Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rumpnissen skrev:Då tror jag att jag håller mig utanför den här diskutionen eftersom jag både är imot så tidig inridning och sådan snabb utveckling, våra åsikter skiljer sig från grunder så det ger dig nog ingenting.
thazzbhaabb skrev:Ja tycker att det är upp till dig att känna efter, hur samlar hon sig nu? Du kan ju bara prova med att samla lite extra, å sen gå fram... För att inte förstöra gång eller viljan föreslår jag att du provar på lite försiktigt, hon kanske tycker det är jättekul?
Viktigast är att du får hjälp när du ska börja lära henne "på allvar". Slit inte ut ngt, gör inte för mkt, låt aldrig hästen bli trött eller loj på det hon gör. Blir hon stressad, eller hon inte orkar, skit i det! Jobba mkt på grunderna, att bara kunna samla traven några steg är jättefint för en fyraåring.. Det bästa du kan göra är att behålla motivationen för henne, träna noggrant på grunderna, gör henne stark! både psykiskt och fysiskt. Hästar gör aldrig fel för att jävlas, dom gör precis vad vi säger, tycker vi att det de gör då är fel är det upp till oss att ändra på oss...
Kort sagt: lek lite, testa försiktigt, bygg upp henne noga å gör henne stark å bestraffa aldrig hennes försök, beröm att hon försöker även om det är helt fel så har hon försökt, men inte förstått.
Hoppas de löser sig å att hon blir fin dressyrpålle!
Rumpnissen skrev:Men mig veterligen måste väll inte hästarna ridas på treårstesten? Det är väll bara om dom ska få diplom? Så är det i alla fall på ponnysidan, där jag är mest engagerad.
Men om du nu inte tycker att hästarna ska ridas in så tidigt, tycker du då fortfarande att det är lämpligt att trampa med en häst som är 4 år?
Jag förstår faktiskt inte varför man ska trampa med en sådan ung häst, jag ser endast nackdelar med det. Att träna styrka kan man ju göra på hundra andra sätt. Vilket också gör att arbetet blir varierat. Om du hade tänkt börja trampa nu, vad ska du då göra med hästen om 2 år? Hur ska arbetet då kunnas varieras när hästen är 10?
Risken är stor att hästen endast blir spänd, tvådelad och låst i ryggen, den lär sig i bäsa fall att trampa frenetiskt med bakbenen, slänga med frambenen och låsa ryggen. Jag anser att en fyraåring helt enkelt inte är fysiskt beredd att utföra en sådan styrke och teknikkrävande övning.
Nej, du har rätt, dom måste inte ridas, bara om man vill satsa på diplom, och det är ganska många som gör det.
Och att jag börjar trampa med henne är bara för att hon ska få lära sig lite nya saker, få tänka lite, och så är det en bra rörelse att använda för att bygga upp dom, självklart så ska dom inte göra fem minuters långa piaffer, bara några tramp då och då,
och om hästen spänner sig så har man ju tappat syftet med hela grejen och då kan man ju lägga ner det för ett tag. Man vill ju inte riskera att få ett sånt exempel som du skriver om, att bara trampa frenetiskt och sänka ryggen.
Och man får väl räkna henne som en femåring nu nästan, tycker du att det är lika illa då?
Kommer på något att göra då med? Men ha lite framförhållning människa. Varför stressa? Jag förstår verkligen inte. En fyra åring ÄR inte klar för den typ av samling som krävs för tramp. Vare sig det är 5 sekunder eller fem minuter. INGEN häst är gjord för att trampa i 5 minuter.Och vad ska jag göra om 2 år om jag lär henne trampa nu, hmm låt mig tänka... Spöa briar och Jan Brink i dressyren haha skämt å sido Jag kommer nog på något att göra då med Men förstår din tankegång!
Okaj, var bara nyfiken!Hon har haft en allvarlig ögonskada! Hon fick stå på djursjukhuset ett antal gånger, och många återbesök blev det..
Ja, precis körning är ett utmärkt komplement! Träna mycket lydnad och lösgörande, skolorna kan man ju börja nosa på, utan för mycket krav på samling. Blanda in bommar i arbetet, flytta bakdelen och framdelen på olika sätt. Om du söker lite här på forumet finns det ganska många trådar om tips på övningar som inspiration.Jag får nog kanske ta och minska hennes krav i ridningen lite då kanske.. :smirk: Håller på och köra in henne nu, får köra henne lite mer i stället då, så att jag inte rider sönder henne