När dog Diebitsch

Görel

Trådstartare
Moderator
Någon som vet när shettishingsten Diebitsch dog?

Jag kan se i webstamboken att hans sista avkommor där föddes 1956 men jag har sett papper på en avkomma född tio år senare. Den avkomman hittar jag inte i något register men han hade Patrons som stuterinamn.

Sv: När dog Diebitsch

Inget svar på din fråga, bara en tanke:

Det fanns ävenn en Patrons Diebitsch RS 21 (f. 1962), som var dotterson till Diebitsch SPAR 38-42-0002. Om inte födelseåren stämmer är det kanske möjligt att sammanblandningar (i pappren) har skett mellan Diebitsch och Patrons Diebitsch, speciellt som Diebitsch var far till många Patrons-ponnyer.

Men som sagt, det var inte svar på din fråga.;)

Det var intressant info:)

Hästen jag kände var född 1967 och skulle enligt papprena jag såg vara e Diebitsch u Patrons Rosamunda e Diebitsch - Diebitsch, inte mycket variation här inte;)
Han var hingst men steril, gick ihop med ett sto, och jag kan inte minnas att jag någonsin såg honom vara intresserad av ston. Red honom en hel del när jag var så liten att det gick. Man sa till mig att han var steril för att han var så inavlad. Men har var ju inavlad tillräckligt ändå även om Patrons Diebitsch skulle vara hans pappa. Ser i webstamboken att han har avkommor födda 1967 så helt orimligt låter det ju inte.

Ur Medlemsblad för Svenska Ponnyföreningen, nummer 2 1959

Shetlandsponny-hingsten Diebitsch SPR 2/42

Hingsten Diebitsch föddes 1942 i Hagenbecks Zoo, Stellingen utanför Hamburg. Han var till färgen svartskäck och fallen efter den engelske Dirk of Earshall undan ett av Hagenbecks ston vid namn Maimädel. Detta sto var inavlat på den gamle Hagenbeckshingsten Flocky så till vida att denne var såväl hennes far som morfar.

Diebitsch insattes i dressyrlära och medföljde under kriget cirkus. På detta sätt kom han till vårt land. På grund av det försvårade krigsläget blev en del av Hagenbecks djur sålda på auktion här i Sverige. Därigenom kom hingsten i direktör Otto Bengtssons, Stenungssund, ägo. Diebitsch blev stambeskällare på vårt då största shetlandsstuteri, Hakenäs i Stenugnssund. Det var som sådan han kom att spela en stor roll för detta stuteris framtid och för Sveriges shetlandsponnyavel i allmänhet.

På Hakenäs blev Diebitsch far till ett fyrtiotal föl under åren 1949 - 1956. Av dessa har 32 st blivit inregistrerade i SPR (Svenskt Ponny Register). Under dessa år dominerade Diebitsch shetlandsponnyaveln i Sverige så till den grad, att han blev far till lika många föl som övriga shetlandsponnyhingstar tillsammans. Hans avkomlingar blevo mycket populära genom att de i de flesta fall ärvde faderns slående skäckfärg samt för deras goda temperaments skull.

Bland hans bästa avkommor bör nämnas hingsten Patrons Domino SPR 4/52 (senare RS 5), samt stona Patrons Docka SPR 39/50 (senare RS 3), Patrons Depsy SPR 41/51, Bambina SPR 203/52 (senare RS 113), och Patrons Rosina SPR 49/53 (senare RS 161). Det sistnämnda stoet är väl hingstens bästa avkomma och har på utställningar hemfört 1:a pris i Göteborg 1957 och guldplakett i såväl Ugglarp som Norrköping 1958. Hingsten satte i allmänhet bättre typ på sina stoföl än på hingstfölen. Flera av Diebitsch's söner ha satts in i aveln (P Domino, P Mats, P Shack, P Bento m fl) men endast den förstnämnde har blivit tillåten som beskällare.

Diebitsch själv var tillåten men visades på utställning endast en gång, nämligen 1955 i Rommehed, Borlänge, där hingsten belade en andraplats och silverplakett efter Rossönäs Erik SPR 16/48 (senare RS 3). Exteriört var hingsten litet för luftig och hade ett alltför långsträckt huvud för att riktigt vara en toppshetland. Han dokumenterade sig emellertid som en god förärvare och har för alltid inristat sitt namn bland de stora i den svenska shetlandsponnyavelns historia.

Diebitsch's saga blev kort. Hingsten hade redan på hösten 1955 då och då drabbats av kolikanfall och det var också ett sådant som på våren 1956 ändade hans liv.

Kurt Graaf

Tack!

Då måste hästen jag kände varit efter Patrons Diebitsch och inte hans far.

Vilken intressant info! Och tänk att vi lyckades lösa gåtan med ponnyns härstamning.:laugh:

:idea: är det där i från Gläntans Domino har fått sitt namn? Är dom släkt?
(kan NADA om stjärtlappar)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 306
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30