När började det gå utför?

Sv: När började det gå utför?

Tuva-Li skrev:
Nämen, du med! :D
Men visst kan man skratta gott åt detta, vi bjuder på det tycker jag!

Ni kan få skratta åt mej då, jag har gjort det där några gånger. Men aknske inte menat så illa som det lter.

En gång mötet jag en tjej på en snygg hingst på vår vanliga ridväg och vi börjad eprata eftesom ajg satt på vår mörkbruna hingstsnygging så beundrade vi varadnras hästar. När hon sa att det var ren travare (varmblods) sa jag:
- men det syns verkligen inte, han rör sig så bra!:o

Hon tog inte illa upp, vi skojade om det. (Min såg inte ut som fullblod heller mer som ett kraftigt halvblod, men det är ingen förolämpning:confused: )

Jag menade inte så illa och hon fattade det. Den var kort i ryggen, hade inget av travartraven och bra galopp. Var helt enkelt det jag menade.

MEn en annan person hade uppfattat det djupt kränkande.

En gång sa jag till travargrannen för många år sen:

- VAd snygg din mörkbruna är, den ser verkligen inte ut som en travare!

Vi kände varadnra väl. Så hon tog inte heller illa upp. Den hade inte ett dugg "travartrav" och inte det där stela och breda bakbensarbetet alls.

Hästar avlas ju till olika syften det kan man inte komma ifrån och det får konsekvenser. Så om man kommenterar att den är mer ridhästtyp kanske det låter illa för er men är inte menat så.

Man kanske blir känslig själv om man har en "annorlunda" ridhäst?

Mern jag tar åt mej lite alltså.

Tänk...
jag tycker inte det blivit ett dugg svårare att ha häst. :o

Om jag jämför 15 år tillbaka för egen del, så har det i det mesta blivit bättre och enklare. Faktiskt.
Lösdrift i st f installning.
Silage i st f hö.
För att peka på ett par faktorer.

Varit på ett antal kurser och föredrag om allt från hästens mentalitet via sadlarnas inverkan till hovvård.
Kan oändligt mycket mer idag än då, utan att på något sätt känna mig fullärd. Som Skydiva är inne på, ju mer man lär sig, ju mer inser man att man inte kan. Men för mig är detta en sporre att lära mer. Jag blir ju en bättre människa för mina hästar hela tiden! :)

Delvis tack vare NH har jag också sluppit ifrån dåtidens hästhållning som hela tiden kändes fel. Men det var ju så man skulle vara och göra på den tiden. :crazy: Numera är vi välmående och säkra hästar tillsammans med förstående och kunnigare människor. En vinn-vinn utveckling.

Även som ryttare resp kuskar har vi utvecklats. Både tekniskt och i vårt samspel med hästarna. Att se på ridhästarna på ett av våra mest kända "hästställen" och en dag förstå hur fel det är med dom "fina sadellägena" på deras hästar, är inget bekymmer för mig, tvärtom. Visserligen är man bringad att ägna en del mera tid till dom egna sadlarna för att undvika samma muskelförstöring på hemmahästarna, men det görs med glädje och intresse.

Jag gillar kunskap!

Vad är det för fel i att inse hur obehövliga och destruktiva nosgrimmorna är för kontakten mellan häst och ryttare?
Och att välja smala bett som passar i hästmunnen?
Vi har gått från så mycket som möjligt till så lite som behövs! Och finner det enklare och "högre" än förr.

Några svarare skriver att folk klagar över deras sits, har åsikter om valet av häst osv. Det är väl bara att skita i, om man får skriva så. Detsamma gäller f ö det sedvanliga okunniga påhoppet på NH-filosofin i den här tråden. :mad:

LIA

minimi skrev:
Ni kan få skratta åt mej då, jag har gjort det där några gånger. Men aknske inte menat så illa som det lter.
...
Man kanske blir känslig själv om man har en "annorlunda" ridhäst?

Mern jag tar åt mej lite alltså.

Det var apselut inte meningen :o .
Jag menar inte så!
Jag menar att jag som "travarinnehavare" bjuder på skämtsamma kommentarer från "halvblodsdressyrryttarna". Hon kunde lika gärna skämtat om storleken, att jag har en liten plutthäst - min är 157 cm och hennes är 181 cm.

Jag stöter sällan eller aldrig på fördomar om kallblodstravare i mina trakter, och tyckte faktiskt det var lite kul att höra.

...men visst har jag en annorlunda ridhäst. Han är speciellt vacker :p ;) .
I mina ögon i alla fall :p .

Tänkte lite just ang ridningen.

Först tyckte man att man var rätt duktig. Ok att ponnyn inte direkt gick på tygel när man ville men vad fasen, han var hoppeponny o jag var liten. Sen fick jag en superbra tränare och insåg hur kass jag var. Men hon lyckades, helt utan att mitt självförtroende gick i botten, få mig att rida lite (dvs började fatta vad det handlade om o åkte inte häst hela tiden). Men under tiden som ponnyn gick bättre på träningarna så var det svårt att få till samma känsla hemma skogen, han var lite för het o känslig. Då insåg man att ju mer man kan desto svårare blir det. Det gäller ju ändå att hålla humöret upp o göra det bästa av situationen, ngt jag inte alltid klarade utan lät ponnyn springa medan tårarna ran eller gick helt enkelt hem med honom igen. Sen kom där andra ponnyer och fortf så blev det lät så att man var missnöjd med "hemmaridandet" även om det gick kanon på träning o tävling.

Nu har jag på ngt vis kommit över det. Kanske för att jag inte tävlar längre (över 18) och därmed nästan bara rider hemma. MEn oxå mkt pga att jag rider olika hästar hela tiden och det är i princip bara unghästar. När jag väl rider för tränare så har jag massa brister, min oförmåga att sitta rakt upp i sadeln hänger klart ihop med att jag alltid sitter mjukt på unghästarna o står mest i lätt sits men jag ser det ändå som en stor brist. Fast det vägs på ngt vis upp. Jag kan med gott mod säga att alla hästar jag ridit de sensate året har utvecklats mycket under mig, trots min sits ;), och då är det lättare att inte fastna i negativa tankebanor som tillslut gör att man inte vill rida mer. Så jag tror att jag har klart svårare att rida välridna välutbildade hästar, då kommer man till sin egen begränsning och då tar det emot. Då är det inte längre "bara att tänka på att räta upp sig" utan det är så mkt mer som ska till. Det tor jag är anledningen till varför du "inte kan sitta i sadeln i skritt". Har du inga hästar du kan känna dig lite duktig på? Sådana som inte kan så mkt kasnke, eller som är bråkiga som ingen annan vill rida men som du klarar av osv? För visst ska man vara kritisk mot sig själv men man måste först ha sådant självfötroende att man kan ta kritiken och göra ngt bra av den :idea: Annars lönar det sig inte att vara kritisk, INGET blir bättre av en negativ inställning! Så jag tycker du ska se till så att du kan känna dig lite duktig!!

Tuva-Li skrev:
Det var apselut inte meningen :o .
Jag menar inte så!
Jag menar att jag som "travarinnehavare" bjuder på skämtsamma kommentarer från "halvblodsdressyrryttarna". Hon kunde lika gärna skämtat om storleken, att jag har en liten plutthäst - min är 157 cm och hennes är 181 cm.

Jag stöter sällan eller aldrig på fördomar om kallblodstravare i mina trakter, och tyckte faktiskt det var lite kul att höra.

...men visst har jag en annorlunda ridhäst. Han är speciellt vacker :p ;) .
I mina ögon i alla fall :p .

Äh, det var lite skämt från min sida :smirk: (Att jag ville bekänna min taktlöshet) Jag tycker kallblodstravare är läckra. Det finns folk som rynkar lite på näsan om man har fullblod som gått galopp också, hellre ett som inte startat.
Idiotiskt för då hade de väl nån skada från början eftersom de nte startades. Nej, snobbar finns alltid men jag bjuder också på det. :smirk:

För att svara på rubrikens fråga: När folk slutar att lita på sin instinkt och när de slutar att ha roligt och allt i stället blir presigeinriktat, sifferräkning och både hästhållningen och ridningen blir kravfyllt.

Tack och lov, så har jag personligen Inte gått i de fällorna och tycker det är lika roligt med hästar nu, som när jag fick min första NF-ponny för 25 år sedan :)

LIA skrev:
Tänk...
jag tycker inte det blivit ett dugg svårare att ha häst. :o

Om jag jämför 15 år tillbaka för egen del, så har det i det mesta blivit bättre och enklare. Faktiskt.
Lösdrift i st f installning.
Silage i st f hö.
För att peka på ett par faktorer.

Varit på ett antal kurser och föredrag om allt från hästens mentalitet via sadlarnas inverkan till hovvård.
Kan oändligt mycket mer idag än då, utan att på något sätt känna mig fullärd. Som Skydiva är inne på, ju mer man lär sig, ju mer inser man att man inte kan. Men för mig är detta en sporre att lära mer. Jag blir ju en bättre människa för mina hästar hela tiden! :)

Delvis tack vare NH har jag också sluppit ifrån dåtidens hästhållning som hela tiden kändes fel. Men det var ju så man skulle vara och göra på den tiden. :crazy: Numera är vi välmående och säkra hästar tillsammans med förstående och kunnigare människor. En vinn-vinn utveckling.

Även som ryttare resp kuskar har vi utvecklats. Både tekniskt och i vårt samspel med hästarna. Att se på ridhästarna på ett av våra mest kända "hästställen" och en dag förstå hur fel det är med dom "fina sadellägena" på deras hästar, är inget bekymmer för mig, tvärtom. Visserligen är man bringad att ägna en del mera tid till dom egna sadlarna för att undvika samma muskelförstöring på hemmahästarna, men det görs med glädje och intresse.

Jag gillar kunskap!

LIA

Så skönt för dig då :smirk: Anar jag en liten "småpåve" här :angel: ?

Alla vi andra har säkert också varit på en massa kurser. Själv arbetar jag sedan flera år tillbaka mina hästar enligt det som idag populärt benämnes NH-filosofin. MEN - jag vill inte sätta in mig i något NH-fack. Jag använder de metoder som känns bäst - NH eller inte. Plockar lite här och lite där - och har en hel del med mig från den "gamla, goda" tiden. Mycket av den lärdom man får på dagens kurser fanns faktiskt även då.

Visst ska vi se till hästens bästa - det tror jag alla vill här på Buke! Men - som många andra redan har skrivit - vi kan väl få lov att ha lite kul också :bump: :bump: Varför alltid vara så duktig och präktig och ordentlig - go out there and have fun with your horse :rofl:

Kan bara fundera över min egen situation. Jag köpte min ponny 1972 och då var hästhållning och ridning på en annan nivå, åtminstonde för mig. Ponnyn var mitt hela fritidsintresse, jag red till kompisar, vi red ut tillsammans, vi red till sjön och badade ibland (en mil i varje riktning). Ponnyn gick så mycket och allsidigt varje dag att han hela tiden hade en bra kondition och vältränade muskler, så när det var dags för tävling var han redan förberedd oavsett om det var dressyr, hoppning eller fälttävlan. Han var min vän och "lekkamrat" som alltid var med.

Idag har man så många "måsten" och plikter som hindrar en från att ha en så fri och okomplicerad relation till sin häst. Man ska passa tider, man ska ditten och datten och det är inte så lätt att få till dessa sköna kravlösa ridturer som man i sin ungdom tog för givna. Kan man bara lyckas stänga av omvärlden och "bara vara" tillsammans med sin häst och få lov att sticka ut i 5 timmar och rida utan krav från vare sig en själv eller tränare, eller ett tight schema för barn, jobb, sambo eller annat.

Jag tror att i mitt fall ligger felet i att jag inte insett att jag måste prioritera om för att få tillbaka den sköna känslan av att det är ett underbart privilegium att ha häst, och kravlöst få rida i skogen utan tidspress, bara få "vara ett med hästen"

LIA skrev:
Några svarare skriver att folk klagar över deras sits, har åsikter om valet av häst osv. Det är väl bara att skita i, om man får skriva så. Detsamma gäller f ö det sedvanliga okunniga påhoppet på NH-filosofin i den här tråden. :mad: LIA

Om jag får svar där:
Inte NH-filosofin, om du läser noga LIA, :smirk: utan folk som ska skicka hästen till tränare så fort de inte klarar av den....... Och det håller ajg fullständigt med om, för jag blir full i skratt av alla naiva "skicka hästen till nh-tränare"- inlägg. Nh-filosofi är bara ungefär vad jag har sysslat med jämt tycker jag men det kallas nåt nu. Har jag inget emot stämmer bra för mej.

Senast ändrad av en moderator:

Så typiskt. Det enda dom två som kommenterat mitt inlägg har reagerat på, är min mening om påhoppet på NH-filosofin. Resten av allt jag skrev då?

Vad är det här då minimi, om inte påhopp på NH-filosofin?
Det emst komiska här är nog dessa NH-fanatiker som hittat sin grej i livet. Hästen ska nh-tränas så fort den inte lyder ryttaren/ägaren.
NH-instruktörer (dom bra) lär (och tränar) människor i NH och inte hästar. Däremot har dom kunskaper och en hästsyn som gör dom lämpliga att ta hand om hästar med människoproblem.

Nh-filosofi är bara ungefär vad jag har sysslat med jämt tycker jag men det kallas nåt nu.
Det är intressant. Var var du, Targa och alla andra "som alltid sysslat med det" för 10-12 år sedan? Varför hörde eller såg jag inte dig eller någon av alla andra någonstans bland alla stallar och tävlingar jag var på, när jag själv letade alternativ? Varför hördes inte era röster om alternativ till den etablerade hästhållningen? Varför syntes inte en rad om det någonstans?
Var det någon av er som hade minsta susning om något av det som PP:s 7 steg innehåller, för att ta ett konkret exempel? Än mindre tillämpade det i verkliga livet? Skulle inte tro det.

Tänk så lätt att vara duktig när man har svaren och någon annan gjort jobbet!

Jag har skrivit om varför jag inte håller med om att det blivit svårare och mer krävande att hålla häst. Kan vi hålla diskussionen där?
Tack!

LIA

LIA skrev:
Så typiskt. Det enda dom två som kommenterat mitt inlägg har reagerat på, är min mening om påhoppet på NH-filosofin. Resten av allt jag skrev då?

Det är intressant. Var var du, Targa och alla andra "som alltid sysslat med det" för 10-12 år sedan? Varför hörde eller såg jag inte dig eller någon av alla andra någonstans bland alla stallar och tävlingar jag var på, när jag själv letade alternativ? Varför hördes inte era röster om alternativ till den etablerade hästhållningen? Varför syntes inte en rad om det någonstans?
Var det någon av er som hade minsta susning om något av det som PP:s 7 steg innehåller, för att ta ett konkret exempel? Än mindre tillämpade det i verkliga livet? Skulle inte tro det.

LIA

Kanhända, LIA, av den anledningen att vi inte gick ut och talade om för alla andra hur duktiga vi var och hur värdelösa alla andra var ....

Jag hoppade inte på NH-filosofin. Jag skrev bara att det inte är något nytt .... Och PP:s 7 steg är inte lösningen på alla problem .... Det finns många andra sätt att arbeta efter. Nog om det - NH kan vi diskutera i ett annat forum här.

MEN - en sak måste du lära dig - man blir inte populär om man går ut och skriver folk på näsan om hur de ska hantera sina hästar. Om du vill att folk ska arbeta efter de metoder du tycker är bra, så ska du göra det dels genom att låta folk upptäcka hur lugna och lätthanterliga dina hästar är, och sedan - när folk blir nyfikna på dina metoder - finnas tillhands och kunna visa och tala om hur du arbetar. Hoppas du förstår vad jag menar, för jag tycker faktiskt det är väldigt bra att dessa metoder sprids - men folk måste kunna känna att de själva väljer att arbeta efter dina metoder - inte att du väljer åt dem.

Nu handlade ju inte tråden om det här - den handlade ju om att vi fortfarande ska kunna ha kul med våra hästar :rofl: :rofl:

LIA skrev:

Vad är det här då minimi, om inte påhopp på NH-filosofin?
Det emst komiska här är nog dessa NH-fanatiker som hittat sin grej i livet. Hästen ska nh-tränas så fort den inte lyder ryttaren/ägaren.
NH-instruktörer (dom bra) lär (och tränar) människor i NH och inte hästar. Däremot har dom kunskaper och en hästsyn som gör dom lämpliga att ta hand om hästar med människoproblem.

Nh-filosofi är bara ungefär vad jag har sysslat med jämt tycker jag men det kallas nåt nu.

Jag har skrivit om varför jag inte håller med om att det blivit svårare och mer krävande att hålla häst. Kan vi hålla diskussionen där?
Tack!

LIA

Mitt "påhopp" är inte på NH- som sådan utan på alla som i sin brist på kunskaper skriker på experter i alla lägen - nåt slags new age för hästmänniskor.

Håller med Targa ang din präktighet. Den kanske är till din nackdel?

Skönt att du har hittat det du behövde i alla nya idéer. Jag har aldrig haft ambitionen att gå ut och predika så nej jag stod inte och skrek ut som en del gör. NH är kanske en rad termer för dej, dom kan jag inte, men i grunden är tänkandet det som alla bra hästmänniskor alltid haft, att man kommunicerar med hsäten så som den förstår. Så som jag uppfattat det.
Jag har inte sagt att det funnits bra hästkunnande på varenda ridanläggning eller stall där du befunnit dig tidigaree i livet. Vet inte ens var du befunnnit dej.

Men om vi håller oss till diskussionen så håller jag med om att man kan alltid lära sej nytt, men faktum är att vi hade glada friska hästar förr också. Jag räkanr inte foderstater exakt utan på känn. Jag har kul med hästarna också, jag har inte haft ut sadelprovare sen en av mina hästar dömde ut sadelprovarens sadlar med eftertryck.

Nya metoder och idéer tittar jag gärna på. Men jag tar till mej det som passar och skiter i resten.

Håller med Targa, ha lite kul också LIA och ta inte dej själv och dina idéer på så fruktansvärt stort allvar, livet kommer att bli lättare om du vågar ha lite distans till dej själv och skratta lite mer åt dej själv.

Det blir, som Immer säger, svårare därför att man kan och vet mer.

Min första ponny gick oskodd i en sadel som satt kvar. Punkt typ. Och blev trettiotvå år.

Nu när JAG vet mer så är det lite mer bökigt, har högre krav på vad en välmående häst är för något.

Räkna foder är roligt och behöver inte alls vara på grammet, räcker med att man har ett analyserat grovfoder och ett öga så man kan hålla koll på hullet.

Likaså har jag högre krav på mig själv vad gäller ridningen och då blir det svårare och man känner sig som en nybörjare var och varannan dag.

Vet inte om jag tycker det är sämre?

Jag har min "avdankade" travhäst (inte avdankad igentligen, han kom aldrig till start :angel: ) som jag rider (mets dressyr) och kör (både han och jag älskar draget i 120 knyck) och trivs bra med det!! Ingen har förväntningar på mig med träning och tävling, för jag har ju bara travare, vilket är jätteskönt!! :D
Jag har ägt ridhästar också och lärt mig massor som jag nu har nytta av.
Ingen mer än "närmast sörjande" bryr sig om vad jag gör eller inte gör.
Ha kul med dina hästar på dina villkor och släpp alla krav!! :)

Minimi och Targa, jag ber er att...

läsa vad som skrivs! Min kommentar om NH exempelvis, gällde oopsies inlägg.

låta bli personangrepp. Påstå inte div saker om mig som ni inte vet något om. :mad:

hålla er till sakfrågan. Den är "Är det bara jag som upplever det som att hästägandet har blivit svårt, jobbigt, tufft och så jäkla krävande?" Jag upplever mitt hästägande på det motsatta sättet och har också argumenterat för det.

LIA, som har roligt(!) ihop med sina djur, trots sin djurhållning. Eller kanske tack vare den?

LIA skrev:
Minimi och Targa, jag ber er att...

läsa vad som skrivs! Min kommentar om NH exempelvis, gällde oopsies inlägg.

låta bli personangrepp. Påstå inte div saker om mig som ni inte vet något om. :mad:

hålla er till sakfrågan. Den är "Är det bara jag som upplever det som att hästägandet har blivit svårt, jobbigt, tufft och så jäkla krävande?" Jag upplever mitt hästägande på det motsatta sättet och har också argumenterat för det.

LIA, som har roligt(!) ihop med sina djur, trots sin djurhållning. Eller kanske tack vare den?

Att läsa vad som skrivs gäller lika mycket för dig ....
Att påstå saker om andra som du inte vet något om gäller lika mycket för dig ....
Att hålla sig till sakfrågan gäller lika mycket för dig ....

Sorry - men det ÄR ju så ROLIGT att reta NH-folk :bump: :bump: :bump: De blir så JÄTTE-arga då .

Nu har jag kul .....

Och det har jag med mina hästar med!:rofl:

Sorry - men det ÄR ju så ROLIGT att reta NH-folk De blir så JÄTTE-arga då .
Och det är ju det tråden handlar om???

För att göra dig besviken- NH-folk blir inte arga på alla osakliga angrepp. Däremot bekymrade över nivån på dom som framför dom.

Väx upp!

LIA

Jag håller verkligen med dig. För 30år sedan när jag började med hästar o fram till idag är det en STOOOOOOOR skillnad. Förr när man inte hade samma krav på sig vad gäller utrustning, foderstater mm så hade jag aldrig problem med skadade hästar. Har alltid haft mkt ponnysar men akldrig ex. fång, men nu är ju fång mer regel än undantag. Hade aldrig problem med hästens rygg heller (även om jag hade Börjes sadel), men nu är problemet ett faktum, sadeln ska bytas ofta för hästen musklar sig o sadeln inte passar. Visst musklade sig hästen förr oxå men sadelbyte skedde inte alls lika ofta som idag o hästaran mådde bra. Dessutom kunde man på den tiden ha hästar utan täcke mitt i vintern men har man det idag så är man ju nästan idiotförklarad.

Men är det verkligen svårare idag?
Jag menar, är det inte vad man själv gör det till? Vi har exempelvis nästan aldrig täcken på våra hästar- undantaget är när dom jobbat sig svettiga i "fel" väder och tills dom torkat. Har inte hört någon klaga på våra nakna hästar.
Felpassande sadlar har flera skrivit om tidigare, och där håller jag nog med dom som tror att dagens kunskaper gör att man ser problemen tydligare än förr. Jag skrev ovan om degenererade hästmuskler, orsakade av felanpassade sadlar, hos ett av våra mer kända hästställen. Nu har man fått upp ögonen för detta, vilket är positivt för både djur och verksamhet.

Det där med fång är intressant. Efter att ha tagit del av erfarenheter i bekantskapskretsen undrar man vad fång beror på. Att det inte enbart är foderrelaterat står helt klart. Finns det siffror som visar ökad fångförekomst per capita?

Jag anar faktiskt kommersiella intressen bakom de flesta "måsten" inom hästvärlden. Tillverkare och återförsäljare är mycket duktiga på att sälja in alla sina produkter och få dom att verka oumbärliga. Oavsett det gäller foderpreparat, skyddsprylar, täcken, transporter, eller matchande grimskaft. Mode är nyckelord även här! Jag förstår att det kan kännas jobbigt om man är med i den cirkusen. Medicinen är att skaffa praktiska grejer och blunda för resten.

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 893
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 801
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar