När få mobil och vilka regler kring den?

mino

Trådstartare
Finns säkert nån gammal tråd om detta men jag kunde inte hitta den.

När har era barn fått egen mobil och vilken typ av mobil har de fått? Min dotter som fyller 8 i år kan få ärva en iphone av en släkting men samtidigt verkar det lite dumt att hon ska ha en så pass komplex mobil så tidigt, tänker mest på att den ska försvinna och kännas för dyr för att ha med sig. Och det verkar korkat att ge henne en mobil hon inte får ha med sig hur som helst... Har era barn med sig mobilen i skolan? Ibland skulle det vara praktiskt att hon kan ringa från skolan och meddela att hon vill gå hem (när jag jobbar hemma tex). Men då borde det vara en sån där billighetstelefon som inte gör så mycket om den försvinner.
Erfarenheter??

Sv: När få mobil och vilka regler kring den?

Ärva är ju billigare än att köpa och Iphone är väl ganska enkel snarare än komplex, speciellt för barn, (tror det går att låsa så att man inte kan köpa appar) två fördelar.

Däremot kanske det inte går att ha en iphone i skolan om barn skulle bli avundsjuka. (Har inget skolbarn, tror själv jag skulle ge mobil sent, det tror jag nu, det kanske jag inte tror senare.)

När jag gick i mellanstadiet så ärvde jag en Nokia 3310, dvs en mobil som man kan ringa Och! Sms;a från :p.
Ja dagens barn blir nog inte så glada över att det endast finns ett spel på mobilen och allt är i gul/grå svart.
Men mobilen ska ju bara vara ett medel att ringa ifrån vid behov, inte spela spel på hela rasterna osv.

Ge barnet en enkel mobil och om hon visar att hon klarar av mobilen så kan en mer avancerad mobil kanske avskaffas i mellanstadiet eller högstadiet.

Frågan är väl varför barnet ska/vill ha en mobil?
Vill man ge barnet en telefon för att kunna ringa hem så finns det ju numera superbilliga telefoner som är just telefoner och inget annat. De lär inte ha något värde för tjuvar heller...
Men, min erfarenhet är väl att telefonerandet är det minsta som dagens barn använder telefonerna till. De vill kunna chatta med varandra, spela spel och surfa på dem. Och då är det ju smartfånar som behövs.

Våra döttrar fick varsin smartfån i julklapp förra julen (-12), då de gick i 3an resp 4an. Vi valde att köpa nytt, lågpris men där de ändå fick "så mycket som möjligt" för pengarna. Här är det just surf och chat/sms som är viktigast för tjejerna. Det rings oerhört lite från deras telefoner, helt enkelt för att det inte behövs. Om de är hos kompisar så måste vi skjutsa i vilket fall som helst, eftersom vi bor som vi gör. Och de är sällan på stan eller nåt själva, endast när de är på kören (kulturskolan) en gång i veckan - de åker buss dit, träffar klasskompisar där och hämtas efteråt.

Min äldsta fick mobil i somras när hon fyllde 11 år. Då var hon sist i sin klass men jag såg ingen anledning till mobil tidigare. Men för andra kan det finnas bra anledningar till varför de ska ha mobil tidigare.
På mina barns skola är det inte tillåtet att använda mobilen under skoltid, de kan få ringa för att kolla om de ska åka hem/till kompis men då är det efter att skolan har slutat, de har ca 15 min mellan skolans slut och bussarna går hem.

Dottern fick en Samsung Galaxy s4 mini, helt ny då och vi räknar kallt med att hon ska kunna ha den ett bra tag. Men hon är rädd om sina saker och vet att går den sönder för att hon har slarvat så blir det ingen ny. Hon har ett abonnemang som står på mig så hon kan ringa och sms obegränsat och 0,5 gb med surf men den utnyttjar hon nästan aldrig utan surfar på wifi hemma och hos kompisar.

Sonen som är 8 år håller på att tjata hål i huvudet på oss att han också ska få mobil, jag tycker än så länge att han inte behöver någon och det han vill göra är att skicka SMS och ringa till kompisar och jag anser inte att det behovet är så stort ännu i och med att de kompisar han umgås mest med inte har några mobiler de heller.

Iphone är ju enkel - men fukt och stötkänslig så på det viset ingen bra barnmobil, sen om barn behöver mobiler eller ej har jag ingen koll på.

Sonen på 9 år fick en mobil förra året, en enkel gammal "knapp-telefon". Finns nåt spel men annars väldigt simpel modell. Han har den för att vi ska kunna ringa varandra om det är något. Tex om han går hem till en kompis efter skolan så kan han ringa och meddela det.Det är nämligen ett stort krav att han meddelar om han är med kompisar efter skolan. Nån gång smsar han sina kompisar som har mobil.

Fyllde på med 100 kr förra året och än har jag inte behövt fylla på för han kommer sällan ihåg den ;)

*kl*
Tack för era svar, då vet jag lite mer hur andra har gjort! Det rimliga är nog att hon i så fall får en slit- och slängtelefon i nuläget och att vi inväntar med en smartphone till hon blir lite äldre.

Och jag blir så här :eek: :confused: O_o av att läsa tråden!
Kan inte dagens barn leka längre?!
Måste allt handla om elektronik/datorer/vem som har senaste/bästa osv?!

Ni får givetvis göra precis hur ni vill, men jag blir förundrad och lite ledsen.. :(

// WS6 f: -87

Ni får givetvis göra precis hur ni vill, men jag blir förundrad och lite ledsen.. :(

Med tanke på att jag är nästan 10 år äldre än dig så blir jag lite överraskad... Sa inte vuxna precis samma sak när du själv växte upp? "Varför leker de inte som vi lekte?" Varje generation har sitt sätt att vara, och jag kan bara se till mina egna barn att nog sjutton leker de, sonen kom hem idag vid halv två, var ute och hoppade studsmatta (det fanns inte heller när jag växte upp, det kanske också är fel) spelade fotboll, byggde på sin koja till kl var halv fyra. Då kom de in, åt lite mellis och gick ner i källaren och spelade pingis. Sen gick de ut igen tills hans kompis blev hämtad vid halv sex tiden, då kom han inte spelade en stund på sin platta innan han följde med sin pappa till pappas jobb och "jobbade" en timme. Sen spelade han lite till innan han gick och la sig. Han tittade i gengäld inte någonting på tvn...

Dottern gick visserligen längre i skolan, men sen följde hon med en kompis hem, de gick till kompisens mammas jobb, gick hem igen, dansade till musik, fixade mellis till sig själva och hade allmänt roligt tills jag hämtade henne halv sju. Fördelen med mobil var dock att jag kunde ringa till henne och hon kom ut direkt till bilen, istället för att jag skulle leta rätt på henne någonstans på stan....

En trist aspekt: åtminstone i den här stan blir barn rånade på sina smartphones av andra, lite äldre barn. Man kanske inte ska anpassa sina beslut efter sådana farhågor, men ...

Med tanke på att jag är nästan 10 år äldre än dig så blir jag lite överraskad... Sa inte vuxna precis samma sak när du själv växte upp? "Varför leker de inte som vi lekte?" Varje generation har sitt sätt att vara
Och jag är drygt 20 år äldre och håller med Snurris!

Jag ser det som så här, att så länge barnen inte bara sitter vid dator eller leker med mobiltelefonen, utan faktiskt sysslar med annat också, så är det okej för mig. Vi lever i datoråldern nu... När jag gick på mellanstadiet fanns det inte ens några datorer på vår skola, när jag gick på högstadiet fick vi sitta i datorsalen två hela gånger och då spelade vi spel på datorn, typ ormen (hette den så?), som skulle äta sig så lång som möjligt utan att korsa sig själv. Jag kan inte kräva av mina barn att de ska leva så som jag gjorde för 30 år sedan, för förutsättningarna är annorlunda. Och kompistrycket är stort, så jag känner att jag inte kan vara den eviga nejsägaren som gör att mina barn känner sig utanför när "alla andra" har mobiltelefon. (däremot har jag sagt nej till facebook, där finns en åldersgräns som ska hållas!)
Våra barn har fått varsin egen dator, men det är definitivt inga nya prylar utan de har fått ärva pappas avlagda jobbdatorer. De får "vara med på it-tåget" men kan inte vara med i tävlingen om vem som har nyast eller häftigast prylar.

Jag skulle inte ha några problem med att ge mitt barn en bra, ny telefon, så länge barnet inte sitter klistrad vid den. Att barnet kan nå mig vid behov och tvärtom ser jag som ett plus. Leker förutsätter jag att man gör med annat, och personligen avskydde jag att leka- jag ville läsa.

Alltså, här hamnar jag i samma generation som WS6, och jag kan förstå reaktionen. Vi är den generationen som faktiskt hade tillgång till teknik i den åldern (mellanstadiet) när det var supernytt. Vi fick bredband när jag gick i sexan och jag kunde sitta på hästsidor och funplanet i timtal i sträck.

Jag förstår inte varför en åttaåring ska ha en iPhone. För det första har man som förälder ingen insyn när de sitter och googlar med telefonen. Tänk vad mycket skit det finns på internet... för det andra får man hoppas att de barn som går hem till en kompis efter skolan kanske kan få låna en telefon där att ringa med? Eller en telefon på skolan? Hur gjorde NI när ni var små?

Så nej. Jag ser absolut inget syfte (annat än att dra ner på barns IRL sociala kontakt) att ha en mobil innan man börjar vara hemifrån långa perioder. Eller ska ut och rida ensam.

Men alla generationer har haft något som är upp till föräldern att styra. När jag var liten kom Nintendo 8-bitars och videon. Det var hemskt enligt den äldre generationen, barn skulle leka inte titta på film/spela tv-spel.

Jag förstår inte varför en åttaåring ska ha en iPhone. För det första har man som förälder ingen insyn när de sitter och googlar med telefonen. Tänk vad mycket skit det finns på internet... för det andra får man hoppas att de barn som går hem till en kompis efter skolan kanske kan få låna en telefon där att ringa med? Eller en telefon på skolan? Hur gjorde NI när ni var små?

Jag som tillhör generationen där det inte ens fanns något som hette mobiltelefon, dator, video mm när jag var barn, har ändå valt att sonen fick en smartphone (ärvd ;) ) när han var 6 år :nailbiting:
Det handlar inte om barnen... det handlar om att föräldrarna måste bry sig, vara insatta i dagens teknik för att kunna utbilda sina barn om vad, hur och varför.
Han spelar spel på telefonen ibland, laddar ner själv... han ringer till kompisar som har egen telefon (annars till deras föräldrar) och frågar om de kan leka...
Han har inget behov av en egen telefon, men han har behovet av att lära sig all dagens teknik på rätt sätt, dvs vad som händer om man gör saker utan att veta vad man gör, att kunna läsa, att kunna skriva, att kunna förklara för en vuxen när han har frågor...
Man kan använda det till att få förståelse varför det är viktigt med skola...

Det finns mycket positivt också, måla inte ut skräckscenarior bara för att ni inte har kunskapen - skaffa den istället! Annars låter ni som "gamla" alltid låtit till sina barn: "På min till fanns inte ditten och datten (alltså är det nytt och farligt) på min tid lekte man kull ute istället"...
Som om det ena utesluter det andra... :meh:

P.s Nej han får inte ha den till skolan, det finns ingen anledning ;)

Har tre barn i "telefonålder". De fick alla en enkel och tålig bastelefon ungefär vid fyllda 7 år, helt enkelt för att det är bra att ha när de är hos kompisar eller är hemma själv mm (vi har ingen vanlig hemtelefon). Telefonerna är laddade med refillkort. Ungarna ringer upp en signal, vi vuxna lägger vanligen på och ringer upp barnen istället, billigare så. Har inte varit några problem alls. Inte så spännande spel och sånt på de telefonerna så det varit intressant att sitta klistrad vid dem. Det finns det datorer, surfplattor och annat som tillgodoser.

Äldsta dottern bytte till en smartphone någonstans mellan 9 och 10 års ålder, p.g.a hon fick ärva en. De yngre barnen är inte lika mogna i sitt telefonanvändande så att det är aktuellt än, men om ett år så kanske de också är mogna, vi får väl se, men de känns senare i mognad än den äldsta. Smartphonen används utanför hemmet som en vanlig telefon, surfen är alltså avstängd. Hon får inte heller ladda hem appar och sånt hur som helst. Hon använder telefonen hemma mest till chat med kompisar, och använder den mycket frekvent utanför hemmet till att kontakta oss vuxna och kompisar med. Samma regler där med ringande, telefonen laddas med 50 kr i månaden, och det ska hon se till att det räcker, och det gör det utan problem. Hon ringer oss en signal, vi lägger på och ringer upp så att kostnaden istället hamnar på oss. Vi har enormt mycket nytta av att hon har telefon. Smartphone är väl inte nödvändigt egentligen i och med att hon har surfplatta hemma, men när den ändå var ärvd spelar det ingen roll.

De allra flesta kompisar till mina barn har telefoner. Alla våra barn SKA ha telefonen med sig till skolan, det är ju oftast om de följer med kompisar, går hem själv och sånt som vi verkligen kan ha behov av dem, och då gör de ju ingen nytta hemma.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 545
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar