När går chocken över??

Sv: När går chocken över??

KL

Nu har jag inte läst hela tråden...men.

Om man har lite halvtaskigt om stålar så kan det ju vara en bra idé att ha katten försäkrad - då blir det inte helt horribla summor att betala vid veterinärbesök.

*kl*

Efter vad jag har förstått så är chock ett mycket allvarligt tillstånd för en katt att befinna sig i.

Visa skrev:
den är ju "normal" nu. Därför tror jag inte att den har brutit ngt. Men jag är ingen veterinär så jag vet inte.
Men du skrev ju att han går lite stelt, så då är han ju inte normal. Han kan ha fått en spricka i benet eller ryggen så utan att ha varit hos veterinär kan du inte veta faktiskt. F.ö håller jag med de andra. Konstig veterinär som inte tycker att hon behöver titta på en påkörd katt och att hon började prata om hur mycket det skulle kosta utan att du ens frågade det. Eller?

Ja, efter att ha förlorat Fia så är jag egentligen det. Men jag tänker inte regelbundet kolla blodprover och annat. Däremot så är jag för att gå till veterinären såfort nått är misstänksamt. Även om det blir i onödan. Att vänta tills det verkligen behövs är tycker jag att utmana ödet.
På torsdag ska jag till veterinären med båda mina. Den ena har varit dålig i ögat t.o.f sen hon föddes, troligen en krökt tårkanal. Mamman har blivit på sista tiden. Inget dom lider av, det håller i sig några dygn, sen fösvinner det. Inget kladd, bara vatten, lite rött och pyttelite svullet. Egentligen inget man behöver åka in med, veterinären tyckte inte det. Men jag vill veta för att eventuellt kunna avbryta så varför inte? Kostnad... Minst 700:- i undersökningskostander + eventuella medel och medicin.
Nu har jag iofs heltidsjobb, men likväl kan det vara kärvt vissa månader. Jag har sett till att alltid ha nån att vända mig till, föräldrar, sparkonto osv. Allt för att inte katterna ska lida. Det är möjligt för alla, även om man sparar lite i månaden.

Efter att ha haft katt i över 8 år själv och föräldrarna i princip hela min livstid så vet jag mycket väl att den inte är subventionerad. Men det är fortfarande kattägarens skyldighet att se till att man har råd att behandla eventuella fel. Att skylla på ekonomisk kris visar bara på att man är dåligt förberedd eller att man kanske borde tänka över om man ska ha katt eller ej.
Skulle min katt med patellaluxation behöva akut operation så måste jag ha upp 8000:- per knä. Dom pengarna har inte jag, men då är det upp till mig att se till att jag kan komma åt dom pengarna på något vis om hon behöver det.

Mysgrisen skrev:
*kl*

Efter vad jag har förstått så är chock ett mycket allvarligt tillstånd för en katt att befinna sig i.

Helt rätt, leder till döden om inte chockbehandling inleds.

MissFideli skrev:
Skulle min katt med patellaluxation behöva akut operation så måste jag ha upp 8000:- per knä. Dom pengarna har inte jag, men då är det upp till mig att se till att jag kan komma åt dom pengarna på något vis om hon behöver det.

Om man väljer att inte ta bort katten vid ett sådant tillfälle, ja.

Men det finns faktiskt folk som varken har föräldrar eller täta vänner att luta sig mot. Du och jag kanske är lyckligt lottade, men jag har flera bekanta som inte är det. Jag kan inte tänka mig att missunna dem glädjen av ett djur för det.

Till sist så är det ju ändå frågan om grad av lidande i kombination med kostnader.

Visst är djur stor glädje (:love: ) men det är inte någons rättighet att ha djur. Däremot är det var och ens skyldighet att ta hand om de djur man skaffar sig. Därför anser jag att man inte ska ha djur om man inte har råd att ta hand om dem. Det är inte att missunna någon något, det är att värna om djurens rättighet till ägare som har råd med de kostnader djuret medför.

Visst måste man se till att se till att djuret inte lider men hur långt måste man vara villig att sträcka sig ekonomiskt, i vissa fall med en lång konvalescens o en osäker utgång. Att ta bort ett skadat djur är aldrig fel.
PL

Ekonomin är inget argument, i mina ögon. Konvalescens och osäker utgång är det däremot definitivt. Jag skulle inte tvinga min katt att gå igenom en plågsam konvalescens med tveksam utgång bara för att jag inte orkade fatta rätt beslut.

Däremot skulle jag inte avliva av ekonomiska skäl. Det är så lätt att ha katten försäkrad så slipper man fundera.

Jag tycker det är viktigt att man inte ser ner på de som tar ett beslut utifrån sin egen ekonomi under förutsättning att det inte innebär lidande för djuret.
Eftersom det oftast är svårt att förutse vad en dyr/komplicerad behandling innebär för djuret är det också svår att säga vad som är bäst för djuret.
PL

Senast ändrad:

Fast även om man har försäkrad så kan summan bli enormt hög ändå som man ska ut med. Försäkringar är enligt mitt tycke inte detsamma som det en gång var. Då kunde man luta sig tillbaka på sin försäkring och inte få en chock över vad man skulle betala i slutändan. Tyvärr ser det inte ut så längre. Det känns att, även om man har djuret försäkrad så är man nervös över den hiskeliga räkningen som ändå kommer...trots försäkring. Försäkring har jag på alla mina djur, men det känns ändå högst osäkert eftersom det kan bli asdyrt ändå. Försäkring för mig känns inte längre som en *garanti*. Sedan finns det många som inte har pengar just då när djuret insjuknar, men har i slutet på månaden...men ytterst sällan får man en räkning hos veterinärer, utan många kräver kontant på en gång..Så vad gör man då ? Man KAN betala om kanske 2 veckor...men får det inte. Alla har ju heller inte sparade pengar.

Sen har jag faktiskt reagerat på dagens trend att djurägaren självklart skall göra ALLT för att djuret till varje pris skall överleva.
PL

Så länge katterna har samma ställning som andra husdjur när det gäller veterinärvård så är jag nöjd.

Sen har jag faktiskt reagerat på dagens trend att djurägaren självklart skall göra ALLT för att djuret till varje pris skall överleva.

Om det är en trend vet jag inte. Men som islandshästägare kan jag ju säga att jag sett en del långdragna spatt"behandlingar" - till ingen nytta, framför allt inte för hästen:smirk:

peter_lundin skrev:
hur långt måste man vara villig att sträcka sig ekonomiskt, i vissa fall med en lång konvalescens o en osäker utgång. Att ta bort ett skadat djur är aldrig fel.
PL
Jag har inte argumenterat emot att skydda djur från onödigt lidande, i form av långdragen och plågsam behandling till liten eller ingen nytta eller i form av ingen behandling alls för att djurägaren inte har råd. Min åsikt är att man ska veta att det innebär kostnader att ha djur och att katter inte är undantagna. Man ska vara medveten om att ett djur kan bli dyrt och om man inte har medlen ska man avstå från att skaffa det. Sedan om det bästa för djuret är avlivning eller behandling ska inte vara en kostnadsfråga.

Men nu var det ju inte frågan om att utsätta katten för någon lång och oviss konvalecens utan att ta den till en veterinär för att den blivit påkörd. Tycker du som veterinär alltså att det är pjoskigt att göra det med katter?

mandalaki skrev:
Ekonomin är inget argument, i mina ögon.

För de flesta är det ändå det. Även när det gäller hästar. Flyger kostnaderna iväg långt över försäkringsbeloppet - och prognosen dessutom är tveksam, så är det nog många som tvekar.

Visa skrev:
Jag har beställt en tid hos vet. på tisdag då jag ska fara och kolla upp den för säkerhets skull.

Hur har det gått? Håller tummarna allt gick bra!

Självklart åligger det varje djurägare att ta sitt djur till vet när så behövs men vad sedan gäller vidare behandling tycker jag att det är den enskillda djurägarens sak om h*n vill låta ekonomin styra el ej.
PL

Fast det finns ju en försäkring med fast självrisk (IF), så jag tycker inte det är ett vidare bra argument heller.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 790
Senast: nickan1
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 289
Senast: animalasia
·
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
5 004
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar