När den fria amningen har spårat ur...

Sv: När den fria amningen har spårat ur...

Men om den bara dricker lite at gangen och far tunn torstslackande mjolk sa blir den inte matt. Den feta mjolken kommer i slutet av amningen. Det ar darfor vaxande bebisar ofta vill ata lange pa natten. Nyttig fet mjolk som man kan snutta i sig hur lange som helst.

Oj vad jag fick flashbacks nu! Den tiden var vidrig och det kändes som om dagarna aldrig tog slut.

På mornarna hade jag mjölk över efter amningarna så jag passade på att pumpa ur och spara till kvällen då det aldrig kändes som att det räckte till. Jag jämnade ut behovet och efterfrågan kan man säga. Höll på så kanske någon vecka, sen var det lugnt ett tag tills nästa "period". Det var även i den vändan jag skaffade bärsjal som gjorde massor för min rörlighet och jag slapp känna mig så bunden.

kl

Men många nyfödda bebisar vill ju ligga och snutta länge i början. Enligt mina erfarenheter gärna på förmiddagen och kvällen.
Om bebisen inte tar napp, kan man inte bara acceptera att det är så i början?

Det tar ju ett tag innan bebisen vill amma glesare.

Jag vet hur det där fungerar.

men om man "har brösten överfulla med mjölk" och ungen ligger där i flera timmar i rad så tror jag inte att mjölkproduktionen är problemet utan att bebin har ett sugbehov.

Jag vet detta om den feta mjölken och det tror jag att tS också har förtsått, men nu om mamman känner att situationen är urspårad när den är som den är (trådrubriken), så tycker jag att man kanske skall försöka se andra infallsvinklar då än att amma ännu mer/längre/gilla läget...

jag vet ju att jag hade fått panik över att ha en bebis hängande i tutten i princip 24/7 och dessutom så är den varken nöjd eller mätt. Då hade jag antingen gjort som Madick - pumpat så att det fanns fet mjölk på flaska att ge + givit napp för att se om sugbehov kunde tillfredställas den vägen, vilket gör att när bebben är hungrig så tömmer den brösten och får i sig den feta mjölken. Alternativt hade jag varvat med ersättning om inte urpumpning funkar eller blev för jobbigt.

men om man "har brösten överfulla med mjölk" och ungen ligger där i flera timmar i rad så tror jag inte att mjölkproduktionen är problemet utan att bebin har ett sugbehov.

Det kan också vara det, menar inte att det är så för TS, att bebis faktiskt suger och suger och fast man tycker brösten svämmar över så får den ändå inte i sig tillräckligt.

Det finns också de som inte har tillräckligt bra kvalitee på sin feta mjölk så den blir till vissa barn inte tillräckligt mättande.

Ja så kan det ju vara - och då hade iallafall jag köpt ersättning för att komplettera med.

Hellre än att amma dygnet om. Jag tycker det låter otroligt jobbigt.

Så var det för oss. Nappen hjälpte amningen jättebra, bebisen åt när han var hungrig och nappen lät honom få sugbehovet tillfredsställt. Nu (12v på ons) använder han nappen sporadiskt men nästan alltid en stund direkt efter han släppt bröstet.

jag vet ju att jag hade fått panik över att ha en bebis hängande i tutten i princip 24/7 och dessutom så är den varken nöjd eller mätt.

Men tyst i alla fall.
Det är ännu värre om den får kolik och skriker oavbrutet timmavis varje kväll.
Ibland så måste man välja det minst dåliga.

Ja så kan det ju vara - och då hade iallafall jag köpt ersättning för att komplettera med.

Hellre än att amma dygnet om. Jag tycker det låter otroligt jobbigt.

Fast så kan det vara ibland. Det är helt normalt och inte ett dugg urspårat. Det brukar gå över på någon vecka.

Min erfarenhet är verkligen inte att bebisar får kolik av att inte ammas 24/7.

Eller så går det inte över och bebin börjar gå ner i vikt för att man hamnat i en ond spiral.

Min erfarenhet är verkligen inte att bebisar får kolik av att inte ammas 24/7.

Om man börjar skruva på amningen utan att i första hand se till bebisens bästa så kan det bli så.
Bebisen behöver få tillräckligt med mat, tillräckligt med suga och har störst möjlighet att slippa kolik på ren bröstmjölk.
Ersättning är alltid en viss risk.

Det handlar inte om att just amma 24/7 utan om att det ibland kan behövas för att öka mjölkproduktionen.
2 veckor, 2 månader och 6 månader är stora ökningsåldrar.
Vid 6 månader så löser man det genom att tillsätta mat.

på grund av detta inlägget hade den som gått förbi vårt köksfönster fått se mig dra i tutten :D Som tur var kom det ingen :p

TS : jag undrar fortfarande om hon använder napp?

Haha, jag var också tvungen att dra i tuttarna för att kolla!:D Men inga 4 cm här heller men amningen har ju fungerat väldigt bra så jag antar att aktuell längd duger.;)

Det tror jag uppriktigt inte ett dugg på.

Jag tror nog att TS försöker göra allt för bebisens bästa men hon har ett problem med amningen och behöver hjälp att få till det. Att då säga att "skruva" amningen på något vis skulle vara dåligt för bebin tycker jag är att skuldbelägga den som inte vill ha en unge hängande i tutten 24/7. Tänk om det råkar vara just sugbehovet och inte mat som TS bebis vill åt. Och så vågar inte TS ändra på ngåto pga detta skuldbeläggande att hon då inte ser till bebins bästa...

Mjölkproduktionen är ju inte problemet ! Och om det var problemet så är nog TS väl medveten om det efter ungefär 45 inlägg som säger att bebin blir mätt endast genom att ammas mer och komma till den feta mjölken.

Det finns andra sätt andra infallsvinklar som faktiskt skulle kunna vara rätt för just denna bebis. Som det var för Ewa-Lenas och gerns eller som för min bästa kompis som hade en bebis som skrek oavbrutet och låg vid bröstet och åt och gick ner i vikt, den kompletterades med ersättning och plötsligt hade de en nöjd bebis.

+1

Jag håller med i det du skriver och jag hade också en bebis som fick äta ersättning som komplement = nöjd och glad bebis. Det måste ju ändå vara det allra viktigaste att sträva efter?

Håller med om varenda ord.

Min äldsta dotter ville iof inte amma jämt, snarare tvärtom. Hon gick upp dåligt i vikt och var allmänt missnöjd. Gav ersättning och fick då en nöjd och glad bebis.

Yngsta dottern ville äta jämt, jag som inte tycker ammning är alls mysigt tyckte det var jättejobbigt. Det var snuttandet hon ville åt och inte mat, napp ville hon inte ha. Efter lite mer än en månad började jag ge ersättning och då accepterade hon även nappen.

Båda barnen är alltså delammade, fungerade perfekt för oss. Nöjd och glad mamma och bebis.

*kl*

Tusen tack för alla inlägg och alla olika synvinklar på det hela.

Nu har jag beslutat att jag ammar så mycket jag kan, men när hon äter och äter (på kvällarna särskilt) och ändå inte blir nöjd då får hon ersättning som komplement, gjorde så igår och det funkade bra så hoppas att det fortsätter funka. Nöjer hon sig med amning så är det ju toppen, men när hon har sugit i 5-6 timmar nonstop och fortfarande är panikhungrig så känns det inte bra. Hellre glad och nöjd bebis med lite ersättning i magen.

Har även försökt amma utan amningsnappen idag, men det är totalt omöjligt :( Barnet måste ju få in både vårta och vårtgård i munnen, vårtan får hon ju in, men vårtgården är STENhårt spänd, har försökt mjölka ur och med knepet med fingarna runt men det hjälper inte. Även när bröstet är urdrucket OCH urpumpat så är det helt omöjligt att få klämma ihop bröstet så att hon ska få en möjlighet att få tag på det. Jag ska skaffa långa mjuka bröst i mitt nästa liv ;)

Jag ska skaffa långa mjuka bröst i mitt nästa liv ;)

Första och enda gången i mitt liv då jag önskat mig långa bröst à la slangmodell var när jag skulle börja dubbelamma våra tvillingar.
Rätt stor skillnad mot de bröst jag önskade mig som tonåring...:o:D:p

Hahaha ja nu förstår man verkligen fördelen med långa mjuka bröst, de här stenhårda fasta är helt värdelösa i det här syftet :p

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV