"När det är minus 10 går barnen aldrig ut..."

Sv: "När det är minus 10 går barnen aldrig ut..."

På vårt dagis vädrar de mycket istället om barnen inte går ut eller om det går mycket sjukdomar just då. Antar att det inte är lika bra, men bättre än inget iaf :)

Fast hur kan barnet svettas när du vart där och klätt av det på morgonen ? Är hon fullt påbyltat hela dagen menar du ? När jag kommer dit på morgonen så klär ju jag då av allt onödigt. Hon har mest bara sockor, mysbyxor och t-shirt inomhus. Ska hon gå ut så klär ju personalen på det som behövs. Dock kör ju inte jag med strumpbyxor, utan använder bara mysbyxor. Overallen är så varm så mer behövs inte, dessutom står hon inte still många sekunder ute...någon fryslort är hon inte.

På sonens dagis är de ute alla dager. Men undantag då det varit nästan snö storm:/ Är super nöjd med "mitt" dagis! Sonen sover ute 2-2½ timmar varje dag på dagis. Där ligger han nerbäddad i vagnen. Varmt och gott!

När det varit mycket snö så har personalen skottat lite gångar för banen;) Nu är han på ett litet dagis så de kanske tänker lite annorlunda?

Vi bor i norra norrland.
Barnen är ofta ute på dagis, upp tom -16 tom -20.

Varma kläder och lek ute gör att barnen inte fryser. Dock nu när de vart kallare mot -30 längre period har barnen varit mer sjuka pga mkt inne vistelse.

Jag klär barnen i tajts och långärmad t-shirt. när de ska vara inne. och när de går ut, har de en riktig ylle overall + vanlig overall de har på sig. då är de inte för varma inne och fryser inte ute. och tjock pälsmössa är ett måste.

Tacka vet jag gamla tanter i byn som älskar att sticka så man får riktiga ylle kläder åt barnen. :laugh:

Kl

Men det är en sjujäkla skillnad på -10 på ex västkusten och -10 i norrbotten. I norbotten frös jag i princip aldrig, det gick att klä sig mot den kylan. På västkusten frös jag mycket tidigare och vid en högre temperatur än när jag bodde uppåt.

Det där med hygienen på förskolan har jag faktiskt inte tänkt på, antar att man självklart städar och håller rent, men det kanske inte är någon självklarhet.... ska ta upp det med personalen.

Anledningen till att jag klär mitt barn på morgonen är att jag brukar lämna henne straxt innan de går ut och eftersom hon är 5 år snart så brukar personalen tycka att hon är stor nog att klä på sig själv, jag håller inte med om detta och tycker hon har för lite kläder när hon får klä på sig själv. Jag brukar dock tala om detta för personalen och säga att hon kanske behöver klä av sig ett lager när de är inne, detta verkar dock gått obemärkt förbi....

Calazirya - Nej, jag tycker inte det! Jag tycker det är en del av förskolepersonalens arbetsuppgifter, tycker man att det är jobbigt att klä på och av barn då kanske man ska skaffa sig ett annat yrke. Och vad är det för något annat viktigt som gör att man inte har tid att göra detta??? Jag hämtar min dotter vid 4-5 på eftermiddagarna och jag tror nog alla som är föräldrar kan räkna ut vad klockan hinner bli innan hon är i säng om jag utöver handla, laga mat, duscha och läsa saga ska se till så att hon hinner vara ute och få frisk luft. Dessutom är det inget vidare att gå ut så dags den här tiden på året, eftersom det är mörkt ute då.

Nu är dottern hemma och sjuk igen, så nu måste jag gå och ta hand om henne....

Då är vi oense, jag förstår att förskolan måste prioritera ibland. Men där med inte sagt att det är helt ok att aldrig gå ut eftersom barnen återkommande har dåliga kläder för utevistelse.

Har dom det som regel, att inte gå ut vid mer än -10 ?
Det är dock anmärkninsvärt tycker jag, om det är några få barn som inte har kläder med sig för utevistelse så borde personalen kunna dela upp gruppen.
Dom större barnen är väldigt sällan inne hela dagen på dotterns förskola

Tacka vet jag gamla tanter i byn som älskar att sticka så man får riktiga ylle kläder åt barnen. :laugh:

Vad avis jag blir ;)
Jag är så dålig på att sticka och skulle gärna vilja ha lite yllesockar mm stickade åt både mig och sonen!! :love:

Givetvis är den en annan slags kyla på västkusten, men man får ju anpassa kläder efter väder. Det finns bra kläder att klä sig med. Jag har också bott neråt landet, vid olika städer, fått klä mig efter väder. Blåsten är ju de värsta vid kusten.

Det är guld med rikitga ylle kläder, de går inte att jämföra med köpes. :)

Anledningen till att jag klär mitt barn på morgonen är att jag brukar lämna henne straxt innan de går ut och eftersom hon är 5 år snart så brukar personalen tycka att hon är stor nog att klä på sig själv, jag håller inte med om detta och tycker hon har för lite kläder när hon får klä på sig själv. Jag brukar dock tala om detta för personalen och säga att hon kanske behöver klä av sig ett lager när de är inne, detta verkar dock gått obemärkt förbi....

Jag skulle inte låta henne vara inne med så mkt kläder på, då är hon antagligen svettig när hon sedan går ut och blir snabbare nedkyld.
När de bara är lite kallt har våra tjejer mysbyxor och långärmad tröja, klär själva på sig fleeceställ under reimaoverallen. När det är kallt har de tshirt och kalsonger under byxorna och tröjan och sedan samma mundering, fleeceställ, overall etc.
Och då har de nästan alltid själv tagit av sig så de har t-shirt när jag hämtar dem eftersom de annars svettas så mkt.

Kl

Men det är en sjujäkla skillnad på -10 på ex västkusten och -10 i norrbotten. I norbotten frös jag i princip aldrig, det gick att klä sig mot den kylan. På västkusten frös jag mycket tidigare och vid en högre temperatur än när jag bodde uppåt.

Håller med! Född och uppvuxen i Norrbotten och bor på västkusten. Blåsten är svår att skydda sig mot.

Givetvis är den en annan slags kyla på västkusten, men man får ju anpassa kläder efter väder. Det finns bra kläder att klä sig med. Jag har också bott neråt landet, vid olika städer, fått klä mig efter väder. Blåsten är ju de värsta vid kusten.

Nja det är ju det som är så svårt att få till neråt i landet tycker jag iaf ( ut vid kusten ).
Jag anser nog att jag är rätt kompetent på att välja rätt kläder ( född och uppvuxen på en fjälltopp :D ), men när jag bodde flera år på västkusten så stod jag ibland handfallen inför rådande kyyyla som liksom åt upp mig inifrån.
Den var svår att klä sig mot faktiskt..

Nej det är inte en annan slags kyla på västkusten än i norr. Att det kanske blåser mer nere på västkusten är en annan sak, men om det är vindstilla och lika kallt i norr som söder så är det exakt lika kallt. Problemet är att de i söder är mindre van vid kyla än de i norr, varav de i norr faktiskt klär sig bättre och är bättre förberedd. Kyla är en sak man kan vänja sig vid, och det har dom i Norr gjort mer än is öder då kylan är mer konstant där än i söder. I söder kan man ena veckan har svinkallt för att ha lite vårväder nässta vecka. Händer sällan i norr.

Nja det där stämmer inte riktigt, kyla neråt västkusten är betydligt fuktigare, medans kylan i norr är väldigt torr. Alltså klarar man den torra kylan betydligt bättre. Så -15 på västkusten känns betydligt kallare mot -15 i norrland. Det är allmänt känt oavsett om du är van vid kyla eller inte.

*kl*

Skillnaden är ju vinden/blåsten och något högre luftfuktighet ( men den sistnämnda är inte avgörande ). Eftersom jag har bott flera år både i söder och i norr så är jag både van vid riktigt vinter och kyla, kan klä mig därefter. Men den där sabla råa vinden är förjäklig ibland och den är svår att klä sig mot.
Eftersom det sällan blåser hårt vid extremkyla ( som i norrbotten ) så upplevs den kylan behagligare än -5 och äcklig blåst ( västkusten ).

Nej det är inte en annan slags kyla på västkusten än i norr. Att det kanske blåser mer nere på västkusten är en annan sak, men om det är vindstilla och lika kallt i norr som söder så är det exakt lika kallt. Problemet är att de i söder är mindre van vid kyla än de i norr, varav de i norr faktiskt klär sig bättre och är bättre förberedd. Kyla är en sak man kan vänja sig vid, och det har dom i Norr gjort mer än is öder då kylan är mer konstant där än i söder. I söder kan man ena veckan har svinkallt för att ha lite vårväder nässta vecka. Händer sällan i norr.

Fast som sagt håller jag inte med dig. Flyttade direkt från Luleå till Gbg i januari för många år sen och oj, vad jag frös här trots att jag var van vid kalla vintrar och hade ordentliga kläder. Lite ligger det nog i att man kikar på termometern men inte räknar med vinden men jag håller med en annan om fuktig/torr kyla.

Fuktigheten har minimalt med kylan att göra på västkusten. Det är egentligen en stor myt. Låga temperaturer kan nämligen inte hålla mycket fuktighet. Vid minusgrader är fuktigheten i luften minimal.

Ja, såhär är det på min dotters förskola. Är det minus 10 eller mer så går barnen inte ut på hela dagen...

Hur har ni det i era förskolor och hur vill ni ha det? Är detta "normalt"?

När jag var barn var vi nästan alltid ute.
Var det riktigt dåligt väder hade vi en oisolerad stuga att vistas i där det fanns alla typer av kreativa lek/pysselsaker.
70-talet och stadsunge - sug på den :D

vi är ju ute varje dag oavsett kyla, men kanske inte ute så länge, men det är ett himla meck att klä på 20 ungar för 10-15 minuter, idag fick de faktiskt vara inne, dels för att de som bara går mellan 8:30-11:30 skulle få hinna leka inne och sen snöade det och blåste dte iskallt. Vi har ju avrit ute i sånt väder hela veckan så nån gång kan de ju få vara inne:D
Vi har ordentlig handhygien på förskolan, alla tvättar händer före och efter mat, kollas att de tvättas efter toabesök mm, men ändå har vi haft en omgång med förkylningar och halsfluss så helt kan men inte skydda sig

Liknande trådar

Övr. Barn Vet inte om det är jag som klär på mina barn för lite eller andra som klär på för mycket. Men ALLA andra barn har vanliga...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 725
Senast: Sedna
·
Småbarn Mitt barn fyller snart två år och gör sin första vinter på förskola. Just nu är vi mitt inne i säsongens första magsjuka. Mitt barn blev...
2
Svar
38
· Visningar
5 342
Senast: et_flickan
·
Katthälsa Vi har en katt som vi haft i fem år. Dottern skaffade honom från ett katthem som i sin tur fått ta hand om honom efter att han varit...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 349
Senast: Liten
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 247
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar