När hästen förlorar sin bästa kompis...

Ajabaja

Trådstartare
hur stöttar/underlättar man bäst?

Nu ska min shettis återigen förlora sin boxkompis. Boxkompisen är utdömd & ska tas bort inom 2 veckor. Samma sak hände mig & shettisen för 6 år sedan. Shettisen blev då helt förstörd, stod & skakade i boxen varje morgon & var väldigt deppig. Efter ett par månader blev han bättre samtidigt som han fick en ny hagkompis som gjorde livet lättare. Han har dock aldrig blivit riktigt samma häst igen. Jag hittar honom ofta stående själv i andra delen av hagen och han är lite mer inåtvänd än förr.

Nu hoppas jag att detta ska gå lite lättare denna gång. Han är inte riktigt lika bunden vid sin nuvarande boxkompis som sin första, men de är verkligen "bröder". De har bott ihop i 3 år. Han kommer oxå ha kvar sin hagkompis/boxgranne (vår tredje häst) som han tycker om. Sist blev han själv.

Så har ni några tips hur jag ska underlätta för min gamle grabb? Något jag kan göra innan jag tar bort den andre? Hur hjälper jag honom tiden efter förlusten?
Han står ofta & ropar efter sin kompis när de är ifrån varandra (förutom när vi tränar). Alla tips & idéer är välkomna!

Sv: När hästen förlorar sin bästa kompis...

Tror inte det är så farligt om hästen har en annan kompis, förra gången blev den ju helt själv och då är det inte konstigt den deppar, det skulle nog dom flesta hästar göra mer eller mindre.

Vad jag märkt accepterar hästar otroligt fort att kompis är borta, möjligt att dom väntar i början men har dom annat att göra så går dom nog fort över till det.

För 7 år sedan tog jag in alla hästarna och ledde sen iväg den som skulle tas bort långt bortom synhåll. Det var i början av mars.
Ponnyn som var granne och flockledare stod sen och väntade på henne under hela våren och sommaren. Trots att han hade fler hästar i stallet och i hagen.

När vi skulle ta bort nästa häst för 2 år sedan kom bilen så snabbt att jaghelt enkelt glömde ta in dom andra hästarna.
Så dom stod i hagen och såg alltihopa.

Efteråt var det INGEN som stod och väntade på den saknade hästen. Men flockledaren var klart dämpad i drygt en månad efteråt.

Nu i början av december gjorde vi samma sak som sist och efteråt var det än en gång ingen som stod och väntade i onödan.....
Än en gång var flockledaren och hennes bästis klart dämpade och började sen gå tillsammans vilket dom ALDRIG gjort tidigare....

Kan tilläggas att alla 3 hästarna togs bort efter rätt hastiga sjukdomsförlopp och dom andra hästarna VISSTE att hästen var sjuk.....

När ledarstoet i ett av mina tidigare stall rätt abrupt tvingades avlivas så lät vi de andra hästarna se hennes döda kropp. Det funkade bra och det är inte omöjligt att det är en lösning när det handlar om rätt få hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp