När börjat stoet bli rund om magen ??

Sv: När börjat stoet bli rund om magen ??

Helt individuellt!
Mitt sto syntes det inte på förrens i 10:e månaden...
Men jag tränade henne ganska länge...

Min fick en typisk fölmage redan på dag 17 eller något sådant :D (var nästan helt säker på att hon var dräktig när vi åkte och UL:ade just pga magen). Den var inte jättestor men nog allt syntes det att hon var dräktig. Dock var det hennes 3:e föl så kroppen kanske "kände igen sig" väldigt tidigt och antog "rätt" proportioner redan från början :D.

Mvh

Tora

Min är snart på dag 100 och tror nog att hon mest är fet...Rider hyfsat men det går bara inte att få henne smal nu. Betet de går på är magert och nått annat får hon inte nu...Skulle verkligen vilja att hon var lite smalare, med tanke på hur tung hon kommer att bli sen.

Min fick det inte innan typ 1-2 månader innan hon skulle föla (och hade inte så stor mage då heller..), hon reds inget alls efter att hon blivit betäckt.

Mitt sto började se tjock ut i oktober/november, fölade 17 april. Det var ungefär samtidigt som fölet började sparka och leva rövare.

Ett lånesto som fölade 16 juli såg fortfarande "sommartjock" ut i juni, men i början på juli tyckte i alla fall jag att hon såg dräktig ut. Men flera andra som tittade kunde inte riktigt avgöra det, de tyckte att hon såg fet ut, inget annat. Hennes föl var väldigt stillsamt i magen, det sparkade bara så att jag kände det 1-2 gånger, men det kan lika gärna ha varit tarmrörelser eller nåt. Lite oklart.

Kl.

På min började magen synas lite runt 50dygnet, väldigt kul faktiskt. Har alltid varit tjockare på ena sidan och det har synts sedan runt 50dygnet och ända fram till fölning. Hon har alltid varit någelunda jämn om maghalverna men inte under dräktigheten då var det stor skillnad.

Om jag betäcker henne igen ska det bli kul och följa henne, detta var hennes första föl hon fick i år och alltså helt nytt. Vi får se nästa gång.

Kan man alltså se det så tidigt?

Mitt sto blev betäckt första gången den 10:e april (hon gick med hingsten i 1,5 månad) så det är 112 dagar sen första betäckningen.

Men då kanske det ändå är så att det börjar synas. Hon har alltid haft lätt för att gå upp i vikt, så jag är helt inne på att hon kommer att bli stor under dräktigheten..Sommrarna brukar hon dessutom alltid vara rund, men inte som nu....Spelar ju ingen roll att hon rids och går på magert bete..Hon blir ju bara större ändå:confused:

Min är utlånad för betäckning, betäcktes och blev dräktig i slutet på april och har alltså gått 3 månader nu. Var och hälsade på för ett par veckor sedan och tyckte hon var tjock redan då. Går bara på bete nu, gör inget annat.

När hon fick föl sist reds hon under dräktigheten och då syndes det knappt förren sista månaden. (Då var hon 3 år, 9 år nu)

Glömde säga att jag red na några dagar i veckan efter dygn 45, sedan så gick hon inte på något bra bete efter besöket hos hingsten så det vart stödfodring tidigt då.

Min tjej brukar ha svårt med och hålla hullet under vinteråret trots fri tillgång på hö/hösilage men under dräktigheten gick hon bara upp och upp :rofl:

Sedan sa hon ifrån tidigt med ridningen, tror det var redan i 5:e månaden, så jag fick sluta rida henne då och gå på promenader och tömkörning samt longering då.

Lite kul och se följningen under dräktigheten :banana:

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Shaggy
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 875
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Hemmet Finns det nån form av vinkeljärn/vinkelbeslag som man kan ha på rundade ytor? Har en pinnstol som börjar bli glapp i pinnarna undertill...
Svar
2
· Visningar
323
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka