När började det gå utför?

Sv: När började det gå utför?

Jag tror att en av anledningarna till att man anser att hästarna är mer skadade idag är att man med tiden lär sig rida bättre än tidigare men ännu inte nog bra.
Om jag jämför med mig själv för 10-15 år sedan så kom jag inte åt hästen på samma sätt utan han kunde själv lägga sin tyngdpunkt, tillgången på manege och paddock var ännu mer begränsad vilket gjorde att man alltid red ute på varierande (dock mest hårdare) underlag vilket stärkte senor och ligament.
Nu när jag är en bättre ryttare kan jag placera min hästs tyngdpunkt på ett helt annat sätt men kanske ändå inte tillräckligt bra för att uppnå den perfekta jämvikten. Med ökad ryttarskicklighet ställer jag helt andra krav och rider mer på mjukt underlag vilket kan var riktiga "kotdödare", uppvärmning och nervarvning får en helt annan betydelse och krävs på ett annat sätt än tidigare.
Det behöver alltså inte vara så att hästen är mindre hållbar nu än tidigare, det är många gånger ryttaren som har förändrats och därmed har en helt annan påverkan vilken inte alltid är enbart positiv.
De flesta har också bytt häst under en 15 års period och det kan ju hända att nya stjärnan är mer disponibel för skador. Hästar med större gång och mer nerv är också betydligt mer känsliga och delikata att rida och man tenderar ofta att "byta upp sig" med åren om man har tränings- och tävlingsambitioner.

När det gäller sadlar rekommenderar jag att köpa begagnade kvalitetssadlar. En häst kostar för mycket tid och pengar per månad för att man långsamt ska förstöra muskulaturen och hästens arbetsglädje genom dålligt tillpassade sadlar i undermåligt material.
Att man kollar sin sadel en gång per år är väl värda pengar då man kanske annars får vetrinärräkningar, hästmassagekostnader, equiterapeutkostnader som definitivt överstiger kostnaden för en sadelkoll.
Till de som skryter med att aldrig kollat sin sadel, passar lika bra som när man köpte för en herrans massa år sedan måste jag ställa mig tvivlande. Har hästen inte på något sätt förändrats i ryggen på alla dessa år så är den definitivt hindrad av sadeln och du är antagligen för okunnig (och snål) att se och åtgärda detta. Eller så har du haft turen att hitta ett superexemplar till följsam sadel som exakt följer hästens hull och muskulaturförändringar. I så fall vill jag gärna ha sadelmärke och pris:p !
Min häst har på 6 år gått från normal mot smal till extra vid bom och nu stoppas den extra vida om eftersom den inte längre ligger lika bra.

Angående foderanalys så är det inte speciellt svårt att fodra med ögat så att den är fin i hull och hårrem MEN man kan inte se ex.vis felbalanser i fosfor/kalcium balansen med blotta ögat. Det bryter ner hästen långsamt och har ingenting att göra med välmåendefläckar i pälsen eller lagom hull. När det nu finns forskning som visar vad som händer i hästkroppen vid fel fodring är det väl vansinnigt att inte använda sig av detta?! Det blir också oftast mycket billigare att fodra rätt än att hålla på och pytsa. Många har också så bra grovfoder att hästen kan klara sig mer eller mindre utan kraftfoder om de får fri tillgång på grovfoder och inte tränas för tävling.
Foderanalys är även det en billig investering för att få behålla sin häst frisk länge.

När de gäller bett och tänder ser jag det också som en självklarhet att se till att hästen inte har ont i sin mun och att bettet är rätt utpassat (nog smalt, kort etc). Jag har en gammal kandarstång hemma som jag SKÄMS att jag har använt! Men alla sa ju att det är snällt med tjocka bett..... Den är definitivt ett incitament för mig att hela tiden försöka inhämta kunskap så att jag blir bättre, mer kunnig och därmed snällare mot min häst!

Jag tror att du TS kanske skulle må bra av att byta stall där det inte var lika stort fokus på tävling och träning. Är det inte roligt så måste du försöka hitta glädjen igen. Jag tror inte heller att du blivit sämre på att rida, utan tvärtom bättre. Och ju bättre man blir desto mer inser man hur dålig man egentligen är. Bättre tränare ställer också mycket högre krav. Det är dessutom stor skillnad på att vara en talangfull ungdom jämfört med en "halvdan" vuxen, man blir inte peppad på samma sätt.
Jag hör att du upplever dina stallkamraters (välmenande) råd som tvång. Det är ditt val att skita i att raspa tänderna, använda en feltillpassad sadel, släppa ut en svettig häst otäckad i vinterkylan men då får du (eller rättare sagt din häst) stå för konsekvenserna.
Kör du med analyserat foder, raspning och sadelkoll en gång per år, korrekt anpassad utrustning så tycker i alla fall jag att du uppfyller de kraven för en ansvarsfull hästägare.
Lycka till att försöka hitta tillbaka till glädjen!

TJIIHOO!! vad glad jag blir av att läsa det Du skrev, knäppt va??
Jag menar naturligtvis att jag känner igen mig o blev så glad att jag inte va ensam!!
Jag har inte varit nån talangfull tävlingsryttare men en god ryttare som har haft god hand med hästar som varit besvärliga.
Känner precis så där att ju mer jag läser o lyssnar o tränar för ex nhtränare ju mindre funkar saker o ting för mig o min kuse.
Jag tror att det bästa är att göra som nån svarade ut o bara rid i sina icke märkesprylar, skit samma huvusaken är att hästen verkar frisk o glad o man har kul ihop, utan massa krav.:rofl:

Wannabe_Me skrev:
Är det bara jag som upplever det som att hästägandet har blivit svårt, jobbigt, tufft och så jäkla krävande? Jag ska förklara lite vad jag egentligen syftar på:

För 15 år sedan när jag skaffade min första häst, en stor svart f.d. galoppör som var totalt vild till en början, då var allt ganska enkelt. Jag hade hästen i ett litet mysigt stall mitt i ingenstans utan några som helst lyxigheter som varmvatten, han reds med en billig börjes-sadel och ett tjockt tvådelat bett, han fick lagom med hö och havre & mineraler så att han var fin i hullet, jag hade inget som helst träningsupplägg utan red som jag ville, hoppade ibland o.s.v. Han var aldrig skadad. Vi tävlade ibland, och han gick alltid felfria rundor. Min dåvarande tränare tyckte att jag hade god potential för att gå långt - elitnivå - i framför allt hoppning... Allt var så okomplicerat:)

Och så jämför man med idag - 15 år senare. Man vill ha ett stall med alla bekvämligheter, Man ska ha en sadel för minst 10.000 (allt annat är ju enligt de flesta skräp) som är utprovad en gång i halvåret, man ska ha en massa specialbett som inte riskerar att störa hästen ett dugg, man ska inte ha nosgrimma. Man ska ha på grammet uträknad foderstat med analyserat hö, man blir utpekad som usel ryttare och hästplågare om man skulle råka göra fel i sin ridning (om man inte sitter rätt, om man har en spänd häst o.s.v.) Man ska röntga hästen så fort den inte känns bra, gärna behandla med massör och kirropraktor, Man ska kolla tänderna i förebyggande syfte en gång i halvåret, Man ska ha ett perfekt träningsupplägg, ja listan kan göras lång...

Och nu har jag en sak att erkänna: Jag är ingen bra hästägare längre, för jag tycker inte att det är lika kul längre... Fram tills för 5 år sedan hade jag fina välmående hästar som var roliga och lätta att rida, och jag var i andras ögon en mycket duktig ryttare. Men nu är det annorlunda. Jag är en för dålig ryttare för att rida min häst felfritt, jag är för fattig för att ha ute massör, kiropraktor och sadelutprovare var och varannan vecka och jag är för stressad och spänd för att inte bli förbannad på hästen när vår kommunikation inte fungerar... För var dag som går känns det som att jag inte är tillräckligt duktig/rik/kunnig för att vara en bra hästägare...

Har gått från lovande talang med välridna hästar som ALDRIG var skadade till en medelmåtta som inte har utrymme nog i mitt huvud för att tänka på allt som tänkas ska... Och ridningen har gått åt helvete, från svårklasshoppning tillbaka till att öva på att sitta rätt i sadeln - i skritt:o Är så jävla deppig, och arg på mig själv för att jag blivit som jag blivit... Hur hitta man tillbaka till det roliga och okomplicerade? Hur släpper man kraven? Hur överlevde alla hästar förr då hästhållningen var så okomplicerad? Många tankar som snurrar...

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

hade inte kunnat säga det bättre själv

Håller med de förra talarna som sa att
-Ju mer man lär desto mer inser man vad man inte kan..

Ja visst för 15 år sedan så var allting mycket lättare kan man tycka när man tänker tillbaka. Red i de sadlar som fanns tillgängliga osv men att hävda att hästen mådde bättre då medens den nu behöver utprovad sadel, bra skydd osv är att vara lite ute på djupt vatten så att säga.

För 15 år sedan så la man pad efter pad under sadeln om den inte låg riktigt bra, om hästen var lite "halt å lytt" fick den vila, blev det inte bättre gav man den lite Butta som man hade hemma & sen startade man i gång igen. Hade man problem med en stegrande eller på annat vis "busig häst" så var det bara olater från hästens sida -dumma häst! & så satte man hårt mot hårt...

Nu finns det så mycket mer kunskap & erfarenhet kring dyl. problematik & det är svårt att värja sig från alla råd & rön men man får tänka på att samhället/ livet går framåt. Forskning är kanske på gott & ont men det goda uppväger anser jag. Tänk de hästar som hade problem, hade ont eller obehag då de reds men inte blev lyssnade på utan man "red dem trötta", hade man kört en koll på dessa med röntgen eller andra metoder i dag så hade det säkert visat sig att i många fall vara något form av fel/defekt/sjukdom men där satt man uppe & tänkte -jä.. häst gå fram.. bla bla bla!

Till trådskaparen;
Ang. att din ridning bara blivit succesivt sämre med åren har jag inget svar på.. Med åren kommer ju oftast mer rädsla så som tänk om "detta eller detta skulle hända" & det i sin tur kan ju spärra ens utveckling, sämre tränare, inte en häst som du känner dig samspelt med?.. Ja jag vet inte, men synd att du blivit så bitter ...
Dags att ta en pause kanske för att ge det en ny chans senare... Hästar kostar ju förfärligt mycket (enligt mina mått i alla fall) så då ska man verkligen känna att man får ut glädje & inte vanmakt & bitterhet gällande sitt intresse..

jag tänkte bara instämma i det som flera andra redan sagt i olika formuleringar:

ju mer kunskap man får, desto mer inser man att man inte kan och desto sämre känner man sig...

så man kan försöka vända det till något positivt: man har iaf insett att man inte kan allt! och när man får den insikten har man mycket kunskap!

trådskaparen:
det kan inte vara så att du har mycket högre krav på dig själv och dina hästar nu än du hade förut? ju mer man lär sig, desto högre krav har man ju ofta.

jag kan ha fel. jag tror det är viktigt att inte glömma glädjen. strunta i kraven och njut av ridningen och dina hästar! hoppas du återfinner glädjen!

Immer skrev:
Det var du kanske inte för 15 år sedan heller, men nu har du fått kunskapen om vad det egentligen innebär att äga en häst.
Samma tankar har jag ofta. Allting blir bara svårare och svårare.

Immer

allting blir svårare och svårare ju mer man lär sig kanske man kan säga för ju mer man vet destå mer har man att bekymra sig över:smirk: :crazy: :(

*lånar*

Jag får ont i magen av allt som man "måste" göra med sin häst.
Massera, equiterapeut, sadelutprovare, höanalyser (visst, det är jättebra faktiskt, det tycker jag, men det ger mig ändå ångest för jag fattar inte hur man räknar ut ett foderstat) märkesprylar, matchande utrustning å kläder (helst ca 10 uppsättningar!) dyra hästar som går fint i dressyr, snabba hopp ponnys.
ja man kan juh hålla på i evighet.

Sedan så det här med olika hästraser.
har själv en annorlunda ras, tyvärr är det inte folk som är nedvärderade mot mig pga min hästs ras. tvärtom! det är skitjobbigt! jag får aldrig vara ifred! alltid publik, om jag så bara ska leda ut honom i hagen så står folk och tittar. samma är man bara spolar benen eller borstar så kommer folk och håller på.
så jag kan juh säga att det inte alltid är så underbart att ha en häst som man aldrig kan göra nåt ifred med.
Visst, det är kul att ha en häst som är vacker, men det var inte pga hästens utseende jag valde just denna ras. säkert samma för folk med travare och andra raser.

Hej ny pa forumet men som gammal hastalskare ar jag ofta har och laser.

Jag haller absolut med om allt som OP (Origianl Poster) skrev. Men det ar inte bara i ridsporten som det har blivit jobbigare. Se bara pa barnuppfostran, bilkorning och flygning! Pa 20-talet kunde man faktiskt kopa flygplan pa byggsats som man sedan stoppade en bilmotor i och drog ivag. Nu ar 2010 skall man naken-scannas innan man ens far kliva ombord pa ett flygplan. Nar jag var lite gick jag hem sjalv efter att dagis var slut (3km genom skog) och lekte pa vagen hem sa att jag kom lagom till det att mamma kom hem efter jobbet. Idag skulle ett barn inte slappas ivag pa samma satt. Pa 1980 talet kopte jag en dator i byggssats och skrev mina egna program i BASIC. Nu skall man ha internet uppkoppling och HD i sin PS3 innan man ens far borja lira spelet som kostar mer an hela datorn gjorde pa den tiden.

Mitt tips ar att gora som jag gjorde, flytta utomlands under nagra ar och fa perspektiv pa livet och allt vi gor. Jag red lange i Mongoliet, dar hade vi inga stall, inget foder, inget vatten. Vi byggde egna sadlar och fick snallt sla lager dar det fanns rinnande vatten at hastarna. Inga veterinarer heller utan man larde av varandra och kande varje hast. Eftersom vi satt pa hastarna i upp till 8 timmar om dagen veckor i strack larde vi kanna minsta millimeter pa deras kroppar (och vara egna), all utrustning vi anvande modifierade vi och pulade med tills vi hittat nagot som verkade fungera. Om hastarna var hungriga fick vi veta det med rage.

Jag tror att det ar bast att bara sluta lyssna sa mycket pa andra om hur du rider och hur du skoter dina hastar. Lagg den tiden pa att faktiskt rida. Dumpa datorn och stall in en kaffebryggare i stallet. Har du inte tid att vara i stallet sa slang in en sovsack i en tom box sa kan du ju atminstonde halla hastarna sallskap och spara tid pa att aka fram och tillbaka. Om sadeln inte passar perfekt slang pa en annan. Kop bara begagnat och salj det du inte behover. Om hasten ser frisk ut ar den sakert ratt frisk ocksa. Lita pa dig sjalv och sjalv och umgas inte med hastkannare eller forstasigpaare. Ta ut ett gang kompisar som aldrig ett en hast forut och lar dem mocka och rida. Det finns inget som ar sa forlosande som att se en total amator leende rida ivag pa en snall hast. Hur illa dom an rider gar det med storsta sannolikhet alldeles utmarkt. Hall dig till enkla snalla hastar och lamna travhastarna och fullbloden till proffsen och de som har pengar och tid att halla pa med dem.

Ta bilar till exempel, det finns ingen som kraver att du skall totalrenovera motorn vart tredje ar pa din gamla Volvo. Det ar ingen Porsche Boxster eller hur? Folk har ridit och hallt hastar i tusentals ar innan vi lardes oss rontga och pilla med alla detaljer. Och stall? Ett fint och modernt pafund trots att de allra flesta hastar som passar i det svenska klimatet kan ga utomhus 24h om dygnet aret om. Hastar har (tror jag) inte formats av evolutionen till att vara beroende av markessadlar och uppvarmda stall.

Men framforallt, slang ut datorn och ge dig ut med hasten!

Min häst har en begagnad sadel som ägaren köpte för 1000:- några år sedan. Den ligger bra och jag har ingen anledning att skaffa en ny (än). En allroundsadel som är helt okej och funkar bra för både mig och hästen. Av ett märke jag inte ens visste existerade...

Jag då? Jahaja.. eh.. Ja min ambitionsnivå ligger inte riktigt på samma nivå som de flesta andras i stallet.. Men inte är jag mindre glad för det! Jag har roligt med min häst, vi trivs och bara för att jag bara har två träns att välja mellan och en begagnad allroundsadel och inte de dyraste täckena så betyder inte det att jag är en sämre hästägare eller för all del att min häst har det sämre än någon annan.

Visst får jag ångest ibland när jag inser att jag ridit för tränare ett par (!!) gånger bara under de senaste 10 åren. Jag önskar att jag skulle komma iväg med hästen, för vi behöver det emellanåt. Men det är inget jag prioriterar. Hästen mår bra, den minst skadade hästen i stallet (som har många olycksdrabbade hästar) och hon är välmående så det heter duga. Dock har jag tänkt sparka iväg oss till tränare ett par gånger under våren, kan behöva någon som skäller lite på mig så jag skärper till mig med sits och så. ;)

Kommer på mig själv med att inse att jag ibland inte har en aning om vad vissa av de andra pratar om. Utrustning jag aldrig sett förut och termer som får mig att se ut som en fågelholk.

Jag har aldrig kunnat räkna ut foderstater heller. Å andra sidan skrev jag av höanalysresultaten och räknade ut en foderstat i ett program på datorn och det visare sig att den foderstat jag valt ut åt min häst "för att det nog verkade okej åt henne" duger mer än väl! Ren tur.. eller skicklighet. haha..

Ridning och hålla på med hästar ska vara roligt. Vad är annars meningen med det? Man sätter nivån själv så det passar en själv och hästen. Min nivå kan tänkas höjas någongång, men just nu ligger den på lagom nivå för att hästen och jag mår bra och jag inte känner mig stressad över att jag inte kan mer eller vill mer just nu. Var sak har sin tid.

Förövrigt har alla hästar i stallet täcken på sig (16 st totalt står där) förutom tre (halvblod). Min häst är en av dem. Inget lidande pga det inte. Hon kliar sig ändå bara om hon har täcke på inne, vilket många av de täckade hästarna gör som galningar emellanåt då de står i boxen med sina innetäcken...

Släpp lite på kraven och hitta det roliga med hästandet igen. :)
Hästar är ju det bästa som finns! :love:

(Mycket svammel och lite vett i inlägget, men det bjuder jag på. ;) )

Liknande trådar

Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 893
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 801
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar