När ens egen hund blir ett monster...

Sv: När ens egen hund blir ett monster...

kl

och så undrar alla varför jag är så anti för lösa hundar i alla hundtrådar???....jaaa, undra sa flundra:angel:

Sällar mig till dig...lydiga hundar som i andra trådar menas göra ingenting, så, jo, visst kan just min vara lite lös sådär- helt plötsligt klipper de både kid o harpaltar och då är det helt "naturligt"- "de är ändå rovdjur" , jodå, lite tråkigt men ingen som fattar och ändrar inställning att koppel eller ett bra staket hade förhindrat det hela.

Det jag inte förstår är varför skulle jaktinstinkten försvinna bara för att hunden ser tomtgränsen? Är verkligen hunden såpass kontrollerad i sin jaktinstinkt att den ser det i stundens hetta? Detsamma om du är med, jaktinstinkt är just jaktinstinkt, det är något hunden gör för att den har den instinkten och för mig rimmar det inte med att ha den instinkten ibland och ibland inte.

.

Ja man kan se till att tomtgränsen är så pass stark att den bryter jaktinstikten, våran förra hund användes som just jakthund, han fick jaga rådjur och hare tillsammans med oss och var en duktig jakthund. Han umgick gärna med svägerskans katter även om han var försiktig, han hade fått på moppo ett par gånger av dem som valp. Men katter som kom in på våran gård jagades ut, men när hunden kom till tomtgränsen så tvärnitade han.

Men han blev inte låst vid någon jakt, vi jagade tillsammans så därför var han lika uppmärksam vid jakt som vid annan träning. Och ja jag tyckter att det var helt okej att han jagade bort katter från våran tomt.

Min gamla tik, som faktiskt tillhörde en jaktras, (ESS), lärde sig som liten valp att komma till mig, sätta sig och få godis så fort hon såg vilt - eller för den delen andra hundar. Det blev en inbyggd reflex, som sedan satt i hela hennes långa liv. Hon gick alltid lös, och kunde se en hare eller rådjur gå upp mitt framför näsan, utan att ens komma på idén att förfölja, eftersom den pavlovska reflexen var starkare.

Så visst går det att lära dem att inte förfölja vilt. Men det är betydligt lättare om man börjar väldigt tidigt.

Men han blev inte låst vid någon jakt, vi jagade tillsammans så därför var han lika uppmärksam vid jakt som vid annan träning. Och ja jag tyckter att det var helt okej att han jagade bort katter från våran tomt.

Jo visst jaga bort men det är väl ett steg mellan att jaga undan dom och döda dom. Min lilla springer jagar också katter, han stannar dock alltid när dom stannar och skäller på dom tills dom springer igen. Jag har svårt att se att han skulle ta steget och faktiskt döda den när han kom ikapp den.

Var det inte en inhägnad gårdsplan/trädgård det handlade om? Jag har inte 100% koll på hundarna när de är i vår inhägnade trädgård och de går definitivt inte i koppel där.

Jag skriver att om hunden har för vana och faktiskt har dödat och skadat andra djur, då har man ett större ansvar som hundägare för det är ingenting som ska accepteras.

Har för vana? Det är alltså en vana om en hund te x tar 1% av alla bytesdjur den skulle haft chans att ta? Då ska man nog INTE ha dem i hundgård heller utan att stirra på den faktiskt...

Vi hade en en jaktgalen bordercollieblandning som tog en vildkanin inne på tomten, vi slutade inte ha våra hundar fritt på tomten efter det. Han bet ihjäl igelkottsungar som gick in i hans hundgård också, mycket trist men svårt att göra något åt. Däremot har ingen vi stenkoll på hundarna när vi är i skogen, och sommartid är det koppel på som gäller.

Men inne på tomten, som vi stängt med nät just för att kunna ha hundarna lösa på den?

Har för vana? Det är alltså en vana om en hund te x tar 1% av alla bytesdjur den skulle haft chans att ta? Då ska man nog INTE ha dem i hundgård heller utan att stirra på den faktiskt...

Du har ju själv skrivit att hunden säkert kan ta och döda djur som kommer in, då tar jag det som att det är en viss vana hunden har även om den inte alltid lyckas. Långt ifrån alla hundar dödar djur dom ser eller jagar ut från tomten.

Vi hade en en jaktgalen bordercollieblandning som tog en vildkanin inne på tomten, vi slutade inte ha våra hundar fritt på tomten efter det. Han bet ihjäl igelkottsungar som gick in i hans hundgård också, mycket trist men svårt att göra något åt. Däremot har ingen vi stenkoll på hundarna när vi är i skogen, och sommartid är det koppel på som gäller.
Jag har inte skrivit att man måste ha dom kopplade någonstans, jag har däremot skrivit att man som ägare bör ha uppsikt på hunden om den har tendensen att jaga och döda vilt, ska man ha dom lösa då så har man det under uppsikt.

Och jag har inte skrivit ett ord om hundgårdar, där antar jag att man gör vad man kan för att utestänga andra djur och innestänga hunden. Har man en hundgård så har man iallafall avsikten att hålla hunden ifrån vilt.

*KL*

Apropå diskussionen om 'vad händer om det kommer en främmande hund' som fördes innan. Nu har ju förvisso Viktor inte dödat nåt djur, men han gör som sagt (ganska taffliga) försök att ta fåglarna, har bråkat med grävlingen och om han bara kom ikapp en hare gör jag mig inga illusioner att han inte skulle ta den. Han har enormt hög jaktinstinkt, på tok för hög för rasen.

Hur som, idag kom två vovvar knallades förbi precis utanför gårdsplanen. Jag har inget stängsel längre ska tilläggas (det försvann med greyisarna). Jag var inne och hämtade en grej, Viktor var ute. Jag hör att han börjar vrålskälla och skyndar mig ut (jag hörde på skallet att det där var allvar).

Han stod förvisso någon meter utanför grindstolparna, men 2 m ifrån de främmande hundarna. Och talade om att 'det är min gård!'. Men han varken åt upp en lilla vita dvärghunden eller gruffade med den rottweilerliknande hunden, eller gick fram/efter dem. Och han återvände direkt när jag kallade.

Så, som jag envist påpekat - hög jaktlust/kapacitet att döda bytesdjur innebär INTE att de äter upp främmande hundar till frukost!

Du har ju själv skrivit att hunden säkert kan ta och döda djur som kommer in, då tar jag det som att det är en viss vana hunden har även om den inte alltid lyckas. Långt ifrån alla hundar dödar djur dom ser eller jagar ut från tomten.

Dvärghunden tog ett ANTAL sork, och var medbrottsling när tamkaninen togs
Greyhound 1 var medbrottsling när tamkaninen togs
Grehound 2 tog två harar (vuxna) på gården, och nöp kattungen utanför tomten när jag brast
Mina riesen har inte fått fatt i något, och således inte dödat något. De har dck jagat och om de bara hann upp så..

Var hund i exemplet har träffat på HUNDRATALS djur på tomten. Jagat ett stort antal av dem (de flesta). Men antalet förolyckade ser du ovan.

Men du kallar det 'för vana att döda'?

Alltså, vi har olika åsikter om vad mycket är, det är ingen större ide att diskutera den biten. För mig är det så att tex en gång är en gång för mycket. Dock så händer det olyckor där ägaren kanske inte kunde göra så mycket åt situationen.

Jag skulle ta det hårt om min hund tog harar och sorkar eller vad det nu är för djur han skulle ta, men det är ju vad jag tycker. Jag anser att man bör träna hunden så att övriga djurlivet får leva ifred även om dom skulle råka komma in på gården. Men som sagt, det är min åsik.

Jag tycker alla hundägare har ett ansvar att se till att hundarna låter vilda djur leva ifred, oavsett vart dom är. Har man en hund som gärna jagar så ser man till att ha den under uppsikt eller lär den att låta bli jagandet med tex skvallerträning eller vad som nu fungerar. Och uppenbart fungerar det på många, det är vad jag anser.

Senast ändrad:

Nyfiken, varför skulle du ta det hårt om hunden tog sork? Jag tycker det var utomordentligt bra att lillhunden tog sork. De behövde för den delen inte ens springa runt på gården. Hon grävde upp öppningen på en sorkgång lite. Sen la hon sig och vääntade. Tålmodigt. Såfort sorken stack upp huvudet small det, ett hugg över nacken och ett rusk och sen var det över för den sorken. Och hon väntade på nästa.

Hon var uppvuxen med katt, och om det var därför eller ej vet jag inte, men hon brukade rada upp de döda sorkarna på trappen. Just DET hade jag gärna klarat mig utan, att snubbla på 7 döda äckliga sorkar i mörkret när man klev ut genom dörren..

Men att hon tog sork, det är lika skitbra som att katten tar möss i min värld. Det är SKADEDJUR som gör just skada. Och det är otroligt mer humant för en sork att möta döden i en hundkäft än i fällor, av gift osv.. (Därför brukade jag kalla in lillhunden att göra slut på möss som katterna lekte med. Det är nog skonsammare dö av katt än av råttgift om man är mus/råtta, men jag har svårt för katternas sadistiska lek med bytet och lät gärna hunden göra processen kort istället, för mössens/råttornas skull)

Han stod förvisso någon meter utanför grindstolparna, men 2 m ifrån de främmande hundarna. Och talade om att 'det är min gård!'. Men han varken åt upp en lilla vita dvärghunden eller gruffade med den rottweilerliknande hunden, eller gick fram/efter dem. Och han återvände direkt när jag kallade.

Så, som jag envist påpekat - hög jaktlust/kapacitet att döda bytesdjur innebär INTE att de äter upp främmande hundar till frukost!

Jag bara gissar att det där inlägget är riktat till mig, vad är det du inte läst i mina inlägg?

Jag skriver om en hund med stark jaktinstinkt som ser en liten hund på långt avstånd som sätter av och springer iväg, det är inte säkert hunden då uppfattar att det är en hund som flyr. I det läget är även hunden ofta väldigt uppjagad och har en tanke och det är att ta bytet.

Den uppfattar något som springer och hänger på. Det är en helt annan situation än när hundarna är mer eller mindre brevid varandra och tittar på varandra. Visst kan det hända saker då och det händer ofta saker då, men då är det inte pga jaktinstinkten.

Det var till dig ja. Och hunden var liten, på avstånd, min hund satte full fart iväg, som ett spjut. Den lilla hunden 'springskuttade'. När min V satte fart från trappen där han låg innan hade han garanterat INTE koll på att det var en liten vit hund. Det var något litet vitt som rörde sig strax utanför hans gård. Men han är fullt kapabel att skilja på hund och bytesdjur. Och alltså avbryta när han insåg det var en hund, och gå över från jaga till att vakta.

Det var inget precis bredvid varandra och titta på varandra i början. Min jaktstartade, och övergick till vakt när han insåg det var en hund. Och ffa varken fortsatte förfölja den lilla hunden eller gick till anfall/käkade upp den. För det är en HUND. Hade det varit en hare hade han inte gått över till vakt, utan där hade jag fått försöka ropa tillbaka honom från jakt när jag kom ut.

På precis samma väg kan han sätta full sula efter vår katt när han ser den på avstånd. Katten flyr. När hunden hinner tillräckligt nära katten avbryter han, för då inser han att det är 'vår katt'. De är inte blinda, döva mordmaskiner som hugger först och frågar sen ens när de är i jaktmode de flesta hundar. (Tack och lov ska tilläggas, det skulle vara problematiskt)

Dessutom har du ett antal gånger dragit upp borzoien som attackerade lilla hunden, i SAMMA läge som Viktor var i idag UTAN att attackera.

Så kan du inse att du har en skev bild av hundar med hög preydrive?? (Därmed inte sagt att de ska få jaga kors och tvärs, men du målar en bild av någon form av blodtörstiga jaktidioter som om något rör sig retande nog hugger först och frågar sen)

Det var till dig ja. Och hunden var liten, på avstånd, min hund satte full fart iväg, som ett spjut. Den lilla hunden 'springskuttade'. När min V satte fart från trappen där han låg innan hade han garanterat INTE koll på att det var en liten vit hund. Det var något litet vitt som rörde sig strax utanför hans gård. Men han är fullt kapabel att skilja på hund och bytesdjur. Och alltså avbryta när han insåg det var en hund, och gå över från jaga till att vakta.
Du var ju inte där, du var inne och hörde dom börja skälla?
Så kan du inse att du har en skev bild av hundar med hög preydrive?? (Därmed inte sagt att de ska få jaga kors och tvärs, men du målar en bild av någon form av blodtörstiga jaktidioter som om något rör sig retande nog hugger först och frågar sen)
Det du verkar ha väldigt svårt att förstå det är att jag inte gillar attityden du har att händer det så händer det för du kan inte hålla och vill inte hålla koll på hundarna hela tiden. Du accepterar om hunden skulle ta och döda djur inne på gården. Det är den attityden som jag anser kan skapa olyckor. Det är den attityden som gör att små rådjurskid ryker med som råkar ev passera gården.

Hundar får ha hur mycket jaktinstinkt som helst, och jag känner hundar med mycket jaktinstinkt men där ägarna faktiskt har tränat hunden att agera annorlunda när den ser djur, sen händer det såklart olyckor som man kanske inte kan rå för. Jag klandrar inte hunden som anföll våran lilla utan jag anser att ägarna som hade samma attityd som du har när det gäller jaktinstinkt gjorde fel, dom borde ha förebyggt den hundens beteende oavsett om det var med koppel eller annat.

Det är enkelt för mig, antingen ser man till att ha hunden under uppsikt eller så ser man till att förebygga och lära hunden agera på annat sätt när den ser byten, har man inte lust eller tid med det ansvaret som kommer med hundar med stor jaktinstinkt, då är det antagligen fel ras att ha.

Precis som det var i Ts situation så händer det att hundar hugger först och kollar sen vad det är dom håller på med. I grupp så är risken större men det kan även hända ensamma hundar att dom kommer i det tillståndet.

Och om det är till mig du skriver så behöver du inte skriva KL.

Senast ändrad:

Du var ju inte där, du var inne och hörde dom börja skälla?

Japp. Och min bror satt i en grävmaskin och grävde 10 meter bortanför och såg det hela.

Det jag har svårt att förstå är dina kategoriska och onyanserade generaliseringar.

Samt att du envist hävdar jag borde ha mer tillsyn över min hund än jag har, TROTS att han aldrig dödat ett enda djur. Och yrar om att han skulle kunna missta en liten hund för byte och därför borde träna bort jaktinstinkten osv.
Dvs du ser en koppling som jag har svårt att se, att min hund (t ex) pga sin jaktinstinkt skulle vara en fara för t ex en liten hund som kom in på gården.

Att vi ser olika på vilda djur som knatar in på gården, där är jag helt med och vi ser olika på det bara. Där finns inte mer att varken diskutera eller tillägga, och jag respekterar din åsikt.

Men resten...

(Jag skrev KL för jag bara tog sista knappen, såg inte det var ditt)

Samt att du envist hävdar jag borde ha mer tillsyn över min hund än jag har, TROTS att han aldrig dödat ett enda djur. Och yrar om att han skulle kunna missta en liten hund för byte och därför borde träna bort jaktinstinkten osv.
Jag har skrivit om din attityd och åsikter att det är dom jag inte gillar. Jag har även skrivit att man inte kan tränar bort en jaktinstinkt men man kan forma om den. Man kan träna hunden till att agera annorlunda däremot. Precis som en vallhund som man kan träna på olika sätt men man kan aldrig träna bort vallandet helt, men man kan forma om dom.
Dvs du ser en koppling som jag har svårt att se, att min hund (t ex) pga sin jaktinstinkt skulle vara en fara för t ex en liten hund som kom in på gården.
Det har jag inte skrivit någonstans, jag har inte ens skrivit något om dina hundar, jag skrivier att med din attityd om att händer det så händer det, med den attityden så kan det hända olyckor.

Det är du som pratar om dina hundar hela tiden, jag pratar bara om din attityd. Och har aldrig dina hundar skadat något djur eller dödat något djur så visst, det är väl bra men jag gillar fortfarande inte åsikten om att händer det så får det hända.

Jag anser att hundägare har ett ansvar att ha koll på sina hundar och bör ha nolltolerans för dödande av andra djur eftersom inte hunden ser skillnad på skadedjur som får tas bort och små rådjurskid tex.

Liknande trådar

B
Övr. Hund Hej alla. Nu har jag ett stort problem som jag verkligen skulle behöva Er hjälp med. För tre dagar sedan hämtades en ny hund hem...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 416
Senast: Acses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar