När går chocken över??

Sv: När går chocken över??

Men om veterinären säger at jag ska avvakta å ringa om han inte blir bättre, så tar jag ju självklart hennes råd istället för att fara in- kolla han - oj det var bara chock, nu ska jag betala 3000 kr för den kollen, som jag inte har råd med!

Ja katten ska gå före. Jag hade farit in ed den om den inte blev bättre. Den blev bättre, och den mår bra nu, det var bara chock!!

Sastra skrev:
Du skrev och frågade vad du skulle göra med din skadade katt och svaret var uppenbart.

Jag har aldrig frågat vad jag skulle göra med katten, jag frågade hur länge den brukade vara i chock!

Glad att katten mår bättre! Men jag hoppas verkligen att du försäkrar den nu så att du slipper stå inför samma val en annan gång.

Jag börjar fundera om många av er aldrig varit med om att livet förändrats? Att situationen inte alltid ser likadan ut och att ekonomin kan gå i botten av olika skäl?

Försäkring i alla ära, men det finns något som heter självrisk också. Några hundralappar för en arbetslös eller en student kan vara det man ska leva på. Och alla har inte turen att kunna låna av någon i närheten heller.

Det är inte särskilt troligt att trådskaparen vill sina katter något annat än deras bästa.

Tack att du "förstår" mig.

Sastra: Ja jag kanske försäkrar dom. Eller låter dom vara innekatter. Eller liknande.

Ja du, man får ha lite framförhållning om man ska ha djur. Kanske lite pengar sparade om olyckan är framme. Och skulle man inte ha det finns alltid utvägar, till exempel ger de veterinärer jag har träffat på möjlighet till uppdelning av avgiften. Jag står fast vid att om man inte har råd ska man inte ha djur.

För övrigt: Jo, jag har varit med om att livet har förändrats och vet mycket väl att ens levnadssituation kan skifta markant från en tid till en annan. Men det är sådant man får räkna med kan hända. Allt är inte konstant i livet.

Senast ändrad:

Men att de är innekatter innebär inte att de är säkra för olyckor eller inte kan bli sjuka!

Visa skrev:
Men det va då helvete vad alla vart upprörda?! Vems jälva katt är det, min eller eran?! Jag ringde ju till veterinären och hon sa att hon bara kunde veta om hon kollade på honom å att jag skulle ringa om det blev värre, alltså om han låg stilla väldigt länge, inte ville äta dricka osv!

Jag är student och har inte pengar att fara in med en katt "för säkerhets skull" då veterinären säger att jag ska höra av mig om det blir värre.

Nu mår iaf katten bra igen, han går lite "stelt" men är och kelar å äter å dirkcer osv. Blir lite rädd när man tväröppnar dörren eller liknande.

Usch vad jag blir irriterad på människor som bara ser saker ifrån en synvinkel!
Fast grejen är ju att OM man har djur så får man väl se till att man har pengar. Det finns inga giltiga skäl till varför man inte åker iväg till veterinär. Man sätter sig inte i den situationen att man tvekar för att uppsöka veterinär vid behov. Efter att ha blivit påkörd så är det väl solklart att uppsöka veterinär.
Kan man inte se till att djuren har rätt till sjukvård vid behov så ska man inga djur ha.

Jaja, men nu sa faktiskt veterinären att jag skulle avvakta. Eller hon rådde mig att avvakta.

Det var en moppe som hade kört på katten, och jag såg det inte själv så man vet ju inte riktgit vad som hände, för den hade ju inte kört "på" katten etersom att den inte hade brutit ngt.

Och jag frågade inte om jag skulle ta katten till veterinären eller inte, det var inte det tråden handlade om.
Visst får ni tycka att personer som inte gör allt för sin katt inte ska ha ngn. Jag tycker annars. JAg tycker inte att en katt ska behöva plågas osv, men jag tycker inte att jag gorde fel i att avvvakta som vetirinären rådde mig att göra.

Jag undrar om du verkligen ska ha katt med din inställning? :smirk: Ja, jag har varit med om att 20 kr har varit en förmögenhet. Ja, jag har lämnat plasma för att få en gratis fika och lite extra pengar, för att kunna köpa morötter åt min häst eftersom jag unnade henne de 60:- mer än mig själv. Ja, jag har alla mina djur försäkrade. Ja, jag har varit nere på knä mer än en gång men aldrig att jag låtit mina djur komma på undantag utan antingen åkt direkt till veterinär eller kallat ut akut. Ja, jag har levt på havregrynsgröt en hel sommar när jag var djurlös och tjänstledig och gnetade på mina surt hopsparade pengar i jakt på ngt vettigt att jobba med.

Är det nån sorts tråd i vem som har/haft det jobbigast? :angel: Ja, jag har levt på 6 knäckebrödskivor + en mugg youghurt/dag i veckor. Har jag rätt att uttala mig om att det finns likt förb*nnat inga ursäkter om man har djur och inte ger dem rätt foder, rätt vård och veterinärvård vid behov?!

Visa skrev:
Det var en moppe som hade kört på katten, och jag såg det inte själv så man vet ju inte riktgit vad som hände, för den hade ju inte kört "på" katten etersom att den inte hade brutit ngt.
Hur vet du att katten inte har brutit något, eftersom du inte tagit den till veterinär?

men jag skrev ju nyss att det inte var det tråden handlade om, vad är det du inte förstår? Jag tycker inte synd om mig själv för att jag inte har råd, vars har du läst det?

Men det behövdes ju inte veterinärvård! Veterinären rådde mig att avvakta! å jag gjorde som ghon sa å det gick bra.

Sastra skrev:
Ja du, man får ha lite framförhållning om man ska ha djur. Kanske lite pengar sparade om olyckan är framme. Och skulle man inte ha det finns alltid utvägar, till exempel ger de veterinärer jag har träffat på möjlighet till uppdelning av avgiften. Jag står fast vid att om man inte har råd ska man inte ha djur.

För övrigt: Jo, jag har varit med om att livet har förändrats och vet mycket väl att ens levnadssituation kan skifta markant från en tid till en annan. Men det är sådant man får räkna med kan hända. Allt är inte konstant i livet.

Det är så lätt att säga för vissa. Livet är inte fullt lika enkelt alla gånger. Vi lever idag i ett land där personer tvingas tigga pengar av kyrkan för att klara vardagen.
I det läget tar man varken sig själv, barnen eller djuren till doktorn "för säkerhets skull".

Här i stan måste du betala kontant hos veterinärerna. Du kan inte ens få en faktura.

den är ju "normal" nu. Därför tror jag inte att den har brutit ngt. Men jag är ingen veterinär så jag vet inte.

För det första säger jag som Mia, hur vet du att den inte har brutit något?
För det andra kan den vara skadad på sätt som inte innebär brutna ben men är minst lika allvarliga.

Senast ändrad:

Jag förstår inte om det är inlägg #31 eller inlägg #33 som du svarar på. Om det är inlägg #31 så undrar jag vad det är som du inte förstår, eftersom det är skrivet till Kat om du tittar efter. :angel:

Men eftersom det är så synd om dig jämt, Kat, så kanske du ska göra dig av med katten så behöver inte den komma i kläm? :idea:

jag svarade på båda två. missade att det ena inte var till mig.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 790
Senast: nickan1
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 289
Senast: animalasia
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
5 004
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar