När hästen lägger i backen....

Fibusen

Trådstartare
Fick nyligen hem min häst som varit på ute på foder sen i Juni. Nu har han börjat backa sig ur saker, Tex när jag binder upp han,han tar ett steg,jag ställer tillbaka,han backar ett steg,jag ställer tillbaka,osv. Backar även när jag är där och går inte fram i bland,så då håller han på att smälla grimman, idag fick jag panik och lossade han snabbt när det börjar knaka i grimman.

Går jag iväg för att hämta sadel och det,då ser jag hur han backar ett steg i taget tills grimskaftet är superspänt,då drar han upp huvudet tills grimman smäller...

Jag har nu blivit lite rädd för att binda han övt med risk för att han ska skada sig. :nailbiting::eek:

Några tips? Eller är det bara att nöta och nöta med att lära sig stå still igen? Avvakta ett tag tills vi landat igen? (Han stog här innan han åkte,så stället är inte nyttnytt)

Kunde ha han lös innan han åkte (och fastbunden såklart),men det går INTE nu.
Han är 5 år och visar många sidor jag inte sett förut,antar att det är lite trots? :meh:

Knyt upp honom i westerngrimma så han lär sig att utrustningen inte går sönder .

Höjer dock ett varningens finger - se till att ha verktyg i närheten att snabbt kunna skära av grimma eller grimskaft om det brakar iväg totalt..de håller för väldigt mycket och risken är vid liknande tips att hästen går sönder före utrustningen, eller stallinredningen. Ska de få blåslita kommer nåt troligtvis att gå sönder hur man än gör och man bör välja vad före.

Själv skulle jag nog helst nöta på att lära kommandot stå/stanna eftersom att ts nämner att den kunnat stå lös och stilla tidigare. Gör man en rolig träningssak av det brukar de anamma att stå kvar väldigt snabbt.

Min unghäst höll på sådär ett tag, vi har plastkedjelinor som han snabbt lärde sig att dom gick av när man backade och sen ryckte till. Jag försökte lite snällt att smacka fram honom, ställa tillbaka honom osv men han fortsatte.. Fick nog en dag och röt till och smällde till honom med handflatan i rumpan, har fått upprepa det någon gång till med sen dess räcker det med att jag höjer rösten varnande eller ryter till så går han fram på en gång. Händer ytterst få gånger att han backar tills linorna sträcks numera utan går fram såfort han känner att dom spänns, brukar mest vara så att han vill visa att han är otålig eller vill ha uppmärksamhet om han backar i dagsläget.

Knyt upp honom i westerngrimma så han lär sig att utrustningen inte går sönder .

Menar du repgrimma då?

Är det inte en grimma med inbyggd halsring som också tar trycket tycker jag det kan vara en otroligt dum idé.

Repgrimmor är väldigt tunna oavsett om man kör bredare rep än Perelli tex.
Det är för liten yta mot hästen för att låta den ytan ta så mkt tryck som en häst kan lägga.
Jag skulle aldrig träna uppbindning m repgrimma.

En häst som lärt sig komma loss är ofta mer benägna att lägga mer tryck än de som inte lyckats.

Ska de bindas upp bör man eg fördela trycket över bröstkorg etc utöver halsring och grimma, om man ska köra den metoden där sakerna inte brakar.
Utöver att man måste ha halkfritt underlag och en kniv att skära loss med om olyckan iaf är där.

TS: kolla upp "The safe clip". Eg är jag för träning och inte för prylar.
Men för träning behöver man en bra tränare och tid och vilja.
Med The safe Clip kan nog fler hålla på utan tränare och få ok resultat.

Det är en fastsättningskrok som du ställer in hur mycket friktion du vill att den ska ge i linan.
Hästen får inte samma vilja att rycka emot hårt IOM att repet inte helt sitter fast utan löper. När de dragit det ett gäng ggr med lagom friktion inser de oftast att det är jobbigare än att bara stå där.
Och IOM att det löper får de inte panik.

Min häst är likadan, fast han har nog aldrig lärt sig. Jag fick tipset av en i stallet att lära han gå framåt vid tryck, alltså inte instinktivt gå mer bakåt när han märker att det tar emot. Hästar jobbar ju naturligt mot tryck, så vi får lära de annorlunda. Börja med att lära han "för hand" igen, att tar det stopp så ska han gå framåt och inte bakåt. Sen kan man även skaffa elastiska grimskaft att binda upp i så att det inte blir lika tvärt och minskar risken att grimskaften går sönder (Hugo har gjort sönder mycket sånt...). :)

Min häst gjorde precis samma sak som 4-åring. Två gånger backade hon tills grimman gick sönder (en nylon och en nätt lädergrimma) och hon blev lös i gången, det tyckte hästen va skitkul.
Till nästa gång hade jag köpt en rejäl lädergrimma som inte gick sönder när hon backade för kung och fosterland. Då var det helt plötsligt inte lika kul längre och hon slutade med backandet direkt.

En grimma som håller är steg 1. Och uppbindning som håller så klart. OM man vill att det ska hålla, måste det hålla.

Sedan hade jag bundit upp nära en vägg. Bakom alltså. När hästen har backat så långt den kan komma, ska den precis vara vid väggen. Om den kommer loss, ska den hamna med kraft I väggen. Det botar varje bakåtsträvande idiothäst.

Har sett en eller ett par som backat, värderat och sedan slängt upp huvudet och hamnat med baken före rätt i väggen. Det är inget kul uppvaknande, men inte tillräckligt kraftigt för skador. I det fallet binder jag upp så det blir lite motstånd men att det lossnar om hästen bestämmer sig för att dra sig loss.

Oavsett skäl (panik, djävulskap, tristess) är botemedlet det samma. Backa och kasta sig är ALDRIG lösningen.

LÄR hästen att den ska gå framåt!
Led, smacka skräm ja vad tusan som helst är bättre än att den drar sönder halskotpelaren.

Jag hade fått STRYK när jag var ung på Ridskolan om jag hade tyckt att hästen var korkad för att den backade o då hamnade i panicmode, när det själva verket är människan som inte har ngn pedagogik. Tur att det inte fanns repgrimmor på den tiden.

Jag är också uppfostrad med att hästen aldrig får komma till det stadie där den backar mot ens vilja. Backar den, smacka fram den. Lyder den inte, se till att den lyder - fort som f*n. Får hästen detta som mönster är det betydligt jobbigare att bryta än hindra från början.

Som TS har märkt...

Det som varit jobbigt med våran är att han kan bara knycka lätt med huvudet så går saker sönder, grimma eller grimskaft eller vad som helst. Därför har vi valt att vi håller hellre i honom själva med ett grimskaft och binder upp honom i bara ett av grimskaften på gången till att börja med, bara så att han lär sig först och inte får panik.

Fast sen är det klart att vår förstår inte, och inte backar för att t.ex det är roligare att vara lös

Jag har ju en 6 mån. Fölunge som jag anpassar så småningom till vuxenlivet.

Den har jag inte satt FAST i boxen pga att det krävs ingen styrka alls att kunna "hålla kvar", utan lägger grimskaftet ett varv runt en stolpe som jag då kan reglera med änden. Detta har jag gjort under flera mån. o inte var dag. Jag lär den vad jag vill med ihop med ord. sen räcker orden!
Hon förstår ännu inte smackning utan -Kom! Jag har heller inte dragit i henne när jag leder henne före stoet, utan använt samma princip som jag Kommer att använda i ridningen. En signal. När man tar i grimman så betyder det -framåt!
Tålamod o beröm kommer man hur långt som helst med o ger tillit o viljan att lära sig nästa sak.
Nu har hon stått uppbunden i gången på båda sidorna en kort stund vid skötning. De är som barn- svårt att sitta still. Vänta inte tills det blir problem. Med en vuxen häst kan man börja efter ridpasset då den är lugnare o i boxen om man inte kan ställa den mot en vägg eller är sen på att läsa av den.. Givetvis kan jag Lätt lösgöra om så skulle behövas. Skulle aldrig drömma om att gå därifrån.
Om ngt skrämmer en häst så är det lika instinktivt att bli rädd som när vi blir dito. Än mer iom att de dessutom är flyktdjur.

Veterinärer har lite:meh: kunskap om hästars betéende o vill inte ha fastsatta hästar när de ska sprutas eller liknande. Man seminerar heller inte fastsatt utan stänger OM stona. Undersökningsspiltan finns av en anledning. I vissa lägen så SKA hästen kunna flytta sig.

Vuxna hästar som använder hela sin kroppstyngd till att dra i sin nacke lika som de kan dra tunga lass leder oftare än man tror till skelett eller neurologiska skador i halskotpelaren. En bekant till mig fick ta bort sin jättefina häst som ibland var "bråkig" under ridning trots mkt kompetent ryttare.
Ägaren var efter röntgen där man fann skador på TRE halskotor mkt glad över att de aldrig trott att hästen bara var istadig o satt hårt mot "hårt"

Vad gör hästar som slitit sig loss?
De stannar o skakar på huvudet. Paniken är borta så fort trycket på nacken är väck, men har stort obehag en kortare eller längre stund. De är djupt inne i deras Myagdala när de drar- helt väck.

Hästar som lärt sig att slita sig loss har funnit sin egen lösning. Gör om- gör rätt. Börja om.

Jag raljerar nu, men uppenbarligen fattas det kunskap när man tycker att hästar är dumma. De blir det av en anledning. Människans brist av....
Jag har aldrig haft en häst som kastat sig mer än när jag har klantat mig å det grövsta- sagt -Backa! ur släpet o jag har missat att ta loss.
det har jag gjort 2 ggr o fått ut lösa 180 cm hästar med tack o lov trasig lädergrimma.

Att avtrubba hästarna för sin egen bekvämlighet passar inte in i min mall.

Jag skulle testa med att trä ett långt grimskaft/longerlina genom uppbindningen, sen hålla i änden. Då kan du reglera honom, men även släppa efter om det blir panik. Sen träna och träna. Funkade på min, som lärt sig backa och sätta upp huvudet och paja mina dåliga grimskaft, för att kunna gå och beta istället. :) Häng fram sadeln så nära du kan, så kan du hämta den iaf.

Jag är också uppfostrad med att hästen aldrig får komma till det stadie där den backar mot ens vilja. Backar den, smacka fram den. Lyder den inte, se till att den lyder - fort som f*n. Får hästen detta som mönster är det betydligt jobbigare att bryta än hindra från början.

Som TS har märkt...

Som sagt,detta är något som har uppkommit hos fodervärden då jag kunnat ha han fastsatt utan det minsta problemet innan,och jag har haft hästen sen han var 10 månader (nu 5 år).

Han kastar sig inte,är ingen panik alls,utan han backar steg för steg,när grimskaftet är riktigt spänt står han och väger på det lite,sen höjer han huvudet så det smäller,sen står han där han står,han tar sig inte lös för att "rymma".

I går gick det betydligt bättre,behövde bara korrigera 2-3 ggr,sen stog han som ett ljus som han alltid gjort tidigare. Och det var inte några försök alls till att smälla grimman. Hoppas det börjar vända.

Med det beteendet hade jag sett till att grejorna håller. Kommer troligen att bota redan första gången.

Och det är då jag är rädd att antingen så skadar han sig själv,eller så blir den nån panik över det hela så vi orsakar att det blir ett jätteproblem där han blir rädd/osäker för att bindas upp,och kastar sig i panik bakåt.

Nu gick det som sagt helt ok sist,och jag hoppas det håller i sig så det blir som vanligt igen,då kunde jag i princip binda upp han,åka hem och käka lunch och komma tillbaka och vara helt lugn över det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar