När har ni bytt bilstol?

Sv: När har ni bytt bilstol?

Enligt NTF bör man byta när barnet kan sitta utan stöd eller när babyskyddet är urvuxet - det som inträffar först. :)

http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?recid=22267

Fast i länken står det ju oxå att babyskyddet är urvuxet när viktgränsen passeras eller huvudet når kanten. Många barm sitter ju stadigt redan runt 6 månader men är för små för att byta till stol; de flesta stolar är ju från 9 kg o många 6- månaders är ju betydligt mindre än så. Amamda hade nog knappt synts i en vanlig stol när hon var sex månader ;-).

Då får man ha väldigt små barn för sin ålder. Vid 15 månader började mina barn på dagis och var absolut inga bebisar längre. Vi bytte fö till stolen Besafe izi kid som går att använda från 0-18 kg.

Vi bytte när E var fem månader. Han hade kunnat ha kvar babyskyddet ett tag till men vi hade lånat det av ett ar kompisar som behövde ha tillbaka det så det blev så. Vi bytte till en Britax Multi-tech.

Nej större barn får ju definitivt inte plats, men dom sagt hör i huset har vi två som båda bytte vis sisådär drygt tio kilo. Skillnaden är bara den att den ena vägde så vid åtta månader o den andra vid 14 ;).

KL

TS

Eftersom en större del av ryggen tar upp kraften vid en ev krock i en bilbarnstol jämfört med ett babyskydd, där barnet ligger ner mer och nacken får ta kraften, så ska man som sagts ovan byta så snart som möjligt!

Jag rekommenderar Britax Two Way då den ska vara den stolen på marknaden som har högst ryggstöd = barnet kan sitta bakåtvänt längre än i andra stolar.

Många vänder sina barn ngn gång mellan 3 och 4 år, men man bör låta dem sitta bakåtvänt så länge som det bara går då det är 5 ggr säkrare än att färdas framåt. Jag vet de som låter sina 8-åringar åka bakåtvänt!

Då får det vara små åttaåringar. Minst till fyra och gärna längre säger rekommendationerna. Vår sån vände vi ju ni vid fyra år o fyra månader eftersom hans fötter somnade, dottern som är av betydligt mindre modell kommet säkert kunna sitta bakåt till minst fem.

Då bakåtvänd bilbarnstol är säkrare än ett babyskdd så är det bra att byta så fort som möjligt. Minns ej när vi bytte men hon kunde sitta stadigt iaf.

Är barnet väldigt litet så har de flesta stolar extra vaddering som man sedan tar loss. Och vissa stolar går att luta bak under färd.

Bakåtväbt är det allra allra säkraste för barnet. Det kan snabbt bli trångt för benen men hellre sitta m böjda ben än skadas vid krock.
Men når öronen över stolens kant så är det dags, eller om man uppnått kg-gränsen.

Vi valde en Hi way då den var ngt mindre i modellen (trång bil) . Hon är lite över tre år och har lite trångt vid benen men inte så det stör.

om man har en sjusitsig bil går det att fälla ryggstödet där bak så att den bakåtvändes ben kan sträckas ut. annars förstår jag inte heller hur man skulle få plats med en normalstor åttaåring.

Jag funderar på när jag kan byta från stol 2 till tre. Hon har aldrig gillat den (besafe izikid) och det är ett konstant ynk. Bältesfunktionen är bra så till vida att hon inte tar sig ur, kass eftersom den tydligen är så obekväm ( knäpps mellan benen).

Då får det vara små åttaåringar

Ja de är kanske under medellängd, men ryggstödet i Two Way är också långt! Tror man säger att de kan sitta i stolen tills öronen når över kanten.
Var har du förresten hört/läst åldersrekommendationen 'minst fyra år'?

>Vindvissla.
De som satsar på att låta barnen sitta kvar så länge som det bara går bakåtvänt resonerar som så att de hellre har böjda ben än en trasig nacke... Att kunna sträcka på benen är inget som det strävas efter alltså. De stora barnen sitter i skräddarställning i den bakåtvända bilstolen.

Åldersrek kommer från trafiksäkerhetsverket o BVC. Självklart är det bra så länge man kan ha den bakåtvända, och jag är helt övertygad om att alla föräldrar tycker att nöjda ben är bättre än t ex trasig nacke.... Dock är verkligheten inte alltid så svart eller vit, många barn trivs inte i skräddarställning o tex vår dryga fyraåring började gråta för att fötterna domnade på slutet när han satt bakåt så det blev inte hållbart att ha honom kvar bakåt.

Jag hoppas att barnen ska kunna sitta bakvända lääänge för det är ju SÅ mycket säkrare. Dock har jag ju begåvats med stora pojkar och jag själv var 130 lång och vägde 30 kg när jag var 6 år - så att 8-åringar kan sitta bakvänt hör nog inte till vanligheterna... Men att vända dem före 4-årsåldern är helt odiskutabelt!!

Fast i länken står det ju oxå att babyskyddet är urvuxet när viktgränsen passeras eller huvudet når kanten. Många barm sitter ju stadigt redan runt 6 månader men är för små för att byta till stol; de flesta stolar är ju från 9 kg o många 6- månaders är ju betydligt mindre än så. Amamda hade nog knappt synts i en vanlig stol när hon var sex månader ;-).

Ok, dålig länk, Trafikverket säger dock också när de kan sitta själva... http://www.trafikverket.se/Privat/T...erhet-i-bil/Barn-i-bil/Bakatvand-bilbarnstol/ och det finns ju ett flertal stolar som är från 0 kg som t.ex. Britax Hi-way. Sen är det väl så att det egentligen inte är så petigt med att de väger 9 kg, det handlar bara om att den minsta testdockan som används väger 9 kg. Huvudsaken är att de sitter bra i stolen.

Nej före fyra hade varit otänkbart att vända för oss oxå o hade han varit av mindre modell hade vi såklart väntat länge o haft båda i vanliga bakåtvnda stolar men som sagt det funkade inte längre och han hade i allafall passerat fyra med några månader och nån gång måste det ju ändå ske. Lillasyster är ju sv mycket mindre sort så hon lär få åka bakåt till runt fem minst.

Jag funderar på när jag kan byta från stol 2 till tre. Hon har aldrig gillat den (besafe izikid) och det är ett konstant ynk. Bältesfunktionen är bra så till vida att hon inte tar sig ur, kass eftersom den tydligen är så obekväm ( knäpps mellan benen).

Fempunktsknäppe, alltså mellan benen, har alla bakåtvända stolar o barnet AK inte vändas framåt förrän tidigast vid fyra år p g à nackstabiliteten. Gärna bakåt längre om det går.

>Vindvissla.
De som satsar på att låta barnen sitta kvar så länge som det bara går bakåtvänt resonerar som så att de hellre har böjda ben än en trasig nacke... Att kunna sträcka på benen är inget som det strävas efter alltså. De stora barnen sitter i skräddarställning i den bakåtvända bilstolen.

ja, lät det som om jag inte visste eller förstod att det var säkrare med bakåtvända barn? men jag har också vänt på mitt barn eftersom han blev obekväm med benen, nånstans får man ju räkna in alla andra aspekter också, tex att köpa en ny bil för att det är säkrare för hela familjen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 635
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 594
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 100
Senast: gammalek
·
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
582
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka