När hela ens liv rycks ifrån en...

R

Rockypro

Jag är 18 år, har levt med pälsdjur i hela mitt liv och har hållit på med hästar i över halva mitt liv. Min förra häst lämnade mig i maj, efter en allvarlig skada med lång konvalecens som läkte fel. Hade då ett upphåll i några månader innan jag skaffade en annan häst på foder, lite kort tid kan tyckas men mitt sista löfte till min älskade Katzy var att ge en annan häst chansen till ett bättre liv och så blev det.

Helt plötsligt, pang bom, blir jag allergisk.
Så idag kom domen, blodprovet visade utslag på pälsdjur, och då extra hårt på häst och alla sorters gräs.
Nu har hela mitt liv ryckts ifrån mig, det enda rådet jag får av de två läkare jag talat med är att undvika de allergener jag reagerar på. Jag kommer heller inte att få någon behandling som kommer att hjälpa mot att vara i stallet minst 2 timmar per dag.

Hästar är mitt enda intresse och det enda jag verkligen lever för att göra. Vad gör man när man inte längre kan hålla på med det man älskar?
Jag betvivlar att det skulle göra lika ont ifall någon högg av mina ben.

Min älskade Lillan åker nästa vecka och den dagen känns det som att livet slutar.

Någon superallergisk som kan dela med sig av erfarenheter, har ni häst, hur gör ni, medicin osv?
Känner att det måste finnas andra alternativ.

Sv: När hela ens liv rycks ifrån en...

Man kan ju vaccinera sig mot olika allergier nu för tiden! Man ska ta en spruta varje vecka i ett par år eller liknande. Den behandlingen ska gå på högkostnadsskyddet, så det finns en maxgräns för vad du själv betalar per år. Det finns massor av information om detta på google, sök på allergi och vaccination.

Det finns även alternativa behandlingar som vissa påstår fungera, och är man desperat tycker jag man ska ge allting ett försök.

Lycka till!

Jag känner en som tar spruor och tar en tablett varje gång hon åker till stallet och det funkar bra.
Jag tror inte du behöver oroa dig :laugh: Även fast man är allgerisk går det att lösa med tabletter och sånt idag. :bump:

Kan inte hjälpa så mycket egentligen. Jag är allergiskt mot pälsdjur, men framförallt mot hö och damm. Nu har jag ridit under hela mitt liv och varit allergisk under hela mitt liv så jag har lärt mig att inte bry mig. Men sen är det ingen allvarlig allergi heller, vilket jag är glad för.

Men till saken, en kompis till mig är jätte allergisk mot både hästar, hö och hundar. Av hundar kan hon dö då hon får svåra andningsbesvär. Men hon har 1 hund och 4 hästar utan problem.

Hon har använt sig av dom där sprutorna som finns mot allergi ( har inget namn), det har gjort att det enda som händer nu när hon är med hästarna och hundarna är att det rinner i ögonen och hon nyser med det kan hon överleva med, och tar även allergi medicin som är receptfri.

Hon har hunden ute på dagarna och nätterna (jakt hund), hästarna går ute största delen av dagarna, hon använder sig av ensilage istället för hö och ser till att borsta och pyssla med hästarna ute hela tiden, hon är aldrig inne och pysslar med dom utan alltid ute vinter som sommar och det minskar besvären.

Det kan juh vara värt att testa sprutorna iaf och se om det hjälper. :idea:

Tack för alla svar!

Dom där sprutorna blir jag nyfiken på, eftersom jag pratade med båda läkarna om just sprutor, men de sa att man inte ger dessa sprutor till "vem som helst" utan endast till dem som har så stora problem att de inte kan vara på jobbet/skola utan att få besvär. :S Vet någon vad dessa sprutor heter?

Senast ändrad av en moderator:

Jag är pälsdjursallergiker med en 5 på en 5gradig skala mot katt. reagerar även på hund, gråbo men ytterst lite på häst.

Tar en tablett som heter aerius varje dag och klarar mig fint på den.
Kan tom sova hos min bästa vän som har två katter. Känner av dem men inte så jag inte står ut.
Ryktar och umgås med min häst ute så mycket det går.

Ge inte upp utan att ha testat de medel som finns!

Peppkram till dig!

hej.
Vet hur de känns. Fick reda på förra året att jag hade astma, djur o pollen allergi. Trodde hela världen skulle rasa samman eftersom min hund är mitt allt, o även mina 3 katter. Numer även en häst...:rofl:

Men efter mycket tjaffs med läkare så fick jag astma medicin o även nässpray 2 ggr/dag mot djur allergin (nasonex). Och nu har jag även skaffat häst. Sommartid och om jag håller på hela dagar i stallet så tar jag även allergi tabletter men jag kan leva precis som vanligt och skulle inte falla mig in att göra mig av med mina djur, dom e ju mitt liv..

Lycka till.. :)

Tack för alla svar!

Dom där sprutorna blir jag nyfiken på, eftersom jag pratade med båda läkarna om just sprutor, men de sa att man inte ger dessa sprutor till "vem som helst" utan endast till dem som har så stora problem att de inte kan vara på jobbet/skola utan att få besvär. :S Vet någon vad dessa sprutor heter?

Dom sprutorna är visst för vem som helst. Har en kompis pojkväns som fick dom så att dom kunde skaffa hund tillsammans. Han klarade sig ändå i stort sett alltid bara det inte bodde hund/katt i huset där han var, men fick ändå rätt till sprutorna.
Dessutom har jag av vänner som är allegiska fått påpekat att dom hae av läkare blivit tillsagda att inte undvika det dom var allergiska mot för då ökade man på känsligheten. Man skulle utsätta sig men i SMÅ doser ofta för att bygga upp sin tolerans i stället.

/Camilla

Det är aldrig kört förrän man provat allt. Som många säger finns det bra medicinering att tillgå. Men det är även viktigt att minska belastningen. Stallmiljö är ofta rena allergiframkallaren, inte konstigt att många hästar har problem, så försök med lösdrift. Stå inte inne när du sköter hästen, det räcker att stå under tak och i lä.
Jag har en del i min närhet med allergi men de har oftast inga problem med våra hästar då de går ute 24/7/365.
Det är faktiskt ganska skönt att stå ute och sköta hästarna när man vant sig :) Även när det ser ut så här....

Utfodring.jpg

Livet blir lite lättare om man ser problem som en möjlighet istället för ett hot.;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Förutom lösdrift, som är en utmärkt lösning, finns också ett par hästraser som sägs vara mildare mot allergiker. Basjkiren börjar bli vanlig i Sverige och har utöver allergibiten andra tilltalande egenskaper.

Artikel

Min syster blev pang bom allergisk när hon skaffade häst. Hade då hund och katter och ridit hela sitt liv. Proverna visade stor allergi mot alla pälsdjur, gräs, hö, damm, pollen, etc etc. Hon lät uppfödaren köpa tillbaka hästen men gjorde sig inte av med de andra djuren och kände därefter ingenting. Sen 6 år tillbaka har vi häst tillsammans och hon har haft uppåt 11 katter, hund och kaniner - på en o samma gång. Känner ingenting.

Det som troligen utlöste allergin var stallet där hästen stog. Hon upplevde nämligen allergi när hon var där vid senare tillfälle också, men det gick över när hon åkte därifrån. Troligen så fanns mögel eller något annat som helt enkelt fick bägaren att rinna över. För idag, trots att hon enligt alla prover är jätteallergisk mot mycket, har hon inga problem alls. Hon kan inte vara med att ta in hö en hel dag - hon har försökt men då blir det svårt att andas mot kvällen - men hon kan ha alla djur hon alltid haft.

Sen vår häst togs bort i sommras så har hon också varit orolig att hon ska bli allergisk när hon inte utsätts för allergener från den miljön. Så hon försöker åka ut då och då.

Det är ju så att allergi eg inte är en fysisk sjukdom utan faktiskt en störning i hjärnan. :D Det handlar om hur hjärnan reagerar när kroppen får kontakt med ämnen/allergener. Därför kan man bli av med viss allergi genom att utsätta kroppen för allergenerna.

Om du har stora problem kan jag tipsa om att du tar kontakt med en akupressör. De utgår från samma punkter som akupunktörer men använder bara händerna - dvs inga nålar - och många upplever att det är effektivare. Min mamma sysslar med sånt och min andra syster har alltid haft en besvärlig pollenallergi. Vissa perioder blir hon mer eller mindre sängliggandes och allergin håller i sig hela sommrarna. Min mamma behandlade henne 2 eller 3 gånger på våren/försommaren förra året och hon fick även en dos naturmedicin (helt naturliga produkter) som hon åt den sommaren. I våras fick hon fått en behandling tror jag och varit frisk hela sommaren. Lite smånysig vid ngt tillfälle men i övrigt helt frisk. Och hon är alltså snart 30 och har levt med denna allergi hela sitt liv.

Kan vara ngt att prova om du efter att ha utsatt dig några månader, inte upplever ngn förändring.

Jag förstår att det känns jättehemskt:(

Men det första du ska göra är att söka upp en annan läkare.
Givetvis ska du ha medicin så du kan fortsätta leva det liv du har!

Jag är allergisk mot hundar såpass att läkaren sa till mej att om jag möter en hund så ska jag gå så långt ifrån den jag kan:crazy:
Jag är allergisk mot katter, mot timotej, gråbo, pollen, mögel, damm och diverse annat.

Men det som är bra med att vara vuxen är att man väljer själv;)
Jag har två hundar, nio katter och två hästar.

Det man får göra är att lista ut när och hur man reagerar mest.
På vårarna när djuren fäller och gräs och pollen kommer är det jobigt för min del, då undviker jag att packa hö påsar t.ex, jag ser till att det blir oftare dammsuget inne och givetvis tar jag allergitabletter och kortison nässpray.

Min läkare sa i vintras att jag nog är allergisk mot hästar med "så ta du nässprayen och allergi tabletterna hela vintern"

Jag har varit hos många olika läkare, endel anser att man är idiot som har djur när man är allergisk, en sa när min då 3 åriga dotter var med att jag borde avliva katterna eftersom barnen kunde bli allergiska, tösen storgrät och jag förklarade för läkaren att ta livet av djur för att en allergi ev. kan uppkomma skadar barnen mer än en normal allergi:mad:

Hoppas du kan känna lite tröst mitt i allt det svarta och kräv att du får medicin!

När våra grabbar var små fick de allergi/astmatiska problem. Läkaren frågade om vi hade djur hemma. Nä bara hundar, katter höns, får, burfåglar, häst m.m.
Det var samma råd, gör er av med djuren :eek:
När vi kom hem så tänkte vi att vi måste vara säkra på att det är djuren och i så fall vilka djur som var problemet. Grabbarna flyttade då in i vår husvagn som står vid gården. Vi sa det till läkaren att vi skulle prova först innan vi slängde ut djuren.

Ett år senare när vi var på återbesök och grabbarna var symptomfria. Läkaren frågade om vi gjort oss av med djuren. Nä grabbarna bor kvar i husvagnen....hans min var betalbar:rofl:

De bodde kvar i husvagnen flera år, de ville inte flytta in igen :D Eget hus med toalett, tv och allt.

När blev äldre och flyttade in igen var det inte så stora problem längre.

Det gäller att prioritera rätt :angel:

Rolle
IpL

Jag är jätteallergisk men jag har slutat bry mig. Har legat utslagen pga. allergi två gånger och då båda gångerna efter att ha varit i stall, första gången var i ridhuset och det var då det bröt ut, andra gången så var det för kanske 1-2 månader sedan då vi storstädade stallet och allt virvlade upp. Då låg jag också helt utslagen nästa dag.

OM man verkligen vill så är det värt att försöka. Jag har medecin men jag tar den inte av den anledningen att jag vet att jag inte behöver den. Har härdat.

Men konstigt om du inte får allergipiller om du är allergisk?

jag var hyper allergisk. Jag kunde inte gå in i ett stall innan, utan då fick jag åka till akuten och få medeciner och sådannt som man andas in för att kunna andas. Eftersom jag har eksem så kliade jag sönbder mig själv (ingen vacker syn precis) .. men eftersom jag verkligen inte kunde hålla mig från djur, så var jag bara mer och mer i stall, och jag reagerade bara mindre och mindre. Nu har jag egen häst och jag reagera inget, eller tja, några nysninger. men hej, det är inte dödligt precis. Visserligen är jag född med det, du har fått de på senare år. Så kanske inte samma sak.

Men som en skrev: Det finns en spruta som lugna ner allergin, och så åt jag Clarityl (äter de även ibland nu också) .. Funkar jätte bra, ganska billiga, finns på apoteket receptfritt ^^! Hjälper mot både pollen och pälsdjur! På mig hjälpte dem direkt.

När våra grabbar var små fick de allergi/astmatiska problem. Läkaren frågade om vi hade djur hemma. Nä bara hundar, katter höns, får, burfåglar, häst m.m.
Det var samma råd, gör er av med djuren :eek:
När vi kom hem så tänkte vi att vi måste vara säkra på att det är djuren och i så fall vilka djur som var problemet. Grabbarna flyttade då in i vår husvagn som står vid gården. Vi sa det till läkaren att vi skulle prova först innan vi slängde ut djuren.

Ett år senare när vi var på återbesök och grabbarna var symptomfria. Läkaren frågade om vi gjort oss av med djuren. Nä grabbarna bor kvar i husvagnen....hans min var betalbar:rofl:

De bodde kvar i husvagnen flera år, de ville inte flytta in igen :D Eget hus med toalett, tv och allt.

När blev äldre och flyttade in igen var det inte så stora problem längre.

Det gäller att prioritera rätt :angel:

Rolle
IpL

:eek::rofl:

Ja alla sätt är bra utom de dåliga;)

Jag läste i en tidning en gång om en man som var allergisk och han bar munskydd i stallet-gick bra. Vet inte hur bra det funkar på andra dock...

Nu har hela mitt liv ryckts ifrån mig, det enda rådet jag får av de två läkare jag talat med är att undvika de allergener jag reagerar på.

Det här låter säkert jätteilla, men jag tycker inte att du ska lyssna på mycket på läkarna. De är ofta ganska extrema i sina råd. Jag är själv allergisk och har träffat så många läkare genom åren att det nästan är pinsamt, så jag vet.

Gör det du kan göra, och känn efter hur det känns. När får du besvär? Kan du göra något annorlunda för att besvären ska lindra (te x ha hästen ute som någon har föreslagit)?

Lyssna till dig själv och var ärlig. Ibland är det värt att offra lite av sin temporära hälsa för att få göra det man älskar mest. Så resonerar jag, som har katten i sängen trots allergi.

Lycka till!

Stå på dig gentemot vården! Det finns ju tydligen hjälp att få om ma n läser denna tråd, och du måste helt enkelt förklara att det handlar om i princip allt som varit viktigt i hela ditt liv! "Bråka" och sök andra läkare tills du hittar någon som hjälper dig.

Om läkarna som sagt att du ska lägga ner djurlivet inte själva är ett dyft djurintresserade kanske de tycker att "det är väl enkelt fixat" och därför inte känner nog med empati för att lägga energi på att föröska hjälpa dig?

Stå på dig o lycka till!!!

om jag inte minns helt fel är rumpnissen här buke på hästalrgiker, som fått sprutor lr ngt sånt (vill minnas det från en annan tråd) - hon brukar nog mest vara inne på dressyrforumet

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 942
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 387
Senast: snajl
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Jag har envist hävdat att det går att ha familj/barn och samtidigt ha hästar. Jag orkar inte längre. Jag går upp 04.20 för att fixa med...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
13 502
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar