När ens egen hund blir ett monster...

Sv: När ens egen hund blir ett monster...

Ehhh...nej. Absolut inte.
Jag enligt min erfarenhet har aldrig stött på en hund eller valp som inte springer efter varken bollar eller någonting iallafall. Sen äldre hundar har väl mer eller mindre intresse för sånt men jag har aldrig stött på någon som aldrig sprungit efter någonting alls.

Jag enligt min erfarenhet har aldrig stött på en hund eller valp som inte springer efter varken bollar eller någonting iallafall. Sen äldre hundar har väl mer eller mindre intresse för sånt men jag har aldrig stött på någon som aldrig sprungit efter någonting alls.

Hört talas om uppfostran o lydnad?:idea:
Btw, finns gott om vallhundar som inte drar iväg efter lilla bytet på trissa vid MH.

Senast ändrad:

I min värld är det fullständigt otänkbart att låta hunden sätta efter ett levande djur, men helt okej att hämta en kamptrasa.

Iaf är mina hundar smarta nog att se skillnaden på en levande katt och en kong. Även vid 10 veckors ålder.

Ja, jag har hört talas om lydnad och uppfostran men vad har det med saken att göra? Inte lydnad jag skrev om.

Iaf är mina hundar smarta nog att se skillnaden på en levande katt och en kong. Även vid 10 veckors ålder.

Det säger väl inget om att hunden inte vill leka med katten? Båda mina hundar har velat leka med katter precis som dom velat leka med det mesta.

Och vart har jag skrivit att det är okej att sticka efter andra djur, annars det jag noga skrivit att jag har nolltolerans mot. Min hund får aldrig någonsin på eget bevåg sticka efter någonting.

Om en hund drar efter en springande katt handlar det inte om att den vill leka, det handlar om jakt.

Men vadå "leka med katten"? Man låter inte hunden terrorisera katten, oavsett om det handlar om jakt eller lek!

Men vadå "leka med katten"? Man låter inte hunden terrorisera katten, oavsett om det handlar om jakt eller lek!

Som jag skrev, jag har nolltolerans mot allt jagande av djur. Det är mycket min hund vill som han absolut inte får göra.

Om en hund drar efter en springande katt handlar det inte om att den vill leka, det handlar om jakt.
Njä, inte alltid. Min hund med sina kompisar jagar runt varandra som bara den, och det är då ingen jakt, mer lekjage. Dom gillar att jaga efter varandra. Och hundar kan mycket väl leka med katter också.

ja o det handlar om individer i familjen/flocken.
Så hundar kan aldrig vilja leka med någonting som inte finns inom flocken, det var nytt. Stämmer då inte på dom hundar jag känner iallafall. Alla hundar är inte ute efter att döda alla katter dom ser.

Senast ändrad:

Katter uppskattar ytterst sällan lekinviter från främmande hundar. :cool:

Hundens intentioner i det läget spelar liksom ingen roll.

Jag har en kompis som varit hundvakt åt min hund vid två tillfällen. Hon har två hundar och tre katter, vi har inte själva katt.
Min hund och en av katterna blev bundisar på en gång och både ligger och kelar och springer runt och jagar varandra.

Men läser du inte vad jag skriver alls? Jag har total nolltolerans när det gäller allt jagande av andra djur. Det är väldigt mycket min hund vill göra men som han absolut inte får göra, bara för att han tycker det är kul betyder inte att det är rätt.

Du behöver inte skriva till mig att det är fel att låta hunden springa efter katter. Testa att läs vad jag skriver denna gången. Jag tycker inte det är rätt att hundar springer efter katter hur kul dom än tycker det är. Och jag har aldrig heller skrivit någonstans att jag tycker det är rätt.

Senast ändrad:

Stängsel eller koppel är man skyldig att ha för att se till att hunden inte kan smita ut/iväg.

Det var faktiskt något nytt, så alla som har hund är skyldiga att ha stängsel runt sin trädgård så hunden inte kommer ut alternativt alltid-såfort hunden sätter tassen utanför dörren ha koppel?

Nej faktiskt så tror jag ginnies har rätt i sak.

Har man en hund som inte går utanför tomtgränsen så bryter man inte lagen för att man inte har koppel på eller staket runt om. Det finns alltså ingen regel om att man nödvändigtvis måste ha staket, det är som med koppeltvång och osynliga koppel.

På tomten utan uppsyn kan knappast jämföras med osynligt koppel.

Men som våran förra som varken med eller utan tillsyn stannade vid tomtgränsen när han jagade katter från våran tomt, honom litade jag till 100% på och släppte utan problem ut utan uppsyn.

Liknande trådar

B
Övr. Hund Hej alla. Nu har jag ett stort problem som jag verkligen skulle behöva Er hjälp med. För tre dagar sedan hämtades en ny hund hem...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 416
Senast: Acses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?