När börja trampa??

Sv: När börja trampa??

Med tanke på hur populärt (inte) det var hos testryttarna på bruksproven när en 4-5 åring hade fått lära sig trampa förra året:angel:

Så hade jag nog låtit bli.
Jag hade tagit till mig skrållans råd och tycker att det är jättebra att du har börjat köra in hästen.
Jag tror stenhårt på varierad träning och att hästen får utvecklas i lugn och ro.
Jag tror att man väldigt lätt förleds till att ta hästen lite för långt i utbildningen lite för snabbt när man har en riktig supertalang som har jättelätt för sig.
Det är då man ska vara extra försiktig och hänga lite extra på bromsen så att man håller den talangen hel och fin så att den får chans till en lång och skadefri karriär.

Jag anmälde min dressyrhäst till en hoppkurs för unghästar och hon har superkul, noll talang, men kul.

Apo

tycker det är för tidit, man kan kanske tänka lite ibland när man rider men inte utföra det..(om du fattar)..

har börjat trampa min lite nu, dock börjat med passagen :P men bara i skogen för då har hon den lilla extra bjudningen som behövs och hon tycker det är jättekul, hon är 7år(snart 8) och riden sedan hon var 5..

Rumpnissen skrev:
Då tror jag att jag håller mig utanför den här diskutionen eftersom jag både är imot så tidig inridning och sådan snabb utveckling, våra åsikter skiljer sig från grunder så det ger dig nog ingenting.

Jag tror inte att det är nåt fel att rida in en tvååring, såvida man tar det väldigt försiktigt och att den är någorlunda färdigvuxen (dvs på rätt håll, ingen tvååring är färdigvuxen, ja vet.. men kort sagt: så pass välväxt att det inte är skadligt att sitta på). Att en häst är inriden betyder inte att den är färdig i sin utbildning... Det är väl jättepositivt om man kan vänja hästen tidigt, det är okej att nån sitter på mig, "matte å jag har jättekul när vi leker" typ :) Däremot får man absolut inte rida varje dag!! Låååångt ifrån.. Men att sitta en sväng på en två-tre åring ett par gånger i veckan, kombinerat med tex longering, kanske lite tömkörning eller bara "släppa i ridhuset" är inte skadligt! Du borde kanske kolla på treårstestet i vår å se hur de går till å hur hästarna faktist går... Vissa är precis "styr- å stannbara" å knappt det ibland! Hästarna går oftast i en relativt "fri" form för att bibehålla framåtbjudningen å steget (som de ska visa på ust treårstest...). Men ja tycker ändå att det är BRA att du tänker på att det inte alltid är bra att rida in tidigt. Jag säger att det är möjligt och positivt så länge det utförs noggrant å att träningen aldrig missgynnar hästen. Min egna häst, tex, blev inriden litegrann vid fyra års ålder, men dåvarande ägaren beslöt att han behövde ett tag till att växa och mogna, så han gick ett år till, vid fem års ålder provade de igen å han hade mognat både fysiskt å psykiskt. Det tycker jag är jättepositivt. Han är en sån som inte hade klarat ett treårstest! Det är hela tiden olika beroende på vilken individ det är, men att säga att det är fel att rida in en tvååring håller jag inte med om. ha de gott!

Åhhh.. det låter så lätt när du skriver det så där och jag vill börja allra genast att rida så.. Hur får jag min vildhäst att gå med på det? Just nu är hon skogstokig, vill bara springa och vi har just börjat galoppera efter 3 månaders vila...

Hur får man den så där lugn i skogen.. Där hon alrid kan koncentrera sej och bara blir spänd och låst och kort och släpper bakben och allt på en gång../ Lavinia

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 211
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 463
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
579
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
939
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund