När har man en dressyrhäst?

Sv: När har man en dressyrhäst?

Kan vi inte bara kalla det hobby-dressyrhäst som en kompromiss? ;)

Egentligen skulle jag hellre kalla den "duktiga" på hemmaplan dressyrhäst, men ser inte heller någon nödvändighet att kalla det just dressyrhäst. Det tar åtminstone emot att kalla en "sämre" häst som tävlar för dressyrhäst enbart för att den tävlar. Som om jag skulle kunna dra iväg med vilken kossa som helst som knappt är utbildad och starta en LC på 30% och kalla den dressyrhäst! :crazy:

Och jag skulle ju inte kalla en häst som i huvudsak rids dressyr och bara ut i skogen som variation för skogsmulle. Hobbyhäst är också väldigt ospecifikt då. Men hobbydressyrhäst funkar kanske?

(pratar inte å egna vägnar nu, svamlar lite bara)

Kan vi inte bara kalla det hobby-dressyrhäst som en kompromiss? ;)

Egentligen skulle jag hellre kalla den "duktiga" på hemmaplan dressyrhäst, men ser inte heller någon nödvändighet att kalla det just dressyrhäst. Det tar åtminstone emot att kalla en "sämre" häst som tävlar för dressyrhäst enbart för att den tävlar. Som om jag skulle kunna dra iväg med vilken kossa som helst som knappt är utbildad och starta en LC på 30% och kalla den dressyrhäst! :crazy:

Och jag skulle ju inte kalla en häst som i huvudsak rids dressyr och bara ut i skogen som variation för skogsmulle. Hobbyhäst är också väldigt ospecifikt då. Men hobbydressyrhäst funkar kanske?

(pratar inte å egna vägnar nu, svamlar lite bara)

Ja det kan jag möjligen köpa.

I övrigt så är det lika fånigt tycker jag att folk tycker det är så viktigt att kalla sin häst för dressyrhäst. Om man aldrig tränar för ngn och aldrig lämnar gårdsplan, vare sig för träning, tävling eller i annat syfte, så har man inte en sån anser jag. även om man gärna vill tro det. Tävling och träningsaspekten för tävling tycker jag fortfarande klassar definitionen framför ngt annat.

men som sagt- hobby dressyrhäst må väl vara en möjlig term - fast fortfarande med tveksamhet om man inte lämnar gårdsplan : )

Kl

Jag har en holländsk vagn/showhäst som jag satsar på att komma så långt jag bara kan på i dressyren. Han har kapacitet för msv/s men frågan är hur långt vi kommer. Medryttaren tävlar lätt klass hoppning.. Jag ser honom som en vagnshäst iom att aveln har pågått i många generationer bakåt, men jag ser det som oviktigt, jag satsar seriöst på dressyr å kallar honom för enkelhetens skull för dressyrhäst.

Varför är det så viktigt för dig att den kallas dressyrhäst?

de flesta hästar i sverige är hobby hästar, även de som tävlas på lätt nivå. en som definitivt inte tävlar är därmed definitivt en hobby häst.

en skogsmulle rids i skogen.

jaaa, varför är det så viktigt för dig att den INTE gör det? :angel:

Dressyrhäst: Häst som i huvudsak tränas med syfte att bli så bra som möjligt i dressyr dvs all annan träning görs även den med tidigare nämnda syfte i åtanke.
Hopphäst: samma som ovan, fast hopp i stället för dressyr.
Allroundhäst: Häst som tränas i huvudsak för att kunna göra allt på "lagom" nivå

Sedan skiljer jag på Tävlingshäst och Hobbyhäst.
Tävlingshäst tränas med syfte att prestera bra på tävling = avancera
Hobbyhäst tränas med syfte att ha "roligt" ihop, hobbyhästen kan även tävlas men då "utan ambitioner"

Du kan alltså ha en dressyrhäst som är tävlingshäst precis som du kan ha en dressyrhäst som är hobbyhäst

Så går min tankebana åtminstone :laugh:

Vad var det för fel på mitt resonemang då? Antignen ni står på ena eller andra sidan så nosar ni ju på ovanstående..

Haha.. när hästen tycker att bommar är skräp som någon dragit in på dennes dressyrbana..;)

Hmm, ett varmblod jag haft tyckte snarare vi var knäppa som satt upp farthinder på hans travbana! :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·
Ridning Hej på er! Jag behöver era bästa tips på hur man blir av med hjärnspöken! Jag har tidigare inte haft några problem med hopprädsla etc...
Svar
4
· Visningar
662
Senast: lottitott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix