När det är varmt ute..

Streiff

Trådstartare
Vi hade en intresant diskussion igår om vad man kan göra för att underlätta för hundarna när det är väldigt varmt ute. Vilket är egentligen bäst när det är varmt, att raka av pälsen på hunden eller låta den vara kvar?

En åsikt som kom upp var att om pälsen isolerar mot kyla isolerar den även mot värme. Dvs man gör hunden en otjänst om man rakar av pälsen eftersom man då inte har något som skyddar dem mot värmen. Men gäller det alla typer av päls??
Vet att t ex pudlar har en isolerande päls som hjälper dem att kyla kroppen genom stänga värmen ute men hur är det med andra raser??

Hur gör ni med era hundar på sommaren?

Jag upptäckte att min omplaceringsvovve hade det jobbigt i helgen när det var 25 grader i skuggan. Han verkar ha det jobbigare än gårdens andra hundar som var mer oberörda. HUr hjälper jag honom bäst när det är varmt ute?

Sv: När det är varmt ute..

Jag har faktiskt funderat på detta själv. Kanske är det individuellt?

Min hund (BC-korsning) har sin päls kvar. Hans päls skyddar mot värmen men visst blir han, precis som vi, lite avslagen när det är 30 grader och vindstilla. Men det får ju jag ta hänsyn till och då låta honom ligga i skuggan hellre än att rida ut på soliga grusväger i 2 timmar. Man anpassar ju sysselsättningarna efter väder och vind såklart.

Jag upplever inte att min hund lider av värmen. Han tycker nog mest att det är skönt att få ligga utsträckt i skuggan en stund och vila med mamma intill, lika utslagen hon. :D Och jag tror inte att en klippning av hans päls skulle göra ngn skillnad. Jag har ingen päls alls och är avslagen ändå. :angel:

Beror väl som du säger på hundens päls. Jag som har en dvärgschnauzer (sv/si) med mycket underull, är extra noga med att kamma bort ullen - eftersom den värmer mycket. De sträva täckhåren värmer ju inte alls på samma sätt. Sen brukar jag på varma dagar blöta hunden på ryggen och huvudet samt servera is som det är eller godis som jag fryst i isen. Mycket vatten och mycket skugga!

Mina föräldrars hund får kyla ned sig i sjön när hon blir varm. Har man ingen sjö så går det väl att blöta ned hunden på annat sätt också. Och sedan mycket vatten och se till att hunden är i skuggan. Och det största ochet: lämna inte hunden i bilen!!!!!!!!!
Hur blir pälsen på hunden efter att man rakat av den? Kan man inte förstöra pälsen då?

Min hund har jätteont av värmen och jag har också funderat på hur det skulle vara att raka bort pälsen.

Hon ligger mest inne eller ute i skuggan på sommaren och ska man gå långpromenader så får man göra det tidigt eller jättesent.

Hur gör ni med era hundar på sommaren?
Ingenting, mer än att jag anpassar aktivitetsnivån (delsvis för min egen skull också).

Han söker upp skugga självmant, dricker vatten när han behöver, men busar annars på som vanligt, för det mesta. Badning är inte ett alternativ, han hatar vatten oavsett hur varmt det är.

Rakning är inget alternativ, dels lider han inte av värmen, dels ställs han ut aktivt.

Har även jag funderat på.. Har en långhårig collie så där finns ju himla mycket päls.

Han tycker inte om värmen som har varit nu utan håller sig mest inne dagtid. Ligger vid våra fläktar (:angel:) eller vid balkongen och svalkar sig..

Han får nytt friskt vatten flera ggr om dagen och en isbit att tugga på när de har varit som värst.. Han älskar iofs vatten, men bor man i en lägenhet på tredje våningen blir det lite svårt:crazy:

Långpromenaderna o andra aktiviteter sker på kvällstid när de inte är lika varmt iaf:laugh:

Det beror ju en hel del på hunden, vi har en springer spaniel som är soldyrkare, han ligger i solen även i 30 graders värme och bara njuter. Ibland går han in i skuggan en stund men efter en stund går han och lägger sig i solen igen. Han har fri tillgång på friskt vatten, och är helt lös så han bestämer helt själv var han ska lägga sig.

Jag brukar klippa ner honom sommar tid mest för att han älskar att bada och då blir torktiden lite kortare. Och lite mindre smuts inne. :angel:

När vi är i sommarstugan brukar han växla mellan att simma i sjön och ligga i full sol. Själv sitter jag i skuggan och simmar ibland. :idea: Vi har sjötomt och tillbringar dagarna vid sjön vid fint väder!

Halvt KL

Om man funderar på att raka ner sin hund, så ska man vara mycket uppmärksam på att en päls som rakas kan "skadas" så mycket att den tappar sin kvalité och funktionalitet (dvs den kan ändra textur, sluta vara vattenavstötande, sluta skydda mot väder, vind och sol osv.)

kl

Jag brukar duscha min hund de varmaste dagarna. Har även fått tips om att sy om en frottehanduk till hundtäcke. Man kan då doppa den i kallt vatten och ta på hunden t.ex då man går på promenad.

Jääkäri är en hund som inte bryr om värmen på sommaren trummar på som vanligt när man tränar eller är hemma. Piru däremot tar det ganska hårt på o han lägger sig alltid på svalaste platsen han hittar.

Jag tror inte pälsen är helt avgörande hur en hund är på sommaren utan deras kamplust och temprament spelar nog in mest igentligen.Bägge har ju svart päls och underull..

Kamplust kan ju låta konstigt men kamplusten är ju också hundens motor som gör att den har arbetslust.

Kamplust kan ju låta konstigt men kamplusten är ju också hundens motor som gör att den har arbetslust.

Jag förstår hur du menar. :)

Delvis knapplån

Jag blev lite paff när min lille kille visade sig vara sååå påverkad som han var nu den gångna helgen. Han är otroligt "på" alltid men han var helt utslagen. Det är första sommaren jag har honom nu (omplaceringshund) så jag vet inte hur han brukar reagera heller. Har bara mina tidigare hundar att jämföra med.

Trodde först att det var något fel på honom för han orkade knappt förja med ner till hagen o ge hästarna vatten. :o Svalkade honom med vatten över ryggen, nacken o huvudet. Han hade tillgång till friskt vatten hela tiden, samt möjligheten att gå undan i skuggan eller vara inne.

Tror inte det var något annat fel än värmen för han piggnade till efter att ha legat en stund på det kalla klinkergolvet i köket.
Men det kan ju kanske vara att han blev lite tagen för att värmen kom så plötsligt som den gjorde här....*funderar*
Jag vill ju göra vad jag kan för att han ska ha det bra :D

Knapplån.

Mina hundar, som är korthåriga, hanterar värmen rätt bra. Men är vi iväg, och det inte finns skugga att tillgå så flåsar hanen som en besatt. Här hemma på tomten växlar han mellan att leka i skuggan eller i solen, och att svalka sig i sin lilla pool. Han blöter nog ner sig minst 1-2 ggr i timmen, om han är ute på dagarna. Men dom leker också nonstop i princip, ingen av dom ligger bara och jäser när dom är ute.

På utställningar under sommaren, försöker jag såklart hitta skugga. Går inte det så har jag en frottéhandduk som jag blöter ner med jämna mellanrum, som han har på sig för svalkans skull. Och vatten att dricka såklart.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 238
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 225
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX