När brukar ni klippa era hästar?

Solvira

Trådstartare
Ja, ni ser ju frågan. När det satt vinterpälsen klart? Eller kanske när de börjar med pälsbytet och blir trötta och svettiga för ingenting?

Har bestämt mig för att i år ska herrn klippas, eftersom jag har skrittavstånd till ridhus nu så tänker jag hålla igång hela vintern. Har en tjej i klubben som kan klippa för en ganska billig penning. Men -när- ska jag klippa? Som det är nu är pålle bara ett stort kräk :devil: för att han tycker det är jobbigt med pälssättning, var samma sak i våras. (Det kommer väl med åldern. :rofl: :p )

Sv: När brukar ni klippa era hästar?

För jättelängesen lärde jag mig att man inte ska klippa mitt i fällning eftersom det kunde "förvirra" kroppen. Hur sant det är svarar jag inte för, men det sitter i. Så jag klipper inte förrän hästen har fällt av det allra värsta. Ska klippa mina nästa vecka!

du ska vänta till han fällt klart. annars får du klippa igen om en vecka eller två och det tycker iaf jag är väldigt onödigt.

och han slutar ju inte fälla för att man klipper, så det hjälper inte på humöret.

Okej, ja, måste jag klippa om så nära inpå så blir det ju inte "en billig penning" längre. :p Och jag har också hört det där om att det kan rubba kroppens naturliga gång, därför jag tänkte höra hur ni gör. :)

Jag har ju aldrig klippt häst själv, därför tänker jag överlåta klippningen åt den här tjejen med. Och se och lära! :idea:

Han börjar bli klar på vissa ställen av kroppen nu, halsen och rumpan är alltid som värst. :p Så om nån vecka är han nog klar.

Min skrutt fällde klart för ungefär 2 månader sedan och började sätta sin mammutpäls, har redan behövt klippa henne två gånger :p

Men klipp när han har fällt klart, det växer ut så himmla fort annars.

Olika. I vanliga fall klipper jag när det behövs ( har egen sax och klipper själv.) Så ca 2-3 gånger på en vinter är det vanliga.

Men Miranda som är lite lat i sig själv blir ju latare när hon har päls så henne håller jag kort året om. Tror jag har klippt henne 3-4 gånger i höst första gången var nog i början på augusti /slutet på juli.

Förr när vi tog hjälp av andra som klippte så klippte vi när de satt pälsen ca oktober och sen en gång i januari/februari.

Jag klippte igår!

Skönt att bli av med den pälsen!

:)

Passar på o kapa tråden lite. Kan man helklippa en häst mitt i vintern om hästen kanske bara ha varit halvklippt första halvan av vintern?

Vad bra! Har nämligen fått höra att "nej, det är försent" mm. förut när jag har velat klippa mitt i vintern.

Jag brukar klippa när det behövs. Har tidigare lånat maskin och då klippt 2 gånger på hösten. Nu fick jag dock min kompis gamla maskin så nu kan jag klippa när jag vill:love:
Än så länge har hon dock inte satt speciellt mycket päls så den får vara, men när jag märker hon börjar bli jobbigt svettig och inte hinner torka tillräckligt snabbt då ryker pälsen.

Det snällaste är ju att klippa innan de hinner sätta så mkt så att det inte blir så stor omställning för hästen. Att bli naken mitt i vintern när man tidigare haft täckjacka är inte roligt. Men har du haft halvklippning innan så blir ju inte omställningen så stor.

Nej det var det jag tänkte på. Hon kommer nämligen inte hem till mig förrän kanske i januari och ska då börja tränas mer, måste därför klippas. Hon är ganska frusen av sig också...men jag får se till att hon håller sig varm!

Min fd mamutt klipptes för 2 veckor sen när hon fällt klart och såg ut som en björn.
Fick klippa henne igår igen för att hon började likna en björn igen. :D

Jag ska klippa 5 hästar i helgen och en idag. Så det är bara att klippa på nu!

Ska klippa min nästa vecka.
Ponnyn fick jag börja klippa i Augusti för han var så långhårig, och tjejen som har han nu vet ja klippte han redan i Juli, haha!

olika. men framför allt när det behövs.

min förra pålle klippte jag vid behov året runt.... han såg ut som en islandshäst korsat med varulv även mitt i sommaren annars...:rofl:
så han klipptes ca 10 gånger / år. ps. det är pållen på min avatar

förra ridpållen 1 gång runt oktober.

den nya... har tun o fin hårrem. får se, kanske om någon vecka.

Jag klippte min igår, och han gick från svart till grå...och OJ vad stöv och smuts de har under pälsen! Klappar man honom nu så blir hela handen grå! :crazy:

Det kanske är du som ska till oss (Hjalmarssons) i morgon? Jag hade tänkt att vara med men mamma skickade upp vår klippmaskin istället!

Jag skulle klippt i början av denna veckan. Men jag fick inte igång den förbannade klippmaskinen. :devil: Så jag ska köpa ny imorgon, så i mitten av veckan blir nog min klippt.

Jag gör väldigt olika. BellaBus klipptes bara en gång på hela vintern, och såg fortfarande ut som nyklippt i mars innan hon började fälla. Lycka klipptes 3 gånger förra vintern.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?