När den fria amningen har spårat ur...

Sv: När den fria amningen har spårat ur...

Hahaha ja nu förstår man verkligen fördelen med långa mjuka bröst, de här stenhårda fasta är helt värdelösa i det här syftet :p

Nej, inte riktigt, om man får hjälp, som man kunde få förr i tiden vid varje amning, så kan det fungera hur bra som helst.

Ett bra grepp på både barn och om tutte och precis i rätt ögonblick snabbt lägga intill gör att bebis lär sig även en sådan tutte, under förutsättning förstås att det är en pigg bebis som orkar suga och hålla taget- det är ju liksom inget som ligger kvar gratis.;)

Tyvärr finns det ju ingen sådan möjlighet att man kan få hjälp vid varje amning, men jag hoppas att det ska funka såhär iaf.

Har nu hört från många håll att det även kan bli bättre när bebis har blivit lite större och fått större mun? Det ser så hemskt ut när hon försöker få grepp med sin lilla fågelmun och bröstet är som en hård boll.

Ja det blir nog bättre efter ett tag, och dina bröst kommer bli mjukare efter ett tag också. Lycka till!

Den erfarenheten jag har är, även om det såklart inte alltid stämmer, att det som regel kan vara så att har man börjat med amningstut så får man fortsätta, det är ju lättare att få grepp i ditt fall.

Samma med ersättning, och är det så som vissa (få) har, lite blaskigare mjölk så blir bebis helt enkelt mättare på ersättning. Det kan också vara så att man blir lite stressad som i situation som din, bl.a för man blir trött, och bara det kan göra att produktionen minskar.

När jag arbetad på BB (avd) fick mammor med amning som var problematisk ligga kvar 1 vecka, kanske mer, om de ville,för att få det fungera med hjälp vid varje amning.

Jag skrev att man skulle se till bebisens bästa.
Att ge napp vid sugbehov och mera mat om det inte räcker är väl att se till bebisens bästa.

Några tips jag fick som jag följde stenhårt:

- vid bröstet är det mat som gäller. Bebisen ska äta aktivt i ca 30 minuter. Bebisen ska svälja regelbundet. När bebisar sväljer kommer det som en liten andningspuff ur näsan. Slutar bebisen att svälja och somnar till kan man kittla på ryggen, blåsa lite i nacken eller massera händer och fötter. Att ligga vid bröstet ska innebära ÄTA. Gosa, tanka närhet och allt vad det heter behöver man inte ha bröstvårta i munnen för att göra.

- ge napp direkt efter amning när bebisen är mätt och belåten. Nappen behöver vänjas in ibland och det är lättast att vänja en nöjd bebis än en illvrålande.

- inte söva med hjälp av amning. Det underlättar betydligt att man kan dela på läggningar både på dan och kvällen.

Nu är det här inlägget skrivet ut ett perspektiv "när den fria amningen spårat ut, jag och bebisen sitter ihop och jag gillar det inte". För att inte röra upp amningsfanatiker ;)

KL
Sen tycker jag att många i tråden är lite taskiga som säger "det är bara att stå
ut". Är det så vi ska behandla varandra i alla trådar?
Min bebis har krupp - det är bara att stå ut, det blir bättre.
Min tonåring åker moppe med äldre killar - det går över.
Min 2 åring sparkas och bits - det är jobbigt men det är så.

Jag trodde man frågade för att få tips och idéer. Inte negligeringar och klappar på axeln.

Mvh Miks

Jag håller med dig till viss del i ditt "KL", samtidigt så går det ju över (allra oftast) som många skriver. Dock skulle jag inte ha klarat av att ha min dotter hängande i bröstet "hela tiden" ...

Det är jättebra att TS har fått många råd som inte bara går ut på att "stå ut". :)

Fast klappen pa axeln kan ju ocksa betyda att "det har ar helt normalt, sa ar det att amma for vissa, och det kommer att bli battre". Jag tycker det ar viktigt att folk far veta att amning inte alltid ar en dans pa rosor. Det ar en massa jobb, tar en massa tid, speciellt i borjan, och det ar valdigt kravande speciellt om det finns tekniska problem och sar och sprickor med i bilden. Vissa pallar, andra tycker inte det ar vart det. Nu ar det ju bevisat att flaskmatade barn ocksa vaxer upp och blir normala, sa man kan faktiskt valja vilket som utan att offra nagot.

Jag tycker ocksa hon fatt massor av bra tips i traden, men tror att problemet som hon beskriver det kan bero pa att barnet inte har tillrackligt bra teknik. Om brosten ar stenharda i slutet av amningen ar de troligtvis inte tomma.

/ inte amningsfanatiker men forsoker garna hjalpa de som vill bli hjalpta

Tyvärr finns det ju ingen sådan möjlighet att man kan få hjälp vid varje amning, men jag hoppas att det ska funka såhär iaf.

Har nu hört från många håll att det även kan bli bättre när bebis har blivit lite större och fått större mun? Det ser så hemskt ut när hon försöker få grepp med sin lilla fågelmun och bröstet är som en hård boll.

Det har inte varit några som helst problem att sluta med amningsnapp sedan barnet mun växt till sig för något av mina 3 barn. För prematurerna tog det kanske 3 månader innan vi kunde skippa amningsnappen, för den fullgångne tog det ca en månad. Har också flera bekanta som kunnat skippa amningsnappen utan problem.

Sedan känner åtminstone inte jag att det skulle vara något jätteproblem att använda amningsnapp under hela amningsperioden. Jag blir faktiskt lite irriterad över att amningsnapp skulle framställas som något sorts problem (?!) istället för ett formligen fantastiskt redskap till att få en fungerande amning!

Jag försökte läsa en del forskning för att förstå viss bb/bvc-personals inställning till amningsnapp (där det på vissa utav dem verkar som att det skulle vara ett reellt problem av något slag?!) och det enda jag hittade var att användning av amningsnapp kan ge något försämrad förmåga att tömma bröstet. Vilket knappast är förvånande eftersom amningsnapp används då man faktiskt har problem att få till amningen utan....
Personligen har jag inte upplevt att brösten skulle bli svårare att tömma, snarare tvärtom- utan amningsnapp i början hade det inte blivit någon tömning alls!

Jag vet inte om någon gett dig det rådet tidigare men själv brukar jag de första månaderna dra handen uppifrån bröstets början och nedåt i riktning mot vårtan för att känna igenom att bröstet blivit tömt överallt när barnet ammar. Är bröstet hårt efter amningen har det inte blivit tömt och då är förstås barnet fortfarande hungrigt.

Det var lite min tanke också. I ammade intensivt 15-20 minuter redan från dag 1, och sen gick det 4 timmar mellan amningstillfällena. Men jag kanske bara hade tur? Jag hade däremot motsatta problemet att jag trodde han åt för dåligt, genom att han aldrig ammade mer än 20 minuter åt gången. Och då hade jag också små vårtor, mindre storleken på brösten (b-kupa) och de var alltid sprängfyllda med mjölk.

Men pumpa! Det är guld värt! Visst om det blir för mycket mjölk, men det är superbra genom att det förstorar vårtan och så blir det "riktig mat" med en gång. Pumpa även på kvällen så du får igång mjölkproduktionen då också. Och spara så du kan ge flaska de gånger bebisen inte blir helt nöjd.

Brösten är alltid "stenhårda", även när jag inte ammar... så att de mjölkfylls gör ju inte dem mjukare.

Ok. jag har inte känt på så många bröst men trodde de flesta var mjuka när de inte ammades. har du försökt handmjölka när barnet äter? Går han upp i vikt som han ska?

Ett bra grepp på både barn och om tutte och precis i rätt ögonblick snabbt lägga intill gör att bebis lär sig även en sådan tutte, under förutsättning förstås att det är en pigg bebis som orkar suga och hålla taget- det är ju liksom inget som ligger kvar gratis.;)

Ha, det där känns igen. :D Vänta tills bebis gapar, och sen kvickt som attan mula in så mycket tutte som möjligt i lilla gapet. :angel:

Angående amningsnapp så sällar jag mig till skaran som inte alls behövt ha den hela tiden. Jag använde nappen några veckor i början medan såren läkte ihop, sen har den inte behövts mer.

Brösten är alltid "stenhårda", även när jag inte ammar... så att de mjölkfylls gör ju inte dem mjukare.

Mina bröst var hårda och svullna under de första 3 månaderna efter förlossningen. Sedan var det liksom som att de lärde sig?!
Däremot var de förstås ännu hårdare när de var helt fyllda med mjölk än efter amningen.

Att brösten är hårda beror troligt på lymfvätska, det kommer försvinna inom några veckor isåfall.

Jag skulle ha svarat lite längre tänkte jag, men har brakat samma lite i mitt eget liv och kan inte koncentrera mig. Det kan hända att jag behöver ta paus från mitt liv lite ikväll, då kanske jag kan knåpa ihop något. Under tiden hoppas jag att du mår lite bättre och inte är lika förtvivlad (har inte hunnit läsa ikapp).

Jag pumpade så mycket som det gick (fick inte ur många droppar) nu när vi gav ersättning, då borde produktionen hållas igång?

Om eller när du ger ersättning, köp glasflaska eller plastflaska utan polykarbonatplast utan Bisfenol A(om det ens finns?), inte nyttigt för bebis med vad som händer med plasten när den värms upp.

Varför gör du inget åt det då?, jag skulle aldrig tolerera det.

Eh va? Läste du ens hela mitt inlägg? Meningen du citerade är tagen ur sitt sammanhang och blir oerhört missvisande så som du visar det.

Mvh Miks

Du rycker ju lösa meningar ur sitt sammanhang. Jag har inte heller sett just det svaret men jag tycker den är tråden är pepprad med LIKNANDE svar. Det är då jag ställer mig frågande till om vi ska behandla alla som är ute efter tips och idéer på samma vis?

Sen kan jag förstå att det ibland behövs klappar på axeln i trådar även om jag tycker att då trådstarten skulle sett ut typ "det råder amningshysteri, kommer det någonsin bli bättre".

Rent allmänt i många trådar tycker jag att folk tycker andras problem är banala medans om dessa personer sedan har ett eget problem är det väldigt allvarligt.

Blev kanske lite knapplån på slutet :)

Mvh Miks

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA