När hästen fastnar i boxen

Sv: När hästen fastnar i boxen

Jag upplever det snarare som att olika hästar har olika behov av att rulla sig i boxen eller inte. Vår häst (troligtvis med 50% fullblodsinslag :angel:) älskar att rulla sig i boxen. Speciellt efter ridning eller när det är nyströat. Jag har genom årens lopp haft olika hästar med eller utan fullblodsinslag och inte haft detta problem tidigare, men de har heller inte rullat sig lika frekvent i boxen. Och jag vet inte om denne häst är mer eller mindre korkad än de andra :confused: Jag tror inte det. Tack för alla tips, vi kommer att prova tipset med tvärgående reglar :)

Ja. Eller så har hästarna så mycke tid på sej att rulla sej i hagen så dom inte känner behov av att rulla sej på en så begränsad yta att dom fastnar. :eek:

Jag vill ändå hålla med Wembley. Egen erfarenhet är att vissa rullar sig inne mer än andra.
Jag har en som alltid,vare sig det är ridning eller bara intagning, rullar sig, fast hon går ute på stora ytor.
Och håller med PL, det verkar som de lär sig.

*KL*
Jag har numera konstaterat att rulla fast i väggen är ärftligt :crazy:

Mitt ena sto är fruktansvärd hon ligger fast nästan jämt (trots att vi provat allt bräder på väggen (gav fina sår på benen istället för att hjälpa henne), vallar (jävelskapet gräver ner dem), överrullningsgjord (bågen var för liten och hon fick ner den i bädden sen låg hon stenfast), funderar nu skarpt att få specialtillverkat en extra hög överrullningsgjord till damen, just nu står hon med jämntjocka bakben efter sista fastrullningen. Tidigare har hon dragit det mesta snett (bäcken, si-led mm) + haft ett antal muskelsträckningar mm.
När hon var högdräktig skall vi inte tala om då låg hon med sin tjocka mage i vädret och klarade inte att ta sig loss själv en enda gång utan fick vändas med hjälp av rep om benen (som tur var insåg hon att det var lönlöst att försöka själv och låg helt still när man höll på) hon kan inte ha en lös pinal i boxen då allt ryker ner när hon försöker ta sig loss (lyckas ganska ofta nu när hon inte är dräktig).
Ett stort fönstergaller som satt med enorma bultar i väggen och vägde ton har hon fått över sig och på samma gång sparkat ut hela fönsterrutan med glasskärvor som följd i hela boxen. Numera står hon i en mittbox där det är hela väggar på båda sidorna vågar icke ha henne i någon annan.
Denna dam är orsaken till att fölkameran numera är på varenda natt i stallet.

Och vad gäller ärftligheten så höll jag på att krevera när hon fick föl och vet ni hur fölis favoritsovställning såg ut, jo hon la sig rullade upp med benen på väggen och sedan sov hon :confused: låg alltså med benen i vädret upp mot väggen, knepiga djur.... Hon fastnade ju inte utan rullade enkelt ner sedan (föl är ju smidiga), eller jo en gång lyckades även hon fastna men då hade hon kommit runt för nära väggen.
Nu dock står denna unge (nu 1,5 år) på lösdriften 80kvm som de är två att dela med skrapsår på två ben, vad har hon lyckats med jo hon har rullat fast i muren som går runt väggen. Hon har alltså 80kvm att välja att rulla sig på men nog fasiken måste hon fastna i väggen. Hästskrälle....

:rofl::rofl: kan inte låta bli när jag läser om dina hästar. MEN jag förstår att det måste vara ett jättebekymmer. Jag känner också en oro för detta. Som tur är har jag en valack så nedärvningen i sig behöver jag inte oroa mig för :D

Min häst är ute dagligen med full möjlighet att rulla sig i hagen, men han föredrar trots allt boxen :crazy: Han älskar sin box, bara står och myser genom att spana ut över boxdörren, ligger och vilar eller tittar ut genom sitt fönster. Han är pedantiskt ordningsam med att bajsa i en enda hög längst bak. Så boxen är det naturliga valet för honom att rulla sig i :D

Han älskar sin box, bara står och myser genom att spana ut över boxdörren, ligger och vilar eller tittar ut genom sitt fönster. Han är pedantiskt ordningsam med att bajsa i en enda hög längst bak. Så boxen är det naturliga valet för honom att rulla sig i :D

Vad smart du är!!
Jag har inte tänkt tanken ens, men faktum är att den häst jag har som rullar sig inne ALDRIG, och då menar jag verkligen aldrig gör något i sin box förutom på toaletten längst ner.
Jag bara älskar det, tala om lättmockat!!

Vad smart du är!!
Jag har inte tänkt tanken ens, men faktum är att den häst jag har som rullar sig inne ALDRIG, och då menar jag verkligen aldrig gör något i sin box förutom på toaletten längst ner.
Jag bara älskar det, tala om lättmockat!!

Och den myten kan jag totalmörda ;), den dam jag beskriver ovan är skitgris nummer ett finns inte en ren mm i hennes box när hon varit där en natt, ordningssinne är inget som ligger för den damen....:D

Jag har varit med om ett par gånger i stallet när brandkåren har kommit och lossat hästar. Dom hjälper hjärna till och är bra på allt möjligt....

Och den myten kan jag totalmörda ;), den dam jag beskriver ovan är skitgris nummer ett finns inte en ren mm i hennes box när hon varit där en natt, ordningssinne är inget som ligger för den damen....:D

Vad tråkigt!!!
Både skitgris och fastrullare. Och från det ena till det andra:- Varför blir en del hästar så renliga?

Vad tråkigt!!!
Både skitgris och fastrullare. Och från det ena till det andra:- Varför blir en del hästar så renliga?

Ja tycker du inte jag gjort ett bra köp :crazy: du kanske vill köpa henne :angel:
Nej bra avkomma har hon gett i alla fall så hon får nog stanna :p

En rolig sak är att hennes dotter är faktiskt jätterenlig, hon fick väl nog av att bo i en gödselstack och bestämde sig för att bli pedant när hon fick eget.

Det andra stoet jag avlat på är superrenlig hennes avkomma däremot blev en gris hon gjorde väl revolt på andra hållet när hon fick eget.

Så man skall helt enkelt skrämma dem till renlighet genom att aldrig mocka på sisådär ett år eller så :angel: då kanske de lär sig att hålla snyggt omkring sig :D :cool:

Min häst har rullat fast en gång och skadat sig ganska allvarligt. Det hände på natten, och han tog sig upp själv till slut så vi upptäckte inte det förrän på morgonen. Han stod då i en stor box, 16 kvm, så jag tror inte att det alltid handlar om storleken på boxen. Även om de står i stor box, kan de komma för nära boxväggen. Min häst har stått i mindre boxar men har aldrig, varken förr eller senare, råkat ut för nåt liknande.

Jag har aldrig varit med om att en häst fastnat i boxen, men bör inte boxarna vara större i så fall? Det låter ju konstigt att de inte kan rulla sig utan att fastna.. Eller, hur kan de annars fastna om boxen är nog stor?

Jag har aldrig varit med om att en häst fastnat i boxen, men bör inte boxarna vara större i så fall? Det låter ju konstigt att de inte kan rulla sig utan att fastna.. Eller, hur kan de annars fastna om boxen är nog stor?

Jodå, det går alldeles utmärkt att fastna även i stora boxar, läs i tråden ska du se :D En häst gick på jättelik lösdrift och fastnade.

Din pålle låter verkligen som en riktig drömpålle :angel:

Jag har dock en annan teknik. Jag har bädden upp mot väggen också, så att det blir en liten backe från väggen och ner i bädden. Det gör att hästen inte kan rulla för nära väggen, och rullar de lite för nära så har de alltid någonting de kan rulla bort ifrån.

Vad har du för strö,,, Cement???

Inga "vallar" eller ngn typ av stö kan hålla sig intakt när drygt ett halvt ton häst rullar runt. För problemet uppstår när hästen rullar runt (läs rullar över)

Jag har inte upplevt fastrullning som ett så stort problem att alla boxar borde ha en bräda. Kan vara det att vi inte har så många rena fullblod häruppe eller så är jag bara en nonchalant hästägare.
PL

Om nu din profil bild är en bild från en av dina hästar så förstår jag mkt väl att du inte uppleft detta problem.

Hästar som rullar fast måste även först lägga sig ner och sedan rulla över på andra sidan för att detta ska kunna ske.

Har hästen en stor mage så har den en sk. inbyggd överrullnings gjord och p.g.a. fetma inte orkar rulla över.

Har Herr P.L. oxå en liten "trivsel mage" :p

GOD JUL på dig.;)

Vad har du för strö,,, Cement???

Inga "vallar" eller ngn typ av stö kan hålla sig intakt när drygt ett halvt ton häst rullar runt. För problemet uppstår när hästen rullar runt (läs rullar över)
Fast eftersom vallen finns där så rullar ju inte hästen runt liksom.

Såhär såg en "dålig" box ut hos mig:
1dayoldstableside.jpg

Denna vet jag att sambon hade fixat för vallarna är inte tillräckligt höga. Jag har ca 50-60 cm höga vallar (från bäddens topp).

Sen fick vi av grannen liknande dessa gummi-kilar som är på bilden i några boxar.
3.jpg

Dock måste jag säga att spånet funkade lika bra som gummit.

Har hästen en stor mage så har den en sk. inbyggd överrullnings gjord och p.g.a. fetma inte orkar rulla över.

Har Herr P.L. oxå en liten "trivsel mage" :p

GOD JUL på dig.;)

Fast då måste de väl vara extremt feta om de inte kan rulla över?

God morgon, god jul, tycker för övrigt bra om din skotråd!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 342
Senast: Masse
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 839
Foder & Strö Nu behöver jag lite tips. Min pålle är en sådan som drar runt höet i boxen och sen vägrar äta det :mad: Kommer det smuts i det så nej...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: Efwa
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka