När börjar man rida 2 klasser?

M-oaa

Trådstartare
Hej alla Bukare!

Den här tråden kan vara snar-lik tråden om när man bör gå upp i klass, men jag tyckte den skiljer sig från den ändå.

Jag är påväg att anmäla mig till en tävling som ligger ett stenkast från det stallet jag har min häst på. Jag är även i tankarna om jag kanske ska starta 2 klasser (LB:2 och LB:3).

Fördelen kan ju vara att om hästen är 'rädd' för något kanske den har hunnit vänja sig lite vid omgivningen tills program 2.
Nackdelen är väl att vi kanske inte orkar. Jag antar att hur jag gör ligger hos mig, men när bestämde ni er för att börja rida 2 klasser om dagen?

M-oaa

Sv: När börjar man rida 2 klasser?

Jag tävlar inte själv men det borde väl helt och hållet bero på det individuella ekipaget som sådant? Känner ekipage på hög nivå som aldrig går mer än en klass per dag, liksom ekipage på lägre nivå som alltid går två klasser och vice versa. Tror väl egentligen inte det handlar så värst mycket om fysisk styrka utan mer om det mentala hos både häst och ryttare.

jag rider själv aldrig 2 klasser om dagen. Oavsett om jag tävlar en häst på LC nivå eller St.George.

Det beror på hästen helt och hållet tycker jag. Den jag tävlar nu går alltid två klasser, hon är av den lynniga typen så det är bra att ha en reserv klass om hon skulle balla ur. Orken är det inga problem med, jag rider sällan fram speciellt länge så det är inga problem att orka med två klasser.

Den andra hästen är det lika olika med, ibland rider jag en klass, ibland två. Har slutat tävla henne inomhus eftersom hon i stort alltid ballar ut och det sällan hjälper att rida två klasser. Utomhus blir hon oftast bättre andra klassen.

Om det finns två passande klasser så rider jag det. Om det inte gör det så rider jag en. Ofta så går pållen bättre i andra klassen än den första så jag brukar vilja rida två.

Och jag har alltid ridit två klasser med tidigare hästar, om det inte varit unghästar. Jag tycker inte att ett program är speciellt anstängande fysisk för hästen och har aldrig ridit någon som verkat trött efteråt.

Tack för alla svar :D
Ska tävla en klass ett litet tag till och se vad gammeltanten säger. Sen lite beroende på hur långt vi får åka till varje tävling också.

M-oaa

Jag ska tävla två klasser på min första tävling. För mig känns det lika bra att starta två klasser när jag väl ska åka iväg då jag lånar hästen och en bil som kan dra transport och så hyr jag en transport. Tror inte heller ponnyn har några problem med att orka då han lätt klarar 2 klasser hoppning på en dag. Och dessutom kan han vara otroligt tittig ibland och har inte gått på en dressyrbana på lääänge, så jag tror han kommer vara mer avspänd andra klassen :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 338
Senast: Zpunk
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 265
Senast: Carolininen
·
Dressyr I tråden om TR ändringar diskuterades det apropå max 1 start/dag upp t.om. 7 år, och ev. tänkbara begränsningar av antalet starter under...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
12 186
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar