När hästen fastnar i boxen

Sv: När hästen fastnar i boxen

Knapplån

Ser inte som fastrullande som något överhängande problem. Tar helt enkelt ett rejält tag i svansen och drar ut hästen en bit från väggen.

Har heller inte haft några hiskeliga fastrullare. Hänt några gånger att ynglingar yrat till det, men lärt sig efter ett par gånger.

Är nackskador,rotation i bäcken, höftled,sträckskador,sårskador, slagskador, samt övriga trauma som alltid sker när en häst rullar fast i en box ...

Alla skador som en häst åsamkar sig behöver nödvändigtvis inte vara synliga för blotta "ögat" vid själva skadetillfället utan många gånger bli "synliga" i ett långt senare skede när det secundära blir synligt.

Exact detta hände min unghäst. Hon är inte så smart så hon "lärde" sig aldrig utan rullade fast gång på gång. " Det är ju så mysigt att rulla när det är nyspånat/torvat eller jag är blöt i pälsen o kommer in i värmen :angel:"

försök att valla in en box med häst som vandrar runt och drar ner allting :crazy: inget fullblod utan ett "korkat hlavblod" ;)
x antal naprapatbesök och efter rejäl muskelbristning o hälta står hon nu med gjord o :devil: den som inte sätter på den på kvällen!

nu vågar jag inte lämna henne utan gjord men med kommande hästar ska jag absolut prova plankorna!! :)

Det behövs inga plankor, utan bara "läkt"- tunna -40x20mm

det är oxå bra för att "spara" övrig inredning. de används som gnagpinnar oxå

Knapplån

Ser inte som fastrullande som något överhängande problem. Tar helt enkelt ett rejält tag i svansen och drar ut hästen en bit från väggen.
Om jag skulle försöka mig på det- skulle jag rycka av svansen:eek:

Alldeles för tung häst.

Näääää.

Jag har dragit loss stora ardennrar på det viset.
Det gäller att kunna knepet liksom.

Fast givetvis är dte bäst att de aldrig hamnar där, som du skrev tidigare i tråden.
Dock har jag aldrig haft några notoriska fastrullare.

Fast ardennrar är ju väldigt runda o har kortare ben.:devil:
Menar om den ligger med benen ihopvikta helt på sidan- nära väggen.

Min val. sparkar dock ner läkten vid dörren om matte har tagit sig friheten att ha lite sovmorgon:angel:

Hästarna ligger ju gärna på ett o samma ställe, så belastningen o nyttan med läkten är ofta bara på ett visst ställe.

O vad innebär det? Fruntimmer vet du

du förstår hur det låter på brädgården:angel:- Jag vill ha en sån där planka bla bla:o

En rolig sak är att hennes dotter är faktiskt jätterenlig, hon fick väl nog av att bo i en gödselstack och bestämde sig för att bli pedant när hon fick eget.

Som mina barn,låter det som:o:rofl:

1 tum är väl 2.54 cm, nåt sånt...:confused:

Menar nog att det du skrev är för tunt, de sparkar sönder dem.
Så tänkte jag i alla fall:D

Roligaste tråden jag läst på länge.... vad hästar kan hitta på....
Men allvarligt, nån nämde hönät i box som risk.
Håller absolut med om hur farligt det är.

Tråden tilldrog sig onekligen ett stort intresse! Och inte minst jag har fått mig många goa skratt :D Det känns härligt att inte vara ensam om att ha en "korkad" häst :angel: Och tack igen alla bukevänner för många värdefulla tips!

1 tum är väl 2.54 cm, nåt sånt...:confused:

Menar nog att det du skrev är för tunt, de sparkar sönder dem.
Så tänkte jag i alla fall:D
Låter som plankor.

Nej då tycker jag att det är bättre som jag har.
Då kan man sätta upp flera istället.
Tjusigt är det oxå:cool:

De flesta håller länge- åratal.

byter bara ut dem v.b.

Apropå icke "rumsrena" hästar.
Har en som ogärna kliver i sitt bajs o håller sig då på en begränsad yta. Den andra bajsar o snurrar runt i det, bajsar. osv...
Däremot om den har öppet, så går den ut o gör alla sina behov- om vädret tillåter.

Senast ändrad:

*KL*

Inte läst hela tråden.

Men jag gör som älgen om det är möjligt, tar i svansen och drar ut lite från väggen - OM det går. Dvs om man kommer åt, om det är utan risk att bli mos och om det inte innebär att man 'bryter' svansen i helt fel vinkel.

Annars linor runt benparet närmast marken, och så 'välta rätt'.

I övrigt så stor box eller liten box, de kan rulla fast ändå, handlar mkt om hur nära väggen de lägger sig, och om de rullar över eller ej.

Ett ar av unghästarna jag haft hade pippi på att rulla fast när de var små, men sen växte det bort. I övrigt har det varit några stycken, en handfull kanske, fastrullningar under alla år. Ett fall gav skador, en ordentlig senskada på djupa böjsenan på ett bakben, annars har jag varit förskonad från skador, peppar peppar. Den gången så kom hästen upp själv, men ansträngningen på senan när den skjöt ifrån mot väggen blev för mycket.

Jag tar linor runt benparet som är mot väggen, jag antar vi menar samma?

Ja, precis, de ggr jag fått välta med lina har de kommit 'över' och har båda benen mot väggen, så det var den minnesbilden jag tog det från, men ligger de med benen 'upp' mot väggen blir det de närmast väggen precis som du säger. Så vi menar samma sak.

Det benpar som är längst bort från det håll man vill rulla åt kan man också säga, blir kanske mindre förvirrande då =)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 342
Senast: Masse
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 839
Foder & Strö Nu behöver jag lite tips. Min pålle är en sådan som drar runt höet i boxen och sen vägrar äta det :mad: Kommer det smuts i det så nej...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: Efwa
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka