När hantverkaren kommer

Jozze

Trådstartare
Jag har precis haft elektrikern här och jag skakar på huvudet åt mig själv. Jag har plockat undan, dammsugit, torkat den köksbänk som jag lyckades röja av helt, torkat bort de värsta fläckarna på golvet osv, för att han skulle komma. En del var för att han lättare skulle kunna se vad som skulle göras (som jag smsade till sambon: det är väl bäst att röja på köksbänken ovanför diskmaskinen, så att han inte får en vinflarra i huvudet) (elektrikern ska bl.a. få installera vår diskmaskin), men mycket var såklart för min egen sinnesro.

För jag skäms över hur det ser ut här hemma!

Jag hade inte haft en tanke på att han kanske skulle behöva komma åt proppskåpen på övervåningen när han kommer tillbaka och fixar, utan att det räckte om vi stängde av huvudströmmen. Men när han började prata om dem frågade jag om han skulle behöva komma åt dem, "för som du ser lever vi i ett enda rat så då kanske vi måste röja lite däruppe". "Kanske, vi kan väl gå upp och kolla" svarar han. "Eller vill du inte det?" lägger han omtänksamt till. Jag insåg hur fånig jag var och travade upp med honom. Tack och lov sitter den stora centralen i dotterns rum där vi åtminstone röjt hyfsat. Värre blir det om han ska in i sovrummet. :nailbiting:

Är det bara jag? Eller är vi fler som skäms när utomstående behöver komma in i hemmet? Jag skulle vilja kunna sluta bry mig. Jag menar herregud, hantverkare är ju hemma hos alla möjliga slags människor och det finns väl fler som har det stökigt och smutsigt och disk upp till taket. Eller?

Blir ni också nojiga när hantverkaren knackar på dörren?

Haha jaaa och inte bara utomstående. Det räcker att jag får höra att nån familjemedlem eller vän kommer då jävlar börjar det röjas. Vi har till 99% alltid grundstädat men ligger där kläder i soffan eller disken inte är inplockad i maskinen då ska det göras.

Sambon dumförklarar mig varenda gång :rofl:

Inget får mig och sambon att städa så mycket som när nån i familjen meddelar att de tänker komma på besök :o. Som tur är bor vi tillräckligt långt bort för att de måste förvarna.
Men jag bryr mig inte om en hantverkare kommer (så länge de kommer åt det de måste).

Jag bor trångt på ett slitet gammalt torp, men jag skäms inte för hur jag lever. Visst, hallen är helt belamrad med grejer eftersom både hästkläderna och ytterkläderna ska få plats där tillsammans med allehanda skor etc. Sovrummet är dock i ordning eftersom jag tror att man måste få ett lugn i ett rum för att kunna sova gott. Köket är alltid ett bombnedslag i brist på förvaringsutrymme och arbetsbänkar och golvet är en galen platsmatta i tokigt mönster som gör hela hjärnan snurrig.

Sen jag sålde lägenheten har jag dessutom försökt få plats med halva den på torpet och det har gått mindre bra. Vad gör man med tex lådor med saker man vill ha kvar, men inte använder just idag, och saknar ett varmt utrymme att förvara grejerna i?

Jag är glad om jag bara är påklädd när de kommer i svinottan..........
Sen är vårat hus så illa fördärvat att det inte ens är någon idé att försöka röja. Då måste man börja 1 månad före det planerade besöket, typ :p

Jag städar inte innan det kommer hantverkare, man måste ju ändå städa efter att de varit hemma och då känns det väldigt onödigt att göra det två gånger. Tänker att de har förståelse för det och är nöjda bara det är röjt dit de ska.

Jag brukar försöka hålla undan hyfsat åt hantverkarna, men blev en aning generad när de av någon konstig anledning behövde öppna ett underskåp i ett av badrummen för att se hur rören gick där. Ett sånt där skåp där man trycker in allt så det ramlade ut bindor, gamla mediciner, rakapparater, första-hjälpenprylar, hästvårdssaker osv. Allt en salig röra.
"Är det okej?" frågade de först men vad skulle jag säga? "Näää..."? :laugh:

Städa innan hantverkaren är helt meningslöst mer än att röja plats.
Och det är många som inte ens gör det och sambon kommer hem ibland och tycker vi har det välstädat.

Det har vi inte.

Städat? Jag lyckades knappt vara påklädd senast när mitt kylskåp skulle bytas ut :o
Inte ovanligt alls kan jag meddela, jag har morgonfikat hos folk som suttit i bara trosor och linne när jag kommit "för tidigt" enligt vissa när jag höll på med fastighetsskötsel och höll på med bla. vitvarureparationer, om jag brytt mig? Inte det minsta för jag är precis likadan själv. :o :p Jag har röjt innan jag kommit dit jag ska i bodar och skrubbar och rum men bry mig, nää jag har också en och annan "close the door closet". :angel:

Jag kan lova att folk i allmänhet inte bryr sig hur jag eller andra har hemma och personligen besöker jag vänner för att umgås med dom och inte för att leta fel och brister för ALLA, ingen undantagen har någon skrubb som dom helst vill glömma för evigt.

Nej, jag blir inte nojig och skäms inte för att släppa in någon där jag bor.

Tror inte hantverkare och dylikt bryr sig speciellt mycket så länge det inte är en sanitär olägenhet och rent av en hälsovådlig miljö att jobba i.

Från ha varit en sån som måste ha det välstädat när någon kommer över har jag släppt rejält på det, särskilt såna som jobbar när de är hos mig, då röjer jag så att de kan utföra sitt jobb och lämpligen komma in i hallen, resten får vara som det är.

Lite OT
Har lämnat in den gamla bilen på lagning och service hur många gånger som helst.
Den 311- gången så kommer jag på att serviceboken ligger i handskfacket som är alldeles fullproppat med diverse bindor och tamponger. :o

Vi pratar inte tre stycken utan snarare tre paket av varje.. aja, så ser livet ut för hälften av befolkningen!

Vi har ett hus från -75 som vi påbörjat renovering av. Värst är det med rundvandring när folk vill se huset! Källaren är totalt omgjord och helt i vår smak och den trivs jag med att visa men bottenvåningen :o Jag går runt om ursäktar mig över trälister, strukturtapeter, spaljén som är halvt målad och de bruna fönstren.

Men! Vi bor ju i ett hem som är under renovering, vilket jag ofta glömmer då. Att det är stökigt kan jag lätt ursäkta med två små barn som röjer runt, fullt förståeligt enligt de flesta :D

Jag avskyr hantverkare. Jag håller mig borta om möjligt, det där ser jag som partnerns jobb.

Jag gör samma sak! :rofl:
Sedan jag flyttade tillbaka till den lilla kommun där jag vuxit upp envisas dessutom varenda jäkla företag med att inhysa folk som man känner (till) på något vis. Jag är inte särskilt brydd gällande städning, men jag känner INTE för att kallprata med snubben som gick i nån parallellklass för 20 år sedan och numera är gift med systern till min kompis från lågstadiet, mitt bland min disk klockan för jäkla tidigt utan att ens hunnit klä på mig.
Partnern kommer tack och lov inte härifrån.

Mvh Människoilsk

Jag har precis haft elektrikern här och jag skakar på huvudet åt mig själv. Jag har plockat undan, dammsugit, torkat den köksbänk som jag lyckades röja av helt, torkat bort de värsta fläckarna på golvet osv, för att han skulle komma. En del var för att han lättare skulle kunna se vad som skulle göras (som jag smsade till sambon: det är väl bäst att röja på köksbänken ovanför diskmaskinen, så att han inte får en vinflarra i huvudet) (elektrikern ska bl.a. få installera vår diskmaskin), men mycket var såklart för min egen sinnesro.

För jag skäms över hur det ser ut här hemma!

Jag hade inte haft en tanke på att han kanske skulle behöva komma åt proppskåpen på övervåningen när han kommer tillbaka och fixar, utan att det räckte om vi stängde av huvudströmmen. Men när han började prata om dem frågade jag om han skulle behöva komma åt dem, "för som du ser lever vi i ett enda rat så då kanske vi måste röja lite däruppe". "Kanske, vi kan väl gå upp och kolla" svarar han. "Eller vill du inte det?" lägger han omtänksamt till. Jag insåg hur fånig jag var och travade upp med honom. Tack och lov sitter den stora centralen i dotterns rum där vi åtminstone röjt hyfsat. Värre blir det om han ska in i sovrummet. :nailbiting:

Är det bara jag? Eller är vi fler som skäms när utomstående behöver komma in i hemmet? Jag skulle vilja kunna sluta bry mig. Jag menar herregud, hantverkare är ju hemma hos alla möjliga slags människor och det finns väl fler som har det stökigt och smutsigt och disk upp till taket. Eller?

Blir ni också nojiga när hantverkaren knackar på dörren?
:rofl: Igenkänningsfaktor! Som när sambons föräldrar för första gången skulle komma förbi lite snabbt och oväntat :nailbiting:. Jag hade förväntat mig en liten rundtur, men när sambon glatt slänger upp dörren till min garderob höll jag på att sjunka genom jorden. Där hade jag dumpat all!! smutstvätt som legat framme och annat skit i ren panik över att mina nya svärisar skulle ogilla min ordning :o

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 306
Senast: Holly92
·
Hästmänniskan Som flera säkert konstaterat, läser jag för närvarande sadelmakeri, Hantverksprogramet andra året. Har hela året kännt att dörrarna bara...
Svar
1
· Visningar
870
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama