När hästen lägger i backen....

Hur länge har du haft honom hemma? Är han stressad generellt av flytten?
Jag köpte nyligen en unghäst som hade rätt många "grejor" för sig, exempelvis backar så fort han blir tveksam eller inte vill följa en tex in i stallet, ridhuset, står o småstegrar när han blir stressad tex vid uppställningsplats, transport, spolspilta etc Försökte köra ponny-trick och typ bara vända runt snabbt o gå med en hängande bakom etc

Men jag var bara konsekvent o lugn o hade alltid med ett spö så jag kunde gå vid hans bog o driva honom framåt. Jag lade också grimskaftet runt nosen när jag ledde honom i grimma eftersom jag inte hade en chans om han bestämde sig för att bara vända runt o dra annars.
I början funkade det ju sådär, men jag fick hålla på tills han gjorde som jag sa, så vi backade oss runt anläggningen diverse gånger... Men efter ca två veckors jobb slutade han, han fick så klart aldrig vinna.
Hela tiden har jag berömt framsteg och skapat en mer positiv relation så nu tycker han det är roligt att umgås, gå in i ridhuset, transporten etc

Sedan har ju såklart hela acklimatiseringen gjort sitt till, han är lugn och trivs.

Bröt mönstret med mitt sto som satt i system att slänga sig bakåt o spränga grimma efter grimma. Jag använde repgrimma, gick till ett kraftigt träd o band HÖGT upp (de klarar inte dra med samma kraft om du binder högt), sedan stod jag beredd med kniv om jag skulle behöva skära loss henne. Det tog en kvart så förstod hon att hon inte kommer loss hur mycket hon än drog/slängde sig/snurrade, efter det var det en häst som gick att binda utan problem. Jag gick inte fram förrän hon var lugn, enbart pratade lugnande med henne.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar