnade mig i maj, efter en allvarlig skada med lång konvalecens som läkte fel. Hade då ett upphåll i några månader innan jag skaffade en annan häst på foder, lite kort tid kan tyckas men mitt sista löfte till min älskade Katzy var att ge en annan häst chansen till ett bättre liv och så blev det.

Helt plötsligt, pang bom, blir jag allergisk.
Så idag kom domen, blodprovet visade utslag på pälsdjur, och då extra hårt på häst och alla sorters gräs.
Nu har hela mitt liv ryckts ifrån mig, det enda rådet jag får av de två läkare jag talat med är att undvika de allergener jag reagerar på. Jag kommer heller inte att få någon behandling som kommer att hjälpa mot att vara i stallet minst 2 timmar per dag.

Hästar är mitt enda intresse och det enda jag verkligen lever för att göra. Vad gör man när man inte längre kan hålla på med det man älskar?
Jag betvivlar att det skulle göra lika ont ifall någon högg av mina ben.

Min älskade Lillan åker nästa vecka och den dagen känns det som att livet slutar.

Någon superallergisk som kan dela med sig av erfarenheter, har ni häst, hur gör ni, medicin osv?
Känner att det måste finnas andra alternativ.

Köp dig en basjkirhäst! :) Jättemysig ras, som är allergivänlig.

Nej han var ett barn av sin tid, det var 13 år sedan, innan studien gjordes som sa tvärtom.
Då var läkarna på det klara med att man absolut inte skulle utsätta barn under året för pälsdjur och helst inte sedan heller.

Om det var så pass länge sedan förstår jag det :)

/Camilla

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 942
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 387
Senast: snajl
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Jag har envist hävdat att det går att ha familj/barn och samtidigt ha hästar. Jag orkar inte längre. Jag går upp 04.20 för att fixa med...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
13 502
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?