När hästen fastnar i boxen

Sv: När hästen fastnar i boxen

Jag har satt upp reglar på väggarna 4 st upp till ca 110 cm höjd.

De får fäste o kan komma runt eller bort från väggen.

Om fler va så kloka som nu är efter att ha snott min idiot säkra fullbods fast rullnings lösning ;) och även läst ditt inlägg så behövs inga ytterligare svar.

Makalöst hur många hästägare krånglar till saker o ting som är så lättlösliga.

Jag tror inte det beror på stora boxar eller viga hästar, däremot kan det bero på att de lärt sig innan du fått dem.
PL

Men jag har ju inte lärt en enda häst av alla jag hanterat och ingen har rullat fast :crazy:

Nej. Vissa har jag haft hand om från föl tills några år gamla och andra har kommit in senare i sitt liv.

Jag vill inte bråka utan jag är bara förvånad och fattar inte för trots att jag har jobbat med hästar i många år och har haft egna ännu fler år har detta ännu inte hänt mej.

Så då kan jag ta bort reglarna numera menar du:smirk:

Nä du:D
Att flytta bort Hulda a 800 kg med en hästrädd karl är ett alldeles för tungt o onödigt jobb.

Hulda kanske har en IQ på 0,5:angel:

Nej varför skall du ta bort dom?
Däremot har jag inte sett ngn anledning att sätta dit några.
PL

Hästen var väl cirkus 5 år när detta hände.
hade nog även hänt tidigare, men hon hade då tagit sig upp.

Har luftspalter på 3-4 cm mellan virket som ligger på tvären.
trodde att det var tillräckligt för att kunna ta spjärn, men inte :crazy:

Nej varför skall du ta bort dom?
Däremot har jag inte sett ngn anledning att sätta dit några.
PL

Det beror väl på vilka kunskaper man har utifrån dom skador hästen åsamkar sig redan vid sin första fastrullning.

Är nackskador,rotation i bäcken,höftled,sträckskador,sårskador,slagskador, samt övriga trauma som alltid sker när en häst rullar fast i en box helt obekant för Veterinär P.L. ??

Alla skador som en häst åsamkar sig behöver nödvändigtvis inte vara synliga för blotta "ögat" vid själva skadetillfället utan många gånger bli "synliga" i ett långt senare skede när det secundära blir synligt.

Varför äventyra hästens välbefinnande om man redan kan "mota Olle vid grinden"

Axel:s lösning är ur djurskyddshänseende klart mer begåvad än din lösning att dom lär sig efter en eller två gånger.

En gång kan och har varit en gång för mkt,,,, det borde väl du om ngn känna till.

Du själv om ngn borde väl försepråka en så säker hästhantering som möjligt så kan du i dessa fall sova lungt på natten i stället för att behöva åka ut kl 02.30 och sy ihop en häst som rullat fast "i lärdom"

Fast kl 02.30 så är det ju jour tid med högre taxa.;)

Jag har inte upplevt fastrullning som ett så stort problem att alla boxar borde ha en bräda. Kan vara det att vi inte har så många rena fullblod häruppe eller så är jag bara en nonchalant hästägare.
Däremot kan jag lova att jag inte tycker det är roligt att åka ut 0230 för att det är högsta taxan då, inte värt påfrestningen på kropp o själ.
PL

Det är en hel del fullblodsinslag i mina- kanske därför:angel:

nä fullblod brukar vara smarta, men har kanske lättare att få panik eller bli apatiska- vad vet jag:cool:

Vet om en avelshingst( OBS! halvblod;)) som fastnade i hönätet o blev obrukbar efter det.

Kl
Peter_lundin:
Varför skulle fullblod rulla fast mer än andra, jag har inte sett det många gånger på alla år med fullblod (och ingen av mina) Två gånger av tre som jag minns (i galoppstallet) var det samma häst och han var en aning korkad, så fulllbod han var:angel: Annars är det mest folks tyngre halvblod eller andra, i omgivningen, som lyckats, och de har dessutom varit svårare att få att komma loss.:crazy: Fullblodet ifråga sparkade till på boxväggen ett par gånger och sen var han uppe. Jag minns en häst som blev apatisk och det var tufft, innan vi fick upp den. Minns inte om den hade fullblod i sig eller ej:rofl:

Men idén med reglar är bra.

Senast ändrad av en moderator:

Det där med reglarna eller som någon i ett tidigare inlägg skrev om "reva" i väggen är ett bra sätt.
Jag har dock en annan teknik. Jag har bädden upp mot väggen också, så att det blir en liten backe från väggen och ner i bädden. Det gör att hästen inte kan rulla för nära väggen, och rullar de lite för nära så har de alltid någonting de kan rulla bort ifrån.

Jo men då får man inte ha en häst som gräverl

vill ej ha bädd o har mattor istället- mer hygieniskt;)

Jag har haft ett medium stort handelsstall i många år. Sålt ca 300 hästar om året och det har kommit och gått en hel del hästar hos oss. Kan säga att min erfarenhet är att hästen gräver för att bädden inte ser ut som hästen vill.
Jag kör dock mitt eget race och bäddar alltid likadant i alla boxarna och hästarna trivs med det jag gjort. Det är ett fåtal hästar under årens lopp som grävt mer än en gång.

Min erfarnhet är att många hästar gör bädden tunn i mitten av boxen och gör vallar utmed väggen.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 342
Senast: Masse
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 839
Foder & Strö Nu behöver jag lite tips. Min pålle är en sådan som drar runt höet i boxen och sen vägrar äta det :mad: Kommer det smuts i det så nej...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: Efwa
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka