När få mobil och vilka regler kring den?

Sv: När få mobil och vilka regler kring den?

Jag har en 5-åring som har fått ärva sin pappas gamla iPhone (en 3a) men den är utan SIM-kort och han kan inte köpa något. Den funkar i princip bara för att spela på och för att lyssna på musik. Om han behöver en telefon när han börjar skolan blir det en billig telefon som man bara kan ringa och SMSa med. På skolan tycker jag inte att det behövs mer än så. Jag skulle absolut inte skicka med en dyrare telefon eller smartphone dels för att det inte ska behövas i skolan men främst pga. stöldrisken.

Vissa känner kanske att det är lite läskigare/mer privat att be att få låna kompisens mammas jobbmobil med alla scheman och möten inlagda och hela telefonboken på eller den privata med alla sms och facebook fullt tillgängliga än att låna den grå fasta telefonen som stod med sladd i väggen i hallen med en telefonbok bredvid när jag var liten.

(Det kan ju också finnas anledning till att hon inte skulle vilja lämna den utan uppsikt till vilken okänd 12 åring som helst. De har ju ibland omdömeslös humor.:cautious:)

Sedan är det väl det fallet att om det ÄR billigare och simplare att ta över farbrors iphone än att köpa en ny för att den ska vara så enkel som möjligt så kanske man bara stänger av lite funktioner.

Senast ändrad:

Våra stora blir 9 år i sommar och är fortfarande telefonlösa. Jag hade gladeligen tagit emot en ipad enbart för spelmöjligheten (här är det en ständig kamp mellan barnen ang. vem som ska ha surfplattan etc.)!;)
Eftersom vi hämtar barnen på skolan så har det inte riktigt funnits ett behov för dem att ha en egen mobil, de gånger de vill följa med något annat barn hem så ringer den föräldern eller så får de låna fritids telefon.
Gick mina barn hem själva från skolan hade jag sett ett större behov att ha en mobil att ringa ifrån, samma om vi inte hade något fast telefonabbonemang (där måste det ju finnas en telefon tillgänglig om det börjar brinna eller någon skadar sig allvarligt och föräldern av någon anledning inte är tillgänglig.

Måste allt handla om elektronik/datorer/vem som har senaste/bästa osv?!
Men hur drar du den här stora slutsatsen utifrån vad som sagts i tråden?
Det är att generalisera grovt och långt bortom det vi pratat om.

Jag kommer inte ihåg vid vilken ålder min son började åka kollektivt på egen hand, men det kan ha varit vid ca 8, kanske 9.

Då är det ju väldigt praktiskt att ha en mobil med sig, om det skulle visa sig att vagnen/bussen man sitter på plötsligt går en annan väg, tex.

Jag lutar nog åt att barn som har ett periodkort och en mobil, är betydligt bättre utrustade i den vanliga vardagen än de barn som saknar dessa två kommunikationskanaler.

Min son fick en enkel mobil med kontantkort när han var sju. Det är inga pengar på den, så den går bara att ringa till. Vi tyckte det var praktiskt att kunna nå honom när han t ex är ute med kompisar (vi bor i ett bilfritt område där barnen är ute och leker själva vid en ganska låg ålder).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 545
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar