Du bor inte på landet va?
Harar, sorkar, möss, fåglar, mullvadar, grannkatter osv som äntrar tomten - de lever farligt. Endera hinner de undan, eller så gör de det inte.
Kattungen var mitt fel och jag brast fullkomligt i tillsyn och som djurägare - JA. Finns inga ursäkter och är oförlåtligt (även om grannarna förlät mig tämligen omgående) - där är vi helt ense.
Men på gården, där är inget koppeltvång på hundarna oavsett årstid, och om det kommer in djur där så, tja har du hund med hög praydrive så jagar de. Oftast hinner vad det nu är för djur som befinner sig där undan, men inte alltid.
Katten tar för övrigt både fåglar och möss utomhus med. Hade vi haft ekorrar skulle de levt farligt med. Men du kanske tycker synd om mössen som dristar sig att knalla runt i köket och möter döden i form av katten också, samt att det är mitt fel och att jag brustit i kattillsyn också? Jag har för övrigt en siames - och de jagar de med kan jag meddela.. (Apropå små söta sällskapsdjur som under den väna ytan är rovdjur).
Katter är för övrigt 'värre' än hundar - katter leker med bytet..
Nuvarande hund jobbar envist på att försöka nypa fåglar i stallet (han lyckas inte men det är en annan femma). Han jagar grannkatter som kommer in på gården med (jag är dock tveksam vad han skulle göra om han hann upp de), och har gått i clinch med grävlingen som bodde under stallet förr mer än en gång. Dock utan dödsfall.
Så förutom kattungen, hur tycker du jag brustit i uppsikt? Du tycker att jag ska koppla hund/ar och katt/er så de aldrig någonsin är lösa?
(Jag bryter givetvis när jag ser jakt även på gården, från hunden - katten han får göra som han vill i frågan - men jag går inte och punktmarkerar hunden på gården eller går omkring med honom i koppel på gården så någon hare inte ska behöva sätta livet till för den tänkt äta lite i grönsakslandet...