Och jag tycker det är en onödig risk just för att andra privats djur kan drabbas när dom av misstag kommer i närheten av dina på gården. Jag anser att hundägare som har hundar som så lättvindigt jagar och dödar andra djur bör hållas under uppsikt även på gården.
Eftersom det du mest pratat om är den lilla hunden. Så undrar jag vad den lilla hunden gör inne på Alex gård som när kappgreyhoundsen fanns hade nätat staket? Vad är det som gör att hundägaren till den lilla hunden i det läget tydligen är friskriven från ansvarsplikten?
Det är stor skillnad på lek och jaktinstinkt. Lek då vet dom oftast vad det är dom leker med, när den hunden såg min lilla hund så nej, jag tror inte den visste att det var en hund. Den bara såg något fly och satte efter. Det hade säkert inte hänt om dom hälsat först och "pratat" med varandra först.
Det du kallar lekbetenden grundar sig ju just i jaktinstinkten, sen att din inte har dådkraften som gör att den inte avslutar sin jakt är en annan sak.
Och just Borzioen ska tydligen ha så pass mycket jaktinstinkt att det inte ens rekommenderas att den ska leka med småhundar för risken är stor att leken slår över i "riktig" jakt, och då har dom även tillräckligt dådkraft att genomföra dödandet.
När dom väl sätter av, det är då som man som ägare måste ha en stoppknapp och jag har svårt att tro att hunden förstår att på tomten är det okej att döda, utanför är det inte okej. Och jag vet mycket väl att det går att hålla en hund och stoppa den innan den stuckit och förebygga men det är när den stuckit iväg och har riktat in sig som "olyckor" händer.
Fast som sagt är det ett staket i vägen så är det väl väldigt tydligt för hunden vart gränsen går så länge du inte har ett för dåligt staket som inte stoppar hunden? Och utanför tomten så vistas ju inte hunden utan uppsikt dvs kontroll
Det tycker jag är grymt bristande ägaransvar. Lathet eftersom det går att stoppa hunden från att utsätta andra djur för den onödiga stress som kanske dessutom har ungar med sig osv. Inte okej.
Som sagt, den attityden kommer göra att någons privata djur drabbas nångång och det är inte okej. Man tar på sig ett ansvar när man skaffar hundar.
Som sagt vad har andra djur än Alex att göra på hennes gård?
Som sagt, hur vet du det när en liten hund sätter av och flyr? Hur vet du att inte jaktinstinkten går igång där och dödandet går av bara farten. Den hunden som anföll min hund var heller ingen monsterhund eller "bakom flötet", det var en hund som såg min lilla fly och satte efter.
Fast Borzien ska enligt de jag vet som ska "kunna" rasen vara "jaktmonster" som enbart ska vara lösa under väldigt kontrollerade former då det ska vara mer eller mindre omöjligt att få en 100% inkallning eller brytning när den väl gått in i "jaktmode"
Som sagt, med den attityden att det är okej att hunden tar och jagar och dödar andra djur, då kommer olyckor hända tillslut och människan tar på sig ett ansvar när dom skaffar hund. Man kan inte och får inte låta sin hund härja fritt även om det är på sin egen mark. Det är inte okej. Åsikten att en hund är en hund och en hund är ett rovdjur, det är inte okej.
Självklart är en hund, hund och ett mycket kapabelt rovdjur om dom får chansen. Men det är ju därför man ser till att hunden håller sig inom tomtgränser och tar till de metoder som krävs för att det ska fungera.
Och har man då ordentligt inhägnat så anser i alla fall jag att passerar det andra djur där som jag inte bjudit(kompisars hundar och liknande) så är det inte konstigt att alla kaniner/sorkar eller andra smådjur hinner ur vägen, men privata djur bör då vara fredade eftersom det är ditt ansvar som ägare att se till att ditt privata djur inte är på andras gårdar och springer.