När en hund från en flock dog..

Sv: När en hund från en flock dog..

Vi hade en flock på tre hundar då den ene bara dog i hundgården, de andra två var med hela tiden då vi försökte återuppliva den döda hunden vilket inte gick:cry:, de andra två hundarna gick fram och nosade på den döda hunden ett par gånger och såg även när vi begravde den döda!

Ingen av de två hundarna har efter det visat någonting efteråt, de konstaterade att deras älskade kamrat var död och sedan var det inget mer med det, de var kanske lite dämpade ngr dagar men absolut inget mer!

Själv gråter jag fortfarande då jag tänker på vår älskade hund som oförklarligt la sig ner å dog bara fem år gammal!:cry:

För två år sedan var vi tvungna att säga hej då till vår gammellabbe.
Då jag jobbar inom djursjukvården hade jag förmånen att kunna ta med den lugnande sprutan och ge den själv innan vi åkte till kliniken.
Så vi åkte till ett ställe där båda hundarna älskar att gå, gick en promenad, satte in dem i bilen och så fick hon sprutan där. Medan vi sen åkte till kliniken så somnade hon på den lugnande sprutan och den andra hunden satt bredvid. Hon reagerade inte på att det var nåt konstigt alls, syrran brukade ju alltid sova i bilen :).

Väl framme på kliniken så fick unghunden gå in i personalrummet, vilket hon var tacksam för för nu grät vi och det gillade hon inte riktigt.
När gammelhunden sedan hade somnat in för gott fick unghunden komma in i rummet och nosa på henne.
En snabb nosning var allt, sen var hon mest upprörd för att vi var så ledsna.

De följande dagarna sov hon mest inne - och hon sov väldigt mycket på oss, var hela tiden i knät när vi satt i soffan tex. Om det var för att vi inte var som vanligt eller för att hon saknade syrran vet jag inte.
Ute var hon som vanligt.

Efter en vecka var hon sitt vanliga busiga jag igen, kanske för att vi fått ur oss den värsta gråten själva.

Usch, nu började jag själv gråta också, har inte tänkt så mycket in i detalj på allt på länge....

Summan i alla fall: min hund brydde sig inte alltför mycket om att syrran försvann. Tittade aldrig efter henne på promenaderna, tex, som man hört att vissa gör.

En gång har jag upplevt att de har brytt sig, det var när en ung hund dog i en olycka. Då letade den andra hunden mycket och hon var lite vilsen. Hon blev inte sig själv förrän hon fick en ny hund att "ta hand om".

När vi tog bort vår gamla labbe gjorde vi det på gården en fin vårdag. Hennes bästis fick titta på henne, men de andra var inte med och de letade inte eller verkade inte bry sig. Klart att hennes kompis blev lite ensam, men hon förstod nog, hon hade ju varit svag länge.

För många år sen hade jag en riesenhane och riesentik, när hanen avlivades så slutade tiken att äta och dricka.

Maten oroade vi oss inte så mycket för, och vi tyckte nog att hon drack, inte mycket men så pass att det var nog ingen fara.
Men hon blev lite hängig(inte halvt död), och åkte till vet med henne och då var hon lite uttorkad! Så det blev vätskeersättning.

När flocken här har decimerats (nån blivit såld eller avlidit) så händer inget alls med kvarvarande hundar. De är precis som vanligt.

När det gått från 3 hundar till 2 har det inte märkts något speciellt. När det gått från två hundar till en så har alla utom en reagerat tydligt, och 'permanent'.

När greyhoundhanen dog var tanken att bara ha greyhoundtiken. Hon blev väldigt 'deppig' direkt efter, men jag tänkte att dte ger sig väl. Och visst släppte deppigheten lite, men hon var fortfarande nedstämd även flera månader efter, hon slutade leka, var håglös, åt dåligt osv. Så, hon fick en riesenkompis. Och levde upp igen och blev som vanligt. Tänkte att den starka reaktionen nog var just för hon var (kapp)greyhound, och ju hela livet van att ha sällskap.

När jag fick ta bort henne så var jag helt säker på att riesenhanen skulle hantera det väl. Det gjorde han inte.. Han åt iofs inte dåligt (men det skulle han iofs aldrig ha gjort sålänge han hade puls), men han blev deppig, håglös, inaktiv och var inte alls speciellt sugen på aktiviteter. Han som annars alltid ville följa med överallt, han stannade vid grinden och lämnade inte gården fast jag gick iväg osv.

Så han fick en kompis, och levde upp. Sen fick jag ju tyvärr ett knappt halvår efter det ta bort honom. Kvar var då Viktor, som absolut gärna skulle ha en lekkompis igen, men i övrigt inte brydde sig nämnvärt.

Tillägg: När de gick från 3 till 2, så tog jag med den döda hunden hem (ville begrava hemma). Den ena greyisen nosade och puttade och låg sen hela natten intill, den andra nosade, och gömde sig sen under sängen.

När jag fick ta bort den ena greyisen, så tog jag med den andra till veterinären. Hon var i rummet hela tiden. Hon brydde sig inte, utom att precis när hanen dog, så gnydde hon och gick till dörren. (Enl vet hade han sett det med fler hundar, de 'känner' det verkar det som). I övrigt ville hon inte nosa/annat på den döda kroppen.

När tiken togs bort minns jag inte hur jag gjorde med Utter, endera var han med i bilen och fick vänta där, eller så var han hemma, minns inte. Han var inte med in i alla fall och fick aldrig se den döda kroppen.

När jag tog bort Utter så följde Viktor med i bilen, men fick vänta där. Fick aldrig se kroppen han heller.

Jag upplever dock inte att det gjort skillnad om de fått vara med/se/lukta på eller ej. De VET ändå att kompisen är borta 'på riktigt' och inte bara är borta över dagen/ett par dagar. Har märkts väldigt tydligt på reaktionerna.

Senast ändrad:

Det enda som hänt här är att min vovve var inne på klinik i några dagar. Jag var totalt ledsen (jo, lite löjlig är jag när jag inte ha min pärla nära mig) men den andra vovven reagerade inte så mycket.

När ena hankatten var inne på klinik över natten hoppade en av dom andra katterna (hona) upp på TV och riktigt stirrade på mig. TV:n är nämligen hans plats, ingen annan katt har någonsin legat där. Förrän han var borta. Som tur var kom han hem.

Det har aldrig varit något konstigt faktiskt. Lite orolig några dagar, men inte mer än så. Jag tror att överlevnadsinstinkten är oerhört hög hos hundar, så det är nog därför de bara går vidare. Av det jag varit med om dvs.

Jag hade 2 dvärgpinscherhanar tidigare. De var far och son. När jag tog bort den äldste så var den andre cirka 6 år. Han drack som han skulle, men han ville inte äta. Vi fick mata honom med allehanda favoritmat de första veckorna. Vi tog med den gamle hem för att begrava honom, så han fick lukta på honom. Ofta stod han vid dörrspringan till rummet där den gamle låg och luktade. När han sen var begravd så ville den yngste ofta gå in i det rummet och kolla. Det var precis som om han trodde att den gamle var kvar där i början.

När jag tog bort min gammelman så var min lille ett och ett halvt år. De hade levt ihop i drygt ett år.
Lillen var med när gammelmannen togs bort här hemma och han fick nosa på honom när han var död. Han förstod genast när han hade luktat på honom och brydde sig inte om honom mer då.
Hans beteende gick från barnslig unghund till vuxen, det var som att vända på en hand och all träning på att han skulle säga till när det var någon utanför (jag hör väldigt dåligt och hör inte dörrklockan) eller när någon ringde på fungerade klockrent sedan den dagen. Han blev vuxen helt enkelt.

Lillen sökte väldigt mycket närhet från mej dagarna efteråt men om det var för att jag var så fruktansvärt ledsen eller om det var för att han saknade honom det vet jag ju inte. Han vill fortfarande helst vara nära så kanske fick han utlopp för sitt närhetsbehov från min gammelman tidigare och behöver det från mej nu istället.

Liknande trådar

Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 012
Senast: Ginne
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
748
Senast: cassina
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 317
Senast: Sel
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 101
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka