När ens egen hund blir ett monster...

Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Samtidigt har du en hund som jagar, men det är okej eftersom du känner dig säker på att den inte skulle döda?

(Det var TS med för övrigt).

Nä, ditt resonemang beats me helt enkelt.

Samtidigt har du en hund som jagar, men det är okej eftersom du känner dig säker på att den inte skulle döda?

(Det var TS med för övrigt).

Nä, ditt resonemang beats me helt enkelt.

Vart har jag skrivit att min hund jagar? Citera gärna där jag skrev att min hund jagar.

Han kan springa efter en katt möjligtvis dock har han alltid stannat en ca 10 meter ifrån den och står och skäller tills den springer igen, springer den inte backar han. Han är väldigt vek på det sättet.

Kallar du det att jag skrivit att min hund jagar så vet jag inte vad jaga innebär för dig. Alla hundar mer eller mindre springer väl gärna efter något, precis som när man kastar bollar. Min hund vill nog mera leka. Jag tillåter dock inte att han springer efter någon katt, han ska inte springa efter något levande djur på det sättet och stressa dom.

Och jag har aldrig heller skrivit att min hund aldrig någonsin skulle ta och fånga dessa katter, tanken finns alltid där att han faktiskt är ett rovdjur, därför har jag väldig nolltolerans på jagande av katter och andra djur. Lekjage med hundar däremot är en annan sak.

Senast ändrad:

Min lilla springer jagar också katter, han stannar dock alltid när dom stannar och skäller på dom tills dom springerigen. Jag har svårt att se att han skulle ta steget och faktiskt döda den när han kom ikapp den.

Citerar mig själv för enkelhetens skull, så kom inte och påstå att jag har skrivit att min hund jagar och att jag garanterat inte tror han skulle kunna döda någon. Dock har jag som jag skrev väldigt svårt att tro att han skulle ta det steget.

Hur kan du få det jag skrev till detta:

Det är för mig en liten gåta.

Som jag skrivit så är det väldigt enkelt för mig, jag anser att hundägare har ett ansvar för hundarna dom skaffar och jag anser inte att hundar på eget bevåg ska dra iväg och hugga andra djur oavsett vad det är för djur. Att hunden har hög jaktinstinkt är ingen ursäkt, det är en förklaring till att olyckor händer dock och olyckor händer, men då är det som sagt olyckor.

Senast ändrad:

Vart har jag skrivit att min hund jagar? Citera gärna där jag skrev att min hund jagar.

---

därför har jag väldig nolltolerans på jagande av katter och andra djur. Lekjage med hundar däremot är en annan sak.

Här skrev du det. Nolltolerans lär det ju inte vara eftersom du sett att han skäller på dem tills de springer igen. Formuleringen är inte en katt en enstaka gång heller iofs.

Så som sagt, jag har svårt att förstå din argumentation, det är för mycket 'min hund och andras byrackor'..

Jo visst jaga bort men det är väl ett steg mellan att jaga undan dom och döda dom. Min lilla springer jagar också katter, han stannar dock alltid när dom stannar och skäller på dom tills dom springer igen. Jag har svårt att se att han skulle ta steget och faktiskt döda den när han kom ikapp den.

Här skrev du det. Nolltolerans lär det ju inte vara eftersom du sett att han skäller på dem tills de springer igen. Formuleringen är inte en katt en enstaka gång heller iofs.
Nej, jag erkänner att jag är ingen supermänniska som tränade bort hans beteende att springa efter katter på en dag.

Eftersom också katter har en tendens att dyka upp lite varstans även i stan så har jag inte alltid hunnit med. Det jag sett så har han alltid stannat när dom har stannat och han har alltid tappat intresset väldigt fort när inte katten fortsatt att springa.

Sen är han lydigare nu, jag har bra koll på honom och han får inte jaga någonting på det sättet, han har lärt sig. Dock så säger inte det att han inte vill springa och leka med dom, men det är en annan sak.

Nolltolerans för mig innebär att man faktiskt gör någonting för att förändra beteendet och inte tillåter att det fortsätter. Så ja, jag anser fortfarande att jag har nolltolerans på att springa efter levande djur även om beteendet inte försvann på en dag.

Senast ändrad:

Och jag tycker det är en onödig risk just för att andra privats djur kan drabbas när dom av misstag kommer i närheten av dina på gården. Jag anser att hundägare som har hundar som så lättvindigt jagar och dödar andra djur bör hållas under uppsikt även på gården.

Eftersom det du mest pratat om är den lilla hunden. Så undrar jag vad den lilla hunden gör inne på Alex gård som när kappgreyhoundsen fanns hade nätat staket? Vad är det som gör att hundägaren till den lilla hunden i det läget tydligen är friskriven från ansvarsplikten?

Det är stor skillnad på lek och jaktinstinkt. Lek då vet dom oftast vad det är dom leker med, när den hunden såg min lilla hund så nej, jag tror inte den visste att det var en hund. Den bara såg något fly och satte efter. Det hade säkert inte hänt om dom hälsat först och "pratat" med varandra först.

Det du kallar lekbetenden grundar sig ju just i jaktinstinkten, sen att din inte har dådkraften som gör att den inte avslutar sin jakt är en annan sak.
Och just Borzioen ska tydligen ha så pass mycket jaktinstinkt att det inte ens rekommenderas att den ska leka med småhundar för risken är stor att leken slår över i "riktig" jakt, och då har dom även tillräckligt dådkraft att genomföra dödandet.

När dom väl sätter av, det är då som man som ägare måste ha en stoppknapp och jag har svårt att tro att hunden förstår att på tomten är det okej att döda, utanför är det inte okej. Och jag vet mycket väl att det går att hålla en hund och stoppa den innan den stuckit och förebygga men det är när den stuckit iväg och har riktat in sig som "olyckor" händer.

Fast som sagt är det ett staket i vägen så är det väl väldigt tydligt för hunden vart gränsen går så länge du inte har ett för dåligt staket som inte stoppar hunden? Och utanför tomten så vistas ju inte hunden utan uppsikt dvs kontroll

Det tycker jag är grymt bristande ägaransvar. Lathet eftersom det går att stoppa hunden från att utsätta andra djur för den onödiga stress som kanske dessutom har ungar med sig osv. Inte okej.

Som sagt, den attityden kommer göra att någons privata djur drabbas nångång och det är inte okej. Man tar på sig ett ansvar när man skaffar hundar.

Som sagt vad har andra djur än Alex att göra på hennes gård?

Som sagt, hur vet du det när en liten hund sätter av och flyr? Hur vet du att inte jaktinstinkten går igång där och dödandet går av bara farten. Den hunden som anföll min hund var heller ingen monsterhund eller "bakom flötet", det var en hund som såg min lilla fly och satte efter.

Fast Borzien ska enligt de jag vet som ska "kunna" rasen vara "jaktmonster" som enbart ska vara lösa under väldigt kontrollerade former då det ska vara mer eller mindre omöjligt att få en 100% inkallning eller brytning när den väl gått in i "jaktmode"

Som sagt, med den attityden att det är okej att hunden tar och jagar och dödar andra djur, då kommer olyckor hända tillslut och människan tar på sig ett ansvar när dom skaffar hund. Man kan inte och får inte låta sin hund härja fritt även om det är på sin egen mark. Det är inte okej. Åsikten att en hund är en hund och en hund är ett rovdjur, det är inte okej.

Självklart är en hund, hund och ett mycket kapabelt rovdjur om dom får chansen. Men det är ju därför man ser till att hunden håller sig inom tomtgränser och tar till de metoder som krävs för att det ska fungera.
Och har man då ordentligt inhägnat så anser i alla fall jag att passerar det andra djur där som jag inte bjudit(kompisars hundar och liknande) så är det inte konstigt att alla kaniner/sorkar eller andra smådjur hinner ur vägen, men privata djur bör då vara fredade eftersom det är ditt ansvar som ägare att se till att ditt privata djur inte är på andras gårdar och springer.

///Camilla

Vart skrev jag det? Har inte ens nämt hundgård faktiskt.

Det var inte du som drog upp hundgårdar. Men jag förstår inte vart skillnaden mellan en inhängnad gård och en hundgård är?
Båda har ordentligt staket, men oftast är hundgården mindre yta bara, båda är utformade så att hunden ska kunna vara lös utan uppsikt utan att det finns rymningsrisk?

/Camilla

Det var inte du som drog upp hundgårdar. Men jag förstår inte vart skillnaden mellan en inhängnad gård och en hundgård är?
Båda har ordentligt staket, men oftast är hundgården mindre yta bara, båda är utformade så att hunden ska kunna vara lös utan uppsikt utan att det finns rymningsrisk?

/Camilla

Förstår inte jag heller. Jag har en ganska stor hundgård, ca 100 kvm. På nattis är hunden i ett hägn på ca 1½ ha.
I hundgården har det klättrat in en katt, vem vet vad som kan klättra hoppa in i hägnet, skall hundar inte få vistas i områden som är stängslade? Slädhundar bor oftast utomhus, i stora hundgårdar/hägn, eftersom de brukar vara flera, skall ägaren av dessa hundar sitta o stirra på sina hundar så de inte tar en sork eller annat som tagit sig in?
Förstår faktiskt inte vad Grazing håller på med.

Jag har staket runt lite mer an 2 hectar dar min hund ar los. En gang sag jag en katt som var langt inne pa var mark ... Mandy hade redan startat jakten, men saktade och tittade pa mig nar jag ropade (med en klart schockad min:p). Katten hann da oka avstandet och Mandy la av. (Pew ... hon var mycket yngre och "leave it" funkade inte riktigt alltid)

Hon har tagit en ekorre ute pa markerna och en mangd moss i stallet. Da jag uppskattar hennes hjalp med moss i stallet har jag problem att fa henne att forsta att katter, kaniner, ekorrar, och annat smatt inte ar tillatet byte. Numera stoppar hon genast om jag sager till ... men da maste jag ju se henne och jag gor inte alltid det da hon "laser tidningen" medan jag mockar stall och jobbar runt garden. Dessutom har jag klippt en orm och en kanin hittils den har sommaren med min grasklippare.

Jag ALSKAR min grasklippare ... trots att den tagit mer wildlife an min hund. En eller ett par kaniner stryker med varje sommar, jag ar bara glad att det mesta 'wildlife' haller sig undan nar vi kommer. Katten var ocksa mycket alskad ... jag misstanker dock att han blev coyote foda:cry:
IMG_0312-2.jpg

Det var till dig ja. Och hunden var liten, på avstånd, min hund satte full fart iväg, som ett spjut. Den lilla hunden 'springskuttade'. När min V satte fart från trappen där han låg innan hade han garanterat INTE koll på att det var en liten vit hund. Det var något litet vitt som rörde sig strax utanför hans gård. Men han är fullt kapabel att skilja på hund och bytesdjur. Och alltså avbryta när han insåg det var en hund, och gå över från jaga till att vakta.

Sådant är ju väldigt obehagligt rent av otäckt när man går på promenad med sin lilla hund och det kommer främmande, skällande, stor hund rusande som är -lös, blir såklart ännu vidrigare när hunden går utanför sin tomt för det finns inget staket??

Har man problem med att hundar inte stannar på tomten eller att vilda djur korsar ja då får man sannerligen öppna plånboken spotta i nävarna o sätta upp ett fungerande staket som håller hundar inne o vilda djur ute.

/Camilla

Skillnaden mellan hundgård och en inhägnad tomt är att en hundgård är relativt omöjlig för hunden att ta sig ur. Hundar kan hoppa väldigt högt och ett vanligt staket är knappast så högt att det håller hunden garanterat inne, inte oftast iallafall. Plus att vilda djur tar sig in på tomten. För mig är det inte okej att hunden tar alla djur inne på gården, lika lite okej som när dom är utanför den. hundar ska inte jaga och döda på eget bevåg med tanke på att den även då kan ta djur den inte ska röra. Undantag med väldigt höga staket finns såklart men jag tycker det är sällan om inte aldrig jag ser det.

Senast ändrad:

Förstår faktiskt inte vad Grazing håller på med.
om du har svårt att läsa så skriver jag att jag inte tycker en hund ska på eget bevåg gå på vilt. Jag anser att hundägare har en uppgift att kontrollera sin hunds jaktinstinkt. Svårare än så är det inte. Kan man inte det så har man hunden under uppsikt, kopplad eller på andra inhägnade ställen där inte vilt riskerar att drabbas.

om du har svårt att läsa så skriver jag att jag inte tycker en hund ska på eget bevåg gå på vilt. Jag anser att hundägare har en uppgift att kontrollera sin hunds jaktinstinkt. Svårare än så är det inte. Kan man inte det så har man hunden under uppsikt, kopplad eller på andra inhägnade ställen där inte vilt riskerar att drabbas.

Varför citerar du inte hela inlägget? Vad är det för skillnad på hundgård/hägn/tomt om man har liknande, lika höga staket, i mitt fall 180 cm?
Nu har jag inte hägnat in min tomt ännu, där blir det 120 o där kommer vovven inte att vara utan uppsikt.

Men som jag skrev tidigare så hade jag inte gråtit om han klippt den självmordsbenägna retstickan till katt som klättrade in i min hundgård. I hägnet hos nattmatte har det hänt att rådjur hoppat in, dock har det märkts direkt på hundarna så vi har kunnat hålla dom tills rådjuret tagit sig ut.

*kl*

Jag tycker inte heller att hundar ska jaga och döda på eget bevåg, för mig är det inte okej.
Olycka javisst, en gång är ingen gång...

Däremot inser jag det omöjliga i att hålla alla djur utanför tomtgränsen. Att kräva att alla hundägare ska ha tomten som en hundgård. Hur gör vi med alla katter?

Vi hundägare har massor av regler att följa, medan kattägaren slipper undan.

Jag anser att hundägare har ett ansvar att ha koll på sina hundar och bör ha nolltolerans för dödande av andra djur eftersom inte hunden ser skillnad på skadedjur som får tas bort och små rådjurskid tex.

Att hundägare har ett ansvar att ha koll på sina hundar är det nog ingen som säger emot. Det står till och med i lagen ;)

Jag har en hund som tar både möss och sork, vilket jag har uppmuntrat. Däremot är han fullt kapabel till att se skillnad på en sork och de rådjurskid som kommer och äter här hos oss under höst, vinter och vår. De har han inte slängt en extra blick på någonsin - trots att han är lös.

Den andra hunden är en cocker - en jakthund. Han har inte heller tittat två gånger på rådjuren, däremot kör han bort räven när den kommer för nära hönsgården eller hästarnas hagar. Han reagerar också när rovfåglar sitter i träden runt om och ropar om att "här finns det mat!" På fåglarna tar han ett fast fint träd-skall och räven driver han undan, men vänder själv om vid "gårdsgränsen" (Inte markgränsen, utan det som vi ser som gårdsplanen) Det har jag också uppmuntrat.

Jag skiter faktiskt i hur söta möss och sorkar är, och hur vacker räven är när foder blir förstört, grönsaksland demolerade, potatiskällaren invaderas och det är kaos i hönsgården av pågående räv- eller rovfågelsattack. Då är jag glad att jag har mina hundar till hjälp för att försvara gården och det som tillhör oss.

Tillägg: Eftersom vi har en renflock här på gården från och till under vintern :mad: är det absolut förbjudet för mina hundar att på något sätt alls driva "stort vilt" - till och med på vår egen gårdsplan. Om renägaren skulle se mina hundar driva en ren har han rätt att skjuta hunden. Alltså lär mina hundar sig från dag 1 hemma hos mig att stort vilt är TABU.

Senast ändrad:

*kl*

Jag tycker inte heller att hundar ska jaga och döda på eget bevåg, för mig är det inte okej.
Olycka javisst, en gång är ingen gång...

Däremot inser jag det omöjliga i att hålla alla djur utanför tomtgränsen. Att kräva att alla hundägare ska ha tomten som en hundgård. Hur gör vi med alla katter?

Vi hundägare har massor av regler att följa, medan kattägaren slipper undan.

Kattägare har också ansvar, även om de själva ofta låssas som ingenting och bara släpper ut katten vind för våg.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
Inledande bestämmelse
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Givetvis har kattägaren också ansvar och jo jag vet att lagen gäller även katter. I praktiken är det ju bra, men verkligheten är något helt annat.

Kattbajs i sandlådor, kattpiss på trädgårdsdynor, många smådjur masslaktas under hela året osv i all evighet (känns det som). Men ändå känns det som att hundägare får slå knut på sig själv och i mångas ögon räcker det inte ens halvvägs.

/ C som är trött på sin hyresvärd just nu :/

Varför citerar du inte hela inlägget? Vad är det för skillnad på hundgård/hägn/tomt om man har liknande, lika höga staket, i mitt fall 180 cm?
Nu har jag inte hägnat in min tomt ännu, där blir det 120 o där kommer vovven inte att vara utan uppsikt.
Nej om det inhägnade området har staket i stil med hundgårdar så är det väl ingen skillnad? Men som jag väl skrev, jag tror aldrig jag sett en trädgård/gård som är inhägnat på det sättet. Dom flesta har vanliga staket.
Men som jag skrev tidigare så hade jag inte gråtit om han klippt den självmordsbenägna retstickan till katt som klättrade in i min hundgård. I hägnet hos nattmatte har det hänt att rådjur hoppat in, dock har det märkts direkt på hundarna så vi har kunnat hålla dom tills rådjuret tagit sig ut.
Du hade inte gjort det medan andra hade gjort det och det är inget fel med det.

KL Naturligtvis kan hundar skilja på olika sorters byte - hur skulle man annars kunna få stövare rådjursrena? :angel:

Vi har utekatter för att hålla efter mössen. (Och så tycker vi om katter.) En av dem tog en skatunge häromåret. Vi såg det inte, men en jagande granne såg det och var mycket nöjd. Han gillar inte skator eftersom de rensar småfågelsbon. Vilket är värst, katt som tar skata eller skata som tar fågelungar?

Liknande trådar

B
Övr. Hund Hej alla. Nu har jag ett stort problem som jag verkligen skulle behöva Er hjälp med. För tre dagar sedan hämtades en ny hund hem...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 416
Senast: Acses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar