När har man en dressyrhäst?

Seabaz

Trådstartare
När har man egentligen en dressyrhäst?

När man rider ett pass på ridbanan, tex rider mjukgörande övningar som serpentiner och åttvolter, lite öppnor och slutor, någon skänkelvikning. Tar några galoppfattningar osv osv...

Anser ni att man rider dressyr då?

Och när kan man säga att man har en dressyrhäst? När man börjar tävla dressyr?

Och i så fall vad har man för häst när man "bara" rider runt på banan hemma och/eller för tränare, har egna mål men att målet inte är tävling?

Sv: När har man en dressyrhäst?

Jag skulle val saga att du har en dressyrhast nar du inriktar dig pa dressyr, du valjer bort hoppning sa langt det gar och du tranar for att tavla dressyr.
Sedan att hasten kanske inte har den gang som kravs for hogre klasser m.m ar ovasentligt, men ar det dressyren som ligger i fokus tycker jag du har en dressyrhast.

Det du beskriver som
"bara" rider runt på banan hemma och/eller för tränare, har egna mål men att målet inte är tävling?
Skulle jag kalla for en hobbyhast. Du tranar for att lara dig, men har inga storre tavlingsambitioner.

När man rider ett pass på ridbanan, tex rider mjukgörande övningar som serpentiner och åttvolter, lite öppnor och slutor, någon skänkelvikning. Tar några galoppfattningar osv osv...

Anser ni att man rider dressyr då?

Det kallar jag dagligt arbete, okej, kanske inte opnnorna och slutorna, for det kan man inte krava att det ska vara nagot alla hastar kan, men i ovrigt av det du beskriver tycker jag att det ar sa man gor nar man bara motionerar hasten. Inget hart dressyrpass, ingen hoppning, bara dagligt arbete.

Nu ar det har ju bara mina asikter:)

Jätteintressant läsning :)

Så om jag åker 2 gånger i veckan till samma tränare som min kompis som tävlar MSV dressyr rider för och jag tränar samma saker som dom och för samma tränare..

Men jag har ingen dressyrhäst för att jag har valt bort tävlandet?

Nej, inte nodvandigtvist, men jag skulle inte saga att du har en dressyrhast om du hoppar med den ocksa...

Men, har du som icketavlande helt valt bort hoppning skulle jag saga att du har en dressyrinriktiad hobbyhast

Medan min kusin tävlade elitklasser i dressyr med sina två hästar hopptränade hon dem på hobbynivå samtidigt. Hade hon inga dressyrhästar då?

jag själv skulle säga att jag har en allroundhäst, vi tävlar/har tävlat i både hoppning och dressyr och flertalet westerngrenar.

Jag pratar generellt nu om folk då jag vet att det finns människor med väldigt höga ambitioner men som valt bort tävlandet.
Är tävlandet ett måste för att kalla sig och sin häst för dressyrekipage även om man tar några skutt över hinder med den ibland?

Jag är mest nyfiken hur folk ser på det, intressanta vinklar av ridning :)

Mycket intressant, man kan ju rida alla inriktningar hemma men enbart tävla i en diciplin... Hur blir det då?

Jag skulle kalla dom dressyrekipage

Nu kanns det som att du misstolkar mig med flit.... Du fragade om vad vi tyckte och jag gav dig min asikt, som jag ocksa var noga med att betona

Jag tycker ocksa att du har en allroundhast nar du skriver som du gjorde har i ditt senaste inlagg, men det jag ansag var en hobbyhast ar just det du skrev i ditt ursprungliga inlagg "bara" rider runt på banan hemma och/eller för tränare, har egna mål men att målet inte är tävling

tavlar man inte tycker jag att man har en hobbyhast, da har man ju ridningen som en hobby och inte som en sport. Sen kan hobbyhasten vara inriktad pa dressyr, men pa samma gang tycker jag inte att hibbyhasten kan vara hoppinriktad eftersom de som tranar hoppning i 99% av fallen (i mina ogon) tranar for att tavla..

Julle--> Jo, jag skulle saga att hon hade dressyrhastar. Hoppningen var val bra for att ge en varierad traning. Jag skrev att man sa langt det gar har valt bort hoppningen och inte att man helt valt bot hoppningen...

Intressant disskution det har:)

Jag med, absolut!!:laugh:

Jag tycker inte tävlandet borde ha med det att göra. Tränar man dressyr för tränare och kämpar för att utvecklas är man dressyrryttare/har dressyrhäst varesig man tävlar eller inte!! Samma inom hoppning.

Själv är jag väl så allround man kan bli. Tycker dressyr är jättekul och väljer ju det framför hoppning, men kan ju inte kalla mig dressyrryttare direkt... Har börjat hoppa lite nu med och det är ju superkul!!. Men rider helst ut i skogen och bara njuter av att vara tillsammans med min häst!!

Men det är intressant med definitionerna!!;)

Jag klassar mig i högsta grad som dressyrryttare själv trots att jag inte är tävlingsinriktad ("dressyr" mer som ett samlingsbegrepp mao) men kusen kommer aldrig bli dressyrhäst, det är en travare! ;) Oavsett om han så lär sig piaff, passage, samlad galopp och hej och hå, dressyrrids 3-6 dagar i veckan.
Anledning? Termen "dressyrhäst" är något även jag kopplar ihop med tävling, att man valt bort andra inriktningar, kanske t o m avlat specifikt för detta ändamål. Annars ser jag dressyren till för hästen (och ryttaren! :angel: ) snarare än hästen till för dressyren = ingen dressyrhäst.

Sport/idrott för mig är lika med krävande fysisk aktivitet. Och fysiskt trött blir man av att rida även om man bara tränar hemma. Tävlingsmomentet i sig gör det inte till någon sport.

Så om jag tränar badminton fem dagar i veckan men inte vill tävla, är inte badminton nån sport då? Sporten är ju fortfarande en sport även om den som utövar den gör det på hobbynivå!!

Fast ja tycker inte man kan jamfora ridning med t.ex badminton...
Det ar ju en idrott bada tva, jag tycker sportdelen kommer in nar man gar over till att tavla i det.. Oavsett idrott
Tavlar man inte tycker jag att man har det om hobby oavsett vad man haller pa med riding, judo, badminton... eller kanske bara som ett satt att halla igang och motionera

Fast varför vill du kalla det dressyrhäst?
Tycker det är ok att göra det även om man inte tänker tävla (och ja, när jag pratar t ex med farsan - travmänniska - då är min kuse "dressyrhästen", eller "ponnyn") men ser själv ingen anledning till att klassa in hästen i ett fack.

Ni rider dressyr - men vad skulle vara bättre med att kalla hästen "dressyrhäst" jämfört med "min fina häst!" eller "ridhäst" som man rider dressyr på? :p

jag tycker man kan säga att man har en dressyrhäst om man inriktar sej på dressyren oavsett om man tävlar eller inte.

rider man allting så har man en allroundhäst och tävlar man dressyr med den allroundhästen så har man en allroundhäst med dressyrinriktning.

egentligen är väl dom flesta hästar hobbyhästar om man inte lever på tävlandet..för då är de ju en hobby även ifall man har en dressyrhäst och rider mest dressyr eller om man har en hopphäst..de är bara de att man kanske har lite mera mål med ridningen och vill utvecklas..men de är ju endå en hobbyhäst som man rider på fritiden för att de är kul och inget man tjänar pengar på.

Senast ändrad av en moderator:

håller med.

dressyrhäst om man är inriktad på dressyren och hopphäst om man är inriktad på hoppningen. tävling har inte med saken att göra, utan det är träningen (och till viss del nivån) som avgör.

Jag svarar lite allmänt till alla här...

Anledningen till att jag skapade den här tråden var att inne på Dressyr här på buke finns en tråd "visa dina senaste bilder på din dressyrhäst".

Definiera "dressyrhäst". I tråden finns mängder på de senaste bilderna och det är både hagbilder, hoppbilder, skogsbilder och självklart en del tävlingsdressyrbilder och ridbilder då man "bara rider hemma på banan"...

Som någon skrev skulle jag nog kalla dressyr ett samlingsbegrepp också. När man rider på ridskola i en grupp på 6-7 ekipage och rider i 40 minuter efter vad ridläraren säger, vad rider man då?
"en ridlektion på ridskolan". Vad har den för inriktning?

Dressyr rider man på en häst för att bygga upp den så den blir mjuk, smidig och stark = hästen kommer att hålla längre.

Motionsridning, vad är det?

Och om man är ett hoppekipage, jag känner ingen som hoppar varje dag på samma häst, även om man tävlar högt.
Dom dagarna man inte hoppar, då har man bytt ut ordet dressyr till markarbete?
Men det är ju också dressyr, eller?

Jag själv kopplar markarbete som jobb med bommar och det kan man väl ha i dressyren också?

BasicLisa: Jag misstolkade inte dig alls, jag gav lite fler insynsvinklar till dig som vi kan bolla vidare på. Jag är varken för eller emot att sätta hästar i fack, men just i den här tråden ville jag att vi ska försöka göra det :)

:banana:

jag tycker man kan säga att man har en dressyrhäst om man inriktar sej på dressyren oavsett om man tävlar eller inte.

rider man allting så har man en allroundhäst och tävlar man dressyr med den allroundhästen så har man en allroundhäst med dressyrinriktning.

egentligen är väl dom flesta hästar hobbyhästar om man inte lever på tävlandet..för då är de ju en hobby även ifall man har en dressyrhäst och rider mest dressyr eller om man har en hopphäst..de är bara de att man kanske har lite mera mål med ridningen och vill utvecklas..men de är ju endå en hobbyhäst som man rider på fritiden för att de är kul och inget man tjänar pengar på.

Mycket bra inlägg... (hoppas det inte tar död på tråden bara :D )

Jag svara under dina tankar o fragor har nere for att det ska bli strukturerat:)

Anledningen till att jag skapade den här tråden var att inne på Dressyr här på buke finns en tråd "visa dina senaste bilder på din dressyrhäst".

Definiera "dressyrhäst". I tråden finns mängder på de senaste bilderna och det är både hagbilder, hoppbilder, skogsbilder och självklart en del tävlingsdressyrbilder och ridbilder då man "bara rider hemma på banan"...

Den traden har jag ocksa kikat in pa och jag reagerade pa att det var sa mycket odressyrig bilder. Om jag fragar om bilder pa dressyrhasten skulle jag forvanta mig ridbilder, inte nodvandigtvis tavlingsbilder, men bilder pa hasten i dressyrarbete. Inte hopp eller hagbilder t.ex.

Som någon skrev skulle jag nog kalla dressyr ett samlingsbegrepp också. När man rider på ridskola i en grupp på 6-7 ekipage och rider i 40 minuter efter vad ridläraren säger, vad rider man då?
"en ridlektion på ridskolan". Vad har den för inriktning?

Det tycker jag ar beroende pa mycket, hur ridlararen ar, nivan pa eleverna m.m. Men jag skulle val saga att ar allman utbildning med dressyrinriktning eller om det ar duktigare elever sa ar det ett dressyrpass. Forutsatt en kompetent instruktor som vet vad den haller pa med

Dressyr rider man på en häst för att bygga upp den så den blir mjuk, smidig och stark = hästen kommer att hålla längre.
Haller nog med i det, kan inte komma fam till natt annat satt att formulera det pa iallafall:)

Motionsridning, vad är det?
Tolkningsfraga, for ryttaren eller hasten? For ryttaren skulle jag saga att typ lektionsridning pa ridskola ar motionsridning och for hasten ar lite mer kravlos ridning bara for att halla kondition och muskler igang. Men for mig ar motionsridning mer ihopkopplat med ryttaren an med hasten.

Och om man är ett hoppekipage, jag känner ingen som hoppar varje dag på samma häst, även om man tävlar högt.
Dom dagarna man inte hoppar, då har man bytt ut ordet dressyr till markarbete?
Men det är ju också dressyr, eller?

Jag själv kopplar markarbete som jobb med bommar och det kan man väl ha i dressyren också?

Jag tror de foredrar att kalla det for markarbete an dressyr och de bara kallar det for dressyr nar de aker ivag och rider for tranare.
Nar jag tanker pa det skulle jag kanske saga att hoppryttare anser att de motionsrider sina hastar mellan hoppningarna... Sa jag ar inte saker pa vad jag tycker angaende motionsridningspunkten just nu
Men precis som du forknippar jag markarbete med bommar och cavaletter

BasicLisa: Jag misstolkade inte dig alls, jag gav lite fler insynsvinklar till dig som vi kan bolla vidare på. Jag är varken för eller emot att sätta hästar i fack, men just i den här tråden ville jag att vi ska försöka göra det :)

Oki, det ar lugna puckar for mig... Tycker det ar en kul disskution:)

Väldigt intressant diskussion. Det är ju helt klart en ganska individuell tolkningsfråga. Jag tävlingsrider huvudsakligen dressyr på min häst, men jag skulle ju aldrig få för mig att säga till någon att jag har en dressyrhäst. (skrattar inombords då hästen är en smått överviktig nordsvensk)
I mina öron så är en dressyrhäst en häst avlad för el. med specifika förutsättningar för den grenen. Precis som att quarter är en "westernhäst". En hopphäst har hoppstam och en arbetshäst har förutsättningar för att dra tungt. Så ser jag på det iaf...

håller med Centaur.
sen är det ju aldrig fel, att även med dressyrhästen göra något annat ibland; rida ut, hoppa lite.. variation kan ju inte skada ;)

jag säger i denna fråga att jag har en distanshäst. vi tränar för att kunna tävla i distansritt, men väver också in hoppning och dressyr i träningen för att få variation så att det inte blir tråkigt. även om jag skulle starta nån klubbtävling/lokaltävling i lägre klasser hoppning eller dressyr, så är hon fortfarande distanshäst, distansen är vår inriktning i första hand.
men oftast säger jag ju "min häst", "Honey", "damen" eller nåt annt av hennes smeknamn (eller det förstnämda).:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·
Ridning Hej på er! Jag behöver era bästa tips på hur man blir av med hjärnspöken! Jag har tidigare inte haft några problem med hopprädsla etc...
Svar
4
· Visningar
662
Senast: lottitott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?