Sv: När ens egen hund blir ett monster...
Ang attityd, så det är få saker jag generellt ser så rött på som en hund som medvetet skiter i vad jag säger. Speciellt en i övrigt 'dålig dag'. Så jag har varit rejält arg i de där lägena. På en nivå som skulle få halva buke att yla om hundmisshandel...
Han är ju typen 'alltid glad', vad man än gör. Vem det än är. Hur det än är. Han har dessutom inga problem att själv välja att stå ut med ett obehag för något han anser är 'värt' det. Nu är det här ett påhittat exempel bara för att förklara, men ponera att bita hästar i hasorna är JÄTTEROLIGT. Men att bita hästar i hasorna gör att hästen sparkar och träffar.
Så Viktor skulle hoppa runt och vara jätteglad och nafsa hästen i hasorna, få en spark och flyga genom luften och yla. För att sen dum-lyckligt skutta runt och tycka det var jätteroligt att leka med hästarna. Och göra om det nästa dag.
EN enda sak har han stött på so far som han INTE vill göra om. El. EN enda gång har han fått en smäll av elstängslet. Han ylade i högan sky, sprang till ytterdörren med svansen mellan benen och ville inte alls vara med resten av den dagen och halva nästa. Han går inte närmare än 10 meter från stängslet sen dess. Jag kan inte ens med lock och lirk få honom att gå närmare.
I övrigt så glömmer han allt obehag ungefär sekunden efter det hände, och tycks i lägen när han vet att det kommer bli ett obehag ('hästen kommer sparka mig') resonera med 'det är värt det!'
Och bara för att förtydliga, så nej han biter inte hästar i hasorna, det var ett påhittat exempel
(Han är dock inte ett smack rädd för hästar trots att min welsh HATADE hundar förr, eller det gör han nog nu med men han vet att man INTE får mörda hundar, INTE, och på riktigt försökt ta kål på Viktor i början av deras bekantskap)
(Ja, jag funderade seriöst på om han hade en hjärnskada när han var liten, om det så att säga saknades lite trådar däruppe i hjärnkontoret.. Sen har jag insatt att det är synnerligen välkopplad däruppe, alldeles FÖR välkopplat *s*)
Haken med att matte är roooolig med bollar etc är att allt ANNAT är ungefär lika rooooligt. Som sagt, alltid glad, allt är roligt och det gör det lite svårbelönat. Som att släppa en unge i en godisbutik och försöka locka den med en godispåse typ. Men, sålänge 'enda problemet' är granntrakasserier OCH de medverkar till det får de leva med det. I övrigt är det 'bara' jakten vi har minsta problem med, och där är det 'bara' att hålla koll och bryta i tid (jag kan bryta honom om jag är snabb nog, så bara endera alltid ha sån koll - eller se till att han inte kan jaga om jag inte kan/vill ha stenkollen)