När hästen fastnar i boxen

Sv: När hästen fastnar i boxen

Jag har satt upp reglar på väggarna 4 st upp till ca 110 cm höjd.

Hade missat ett ställe vid vtnkoppen för 5 år sen o ena hästen låg då fast 2 ggr.
Har aldrig hänt sen dess o aldrig med den andra.
De får fäste o kan komma runt eller bort från väggen.

Irländarna som ofta har betongväggar gör en skåra i väggen av samma anledning.

Senast igår rullade min shettis blandning fast sig i boxen.
Kvart över fem på morgonen.
Man tänker inte riktigt klart vid den tidpunkten men iallafall så har hon en spånbädd. Så jag drog henne i manen och fick loss henne.
Hemska mig att dra henne i manen men hon gled fint på spånet.

Var med om det två gången när min arab var ung. Då tog jag och min man en lina och drog loss henne.

om man är själv och vill ha mer kraft för att dra loss en häst kan man dra longerlina runt benen och sen över boxen och hänga i den. blir som en hävstång. men oftast tror jag man lägger sig i för tidigt att de kommer loss när de kämpat ett tag, låter otäkt och ser otäkt ut. Själv klart ska man hjälpa till om man ser attd et inte funkar det menar jag inte.

Fast att förebygga fastrullande måste ändå vara bättre.

Gudarna vet hur länge de har legat fast under natten:eek:

KL Personlig säkerhet i första hand. Försök aldrig ensam! Tänk först igenom vilka risker som finns o hur man kommer ifrån dem, det är inte idiotbråttom. Använd, som ngn skrev ovan, rep el dyl.
PL

Fast att förebygga fastrullande måste ändå vara bättre.

Gudarna vet hur länge de har legat fast under natten:eek:

Är det inte så att en häst klarar inte att ligga på rygg pga av någonting ,att dom dör om dom ligger för länge .
Eller svamlar jag nu ???

Förövrigt håller jag med Axel att förebygga är det bästa och jag måste erkänna att jag hade 2 tum 4 reglar i gamla stallet som Hästarna skulle sparka loss sig ifrån och få stöd ,men nu när vi byggt nytt stall så har jag inte ansett det så högt prioriterat på listan :crazy::o
Usch då ska ta tag i det .

Helt rätt dom dör om dom ligger för länge. Men när man väl upptäckt situationen är det ändå bäst att ta det lugnt o tänka igenom vad man skall göra.
PL

De hästar jag haft har lagt sig fast någon eller ett par gånger som unghästar, men vanligtvis lär de sig efter en eller två gånger. Jag har däremot haft en inackordering som aldrig lärde sig, och lyckades sparka sönder boxen några gånger och sedan fick han ha överrullningsgjord, vilket förstås hjälpte.
Det är dock ovanligt att man måste hjälpa dem loss, de kommer loss själva. De jobbar ett tag, sen vilar de en stund och sen tar de i igen.
Det ser ju väldigt dramatiskt ut, men att gå in bland sparkande ben och dra är väl ändå förenat med livsfara. De gånger jag har hjälp hästar loss (innan jag fattade att de kommer loss själva) lade jag en grov bomullgjord runt bröstet och drog ut hästen en bit från väggen. Att dra i benen tycker jag låter lite vanskligt.

Usch det är otäckt att de kan rulla fast sådär. Man börjar ju undra om inte boxarna är för små även om de uppfyller föreskrivna mått.

Hästar kan fastna även i den allra största box. Det handlar ju om att de lägger sig för nära väggen och sedan rullar sig mot den och fastnar. Jag har rätt smala men långa boxar och där har de aldrig fastnat. Där är de nog mer medvetna om vart väggarna är.

Man kan även sätta en bräda en bit upp på väggen permanent, som hästen kan ta spjärn mot med benen och putta sig utåt.

Håller också med om att i de fall jag sett det har varit unghästar, som inte gjort det igen. Hade en som backade/slängde sig in med rumpan mot väggen och hamnade sittande på rumpan, med ryggen mot väggens hörn. Där satt hon. Jag fick på henne en grimma och kunde ge henne det lilla stödet hon behövde genom att dra i ett grimskaft.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag har fått lära mig att det säkraste är att ta tag i svansen på hästen och dra sakta (absolut inte rycka) så att bakdelen kommer ut från vägen, och sedan ta skydd (gå ut ur boxen).

Usch vad otäckt! Min har (som jag sett) aldrig rullat fast,och nu har vi så stora boxar,så jag tror inte att hon gör det nu heller (15 kvm,152 cm häst)

Oj!

Jag har hanterat hästar i drygt 30 år och aldrig råkat ut för en häst som fastnar när den rullar sej.
Hur lyckas dom?

:crazy:

Då har du ngt nytt att lära dig.
De rullar sig så att de ligger med benen i en sån vinkel mot väggen att de inte kan rulla tillbaka.
PL

Aha...Tack för informationen.
Jag antar att mina boxar är för stora eller hästarna för viga för att fastna så :eek:

Ja. Eller så har hästarna så mycke tid på sej att rulla sej i hagen så dom inte känner behov av att rulla sej på en så begränsad yta att dom fastnar. :eek:

det där har vi fått göra många gånger, på skolan där jag går känns det som att unghästarna rullar fast mest hela tiden, vet inte hur dom lyckas, vi klampar in i boxen förhoppningsvis är vi iaf 2-3 pers i stallet så vi hjälps åt att dra ut den från väggen och dra runt den, oftast med grimmskaft eller longerlina. för att inte bli sparkade. En gång lyckades jag själv.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 342
Senast: Masse
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 839
Foder & Strö Nu behöver jag lite tips. Min pålle är en sådan som drar runt höet i boxen och sen vägrar äta det :mad: Kommer det smuts i det så nej...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: Efwa
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka