När har man en dressyrhäst?

Sv: När har man en dressyrhäst?

ang bildtråden på dressyr så reagerar jag lite på några hästar som ALLTID visas med hoppsadel. då tycker jag inte det riktigt platsar på dressyr.:p

även om en dressyrhäst givetvis kan hoppas ibland! och ridas ut osv såklart.

KL*

Min ponny både hoppas och rid ut på.
Men det är en dressyrponny eftersom att det är den grenen vi är inriktade på.

Jag säger inte att det är en allroundponny bara för att hon kan hoppa, eller för att det går att rida ut på henne.

ang bildtråden på dressyr så reagerar jag lite på några hästar som ALLTID visas med hoppsadel. då tycker jag inte det riktigt platsar på dressyr.:p

klassar du då dressyr = tävlingsdressyr?
(enda "kravet" på specifik sadel kommer ju på tävling, och t o m där är det ju inte spec. att man måste ha dressyrsadel? )
Vet ju en del icke-tävlingsryttare med westernsadlar, bomlösa sadlar, AR-sadlar, barbacka/barbackapad, eller helt enkelt den sadel som passade på hästen tills man har råd att leta ny - men som liksom ändå är seriösa med dressyrandet om än inte särskilt tävlingsinriktade! :p
Däremot tycker jag man ser rätt tydligt på formen om den inriktas på dressyr eller hoppning (eller musklerna rättare sagt?) och är det hoppsadel + "hoppmuskler" då börjar jag också undra! :D

Jag säger inte att det är en allroundponny bara för att hon kan hoppa, eller för att det går att rida ut på henne.

Det är väl först om intresset och förmågan är klart större inom ett område som man "blir" något i folks ögon? Börjar skaffa utrustning för ändamålet istället för "allmänt", rider majoriteten av sina träningar för en viss typ av tränare, bara tävlar i en gren och bara gör det andra för skojs skull eller variation osv..

Fast som sagt, för min del får man kalla sin häst vad som helst. Och jag själv kallar inte min varken det ena eller det andra, inte allroundhäst heller för den delen, trots att vi minst 70% av tiden tränar dressyrinriktat. Min fina lilla ponny som egentligen är en kallblodstravare och tror han är en hingst, kanske? :rofl:

Kanske passar mig i överkant för att sålla mig till en särskild inrikting iofs. Tycker det blir lite fånigt om man *måste* ha en viss utrustning t ex för att man tillhör en viss inriktning. När det däremot börjar bli så att man naturligt väljer saker vars funktion man känner att man "behöver", då är det en annan femma! :p

Senast ändrad:

Jag klassar mig själv för tillfället som "hobbyryttare med dressyrininriktning".

Har valt bort hoppning helt hållet pga total "bomskräck" och så har jag kraft- och känselnedsättning i ett ben efter ett diskbråck. Detta gör att jag har svårt att stå i lätt sits och vid nedslag efter hinder ramlar jag lätt av.

Jag håller på och grundrider min häst, tränar för en C-tränare i dressyr, men har ännu inte börjat tävla. Målet är att börja tävla så småningom, men just nu så räcker det med att rida hemma för mig själv och träna för dressyrtränare ibland.

Så jag klassar min häst som hobbyhäst, med dressyrinrikting :D

Pållan kan hoppa - men inte jag ;)

/Lizzie

Så jag klassar min häst som hobbyhäst, med dressyrinrikting :D

Pållan kan hoppa - men inte jag ;)

Följdfråga: om man köper en häst som tävlat hoppning/tidigare inriktats på hoppning - kan man säga att man har en hopphäst då även om man själv inte hoppar? :p Eller samma sak angående vilken disciplin som helst...

mja själv tävlar jag ju inte men när jag säger dressyrhäst så tänker jag på en som rids någorlunda enligt tr.

Oj, har inte ens funderat över saken. Tror jag använder termen olika beroende på sammanhang. Sköthästen är en ganska solklar dressyrhäst: avlad för grenen och tävlas och tränas på högre nivå regelbundet. En av favoriterna på ridskolan kan jag kalla för "min dressyrhäst" då jag rider honom uteslutande i dressyr. Sen att han hoppas osv av andra gör ingen skillnad, jag rider honom i dressyr alltså är han, för mig, en dressyrhäst. Däremot skulle jag aldrig beskriva honom som en dressyrhäst om någon frågade, då skulle det bli "ridskolehäst". På samma sätt som sköthästen för mig är min sköthäst men som jag för andra beskriver som en dressyrhäst.

Någon som förstod någonting alls av det där?

Hahah...det där med badminton tyckte jag sa allt. Självklart är ridning en sport/idrott även om man bara hobbyrider.

Jag är helt klart en dressyrryttare trots att det var länge sedan jag tävlade själv.

Min definition på att 'rida dressyr' tycker jag är när man jobbar lösgörande och när man övar moment. Valsa runt på ridbanan behöver inte vara dressyr och att rida i skogen kan mycket väl vara dressyr.

Fast ja tycker inte man kan jamfora ridning med t.ex badminton...
Det ar ju en idrott bada tva, jag tycker sportdelen kommer in nar man gar over till att tavla i det.. Oavsett idrott
Tavlar man inte tycker jag att man har det om hobby oavsett vad man haller pa med riding, judo, badminton... eller kanske bara som ett satt att halla igang och motionera

Det är inte sporterna i sig jag jämför, utan utövandet och viljan att tävla/inte tävla. Men det är helt klart en definitionsfråga. Jag som är så långt ifrån tävlingsmänniska man kan bli tycker att sport/idrott är i stort sett all fysiskt krävande aktivitet. Organiserad eller inte, tävlingsnivå eller ej. För mig är tävlingsmomentet en krydda för dem som vill!!

KL

är en häst inte alltid bara en häst och det är ryttaren som är inriktad?

Fast det är klart att hästar kan ha en inriktning. Inte vill väl Briar kallas hopp- eller allroundhäst tex?

Jag tycker man har en dressyrhäst när hästen visar talang för dressyr mer än tex hoppning och att ryttaren låter hästen utvecklas inom sitt talangområde.

Är det inte Briar som är just hoppavlad och skulle bli hoppehäst först? :p

Centaur: Jag har lagt in bla hoppbild och annan bild på min häst i den tråden... Det du sa om sadlar, jag har inte ägt någon dressyrsadel förrän tills för en månad sedan. Jag kan väl rida dressyr för det?
Ibland har jag westernsadel på min häst men jag rider ju på samma sätt oavsett utrustning...

Det är lite därför jag frågar också... "visa bilder på din dressyrhäst", "visa bilder på din hopphäst" osv...

jag anser ju att min häst är allround, dvs han är både dressyrhäst, hopphäst och westernhäst. Dessutom är han utställningsponny ;)

Fast det är klart att hästar kan ha en inriktning. Inte vill väl Briar kallas hopp- eller allroundhäst tex?

Jag tycker man har en dressyrhäst när hästen visar talang för dressyr mer än tex hoppning och att ryttaren låter hästen utvecklas inom sitt talangområde.

kan man väl? om han kommer till en hoppryttare? då blir han ju en hopphäst med dressyr i botten.
ungefär som min häst, allround mot dressyr med trav i botten. :idea:

fast jag är med på hur du menar....
egentligen handlar det nog att att människan, med sin inriktning, ska hitta en häst som är avlad för det. det vore ju lite dumt om travmänniskan köpte en gallopör för att gå på travbana med... :rofl:

briar är faktiskt en väldigt bra hopphäst så man skulle lätt kunna kalla honom allround mot dressyr...eller dressyr mot allround:confused:
men de är nog lite sent för honom att byta karriär.

iallafall så tycker jag att inriktningen har med saken att göra, jag har en häst som i princip va ren hopphäst som träna/tävla dressyr för lösgjordheten och lydighetens skull, men nu när ja köpte honom så blev han dressyrhäst som hoppar för omväxling nångång i veckan för skoj skull..

han har både bra dressyr och bra hopphästar i sin stam och han har bra med potential i alla grenar, fälttävlan/hopp/dressyr..så ja tycker han är en allroundhäst mot dressyr..förut va han en allroundhäst mot hopp.
så bara för att han är bättre i hoppningen än vad han är i dressyren så kallar ja endå honom för allround mot dressyr för att de är de jag har gjort/håller på att göra honom till, kommer han sen till en hoppryttare om ja skulle sälja så skulle han ju bli deras hopphäst.

blev lite rörigt kanske..

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Kul tråd - men ack så svårt att definiera...

Jag tycker att man har en dressyrhäst när man riktar in träning (ev. tävling) mot regelboken, i detta fallet dressyr. Men det passar in mot de övriga grenarna också (utom AR som inte har ett TR men där är det rätt så styrt ändå vad man riktar in sig mot).
Att man även hoppar eller gör något annat med sin häst, det är bara ett led i den träning som man har som mål.
Just målet tror jag är en viktig faktor för definitionen...

Så länge man är på de lätta klasserna med sin häst oavsett diciplin så tycker jag att det är en allroundhäst, vid medelsvår börjar målet göra sig mer styrt mot en viss diciplin.

Spinn off.... När är man dressyr-ryttare då?
Gäller samma svar då, eller?

Hm , svår definering .
Jag tycker att det kan vara lite olika.
En "dressyrhäst" ska väl vara inriktad på dressyr, vare sig den tävlar eller inte. Sedan kan man väl hoppa lite också, men det är ju lite konstigt att säga att man har en dressyrhäst som tävlar och tränar väldigt mycket hoppning :P
Sedan kanske vissa hoppar / "dressyrerar" lika mycket, men inte tycker att hästen är så duktig i hoppning och då kallar den "dressyrhäst".

Så länge man är på de lätta klasserna med sin häst oavsett diciplin så tycker jag att det är en allroundhäst, vid medelsvår börjar målet göra sig mer styrt mot en viss diciplin.

hur kan de va en allroundhäst om man riktar in sej på att utvecklas i dressyren? sålänge man då inte rider alla grenar o satsar mycket på allt..då är de en allroundhäst.
men att kalla alla hästar allroundhästar bara för dom är på lättare nivå är fel..de kanske vart ett jättejobb för ryttaren som kanske satsat mycket på dressyren men som kanske bara kommit upp till typ lb nivå.

men är man på en lätt nivå och kanske satsar på att utvecklas i dressyren även ifall man kanske bara är på en lb nivå så är de endå dressyr man riktar in sej på och då tycker endå jag att de är en dressyrhäst.

allt handlar ju inte om vad hästen kan utan om vad man vill utvecklas som och satsa och rikta in sej på..

Senast ändrad av en moderator:

ja det kan du väl, men har man inte ens en dressyrsadel så brukar man inte vara så dressyrinriktad..:p utan då är det andra grenar som är viktigare.

alla måste ju rida någon form av dressyr. samma vilken gren man håller på med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·
Ridning Hej på er! Jag behöver era bästa tips på hur man blir av med hjärnspöken! Jag har tidigare inte haft några problem med hopprädsla etc...
Svar
4
· Visningar
662
Senast: lottitott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?