När den fria amningen har spårat ur...

feel

Trådstartare
Min bebis är dryga två veckor gammal och det råder amningshysteri här hemma... Hon ammar från ca 05 på morgonen till 12-13 på dagen, då somnar hon någon timme i ren utmattning, sen småäter hon litegrann under eftermiddagen. Sen tar amningshysterin fart igen, från ca 18.00 till klockan 23 ammar hon återigen oavbrutet.

Jag grinar minst en gång varje dag i panik för det här tär något enormt på mig, ska man någon gång sätta stopp för den fria amningen? Ska de verkligen amma sju timmar i sträck med enbart 5-10 minuters paus emellanåt? Mina bröst är sprängfyllda och det fullkomligt rinner mjölk ur mig...

Sv: När den fria amningen har spårat ur...

De små behöver äta så mycket som de kan.
Det reder upp sig när de blir litet större och får ett mognare matsmältningssystem.
Om du börjar att böka med ätandet så kan du i stället få kolik som present.

Det kan dock vara så att din bebis bara får den första och tunna mjölken och därför inte blir mätt.
Prova att pumpa ur mjölk före amning så att bebisen får sen sista och feta mjölken.

Senast ändrad:

Klunkar bebisen i sig mjölken eller snuttar hon så det rinner bredvid? Eller nåt annat? Det kan ju kanske bero på att hon inte har rätt tag och rätt teknik än så då blir hon inte mätt heller.

Jag talar mig gärna varm för amningsmottagningen, de hjälpte mig att öht kunna amma och där fick jag mycket bättre hjälp än av alla BMarna jag mötte på BB. Kunskapen dem emellan är milsvid! Små förändringar i vinklar kan göra underverk och vi ser ju så olika ut själva så det som passar för mig med mina bröst och mina vinklar passar troligen inte dig.

Hoppas hon lugnar ner sig. Själv pumpade jag och gav flaska och amningstränade när sonen var i den åldern. Otroligt frustrerande så du har mina sympatier!

Jag har inga nya tips tyvärr, men prova att pumpa o ge med flaska emellanåt, och försök att tänka på att den här perioden snart går över. Lycka till!

Först vill jag säga grattis till nya familjemedlemmen!

Problemen ni har kan bero på många saker. Det kan vara ett helt normalt (ett barn som bärs nära kroppen och har fri tillgång till bröstet ammar i snitt flera gånger i timmen), men det kan också bero på amningstekniska problem eller att barnet på något sätt inte har en tillräckligt effektiv sugteknik.

Använder du amningsnapp? Har du haft problem med sår? Använder hon napp? Det är isåfall saker som kan spela in. Hur har viktuppgången sett ut hittills?

Det är inte bra att du mår dåligt över detta, men du behöver inte vara ledsen. De allra, allra flesta amningsproblem går att lösa, både fysiologiska och psykologiska, med rätt hjälp om man känner att man vill amma. Vill man inte amma, eller inte har möjlighet att lägga krut på att få det att funka, så finns det lösningar för det också.

Om du har mycket mjölk så skulle jag inte råda dig att pumpa, det ökar produktionen. Det du kan göra för att hon ska få i sig av den feta mjölken längst in är att amma från samma bröst två amningar i rad. Det andra bröstet kan då bli lite stinnt av mycket mjölk, men du kan försöka lära dig handmjölka ut så lite du kan, bara så att spänningen släpper. Om du har en kraftig utdrivningsreflex kan det räcka med till exempel en varm vetekudde på bröstet och en lätt strykning utifrån och in mot bröstvårtan för att bröstet automatiskt ska lätta på trycket. Det finns uppsamlingskoppar man kan lägga i BH:n om du vill spara mjölken, jag lät överskottet rinna ut i en handduk bara. Det tar några veckor innan mjölkproduktionen reglerat sig till lagom mängd, man har ofta en överproduktion i början. Det tar också lite tid för den extra lymfvätskan man i början får i brösten försvinner.

Senast ändrad:

Sådär var mina med på ett ungefär när dom var så små. Ville ligga länge och småsnutta.
Det blir bättre, jag lovar.

Finns tyvärr ingen amningsmottagning eller amningshjälp här, det är BM som gäller...

Går hon upp bra i vikt? Har du bra med mjölk?

De ammar ju otroligt ofta som nyfödingar. Jag har hittills alltid fixat en hästfri månad när jag kommit hem från sjukhuset och spenderat första månaden med att bara mysa och amma bebin.
Det kommer att glesa ut sig med amningarna men jag förstår om det känns övermäktigt så här i början. Försök att få så lite "måsten" som möjligt och att sambon helt fixar markservicen och tar barnvagnspromenader med den lilla så att du får tid till dig själv.

Känner du att det inte fungerar så finns ju också ersättning att ta till.

Tack, hon är helt underbar :love:

Jag måste tyvärr ha amningsnapp, mina bröst är inte gjorda för amning... de är små, fasta och med små vårtor/vårtgårdar, min lilla tjej får inget grepp alls utan nappen, finns inget att greppa.

Viktuppgången var bra sist vi vägde henne, det är senaste dagarna som har varit såhär jobbiga. På dagarna funkar amningen bra, även om den tar lång tid men det står jag ut med. Då verkar hon få mat i sig och blir nöjd, då är även brösten fyllda och det rinner ur dem. På kvällarna verkar det tyvärr vara så att det inte finns nog med mjölk åt henne, det var samma sak igår, hon suger och suger, grinar, suger, grinar.

Ikväll var vi tvungen att ge ersättning åt henne, hon var så ledsen och i fullständig panik. Hon vägrade ta bröstet (som jag tillslut såg att det inte kommer något ur), efter lite ersättning blev hon helt nöjd. Hon är ingen skrikig och missnöjd bebis annars utan väldigt lugn, tyst och "fundersam" så det är därför jag känner att något är fel.

Kan det vara så att mjölken "tar slut" på kvällen? På dagarna är de som sagt överfyllda. Jag pumpade så mycket som det gick (fick inte ur många droppar) nu när vi gav ersättning, då borde produktionen hållas igång?

Trodde aldrig att amning skulle vara såhär invecklat och innebära sådana här problem. Samtidigt så märker jag ju hur nöjd hon blir när hon får ligga vid bröstet och hon får nog med mat så vill fortsätta amma.

Senast ändrad:

Grattis!

Det lugnar säkert ner sig - min flicka var som ett stall smågrisar i början. Sedan började hon äta varannan timme. Kan tillägga att min mor kläckte ur sig att på hennes tid skulle barnen ammas max var 4e timme. Det struntade jag i - jag resonerade så att ifall min tjej ville ha mat så skulle hon få den så länge det fanns. Men visst blev man matt. Jag började "njuta" av amningen först då min tjej var 6 mån, jag tror att det var då som hon började snutta på rätt sätt.

Bra om du har fin markservice - är ju svårt att ha tid att laga mat då man är så upptagen av att amma. Försök att inte byta miljö för barnet - att vara ute och resa å så i onödan ifall ni märker att bebisen inte riktigt klarar det utan att bli orolig.

Övriga råd har du redan fått. Lycka till!

Kolla mitt svar till Pallas, är några svar på dina frågor där också :)

Vi är mest hemma jag och bebis, sambon sköter det allra mesta som handling, städning, hundrastning, matlagning. Jag åker till stallet varje dag och fixar med hästen, men det gör bara gott för mig för jag känner mig som en ny människa efter en timme i stallet, då kan jag amma i flera timmar igen om det behövs.

Vid 2 veckor så ökar behovet av mat så då måste man intensivamma för att få upp produktionen.
Ett bra trix är att pumpa ur på morgonen när det finns mycket och ge det till kvällen när det inte riktigt räcker till.
För att få upp produktionen så är det viktigt at du sköter om dig själv och t.ex. vilar, äter och dricker ordentligt.
Det kan vara så att man under perioder av ökat matbehov hos bebisen måste hålla nere sina egna aktiviteter.

Kan det vara så att mjölken "tar slut" på kvällen? På dagarna är de som sagt överfyllda. Jag pumpade så mycket som det gick (fick inte ur många droppar) nu när vi gav ersättning, då borde produktionen hållas igång?

Jag skulle vilja ge min syn på saken.

En amningsnapp betyder att det blir mer ansträngande för barnet att suga och få i sig mjölk (rent generellt) och det kan vara så att även du är "lite trång", "svårsugen", alltså mjölken kommer ut genom en trängre gång än normalt, om du förstår.:D

Det i sin tur kan innebära att, även om man tycker det finns mjölk, att den kommer för långsamt, mängden som kommer är för liten och det samtidigt då blir mer ansträngande än vanligt för barnet.

Självklart är den fria amningen bra, men det får också vara måtta på hur trött man ska bli som ammare och hålla på att amma nästan heldag fungerar inte i längden(nu hade det bara hållt på i några dagar?)

Sedan, vad har du för pump?
Har du lånat en riktig, eller kör du med egenköpt handpump?

Handpumpem är bra till att ta ut överflödig mjölk men mindre bra att stimulera och ta ur mjölk om det inte finns så mycket.Om du vill amma så kan du faktiskt låna en elektrisk för att styra upp det hela, dessutom så kan den elektriska ha den effekten att den får fram bättre tag för bebisen, även om det kan vara sent nu.

Nu har det bara varit såhär några dagar?, vilket kan vara väl så lång tid och framförallt kännas lång tid när man har nyfödd, men fortsätter det närmare veckan så skulle jag kontrollera vikten igen för att se om barnet får i sig tillräckligt.

Får barnet det och ändå fortsätter med slattandet i princip heldag så är det inte fel att styra upp tiderna så det ex är iaf 2 timmar mellan målen under förutsättning att bebis får i sig mat.

Som många tipsar om så kan du ringa amningshjälpen!

Men det är så här i början, helt galet "jobbigt"... man vet inte riktigt vad den lilla vill & den blir inte nöjd verkar det som.

Det är inte lätt för varken dig eller bebis i början, att veta hur man ska göra.
Tror du hon får rätt grepp? Att suga rätt kan ta en stund. Men ha henne mycket vid bröstet, blir hon sur & grinig för att det inte finns något kvar å kan du pröva att ge lite ersättning. Men annars är det bara amma, amma & amma som gäller. Detta är för att trigga igång så att mjölken rinner till ännu mer.

Jag hade det jobbigt första 4 veckorna.... var såå nära att skita i allt. men jag hade is i magen & efter 4 veckor så släppte det & allt blev så mkt enklare.

4 veckor verkar vara en magisk gräns. Det var ju samma för mig fast jag hade ett annat problem. :laugh:

Jag undrar om barnet är mer ätmoget då och så pass stark att den orkar ta det taget som krävs för en effektiv matstund?

En amningsnapp betyder att det blir mer ansträngande för barnet att suga och få i sig mjölk (rent generellt) och det kan vara så att även du är "lite trång", "svårsugen", alltså mjölken kommer ut genom en trängre gång än normalt, om du förstår.:D

Är det verkligen så? Min upplevelse är snarare att det är mindre ansträngande att amma med amningsnapp eftersom barnet faktiskt får tag om bröstvårtan.

Får barnet det och ändå fortsätter med slattandet i princip heldag så är det inte fel att styra upp tiderna så det ex är iaf 2 timmar mellan målen under förutsättning att bebis får i sig mat.

Men anledningen till att det sugs ofta i början är ju för att öka produktion och för att barnet ska få i sig vad den behöver. Jag tror ju att uppstyrningen sker av sig självt när barnet blivit nöjt.

Håller helt med dig ang. elektrisk pump kontra handpump men det är också STOR skillnad mellan de elektriska pumparna. Hyrde en på BB där man kunde amma båda brösten samtidigt (prisklass jättedyr) och skillnaden är gigantisk mot en vanlig elektrisk man köper som privatperson.

Jag hade det så under 3-4 dagar när lillan skulle öka produktionen. Det är inte alls ovanligt och är kanske samma för dig.

Är det verkligen så? Min upplevelse är snarare att det är mindre ansträngande att amma med amningsnapp eftersom barnet faktiskt får tag om bröstvårtan.

Var väl otydlig, mer ansträngande än ett barn som har tag och kan suga utan problem.

KL

Sedan menar jag att även om tuttarna inte är gjorda för att ta tag så löser det sig för de flesta -om man ger det lite tid, ex med pump, hjälp när svullnaden gått ner-men tyvärr, med tidig hemgång, så är det svårt att klara själv.

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA