När börja trampa??

Angie

Trådstartare
När tycker ni att man kan börja trampa med hästen? Min är fyra nu och jag har börjat lite smått med det, men är rädd att jag kanske ställer för höga krav på henne, det gäller nog all ridning..:confused:

Sv: När börja trampa??

Jag tycker det beror på hur välutvecklad din häst är och vad du satsar på i framtiden. Sedan tycker jag att du ska disskutera det med din intruktör som borde kunna avgöra om du och din häst är redo eller inte. Då din häst bara är 4 tycker jag personligen inte att det är någon bråska men om du satsar högt så måste man ju anpassa sin träning därefter. Viktigt är ju dock att man aldrig pressar hästen till något. Men en sådan här fråga besvarar du nog bäst själv tillsammans med din häst och din tränare. Allt beror ju på vilka föhållanden ni har och vad ni har planerat att göra i framtiden. Lycka till i alla fall oavsett vad! Ha det bäst! / Johanna ;)

Om man tänker så här: 4 åringarna i breeders går väll LB? (eller) Och då har ju hästen knappast kommit så långt på utbilddningsskalan så de kan trampa. Innan hästen trampar ska den vara taktmässig, lösgjord, ha schwung och vara rakriktad. Jag känner inte en enda fyra åring som är klar för tramp.

Dessutom, anser i alla fall jag att hästar inte ska ridas in försen absolut tidigast vid tre års ålder. (Efter att ha läst en del forskningsrapporter om hästens anatomi) Efter ett års idning låter det hel knasigt att börja trampa.

Visst, vissa hästar har otroligt naturligt anlag för samling och trampar så fort de får möjlighet men det är ingenting jag tycker man ska uppmuntra till vid så ung ålder.

Och ser man de hästar som går i världeliten idag verkar ju inte de vara klara för tramp även fasst de är 10-15 år. :devil: ;)

Vet för lite om dig och din häst men säger som Rumpnissen - låter tidigt. En "vanlig" 4 åring koncentrerar man sig ju ofta på att befästa övergångarna, dvs kunna korta, länga och variera tempot med bibehållen bjudning och form. Att trampa hästen kräver en helt annan och betydligt mer avancerad högre form av samling, det anser jag inte att en 4 åring normalt är redo för alls.

Tycker det låter tidigt.. JAg skule vänta några år till med att trampa.. Det krävs rätt mycket av en häst att trampa och det ska man inte kräva av en så ung häst tycker jag.

Ja tycker att det är upp till dig att känna efter, hur samlar hon sig nu? Du kan ju bara prova med att samla lite extra, å sen gå fram... För att inte förstöra gång eller viljan föreslår jag att du provar på lite försiktigt, hon kanske tycker det är jättekul?
Viktigast är att du får hjälp när du ska börja lära henne "på allvar". Slit inte ut ngt, gör inte för mkt, låt aldrig hästen bli trött eller loj på det hon gör. Blir hon stressad, eller hon inte orkar, skit i det! Jobba mkt på grunderna, att bara kunna samla traven några steg är jättefint för en fyraåring.. Det bästa du kan göra är att behålla motivationen för henne, träna noggrant på grunderna, gör henne stark! både psykiskt och fysiskt. Hästar gör aldrig fel för att jävlas, dom gör precis vad vi säger, tycker vi att det de gör då är fel är det upp till oss att ändra på oss...
Kort sagt: lek lite, testa försiktigt, bygg upp henne noga å gör henne stark å bestraffa aldrig hennes försök, beröm att hon försöker även om det är helt fel så har hon försökt, men inte förstått.
Hoppas de löser sig å att hon blir fin dressyrpålle!

jo det är min tränare som vill att vi ska börja trampa, hon tycker att det är bra att dom får känna på det från början, kan vara bra träning, inte för hårt och det ska bara vara en tränings metod, eller en rörelse som kan hjälpa till att stärka henne, alltså använda trampet som en hjälp att bygga upp henne. Jag har ridit henne sen hon var ca två och ett halvt år, red dock inte så mycket i början (hon blir fem nu), och hon har väldigt lätt för att gå i rätt form och att samla sig, har också bra swung i steget. Tävlade henne första gången för 10 månader sen, i derssyr, LC och LB, och vi vann våran första start. Kanske går för hårt fram, men hon har fått långa vilo perioder där i mellan, både frivilliga och ofrivilliga (skador).
Man vill ju hela tiden gå frammåt i sin träning, känns lite tråkigt att harva runt på samma sätt hela tiden, man vill ju utvecklas..;)

Då tror jag att jag håller mig utanför den här diskutionen eftersom jag både är imot så tidig inridning och sådan snabb utveckling, våra åsikter skiljer sig från grunder så det ger dig nog ingenting.

Rumpnissen skrev:
Då tror jag att jag håller mig utanför den här diskutionen eftersom jag både är imot så tidig inridning och sådan snabb utveckling, våra åsikter skiljer sig från grunder så det ger dig nog ingenting.

Det tycker jag inte att du ska göra, är själv imot att rida in hästarna så tidigt! Hur sjukt det än kan låta (eftersom jag nu gjort det), men det va inte jag som ägde henne då utan jag skulle rida in och visa henne på treårs testet åt den förre ägaren. Och när du visar treåringarna i dag så ska dom även visas ridna! Det är sjukt :eek: , annars så hade hon inte blivit inriden så tidigt, i varjefall inte innan hon var en bit över tre. Som jag sagt tidigare så har hon fått långa vilo perioder, ibald på ett halvår nästan, och sen ar träningen flytit på så väldigt lätt..
Vad är det du har läst om i forskningen då? Vad har dom fått för resultat?

thazzbhaabb skrev:
Ja tycker att det är upp till dig att känna efter, hur samlar hon sig nu? Du kan ju bara prova med att samla lite extra, å sen gå fram... För att inte förstöra gång eller viljan föreslår jag att du provar på lite försiktigt, hon kanske tycker det är jättekul?
Viktigast är att du får hjälp när du ska börja lära henne "på allvar". Slit inte ut ngt, gör inte för mkt, låt aldrig hästen bli trött eller loj på det hon gör. Blir hon stressad, eller hon inte orkar, skit i det! Jobba mkt på grunderna, att bara kunna samla traven några steg är jättefint för en fyraåring.. Det bästa du kan göra är att behålla motivationen för henne, träna noggrant på grunderna, gör henne stark! både psykiskt och fysiskt. Hästar gör aldrig fel för att jävlas, dom gör precis vad vi säger, tycker vi att det de gör då är fel är det upp till oss att ändra på oss...
Kort sagt: lek lite, testa försiktigt, bygg upp henne noga å gör henne stark å bestraffa aldrig hennes försök, beröm att hon försöker även om det är helt fel så har hon försökt, men inte förstått.
Hoppas de löser sig å att hon blir fin dressyrpålle!

Jo självklar så tar jag hjälp av min tränare till att lära henne trampa, och då med jätte mycket berömm!! Och eftersåt så ska hon alltid trava frammåt, så att hon inte tänker bakåt, och jag tycker det är väldigt viktigt att hon tycker att det är kul! Hon ska vilja trampa för att hon tycker det är roligt ;) Har börjat visa henne nu vad det går ut på, och hon fatta vinken nästan direkt, utan att spänna sig eller bli nervös :D

Men mig veterligen måste väll inte hästarna ridas på treårstesten? Det är väll bara om dom ska få diplom? Så är det i alla fall på ponnysidan, där jag är mest engagerad.

Men om du nu inte tycker att hästarna ska ridas in så tidigt, tycker du då fortfarande att det är lämpligt att trampa med en häst som är 4 år?

Jag ska se om jag kan leta reda på någon utav forskningsrapporterna, är tyvärr inte säker på att de finns tillgängliga på nätet, men jag ska försöka.

Jag förstår faktiskt inte varför man ska trampa med en sådan ung häst, jag ser endast nackdelar med det. Att träna styrka kan man ju göra på hundra andra sätt. Vilket också gör att arbetet blir varierat. Om du hade tänkt börja trampa nu, vad ska du då göra med hästen om 2 år? Hur ska arbetet då kunnas varieras när hästen är 10?

Risken är stor att hästen endast blir spänd, tvådelad och låst i ryggen, den lär sig i bäsa fall att trampa frenetiskt med bakbenen, slänga med frambenen och låsa ryggen. Jag anser att en fyraåring helt enkelt inte är fysiskt beredd att utföra en sådan styrke och teknikkrävande övning.

Rumpnissen skrev:
Men mig veterligen måste väll inte hästarna ridas på treårstesten? Det är väll bara om dom ska få diplom? Så är det i alla fall på ponnysidan, där jag är mest engagerad.

Men om du nu inte tycker att hästarna ska ridas in så tidigt, tycker du då fortfarande att det är lämpligt att trampa med en häst som är 4 år?

Jag förstår faktiskt inte varför man ska trampa med en sådan ung häst, jag ser endast nackdelar med det. Att träna styrka kan man ju göra på hundra andra sätt. Vilket också gör att arbetet blir varierat. Om du hade tänkt börja trampa nu, vad ska du då göra med hästen om 2 år? Hur ska arbetet då kunnas varieras när hästen är 10?

Risken är stor att hästen endast blir spänd, tvådelad och låst i ryggen, den lär sig i bäsa fall att trampa frenetiskt med bakbenen, slänga med frambenen och låsa ryggen. Jag anser att en fyraåring helt enkelt inte är fysiskt beredd att utföra en sådan styrke och teknikkrävande övning.

Nej, du har rätt, dom måste inte ridas, bara om man vill satsa på diplom, och det är ganska många som gör det.
Och att jag börjar trampa med henne är bara för att hon ska få lära sig lite nya saker, få tänka lite, och så är det en bra rörelse att använda för att bygga upp dom, självklart så ska dom inte göra fem minuters långa piaffer, bara några tramp då och då, och om hästen spänner sig så har man ju tappat syftet med hela grejen och då kan man ju lägga ner det för ett tag. Man vill ju inte riskera att få ett sånt exempel som du skriver om, att bara trampa frenetiskt och sänka ryggen. Och man får väl räkna henne som en femåring nu nästan, tycker du att det är lika illa då? ;) Och vad ska jag göra om 2 år om jag lär henne trampa nu, hmm låt mig tänka... Spöa briar och Jan Brink i dressyren haha skämt å sido :rofl: Jag kommer nog på något att göra då med :D Men förstår din tankegång! :p

Nej, du har rätt, dom måste inte ridas, bara om man vill satsa på diplom, och det är ganska många som gör det.

Du vet väll att majoriteten alltid har fel? ;) Bara för att alla gör det behöver det inte vara rätt.

Och att jag börjar trampa med henne är bara för att hon ska få lära sig lite nya saker, få tänka lite, och så är det en bra rörelse att använda för att bygga upp dom, självklart så ska dom inte göra fem minuters långa piaffer, bara några tramp då och då,

Som jag skrev tidigare, det finns hundratals andra saker som är nyttiga för en fyraåring att göra för att variera arbetet. Det spelar ingen roll om det bara är något tramp då och då, en 4-5-åring är inte redo för den samling som tramp kräver.

och om hästen spänner sig så har man ju tappat syftet med hela grejen och då kan man ju lägga ner det för ett tag. Man vill ju inte riskera att få ett sånt exempel som du skriver om, att bara trampa frenetiskt och sänka ryggen.

Jag tror att chansen är väldigt stor att hästen blir sådan, kanske inte just när du gör det, men i framtiden. Jag kan omöjligen tänka mig att alla grundstenar sitter på plats vid 4-5 års ålder, speciellt inte om hästen har haft långa viloperioder.

Och man får väl räkna henne som en femåring nu nästan, tycker du att det är lika illa då?

ja

;) Och vad ska jag göra om 2 år om jag lär henne trampa nu, hmm låt mig tänka... Spöa briar och Jan Brink i dressyren haha skämt å sido :rofl: Jag kommer nog på något att göra då med :D Men förstår din tankegång! :p
Kommer på något att göra då med? Men ha lite framförhållning människa. Varför stressa? Jag förstår verkligen inte. En fyra åring ÄR inte klar för den typ av samling som krävs för tramp. Vare sig det är 5 sekunder eller fem minuter. INGEN häst är gjord för att trampa i 5 minuter.

Jag är fortfarande nyfiken på vad det var för skador hästen haft?

Jag är fortfarande nyfiken på vad det var för skador hästen haft?[/QUOTE]
Hon har haft en allvarlig ögonskada! Hon fick stå på djursjukhuset ett antal gånger, och många återbesök blev det..
Jag får nog kanske ta och minska hennes krav i ridningen lite då kanske.. :smirk: Håller på och köra in henne nu, får köra henne lite mer i stället då, så att jag inte rider sönder henne :idea:

Hon har haft en allvarlig ögonskada! Hon fick stå på djursjukhuset ett antal gånger, och många återbesök blev det..
Okaj, var bara nyfiken! :)

Jag får nog kanske ta och minska hennes krav i ridningen lite då kanske.. :smirk: Håller på och köra in henne nu, får köra henne lite mer i stället då, så att jag inte rider sönder henne :idea:
Ja, precis körning är ett utmärkt komplement! :idea: Träna mycket lydnad och lösgörande, skolorna kan man ju börja nosa på, utan för mycket krav på samling. Blanda in bommar i arbetet, flytta bakdelen och framdelen på olika sätt. :) Om du söker lite här på forumet finns det ganska många trådar om tips på övningar som inspiration.

Lycka till.

Jag håller med Rumpnissen mfl om att trampa är aldeles för tidigt. Det enda du kan lära en häst utan styrkan att hålla takt, balans, lösgjordhet och rakriktning vid samlingsförsök blir att "fuska" (dvs göra rörelsen så gott den kan utan att få med hela kroppen i arbetet), i fallet tramp blir det i princip att lära hästen takta!

Istället tänkte ge lite tips på hur man kan tänka i träningsupplägg om man vill att hästen ska dels hålla, dels utveckla sin styrka. Den forskning jag läst och tagit del av vid föreläsningar kring uppbyggandet av hästen (även då av en otränad äldre häst!) talar om i princip två år för att bygga en bas på hästen. Det är den tid det tar för rörelseapparaten att anpassa sig till belastningen som ryttaren och den nya motionsformen utgör. Muskler bygger hästen fortare, ca 6 månader, och konditionsökning tar bara ca 3 månader - så det tränar man sist - annars sitter man på en pigg krutdurk som inte tål det arbete den tycks orka!
Under den tiden är det istället främst långsamt uppbyggande arbete som gäller om hästen inte ska få förslitningsskador eller t ex förbeningar i lederna. Traditionellt utgörs detta av mest skogsridning i öppen, låg form som inte blockerar hästen någonstans utan låter energin flöda genom ryggen bakifrån och fram. Det stärker ryggen, ökar balansen, befäster framåtbjudningen, och det varierande underlaget stärker benen utan att slita på dem som ridbaneunderlag gärna gör. En fyraåring bör inte heller jobbas mer än fyra dagar i veckan, en femåring max fem. Som en "guideline". Plus då viloperioder.

Under tiden kan man befästa den grundlydnad man vill ha, jobba halter, övergångar, flytta hästen för skänkel, se till att få en mjuk kontakt med munnen och att hästen slappnar av i nacken och inte spjärnar. Ju starkare hästen blir destu mer kan man öva övergångar, variera tempot med bibehållen mjuk sökning till bettet. Där har man grundformen: en häst i balans kan öka och minska tempot utan att hänga sig i handen.

När hästen kan det kommer halvhalterna naturligt och ur dem kan trampet såsmåningom bli aktuellt. Först jobbar man dock på lösgjordheten och rakriktning med hjälp av bl a skolorna. Lära hästen placera benen där du vill ha dem, bära istället för att skjuta på. Man kan aldrig göra för många övergångar. Viktigt är att låta hästen stretcha ut framåt nedåt och skaka loss för att få belöning när den gör rätt, efter varje samlingsförsök, varje lyckad övergång eller efter att ha lyckats räta ut sig ett par steg få pusta, syresätta musklerna. Tänk på att ta små små steg i taget, så får du kvalitet i det du gör istället för att lära hästen en massa cirkuskonster utan bärighet.

Parallellt med dressyren bör man styrketräna med t ex klättring, långa lugna galoppass på rakt spår, gymnastikhoppa och cavalettiträna hästen osv. För jag håller helt med dig om att nöta är idiotiskt, både för hästens kropp och psyke. Korta pass på ridbanan där du vet vad du vill åstadkomma och belönar fort gör hästen supermotiverad att göra rätt. Hur långtråkigt kan det då bli?

Mycket bra inlägg skrållan :bow:

Men jag tänker att det mesta arbetet hänger ihop.
När jag sitter upp på en fräsch (helt outbildad) häst så börjar ju utbildningen och min tanke är ju förstås att möjligheterna ska vara obegränsade.
Då gäller det att ställa krav på sej själv - grunden för piaffen börjar ju långt innan man faktiskt rider "Piaff".

Är man noga med trav-"fattningar" från dag ett på unghästen har man ju massor igen senare i utbildningen. Jag tänker att travövergångarna är som att träna tramp - men kan anpassas mycket efter hästens nivå.
Detsamma gäller ju egentligen allt - till exempel skolorna kan ju plockas isär och ner på en nivå även för den helt gröna hästen (jag tänker "flytta bogar på volten" till exempel).

Men om man med den unga hästen från dag ett kontinuerligt "slarvar" med sina övergångar, lättheten för hjälperna, takten, bärigheten - så kommer man aldrig kunna göra någon piaff.

Jag upplever det som att folk delar upp rörelserna alldeles för mycket och inte ser sambanden och den "röda tråden"... Jag tänker att piaff-träningen börjar redan på fölet när man tränar den att vara följsam i snöret - från smygskritt till större skritt, från "smygtrav" till större trav, här lägger jag grunden för framtida piaff, men så väljer jag att se det hela i ett stoooooort perspektiv.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 211
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 463
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
579
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
939
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund