Sv: När börjar ni ge B-vitaminer?
4 dl foderjäst var det nog, inte 4 dl B-vitamin. Foderjäst räknar jag annars och speciellt i de mängderna, som ett proteintillskott. Men de blir jäkligt fina i pälsen av det! Och magarna mår ju bra.
Hbl-stoet jag köpte i augusti har fått extra B-vit och E-vit sen mitten av september ungefär + 1 dl foderjäst. XX-stoet jag köpte för snart en vecka sen har fått samma i snart en vecka. Fölet jag köpte för två veckor sen har fått samma i två veckor. Fölet är undernärt och maskangripet och behöver därför lite extra, fullblodsstoet är ganska magert, men under viktökning och hbl-stoet är dräktigt. Alla tre är i full gång att sätta rejäl vinterpäls. Jag ger E-vitamin dels för att det är ett avelsvitamin (viktigt för fortplantningsförmågan etc) och dels för musklernas skull. Speciellt xx-stoet och fölet behöver muskla sig, hbl-stoet är som sagt dräktigt och xx-stoet ska betäckas tidigt nästa vår.
Jag fortsätter ca en månad till tror jag. Max. Det får bli lite individuellt! Sen blir det en kur till vårvintern när det är dags för fällningen. A-vitaminet får de via morötter, när gräset är bortfruset. D-vitamin får de via solen, alla tre går otäckade.