"När det är minus 10 går barnen aldrig ut..."

Jettan

Trådstartare
Ja, såhär är det på min dotters förskola. Är det minus 10 eller mer så går barnen inte ut på hela dagen... och så undrar man varför ens barn är så jäkla sjuk hela tiden....:grin: Hela vintern har min dotter varit osedvanligt mycket sjuk och bla. haft halsfluss tre gånger!!! :eek: Jag är mycket i stallet, så min dotter är van att vara ute mycket, i princip är vi ute i stallet nästan hela dagarna när hon är hemma, vi är också ute i skogen osv. Sedan hon var bebis har hon varit med mig där jag är och jag är ingen innesittare, vi är normalt ute minst halva dagen.

Jag undrar hur barnen längre norr ut i landet har det, går de aldrig ut på vintern? Jag tycker frisk luft är bra och vill helst att mitt barn är ute minst 2 timmar per dag oavsett väder, min åsikt är att man klär sig efter väder och blir man frusen så kan man väl gå in då? Man måste ju inte sitta ute och huttra "bara för att", men man kan väl åtminstonde prova att gå ut?

Känner mig puckad då jag nu under hela vintern har klätt mitt barn med strumpbyxor och sockar utöver de "vanliga" kläderna, rejäl overall, kängor, mössa och vantar och så går de inte ut!?! Istället springer mitt barn omkring inomhus och svettas pga. alla kläder.... :grin:

Hur har ni det i era förskolor och hur vill ni ha det? Är detta "normalt"?

Sv: "När det är minus 10 går barnen aldrig ut..."

J Jag tycker frisk luft är bra och vill helst att mitt barn är ute minst 2 timmar per dag oavsett väder, min åsikt är att man klär sig efter väder och blir man frusen så kan man väl gå in då?

Kan det vara så att de andra barnen är för dåligt klädda, och personalen inte vågar riskera att någon förfryser sig? I övrigt håller jag med dig. Det är ju en vanlig missuppfattning att man blir sjuk av kyla, när sanningen är att man blir sjuk av att vara inne bland andra människor.

Hos oss går de ut oavsett väder och temperatur. De sover ute också. Men som igår när vi hade minus 16 eller så på dagen fick min son och de andra som inte kan gå ordentligt än, gå in en halvtimme tidigare. De har svårt att hålla värmen när de mest sitter på marken och pillar i snön. Det tycker jag är bra att de uppmärksammar.

Större barn är ute lika mycket som annars, för när de rör sig håller de ju värmen på ett annat sätt.

Kan mycket möjlig vara så att andra föräldrar inte klär sina barn så bra, har sett flera lappar på förskolan med uppmaningar om att barnen behöver mer kläder... Har även sett föräldrar som hämtar som bara drar på barnen en jacka och sedan ger sig ut i full snöstorm....:mad:

Jag tycker ändå att man kan klä på barnen och gå ut och sedan gå in när de börjar frysa, visst det kanske bara blir en kvart, men det är väl bättre än inget! Tycker iaf jag.....:grin:

Om vi nu utgår från att de ändå spenderar rätt mycket tid inomhus även när de har sina utestunder så har jag svårt att tro att de uteblivna utestunderna är ensamt skyldiga till tre tonsilliter.

Om vi nu utgår från att de ändå spenderar rätt mycket tid inomhus även när de har sina utestunder så har jag svårt att tro att de uteblivna utestunderna är ensamt skyldiga till tre tonsilliter.

Nej, precis. Snarare den extrema kylan under lång tid.

Ar det hennes forsta termin pa forskolan? For isf har det nog mer att gora med att hon umgas med manga barn, bacillerna sprids som lopeld...

Pa mina barns forskola gar de ut varje dag oavsett vader men tiden varierar beroende pa barnens alder. De lite aldre ar ute minst 2h/dag (vi har max 6h dagar sa det ar alltsa en tredjedel av tiden pa forskolan) och de mindre ar ute 30-45min x 2. Men t.ex. idag sa hallregnade det OCH blaste riktigt kall nordanvind sa da var de bara ute 2x20min. Helt ok for mig, min ena dotter tycker inte om kylan, den andra dottern ar inte sa bekymrad. Och mina barn var forresten standigt sjuka forsta terminen pa forskolan, numera ar de mer robusta.

Min dotter började på förskola när hon var runt 2 år. När hon var tre bytte vi förskola pga. flytt och nu har hon gått här i två år. Hon har aldrig varit så sjuk som hon är nu, jag vabbar nästan varannan vecka (nu har hon dock varit frisk en längre tid, men klagade idag på halsont... håller tummarna för att det bara är en lätt förkylning).

Visst, barn på förskola blir sjuka ofta och kanske min dotter är mer mottaglig för virus och baciller än andra barn? Jag märker dock en klar skillnad på min dotters hälsa när hon är ute mer på förkolan.

Hemma är vi mest ute och inne försöker jag hålla en så bakterie/virus-fri miljö som möjligt (här är dock inte kliniskt rent, vi har både hund och katt och jag tror inte det är hälsosamt att leva i en steril miljö, lite skit måste man nog ta för att må bra).

Vad gäller halsfluss så är mitt barn väldigt gosig och vill gärna pussa och krama på andra människor, hon har därför nu fått "puss-förbud" för att inte få halsfluss flera gånger, nu får hon bara kramas (ja, hon får ju pussas på oss här hemma förstås!) :crazy:

Jag har precis börjat arbeta på en förskola och där är barnen ute varenda dag. De små barnen sover ute i sina vagnar och de större barnen är ute minst en timme. Som jag har fattat det så gäller det oavsett väder.

En kompis som har ett barn på en förskola berättade om en variant som jag tyckte lät ganska smart. När det var riktigt kallt, -10 eller kallare, så gick en personal ut med ca 4 barn (1-3 år) i taget. De var ute ca 20 minuter och lekte nåt som gjorde att alla barnen var aktiva och inte frös. Sen skickades de barnen in och det kom ut ca 4 nya. På det sättet fick alla barnen komma ut en liten stund varje dag. För den åldersgruppen tycker jag att det är en smart lösning. Även om det inte blir en lång stund så blir det ändå lite frisk luft.

På dotterns förskola är det dagsformen på alla småttingar som avgör + kyla/regn etc.

E går i en grupp med 1½-3 åringar och dom är ofta ute, men som idag när det var råkyla och -20 på förmiddagen så var dom inne och hade musikstund istället. Jag litar på att personalen tar rätt beslut vad gäller utevistelse osv.
Barnen sover ofta ute, men idag fick alla småbarn sova inne och det är för mig helt okej.

Att klä på alla barn är rätt krävande ( iaf i småbarnsgrupp ) så att kräva att dom ska klä på alla barn ( trots att några har dåliga kläder ) för att gå ut 10-15 min känns lite väl? :)

På våran förskola så gick de inte ut när det var minus 25 och blåste, men annars har de varit ute kortare eller längre stunder varje dag. Men ang att du har sett en förälder bara sätta på en jacka och gått ut när de har hämtat betyder ju inte att de inte har kläder så de kan vara ute oxå.
Sonen hämtar och lämnar jag i jacka, bilen är varm och vi ska åka en bit, så jag ser ingen andledning för att krångla på overallen för en biltur. Däremot har han overall, och två olika tjocka termobyxor på förskolan, en overall och minst tre par olika överdrags/termobyxor hemma. Dessutom finns det fleceunderställ hemma och på förskolan, och annat som gör att personalen kan avgöra hur mycket kläder han behöver ha just när de ska gå ut.

Det växlar ju rätt rejält under dagen, här om dagen var det 15 grader kallt när jag lämnade, när jag hämtade sken solen och det var 5 grader kallt...

På sonens dagis har det snarare varit dåligt med utevistelse nu på sista tiden, antar att det varit för halt. (?)

Hur har andra förskolor löst problemet?

Det ska vara otroligt kallt för att inte våra barn ska gå ut på förskolan. Däremot får småttingarna vara ute en kortare stund, de rör sig ju inte lika mycket och blir fortare kalla.
Jag skulle inte acceptera att barnen fick vara inne direkt det blev kallare än -10, då skulle våra barn knappt vara ute på vintern under förskoletid och det är ju definitivt trevligare att vara ute under dygnets ljusa timmar.

Något jag varmt kan rekommendera är väpnarluva i ull under mössan, det skyddar kinderna och barnen kan dra upp den över hakan.

När det gäller halka så är det något vi inte är speciellt drabbade av men alla barn har en hockeyhjälm på förskolan som kan användas. Sedan sandar kommunen om det är extremt.

Bor i Luleå och jag antar att om barnen ska vara inne när det är -10 eller kallare får dom inte gå ut på hela vintern :p

Har en förskolelärare i familjen och enligt henne är det mest småbarnen (typ under 3 års ålder) som störs av kylan. När det är -20 berättar hon ibland att hon höll på att frysa ihjäl själv men ingen av barnen ville gå in eller var särskilt besvärade av kylan.

På sonens dagis har det snarare varit dåligt med utevistelse nu på sista tiden, antar att det varit för halt. (?)

Hur har andra förskolor löst problemet?

Hos oss sandar/grusar de de uppplogade vägar som finns från de två grindarna in och runt huset. I övrigt är det snö så den blir ju inte så hal, förra året när det var glansis ett par dagar så gjorde de utflykter till skogen, till skolansgård eller gick ut och gick på gångvägarna i det lilla samhället. Men det var ju bara ett par dagar förra året. Sen har de även tillgång till gympasalen på de tider skolan inte använder den så där har de varit i omgångar oxå. Våran avdelning har måndag morgon som sin tid i gympa salen tex.

Jag tror egentligen inte att det handlar så mycket om utevistelse som att de inte är noga med hygienen. Jag tyckte att det var väldigt intressant hur sjukfrånvaron sjönk när svininfluensan var på tapeten. Jag tycker gott att du kan ställa frågan till förskolechefen vilka hygienrutiner de har (tvättar barnen händerna innan maten tex?) med tanke på att ditt barn har varit mycket sjukt.

Har även sett föräldrar som hämtar som bara drar på barnen en jacka och sedan ger sig ut i full snöstorm....:mad:

Skyldig!! *räcker upp handen*

Helt enkelt för att jag inte orkar balta med alla kläder när vi bara ska åka bil i 2 min... Men både på dagis och hemma har han overaller, tjocka vantar, fuskollar, tjocka tröjor m.m. Säkert fler än jag som gör så.

På vårt dagis går de inte heller ut med de minsta när det är kallare än -10, om inte solen är framme. Jag litar på personalens omdöme och tycker det är helt okej.

Håller med nån annan om att det nog snarare beror på hygienen att din dotter är sjuk så mycket.

Visst är hygienen viktig, och då inte bara handhygien, utan även leksaker, skötbord mm, men utevistelse är lika viktig. Smitta sprids än värre om barnen tvingas vistas inomhus i torr miljö samt i stora grupper. Vid halsfluss tex bör ju barn vara ute extra mycket för att undvika detta.

Mycket små barn kan jag förstå man håller inne..dom rör sig ju inte på samma vis som de äldre. Står mest still. Men de äldre barnen kan ju gott och väl vistas ute när det är kallare än 10 minus.

På sonens dagis har det varit mer än gångar uppskottade/plogade och trots sand så har det varit svinhalt (och än värre på kommunens gångvägar). Snön utanför det skottade/plogade har varit för djup och svår för småbarnen. Det kanske är kommunen och inte förskolan jag ska sucka åt?

Liknande trådar

Övr. Barn Vet inte om det är jag som klär på mina barn för lite eller andra som klär på för mycket. Men ALLA andra barn har vanliga...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 725
Senast: Sedna
·
Småbarn Mitt barn fyller snart två år och gör sin första vinter på förskola. Just nu är vi mitt inne i säsongens första magsjuka. Mitt barn blev...
2
Svar
38
· Visningar
5 342
Senast: et_flickan
·
Katthälsa Vi har en katt som vi haft i fem år. Dottern skaffade honom från ett katthem som i sin tur fått ta hand om honom efter att han varit...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 349
Senast: Liten
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 247
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar