När börja träna efter förlossning

Den sortens bäckenproblem verkar också vara svåra att missa eller bortse från, efter vad jag har hört om dem. Smärta - utöver lite pressade muskler och så där - bör man väl se upp med även när man inte är nyförlöst.

Ofta är det ju fullt möjligt och oproblematiskt att kombinera specifik sjukgymnastikträning med vanlig träning för övrigt.

Absolut. Kruxet med bäckenproblematik är att man använder de musklerna för all stabilisering av kroppen. Så det är svårt att inte belasta dem om man tar i ordentligt med andra delar av kroppen.

Däremot märker man ju att det gör ont, förstås! Åtminstone efteråt.:p

Alla får ju heller inte bäckenproblem, har man inte det eller ett kejsarsnitt att ta hänsyn till så är det väl bara att köra som vanligt.

Googlar man träning efter förlossning så är de i princip knipövningar som gäller de första 6 månaderna. Jag vill ju mera och för att jag skall orka bör jag ha kroppen i skick. Frustrerande att märka hur man tappat bara på 10 veckor. Slutade rida i vecka 28 på önskemål av mannen, i vecka 30 vrickade jag foten rejält vilket ledde till inflammationer i samma fot pga snedbelastning och i vecka 36 kom foglossningar så jag fått ta till kryckor. Kan inte ens longera hästen pga smärta. Tre dagar i veckan är jag i stallet och mockar.

Men skall kolla upp olgas träning. Mammamage har jag laddat ner sedan tidigare så får väl köra parallelt

Googlar man träning efter förlossning så är de i princip knipövningar som gäller de första 6 månaderna. Jag vill ju mera och för att jag skall orka bör jag ha kroppen i skick. Frustrerande att märka hur man tappat bara på 10 veckor. Slutade rida i vecka 28 på önskemål av mannen, i vecka 30 vrickade jag foten rejält vilket ledde till inflammationer i samma fot pga snedbelastning och i vecka 36 kom foglossningar så jag fått ta till kryckor. Kan inte ens longera hästen pga smärta. Tre dagar i veckan är jag i stallet och mockar.

Men skall kolla upp olgas träning. Mammamage har jag laddat ner sedan tidigare så får väl köra parallelt

De 6 första månader körde jag olika balansövningar och mycket fokus på bäckenbotten. Man kommer rätt långt på det om man letar runt på internet om olika övningar. :)
Personligen behövde jag börja lugnt då jag gjorde mitt tredje kejsarsnitt, så jag hade som gräns att börja på gymmet först när sonen var 6 månader. Nu är han 8 månader och jag tränar på gymmet 3 gånger i veckan (2 st styrketräningspass, 1 yogapass och 1 core-pass). Fortfarande lugnt men känner mig fram på vad min kropp klarar och utökar allteftersom.

Börja med promenader? Sen kan du ju öka tempot så snart det känns ok.

@vinkelina några 6 månader väntade jag inte med träning med första barnet iaf. Tror jag satt på hästen efter 3-4 veckor (lugnt och bara jogg typ) och tror jag red dressyrträning (msvc-msvb nivå) efter ca 8 veckor, ridning är ju ganska belastande för bäckenbotten och övriga inre vävnader. Promenerade mycket också.

Fast vart googlar du då? Knipövningarna rekommenderas för att de behövs för att återställa muskulaturen efter en vaginal förlossning, inte för att de är de enda man får göra. Jag har verkligen varit superrisig efter förlossningarna - bäckenproblem, akut kejsarsnitt eller ordentliga bristningar invändigt och utvändigt, och jag har ändå kunnat återgå till full träning ridmässigt efter 2-3 månader.

Min erfarenhet är att det inte blir bättre av sig själv, det blir bättre för att man tränar upp sig. Har man bäckenproblem efteråt så beror det ofta på att kroppen kopplat ur de musklerna som gjorde ont när man var gravid, och börjat jobba på fel sätt. Men det kommer de ju fortsätta göra tills man lär kroppen rätt igen, sjukgymnastik tyckte jag var mest effektivt.

Nån sorts generell totalvila förutom knipövningar för alla som fött barn i sex månader har jag inte hört talas om förut.

Varför skulle det inte bara vara att träna på efter en förlossning om man vill? Vilka skulle riskerna vara som.motiverar sådan särskild försiktighet?
Därför att hormonet som töjt ut alla ledband och fogar och dylikt finns kvar en period efter förlossningen och har man som TS (tror jag) redan problem innan med överrörliga leder kan man riskera att en led hoppar ur led, delvis eller helt. Den risken är väl över ca 3 månader efter förlossningen.
Att man ska börja röra på sig efter förlossningen är en självklarhet men man ska gå på om det känns bra är det bra.

Därför att hormonet som töjt ut alla ledband och fogar och dylikt finns kvar en period efter förlossningen och har man som TS (tror jag) redan problem innan med överrörliga leder kan man riskera att en led hoppar ur led, delvis eller helt. Den risken är väl över ca 3 månader efter förlossningen.
Att man ska börja röra på sig efter förlossningen är en självklarhet men man ska gå på om det känns bra är det bra.
Fast det där med att det ska kännas bra gäller ju för så gott som all träning "vanliga" människor gör. För de flesta av oss är det mer troligt att vi får ont av att träna för lite än för mycket.

Att friska personer skulle behöva sex månaders vila efter förlossning, tex, låter mer skadligt än nyttigt för mig.

Jag fick akut snitt, men så snart smärtorna efter operationen var borta blev jag som vanligt rätt snabbt genom att leva mitt vanliga liv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
M
Hästhantering Jag har hållit på med hästar nästan hela mitt liv. Jag har ridit på ridskola, haft häst och det har sett ut som det gör när man är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 256
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?