Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag bor på landet. Skulle mina djur ta ett annan djur på tomten så är det en annan sak än om de tar ett djur i skogen. Vilket jag uppfattade det som, men det kanske bara var på din tomt?
Katter ska heller inte springa lösa utan uppsikt. Bara för att katter jagar så är det väl inte OK att dina hund tar ihjäl andra djur? Konstig liknelse.
Om dessa incidenter hänt på din tomt så tycker jag inte att du brustit i din tillsyn, men jag tolkade det som att det hänt utanför. Men då tar jag tillbaka det.
Varför skulle du ha brutsit i tillsyn när det kommer till kattungen men inte harpaltarna? *nyfiken* för att katten var tam?
Jag bor på landet. Skulle mina djur ta ett annan djur på tomten så är det en annan sak än om de tar ett djur i skogen. Vilket jag uppfattade det som, men det kanske bara var på din tomt?
Katter ska heller inte springa lösa utan uppsikt. Bara för att katter jagar så är det väl inte OK att dina hund tar ihjäl andra djur? Konstig liknelse.
Om dessa incidenter hänt på din tomt så tycker jag inte att du brustit i din tillsyn, men jag tolkade det som att det hänt utanför. Men då tar jag tillbaka det.
Varför skulle du ha brutsit i tillsyn när det kommer till kattungen men inte harpaltarna? *nyfiken* för att katten var tam?
Men snälla, kära du. Hur tror du att det skulle se ut på landet om vi inte hade katter som tog möss och råttor? Det finns en anledning till att man håller stall- och ladugårdskatter och det är inte att de är så himla gulliga. Det är för att man vill slippa en invasion av skadedjur som äter upp tamdjurens mat, kissar och bajsar överallt och sprider ohyra. Vi bor på landet och vår katt går lös ute. Vi är enbart glada om han tar möss för vi vill inte ha dem i huset, i vår bil, i vårt garage etc. Det vill inte våra grannar heller. Det är fullt lagligt att lägga ut råttgift och sätta ut fällor. Vad är skillnaden? Katter är nyttodjur som behövs.
Det var förutom kattungen på tomten ja, både harar och kaninen var hemma på tomten. Kattungen var på grannens tomt, och där var det som sagt jag som brast något alldeles fruktansvärt i mina tillsyn och det skulle inte ha hänt, punkt. Katten var fö inte tam, men det är helt sak samma. Skillnaden är att kattungen var UTANFÖR tomten. Hunden skulle övht inte ha befunnit sig där, och definitivt inte varken jagat eller dödat någonting.
Nu står jag här och vet inte var jag ska börja.
Hur ska jag lyckas reparera min och min hunds relation?
Så fort jag tänker på henne blir jag ledsen och mår dåligt. Min hund som är uppväxt med katter och har en ängels tålamod med allt och alla.
Hon förvandlades till ett monster på två sekunder.
I vilken ände börjar man?
Är jag i närheten ska det inte varken jagas eller döda nåt alls av några hundar jag har hand om inte. Men jag har inte för avsikt att ha hund på ett vis där de alltid är fastbundna eller i hundgård, alt måste vara limmade vid min sida hemma på gården. Utan de får ligga och sola på gräsmattan, ligga och gnaga ben, gräva i grushögen eller rent allmänt larva runt. Den friheten anser jag de SKA ha. Alltså accepterar jag att den även medför att bytesdjur kan stryka med. Och att grannens katt på vår gård dessvärre ÄR ett bytesdjur, även om vår/a katt/er INTE är bytesdjur.
Är det inte bättre då att försöka tygla den här väldiga jaktinstinkten så inte andras djur riskerar att drabbas? Det går att ha koll på hunden även om den är en bit bort ifrån en, det är inte antingen eller. Hunden måste inte vara precis brevid en för att man ska ha koll.
Vad händer om en liten hund tex springer iväg från din om den passerar gården eller vad som helst? Jag var med om det med våran förra hund, en liten cavalier som höll på att bli dödad av en borzoi för att den såg våran lilla som någon slags kanin eller vad som. Ägarens ursäkt var att ja, den trodde väl hunden var ett byte, sånt händer.
Ändå trots detta har männskan hunden lös trots den här väldiga jaktinstinkten hos den för den anser att en hund är en hund och händer något så händer något, med den åsikten höll våran lilla på att förlora livet. Hade våran varit lös så hade hon inte överlevt.
Jag tycker med min erfarenhet att det är en ägares uppgivt att antingen ser man till att kontrollera hundens jaktinstinkt eller så har man inte hunden lös utan uppsikt hela tiden. Det finns inget som är okej med att hunden drar på allt. Har man inte tiden eller viljan att lära hunden att kontrollera sig eller om man inte har intresset för jakt, då kanske det inte är en ras man bör ha.
OK du vill spinna vidare OT och diskutera katter. Jag kan köpa att man har katter på landet, om man aldrig släpper ut dem inann de är kastrerade (gäller både katthonor och kattgubbar). Med andra ord är en ansvarsfull kattägare som inte bidrar till det på tok för stora kattbeståndet i Sverige. Jag kan se att de fyller en funktion. Såklart har man inte samma uppsikt över en katt som över sin hund om katten springer lös själv.
Hunden däremot bör man han lite koll på när hunden är i skogen och rör sig lös. Vet man då med sig att man har en hund som har tagit djur så ser man till att det inte händer igen.
Jag har inget emot att man lägger ut gift och sätter ut fällor. Var har du fått det ifrån? Jag har heller inget emot jakt med hund. Men otillåten jakt där hundar tar harpaltar är jag verkligen emot. En olycka kan hända, men börjar det hända flera gånger så är det ägaren som brustit i tillsyn. Att hålla hund på det sättet att den lyckas upprepade gånger, skrämma, skada eller döda djur i skogen är inte lagligt. Det är detta jag har haft synpunkter på.
Jag bor också på landet, har inget katt dock, men vi har som tur var ingen invasion av möss vare sig i huset eller garaget. Ingen i byn har förövrigt katt heller. Skulle min dock katt/hund däremot ta möss på gården skulle jag inte bry mig. Skulle de ta en katt som i TS fall på gården, så är det en olyckshändelse. Man kan inte förutse allt.
Kan du verkligen inte se skillnaden på en hund som på egen hand jagar i skog och mark och en katt som gör det? Du frågar vad skillnaden är. Strikt hundägaransvar skulle jag svar.
Ja, i en perfekt värld ska hundarna kunna vistas fritt överallt utan problem men vissa hundar kräver mera tillsyn än andra för att ingen ska drabbas av jaktinstinkten.Men som sagt, jag har inte lust att hela tiden ha hundarna i mitt blickfång. Jag både vill och anser att de ska få ha möjligheten och friheten att 'bara vara hund' på gården medan jag står och mockar i stallet t ex. Visst KAN jag sitta och titta på den ett par h när de är på gården per dag, men jag vill inte och anser inte det behövs bara för att försäkra mig om att en ev hare som kommer in på gården inte dör.
Jag tror inte den hunden heller var bakom flötet, snarare ägaren med åsikten att den "bara" trodde min hund var ett byte. Min hund sprang runt och lekte i sitt flexikoppel ca 10m bort från oss, nervös för andra hundar så springer hon tillbaka till oss och då satte den hunden igång och sprang efter. Det räckte att min hund sprang iväg från den ett par meter för att instinkten skulle gå igång. Och hur ser hunden skillnad på byte och byte? Springer det iväg så springer det iväg, precis som många hundar hänger på cyklar och joggare osv, dom hundarna är inte heller bakom flötet, dom går bara på sin instinkt att springer något så ska dom efter.INGEN av mina har någonsin sett en liten hund som byte! Så det bekymrade mig inte, och min riesen skulle heller inte under någon omständighet se en liten hund som byte. Han har hög jaktlust - han är inte bakom flötet
Det jag inte förstår är varför skulle jaktinstinkten försvinna bara för att hunden ser tomtgränsen? Är verkligen hunden såpass kontrollerad i sin jaktinstinkt att den ser det i stundens hetta? Detsamma om du är med, jaktinstinkt är just jaktinstinkt, det är något hunden gör för att den har den instinkten och för mig rimmar det inte med att ha den instinkten ibland och ibland inte.En liten hund som flappar runt UTANFÖR gården - den ska vara fredad. De SKA INTE lämna gården. Jag ska INTE släppa uppsikten om de kan lämna gården. Dock innebär t ex inte staket att katter, harar och sorkar har vett att hålla sig på utsidan, även om hunden håller sig på insidan.
Så hundarna vaktar gården helt enkelt och det som kommer in kommer inte komma ut? Även om det faktiskt händer att hundar rymmer ibland från ägare eller kommer bort av misstag, kommer dom till din gård så tycker du det är okej att dom blir anfallna?Men både greyhoundarna och Viktor hade och har jag lös i skog och mark på promenader, svampplockning etc. Utan minsta risk för djurlivet. Men hemma på gården, när hunden är 'själv', där begär jag inte självbehärskning. Och anser inte att det på minsta vis hade varit varken rmligt eller fairt att försöka begära det av greyisarna.
Ja, i en perfekt värld ska hundarna kunna vistas fritt överallt utan problem men vissa hundar kräver mera tillsyn än andra för att ingen ska drabbas av jaktinstinkten.
Och hur ser hunden skillnad på byte och byte? Springer det iväg så springer det iväg, precis som många hundar hänger på cyklar och joggare osv, dom hundarna är inte heller bakom flötet, dom går bara på sin instinkt att springer något så ska dom efter.
Det jag inte förstår är varför skulle jaktinstinkten försvinna bara för att hunden ser tomtgränsen? Är verkligen hunden såpass kontrollerad i sin jaktinstinkt att den ser det i stundens hetta?
Detsamma om du är med, jaktinstinkt är just jaktinstinkt, det är något hunden gör för att den har den instinkten och för mig rimmar det inte med att ha den instinkten ibland och ibland inte.
Så hundarna vaktar gården helt enkelt och det som kommer in kommer inte komma ut? Även om det faktiskt händer att hundar rymmer ibland från ägare eller kommer bort av misstag, kommer dom till din gård så tycker du det är okej att dom blir anfallna?
ALLA hundar är rovdjur. ALLA hundar är kapabla att jaga. ALLA hundar är kapabla att döda byte - hur stort är individuellt.Jag tycker att vissa hundar kräver mera än andra, vill man inte ha full uppsikt hela tiden bör man inte skaffa en hund som kräver det.
Nej, jag vill inte spinna vidare. Det var du som skrev att katter inte ska vara lösa. Det står rakt ut i det inlägg som jag citerade i mitt förra inlägg. Det var vad jag reagerade på.
Jag bor granne med två gårdar. Jag tror att vi hade haft en hel del mer möss om det inte hade funnits katter i byn. Håller helt med dig om att katterna ska vara kastrerade, vilket vår är.
Du får gärna visa mig var jag påstår att det inte är någon skillnad mellan hundar som jagar i skog och mark och katter. Återigen, det var du som tog upp katter. Men man kan ju diskutera varför det är ok för katter att ta möss, men inte ok för en hund. Musen ägs inte av någon och jag tror knappast att någon jakträttsinnehavare anser sig kränkt, oavsett om det är en hund eller en katt som tar musen.
Och jag tycker det är en onödig risk just för att andra privats djur kan drabbas när dom av misstag kommer i närheten av dina på gården. Jag anser att hundägare som har hundar som så lättvindigt jagar och dödar andra djur bör hållas under uppsikt även på gården.Ja, och där har jag som sagt sett till att ingen UTANFÖR gården drabbas. Men om andra djur kommer IN på gården, ja då riskerar de att drabbas. Men jag är INTE beredd att hålla hund under uppsikt inne på gården hela tiden för att en hare inte ska riskera att stryka med.
Det är attityden jag reagerar på, att det är helt okej att hunden jagar och dödar bara för att det råkar vara på gården.(Betänkt att på 12 år har två harar och en tamkanin och den var min strykt med. Och säkert 25 katter har provat lyckan men undkommit. Så det är ju inte så att alla djur som förirrar sig in på gården de döööör. Men de KAN det.)
Hur vet du det? Om hunden är väldigt uppe i varv som dom kan bli när dom sätter efter något, det är långt ifrån hunden tänker då.När de hinner upp så inser de att 'jaha hund'. På samma vis som mina greys kunde råka jaga vår egen katt enstaka gånger ute, bara för att sen avbryta och se lite molokna ut när de upptäckte att 'oj, det var ju vår katt'.
Och en flyende liten valp, jo den kan mycket väl ses som ett "roligt" byte även om det är en hund.När du kastar boll åt en hund är det jaktinstinkten som får den att sticka efter bollen. Men de sliter inte bollen i stycken i samma ögonblick de når fram till den - de inser det var inget roligt byte.
Det är stor skillnad på lek och jaktinstinkt. Lek då vet dom oftast vad det är dom leker med, när den hunden såg min lilla hund så nej, jag tror inte den visste att det var en hund. Den bara såg något fly och satte efter. Det hade säkert inte hänt om dom hälsat först och "pratat" med varandra först.På samma sätt har mina greys utmärkt väl kunnat leka med dvärghundar, inklusive springa runt, inklusive att dvärghunden skuttat på avstånd. Ibland har de dragit i full sula och förföljarmode, men i samma ögonblick de kommit nära nog för att inse 'jaha, hund' så har jakten förlorat tjusningen. Det jag menade med inte bakom flötet.
När dom väl sätter av, det är då som man som ägare måste ha en stoppknapp och jag har svårt att tro att hunden förstår att på tomten är det okej att döda, utanför är det inte okej. Och jag vet mycket väl att det går att hålla en hund och stoppa den innan den stuckit och förebygga men det är när den stuckit iväg och har riktat in sig som "olyckor" händer.Instinkten finns, viljan finns och sa jag bara 'okej' skulle de både jaga och döda. Men där handlar det ju om lydnad och uppfostran, att även om man viiiill, så säger matte nej, så är det nej.
Det tycker jag är grymt bristande ägaransvar. Lathet eftersom det går att stoppa hunden från att utsätta andra djur för den onödiga stress som kanske dessutom har ungar med sig osv. Inte okej.Men är ingen där och säger nej, då finns det inget som hindrar.
Som sagt, den attityden kommer göra att någons privata djur drabbas nångång och det är inte okej. Man tar på sig ett ansvar när man skaffar hundar.Som sagt, två harar och en tamkanin har strukit med på gården under 12 år. Totalantalet djur som frekventerat gården är tresiffrigt. De flesta hinner ut/undan. Men OM de inte gör det, så lastar jag INTE hunden. Och inte mig själv. Däremot beklagar jag det. Men katter är smarta djur de med, grannens katter har full koll på att det bor en hund här.
Som sagt, hur vet du det när en liten hund sätter av och flyr? Hur vet du att inte jaktinstinkten går igång där och dödandet går av bara farten. Den hunden som anföll min hund var heller ingen monsterhund eller "bakom flötet", det var en hund som såg min lilla fly och satte efter.HUNDAR skulle inte i något läge anfallas som bytesdjur. Däremot skulle en främmande hund som går in på min hunds revis kunna åka på däng (INTE dödas/jagas/ses som bytesdjur, men som RIVAL).
Som sagt, med den attityden att det är okej att hunden tar och jagar och dödar andra djur, då kommer olyckor hända tillslut och människan tar på sig ett ansvar när dom skaffar hund. Man kan inte och får inte låta sin hund härja fritt även om det är på sin egen mark. Det är inte okej. Åsikten att en hund är en hund och en hund är ett rovdjur, det är inte okej.ALLA hundar är rovdjur. ALLA hundar är kapabla att jaga. ALLA hundar är kapabla att döda byte - hur stort är individuellt.
Risken att en vavva tar en hare är rätt minimal, men ska vi särskilja harar och möss - varför då? Det är ingen skillnad i sak på en vavva som tar en mus och en grand danois som tar en hare!
Och jag tycker det är en onödig risk just för att andra privats djur kan drabbas när dom av misstag kommer i närheten av dina på gården. Jag anser att hundägare som har hundar som så lättvindigt jagar och dödar andra djur bör hållas under uppsikt även på gården.
För att jag sett mina hundar i den situationen? Mina greys levde med dvärghund, var uppvuxna med dvärghund och lekte med flera dvärghundar.Hur vet du det? Om hunden är väldigt uppe i varv som dom kan bli när dom sätter efter något, det är långt ifrån hunden tänker då.
När dom väl sätter av, det är då som man som ägare måste ha en stoppknapp och jag har svårt att tro att hunden förstår att på tomten är det okej att döda, utanför är det inte okej. Och jag vet mycket väl att det går att hålla en hund och stoppa den innan den stuckit och förebygga men det är när den stuckit iväg och har riktat in sig som "olyckor" händer.
Japp. Där är ju mitt problem i ett nötskal - ALLT belönar :S I Viktors värld är nämligen alla saker mellan skitroliga och 'det går bra!'. Förutom el, men man får inte ela hundar i det här landet
(Det är högst olika om en sak är jätterolig eller går bra förresten. En dag är fot roligaste som finns, en annan dag är det en glad 'det går bra!'. Beror på dagsform och solvindar på mars eller nåt)
Ja, och då tar man sitt ansvar och gör vad som krävs för det finns större risk att något händer.Jag bor på LANDET. Avlägset. I byn finns förutom vilda djur katter. Nej, jag tänker inte sitta och stirra på mina hundar för att TVÅ harar på 12 år gått åt - och det var när jag hade kapplöpningsgreyhounds TRÄNADE att jaga.
Om jag hade vetat att den var såpass benägen och har lätt för att döda så ja, då hade jag haft den under uppsikt eller helt enkelt låtit bli att ta mig an den om jag inte hade haft lust eller tid för att ta ansvar för vad den gör.Skulle du suttit och stirrat på hunden när den var ute på inhägnad gårdsplan så helt okej, det hade varit ditt val. Jag väljer annorlunda.
Som jag skrev, det handlar inte om hundar som leker eller känner varandra och lekjagar, det är stor skillnad än om dom ser en liten vit prick som flyr ifrån dom.För att jag sett mina hundar i den situationen? Mina greys levde med dvärghund, var uppvuxna med dvärghund och lekte med flera dvärghundar.
Jag tolkar det som att du tycker det är något du inte kan göra något åt pga att du inte har lust eller tid att ha dom under uppsikt.Och jag har inte sagt jag tycker det är okej att min/a hund/ar tar en hare som fnattar omkring på gården. Jag har sagt att jag accepterar att det är ett naturligt beteende.
Jag föredrar att ta mig an hundar med en mentalitet som passar mig, en jakthund som drar på det sättet passar inte mig pga att jag vill ha en hund som inte drar iväg på saker och ting.Har du haft en hund med hög jaktinstinkt någon gång, med storlek nog att ta t ex harar?
Man raderar den verkligen inte, man tar ansvar och lär hunden kommandon och lär den lyda, fungerar inte det och hunden faktiskt drar och dödar ändå, då bör man inte ha den lös eller utan uppsikt. Det går att träna och kontrollera även sådanna hundar.Hur anser du man RADERAR jaktinstinkten på den? Det är det du kräver - eftersom du anser att om hunden rymmer ska den inte riskera att lättvindligt döda t ex harar?
Jag skyller inte ett dugg på hunden i mitt fall, det var ägaren som inte var som den skulle, den borde inte haft hunden lös eftersom den drar på allt som springer ifrån den pga dens väldiga jaktinstinkt. Typiskt bristande ägarskap i mitt fall.Den borzoien som flög på den lilla hunden var inte som den skulle mentalt. Som sagt även om en hund kan missta en annan hund som bytesdjur på håll, och jaktinstinkten triggas - så avbryts bytesdödandet när hunden inser det inte är ett byte.
Som jag skrivit flera gånger, lek är inte densamma, hundar som känner varandra och lekjagar är inte samma sak som när dom sätter av efter ett byte oavsett hundarnas storlek.Annars skulle det vara hemskt besvärligt varje gång hundar lekte, speciellt eftersom stor del av hundars lek är regelrätt jaktträning för stora byten.
Nej, jag vet inte hur jag ska tackla det. Jag har upplyst grannen om att deras kisse lever farligt, men jag vet inte om dom inser att en hund ganska lätt kan ta livet av en katt.......
Och nej, min hund får INTE jaga andras katter i vanliga fall, det är ett stor no-no!