När den fria amningen har spårat ur...

Sv: När den fria amningen har spårat ur...

jag ser att andra har frågat , men kanske har missat dit svar- använder ni napp?

jag fick använda amningsnapp de första 3 veckorna eftersom min dotter inte gapade tillräckligt mycket. Viktuppgången var ok, + 150 gram i veckan.
sen en gång hade jag en ny napp, från esska som krånglade. (medelas är bäst och den de har på bb här, finns i olika storlekar). iaf, hon skrek som en gris och jag lade till henne vid bröstet * smack*, hon satt som gjuten!).
Den veckan när hon hade ammat utan napp gick hon upp nästan 450 gram istället, så jag tror def att de får i sig mindre mat.
Så mitt tips är att prova lägg till henne när hon gråter då hon gapar mer. Mjölka ur lite först så hon känner att det smakar mat.

sen tycker jag det låter konstigt att du har icke amningsvänliga bröst, som jag har lärt mig spelar det ingen roll vilken form de har, men det kanske inte stämmer då. :confused:

Icke amningsvänliga är kanske fel, men mina bröst är inte heller "ultimata" amningsbrösten just för att det inte finns så mycket att greppa på något vis. Men efter första månaden med amningsnapp så fungerade det utan även för mig :)

sen tycker jag det låter konstigt att du har icke amningsvänliga bröst, som jag har lärt mig spelar det ingen roll vilken form de har, men det kanske inte stämmer då. :confused:

Det kan vara lite mer problem ibland, i början, om som här, liten bröstvårta och väldigt spända bröst.Svårt att få tag för vissa bebbar.

Man kan dra ut en sådan pluttvårta, töja ut den, med en bra pump, dessutom brukar tuttsvullanden gå ner efter ett tag.

+ cala

Ok, ja då borde det ju vara bra att tex pumpa lite innan så att att vårtan dras ut lite:)

Nu känns det som om detta kommer att vara för alltid, som om du för evigt har blivit förtrollad till ko. Men det är en så kort tid. Bara njut och strunta i allt annat. Bara låt det flöda, ju mer avslappnad du är desto mindre problem blir det med sår och stockning och annat. Jag (som iaf skrivit D-uppsats i ämnet) tycker ABSOLUT inte att du ska börja trixa med amningsnapp eller nappflaska. Låt naturen ha sin gång och se till att du har andra runt omkring dig som ser till att det finns mat hemma.

Utan amningsnapp får hon tyvärr inte i sig någon mat alls, det är helt omöjligt för henne att få grepp.

Jag behövde också använda amningsnapp ibörjan med andra barnet. Jag hade jättebra hjälp för att försöka få amningen att fungera. Vi kämpade och kämpade men hon fick inget grepp. Provade med amningsnapp och fick en dotter som tog bröstet utan problem. Men hon var också som din och ville äta hela tiden. När hon var runt en månad så jag var på övervåningen och amningsnapparna låg nere. Jag orkade inte gå ner så jag provade utan och det fungerade.

Med det vill jag ha sagt, känn inte att du gör något fel som använder amningsnapp men våga prova utan också (om du vill).

Man kan dra ut en sådan pluttvårta, töja ut den, med en bra pump, dessutom brukar tuttsvullanden gå ner efter ett tag.

:rofl: Bara pa bukeforalder kan man lasa sana harliga meningar :D

TS: Jag fick tipset att ta alla fem fingertopparna och satta i en ring runt brostvartan, i kanten pa vartgarden. Sen trycker man inat mot brostkorgen i tio sekunder. Da rinner mjolken tillbaka och det blir lite mer plats langst fram, kanske hon kan fa tag da? Om man pumpar forstoras vartan ocksa, du kanske kan pumpa ett par minuter for att svalla upp den?

Annars ar nog amningshjalpen mitt basta tips ocksa.

Senast ändrad:

:rofl: Bara pa bukeforalder kan man lasa sana harliga meningar :D

Det är inte bara pluttvårtor som kan ställa till problem, en gång hade vi en mamma med vårtor så långa och så tjocka som en halv stekt prinskorv.

Barnet höll på att kräkas när en långvårta puttades in i munnen-för stor, den kom inte plats.:eek:

Hon fick pumpa och ge med flaska(iaf i början, hur det gick sedan vet jag inte) med en mer normal tuttestorelek.

Usch ja det kan jag tanka mig, stackars mamma med prinskorvsvartor! Men bebisen vaxer ju ganska snabbt och blir starkare.

Jobbar du med amningshjalp?

TS: Jag fick tipset att ta alla fem fingertopparna och satta i en ring runt brostvartan, i kanten pa vartgarden. Sen trycker man inat mot brostkorgen i tio sekunder. Da rinner mjolken tillbaka och det blir lite mer plats langst fram, kanske hon kan fa tag da? Om man pumpar forstoras vartan ocksa, du kanske kan pumpa ett par minuter for att svalla upp den?

Prova verkligen det, med fingrarna, kanske till och med mjölka ur lite lite ytterst, det blev mycket bättre för mig.

Jag har pytesmå bröstvårtor och små vårtgårdar och det har då inte på något vis påverkat min förmåga att amma.
Barnet skall ha nästan hela vårtgården i munnen för att kunna pressa ut mjölk med käkarna.
Det är alltså inte "suga sugrör" som är tekniken för barnet utan "pumpa mjölkkanaler".

Jag mjölkade ur för hand om brösten blev för stinna och svåra att få tag på.
Dock har alla mina barn varit utrustade med stora munnar vilket har underlättat det hela.

kl

Ibland ar det en kombination av svarmjolkade brost och en bebis som inte har jattebra teknik. Just da kan det vara bra att ha nagon som kommer och tittar och fysiskt hjalper till att fa barnet ratt. Jag fick hjalp pa sjukhuset med min forsta, en barsk sjukskoterska tryckte ihop barn och brost vid ratt tillfalle och holl honom dar i sakert tio minuter. Jag hade iofs problem lange efter det... men jag hade ocksa sma brostvartor i borjan men nar de vant sig vid amning blev de storre och tjockare. Nu kan jag dra ut dem sakert 4 cm, precis sa som de blir i munnen pa barnet. Detta forsvann efter jag slutade amma ettan, sa jag hoppas de gor det denna gangen ocksa haha.

kl

Ibland ar det en kombination av svarmjolkade brost och en bebis som inte har jattebra teknik. Just da kan det vara bra att ha nagon som kommer och tittar och fysiskt hjalper till att fa barnet ratt. Jag fick hjalp pa sjukhuset med min forsta, en barsk sjukskoterska tryckte ihop barn och brost vid ratt tillfalle och holl honom dar i sakert tio minuter. Jag hade iofs problem lange efter det... men jag hade ocksa sma brostvartor i borjan men nar de vant sig vid amning blev de storre och tjockare. Nu kan jag dra ut dem sakert 4 cm, precis sa som de blir i munnen pa barnet. Detta forsvann efter jag slutade amma ettan, sa jag hoppas de gor det denna gangen ocksa haha.

på grund av detta inlägget hade den som gått förbi vårt köksfönster fått se mig dra i tutten :D Som tur var kom det ingen :p

TS : jag undrar fortfarande om hon använder napp?

En annan sak jag tankte pa, byter du brost hela tiden? Om hon ater tio minuter och vilar tio minuter, ger du henne andra tutten da? Testa ge samma igen, sa far hon den fetare mjolken. Jag skulle saga att en halvtimme pa ena och sen forsoka lata bli att amma i en halvtimme i alla fall, sen en halvtimme pa det andra. Om hon nu far i sig vad hon ska, alltsa! Om brosten ar sprangdfyllda kanske hon inte far i sig mjolken?

Jag rekommenderar aven en mjuk trikasjal, amma en stund och satt i ungen i sjalen och ga en promenad pa en 45 minuter. De flesta barn somnar pang bom och vips har dina brost fatt en chans att fylla pa och barnet har hunnit smalta maten.

Heja dig! Om amningen funkar ar det supersmidigt!

Inte 4 cm iaf :p

fast jag minns att jag kunde dra ut dem hur mycket som helst under amningen och dra dem 7 mil om midjan ungefär...

Superhjältar har gummiarmar, vi har gummituttar :D

Jag får intrycket att problemet inte är att det saknas mjölk (iaf om man läser första inlägget) men att bebin vill suga hela tiden.
I det läget hade jag givit bebin en vanlig napp - alltså inte amningsnapp utan en vanlig napp.

Det är naturligt att barnet vill ha amma hela tiden när produktionen behöver öka, eftersom produktionen ökar när efterfrågan ökar. Om man då istället ger napp kan det leda till för lite mjölk. Ammar man fritt behöver det inte hända att man har för lite mjölk.

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar