När går chocken över??

Sv: När går chocken över??

peter_lundin skrev:
Självklart åligger det varje djurägare att ta sitt djur till vet när så behövs men vad sedan gäller vidare behandling tycker jag att det är den enskillda djurägarens sak om h*n vill låta ekonomin styra el ej.
PL
Men det behövs inte när katten har blivit påkörd? :( Om man låter ekonomin styra så tycker inte jag att man ska ha djur alls. Det är sällan som kostnaden för en katt springer iväg över försäkringsbeloppet så det argumentet håller inte. Man måste vara beredd på att det kan hända saker som kostar pengar när man har djur och hur många hundar avlivas av ekonomiska skäl jämfört med katter egentligen?

MissFideli skrev:
Fast det finns ju en försäkring med fast självrisk (IF), så jag tycker inte det är ett vidare bra argument heller.
Agria har väl också fast självrisk. Det har väl de flesta försäkringar öht.

peter_lundin skrev:
Självklart åligger det varje djurägare att ta sitt djur till vet när så behövs men vad sedan gäller vidare behandling tycker jag att det är den enskillda djurägarens sak om h*n vill låta ekonomin styra el ej.
PL

Jag förstår inte riktigt varför du svarar mig hela tiden - eftersom jag inte sagt det du argumenterar emot?

Jag anser att trådskaparen borde tagit sin katt till vet. Därefter skriver jag så här: Ekonomin är inget argument, i mina ögon. Konvalescens och osäker utgång är det däremot definitivt. Jag skulle inte tvinga min katt att gå igenom en plågsam konvalescens med tveksam utgång bara för att jag inte orkade fatta rätt beslut. - vilket jag nog tycker tydligt visar att det är hur jag resonerar kring mina katter.

:confused: Det var faktiskt du som svarade på mitt första inlägg o jag svarade tillbaka!!! Jag tycker dessutom att folk ofta är löjligt petiga om vem man svarar o tar allt som mothugg.
PL

peter_lundin skrev:
:confused: Det var faktiskt du som svarade på mitt första inlägg o jag svarade tillbaka!!! Jag tycker dessutom att folk ofta är löjligt petiga om vem man svarar o tar allt som mothugg.
PL

Ja, jag svarade på ditt inlägg – med ett resonemang kring mina katter. Vilket fick dig att påpeka att man inte borde se ner på folk som osv - vilket jag aldrig gjort.

Det här är chattforums baksida. Diskussionen om vem som menat vad blir en spiral som aldrig tar slut. För att undvika det hoppar jag av spiralen här;)

Som före detta moderator borde du förstå hur en diskussion fungerar o inte ta åt dig när jag går lite utanför vad du skrivit i ditt inlägg.
Om du inte är intresserad av en diskussion får du väl låta bli att svara på inlägg som inte är riktade till dig:angel:
PL

Mia_R skrev:
Det finns ALDRIG några ursäkter som jourtid, saknar försäkring, har inte råd när det gäller djur. Har man djur ska de få den vård och det foder de behöver. Har man inte råd att ge dem detta så ska man inte heller har djur. :devil:

:bow: bra sagt :bow:

Nej, dom flesta har en fast och en löpande. Den fasta ligger på 1000-1500 och sen betalar man 25% av det som överskrider det. IF har att man betalar 2000:- (tror jag det var) och sen täcker försäkringen resten. Precis som på bilar. Man betalar alltså inget mer än den fasta självrisken.

Då är det väl pompöst att tycka att man kan låta ekonomin styra under förutsättning att djuret inte får lida. Jag tycker faktiskt inte att folk med begränsad ekonomi skall behöva ha dåligt samvete för att de inte lägger ut en förmögenhet på en svår skada/sjukdom. Dock skall man ha möjligheten att kosta på ett akut veterinärbesök.
PL

Jag har inte tittat eftersom det inte är intressant för mig. Troligen inte lika högt som hos dom andra. Titta själv, det borde stå med på IF's hemsida.

peter_lundin skrev:
Då är det väl pompöst att tycka att man kan låta ekonomin styra under förutsättning att djuret inte får lida. Jag tycker faktiskt inte att folk med begränsad ekonomi skall behöva ha dåligt samvete för att de inte lägger ut en förmögenhet på en svår skada/sjukdom. Dock skall man ha möjligheten att kosta på ett akut veterinärbesök.
PL
Självklart(?) ska man inte behandla till varje pris, men som du säger så ska man kunna ta sitt djur till veterinär för bedömning av skadans art och sen får man ta beslutet om behandling eller avlivning. Ett djur ska inte behöva lida för att man själv anser att det är för dyrt med veterinär, har man inte råd får man avstå från att skaffa djur.

fruktansvärt att man än tänker på det viset...ska inte ha djur.:devil:

Jag hoppas att det inte var mig du svarade, för i så fall får du gärna förklara närmare vad som är fruktansvärt med mitt tankesätt och varför jag inte ska ha djur. Annars bör du svara den användare som ditt svar riktar sig till. Som du ser står det "svar på" och ett användarnamn i den bruna raden över varje inlägg. I detta fallet står det "Prisse97", alltså svarar jag på ditt inlägg. Välj den "svara på detta"-knapp som hör till det inlägg du vill svara på, eller skriv *knapplån* för att svara allmänt.

Senast ändrad:

*knapplån*

Det var någon som sade till mig att om en katt har inre blödningar så skall man titta på tandköttet om det är rosa - då är den OK, är det vitt och färglöst - så kan den ha inre blödningar. Stämmer det? peter_lundin....du som är veterinär? :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 790
Senast: nickan1
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 289
Senast: animalasia
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
5 004
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar