När börjar man tävla?

Sv: När börjar man tävla?

Centaur skrev:
Själv är jag sån som inte skulle starta om vi inte kan genomföra programmet "perfekt". :cool:

Får inte du problem med att du/ hästen (kanske främst en oruttinerad häst) spänner sig då in åker iväg o tävlar?

Jag tycker du kan åka ut och tävla någon lätt klass, fast ta bara tävlingen som en träning:idea:

Nu är jag hemma från tävlingen och jag är jättenöjd! Jag fick de poäng jag förtjänade, bedömningen kändes mkt rättvis och trots att hästen var otroligt spänd, inte så avslappnad som han borde vara och jag satt inte så snyggt som jag borde. Ökningarna gick åt skogen, men vi lyckades med en 7a i travdelen på LC:1 och så här slutade det.
LC:1 54 % och rosett! :)
LB:1 48,6 %
Jag är nöjd och har fått blodad tand... Dock ska vi träna ökningar och övergångar och så ut och åka för att få bort spändheten som kommer från nervositeten...

Måste få tillägga att jag fick kommentarer som: Mkt vackert VBL med goda förutsättningar i LC och i LB stod det bl a: lugnt och konsekvent ridet!

Senast ändrad:

Åk o träna på lite olika ställen.
Där de har flera ridbanor/ hus - byt efter ett tag, 2o min på varje ställe.
ställ upp blomkrukor, paraplyer, häng täcken - som du flyttar runt -hemma.

Sådant är inga problem, han är eg helt okomplicerad att åka med - tills jag blir nervös... Kommer inte riktigt överrens med min sadel ännu heller... definitivt inte i nedsittning utan helskodda brallor :D

Jag kan bara säga grattis :bump: :bump:

Rosett på första tävlingen inte dåligt, jag fick kämpa i ett helt år för att lyckas med det.

Fortsätt att kämpa på nu vet du att det inte är så farligt!

Haha, joo främst att sitta ner i traven, mjukare övergångar nedåt och så var det ju de där förbannade mellangångarterna i trav och galopp då...

sätt dig mer på rumpan o tänk att du vill ha så mkt häst FRAMFÖR dig som möjligt.
Ditt säte ska sköta hästens takt, inte bara guppa med.

Som att cykla utan att hålla i styret.
DÅ kommer du att kunna sitta.

Har du bytt sadel ännu?

Är ruggigt trött, men jag har bytt bomsadel till bomlös, en ST dressage som jag äntligen börjar hitta lite balans i. Var inne på att ge upp och byta till en ST espaniola men eftersom jag vill tävla så provade jag lite till och börjar hitta rätt. Ligger hyfsat fräscha bilder på barcok i sadeltråden, men eftersom jag är en tråddödare så fick jag inga vettiga svar... :D

Det är ganska långa transportsträckor i de programmen om du red, då blir det gärna att man åker till nästa punkt.

Rid även dessa. Gör halvhalter o små tempoväxlingar inom ramen för arbetstempot.
Samla gärna i hörnpasseringarna

Ridvägarna är jag noga med, försöker att inte rida i ett allt för monotont tempo, men jag hade helvetetsproblem med att alls sitta kvar i sadeln. Nytt ställe är tydligen samma sak som turbo-rygg. Och så inte de kära gamla helskodda som fegsnöre... :o men nu vet jag vad jag har att träna på...

Polly_Mulle skrev:
Nu är jag hemma från tävlingen och jag är jättenöjd! Jag fick de poäng jag förtjänade, bedömningen kändes mkt rättvis och trots att hästen var otroligt spänd, inte så avslappnad som han borde vara och jag satt inte så snyggt som jag borde. Ökningarna gick åt skogen, men vi lyckades med en 7a i travdelen på LC:1 och så här slutade det.
LC:1 54 % och rosett! :)
LB:1 48,6 %
Jag är nöjd och har fått blodad tand... Dock ska vi träna ökningar och övergångar och så ut och åka för att få bort spändheten som kommer från nervositeten...

Måste få tillägga att jag fick kommentarer som: Mkt vackert VBL med goda förutsättningar i LC och i LB stod det bl a: lugnt och konsekvent ridet!

Grattis:banana: ! Det lät ju som en lyckad tävlingsdebut o det viktigaste är att man själv är nöjd med sin egna insats!

Min teori verkade inte stämma (om man kollar på procenten) om att det skulle vara mindre spännt i LB:n pga mindre transportsträckor, eller var det mindre spännt ändå?

Han var ungefär lika spänd i båda klasserna men i LB ställer domaren ändå lite högre krav på formen, att gångarterna skulle ha ett jämnt och bra tempo och så är det fler diagonaler med mellangångerter, det var de som sänkte mig... Men jag tycker att LB är roligare än LC, serpentinerna är en kul grej och man får lite större krav på sig med omställningar osv.

Jo, det är sant att det är högre krav, men min brukar bli lite mer avslappnad av serpentinerna i början o därefter konc sig lite bättre på mig. Håller också med att LB är roligare än LC:) .

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 343
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?

Hund, Katt, Andra Djur