När börja tävla egentligen?

@cheriduracell men vad är roligt med tävling om man inte kan vara med och tävla? Om man rider på 45% kommer man aldrig få en rosett.
Det kan jag inte svara på, men ryttarna som rider på "låga" poäng bidrar ju också till att klassen får fler placeringar, så ingen nackdel för övriga tävlande. Vissa kanske tävlar för att det är en kul grej, medan andra tävlar för att slåss om placeringar.

@Fenestra, jag har inga krav på att man faktiskt rider på 60%. Men jag blir förvånad över att man vill tävla och anser det så viktigt att få göra om man inte ens lägger ner energin för att lära sig rida sin häst i en god grundform.

När man ska gå upp har jag ingen åsikt om.
För min egen del så är det självklart att man strävar efter att rida sin häst i så god form som möjligt. Däremot så vet jag hur mycket nerver kan ställa till det så även om man rider väldigt väl hemma så kan det bli pottaskit så fort man kommer ut på tävling.

@mackan jag vet att det inte finns en regel som säger att du ska gå upp, om vi nu bortser ifrån uppklassning. Men visst är det märkligt att så många anser att man faktiskt ska gå upp om man rider på en viss procent istället för att förstå att ryttaren kanske är en perfektionist och hela tiden strävar efter den "perfekta rundan".

Personligen så är det en vinst för mig bara att sätta mig över mina nerver och faktiskt komma till start. Jag har strukit mig enda sen jag red a-ponny pga nerver. Det var inte många starter jag faktiskt gjorde pga att jag blev så nervös.. Så för min del måste jag lägga ribban skitlågt för att få träna mina tävlingsnerver.

Jämför med debatten om ponnyrytterna på elitnivå i Sverige som ska ha inverkningsridning på SM-nivå och DE ryttarna tycker att det är obehagligt?
Men för dem som skriker i den debatten ligger ju det obehagliga inte bedömningen i sig - utan i det faktum att de som rider som hade de stulit ponnyn inte vinner längre om det är stilbedömning! :eek:
(Eller om föräldrarna är värst. Hur som helst. Det är en fullständigt vansinnig debatt)

I övrigt håller jag med om en massa saker du skrev och engelska ridklasser är väl precis det som många skulle uppskatta och ha gott av. Det blir ju lite mer avspänt när domaren dirigerar hur man ska rida istället för att vara tvungen att stelt styra runt ett helt program.

@Bluefish, det har jag aldrig sagt men om man har ambitionen att tävla borde man ha viljan att träna. och ska man köpa häst måste man lära sig vissa saker, rida är en av dem.

Jag förstår att man köper en häst och tar tränarhjälp men att inte ta tränarhjälp men ändå tävla? why?

pay and ride, programridningar och ryttartester tycker jag är toppentävlingar. Men jag förstår inte varför man ska starta i ett störtlopp innan man kan stå på skidorna..

Jag förstår att man köper en häst och tar tränarhjälp men att inte ta tränarhjälp men ändå tävla? why?

Det kan jag inte svara på, känner ingen som gör så. Sedan tycker jag det är oerhörd skillnad att ge sig ut i LC/LB och vara tveksam på hur man kommer prestera motför att starta Svår eller Medelsvår klass. De lätta klasserna ska alla vara välkomna till, det är inte Colosseum under antiken liksom. Vad gäller att lära sig rida är det ju en ständigt pågående process och jag kan inte riktigt dra en gräns för när man kan respektive inte kan rida.

Alla är välkomna men vill du ha godkända poäng så ska du göra det som krävs. Det tycker jag inte är märkligt alls. LC är grundridning!

Det kan jag inte svara på, men ryttarna som rider på "låga" poäng bidrar ju också till att klassen får fler placeringar, så ingen nackdel för övriga tävlande. Vissa kanske tävlar för att det är en kul grej, medan andra tävlar för att slåss om placeringar.

Fast ingen sund människa tycker väl att en placering i lokal känns som ngn stor vinst, om man vet med sig att man blivit placerad på 60% för att resten av startfältet red på 45-55% :confused: Eller? :o

@mackan jag vet att det inte finns en regel som säger att du ska gå upp, om vi nu bortser ifrån uppklassning. Men visst är det märkligt att så många anser att man faktiskt ska gå upp om man rider på en viss procent istället för att förstå att ryttaren kanske är en perfektionist och hela tiden strävar efter den "perfekta rundan".

Ja det är ganska märkligt, men väldigt etablerat att folk har åsikter om det som sagt....

@Bluefish : Men om du som ryttare rider ett etablerat tävlingsprogram i LC och rider på 47%, och även på hemmaplan är 47%-mässig. Varför i hela friden ska du då ut på en tävlingsbana där det är just ett etablerat tävlingsprogram och bedömningskriterier som gäller? Det kan väl inte vara kul för fem öre? Och vad ger det om inte annat, vare sig dig eller hästen? Du blir ju inte duktigare på att tävla för den skull? Miljöträning osv finns det ju tusen andra sätt att åstadkomma och det finns både pay-and-rides och programträningar, kurser med programträning osv osv i all oändlighet.
Jag kan möjligen förstå om man bor i totala obygden att det kan finnas dåligt med såna möjligheter i sig, men det gör inte merparten. Jag bor i sveriges 3.e hästtätaste län, det finns massor med både programridningar och pay-and-rides, men likväl ska 47% ekipagen som även är 47% ekipage på hemmaplan ut på lokal och tävla i div 3 osv. Jag blir förvånad över det, och jag förstår verkligen domarnas svårigheter med bedömningsskalan när de ska bedöma såna startfält i mångt och mycket.

Senast ändrad:
@Fenestra ja absolut. Det är fult att vara bäst eller duktig här, då ska de väck och utsättas för att vara mellanmjölk på ngn nästa nivå så andra slipper bli stuckna i ögonen;)

• Gilla
Reactions: fio
Fast ingen sund människa tycker väl att en placering i lokal känns som ngn stor vinst, om man vet med sig att man blivit placerad på 60% för att resten av startfältet red på 45-55% :confused: Eller? :o
resten eller 1-3 ryttare?

Tycker "någon sund människa" att det känns som en stor vinst om man vinner en lokal på 10 procentenheter mer än tvåan, för tionde gången i rad?

@Cherarriduracell vad menar du med resten eller 1-3 ryttare? Jag har ju skrivit det jag skrev, resten av startfältet?

vet inte om jag förstår riktigt hur du menar i övrigt? förklara gärna.

@Cherarriduracell vad menar du med resten eller 1-3 ryttare? Jag har ju skrivit det jag skrev, resten av startfältet?

vet inte om jag förstår riktigt hur du menar i övrigt? förklara gärna.
Varför skulle RESTEN genomgående rida på 45%? Normalt är det väl 1-3 som gör det, antingen pga att man inte rider bättre än så eller att dagsformen sög. Varför skulle resten rida på ickegodkänt resultat bara för att någon tycker att det är okej ATT man startar dressyr innan man når 60%? Tror inte jag förstår helt hur du menar med det.

i övrigt? Hur kul är det att tävla om man vet att man garanterat kommer vinna eftersom man gjorde det förra helgen, helgen innan det och helgen innan det, alla gånger på procent närmare 80. JAG gillar inte att tävla om motståndet är för "fjuttigt", därför förstår jag inte varför inte vissa går upp en klass då de har markant högre procent än övriga startande tävling efter tävling efter tävling.

Varför skulle RESTEN genomgående rida på 45%? Normalt är det väl 1-3 som gör det, antingen pga att man inte rider bättre än så eller att dagsformen sög. Varför skulle resten rida på ickegodkänt resultat bara för att någon tycker att det är okej ATT man startar dressyr innan man når 60%? Tror inte jag förstår helt hur du menar med det.

i övrigt? Hur kul är det att tävla om man vet att man garanterat kommer vinna eftersom man gjorde det förra helgen, helgen innan det och helgen innan det, alla gånger på procent närmare 80. JAG gillar inte att tävla om motståndet är för "fjuttigt", därför förstår jag inte varför inte vissa går upp en klass då de har markant högre procent än övriga startande tävling efter tävling efter tävling.

Om du har läst mina inlägg sen tidigare, och de inlägg i en annan tråd som till dels gjorde att denna tråden kom till, så förstår du att det inte är taget ur luften att resten av startfältet skulle ligga så lågt. Det finns några till i tråden som reflekterat samma enligt erfarenhet av det de ser ute på lokala tävlingar i LC klasser.
Jag förstår öht inte din reflektion i sista paragrafen? Vem tror de skulle vinna garanterat osv och rider på närmare 80%? och varför skulle du lägga ngn värdering i deras motiv öht om så skulle vara, om de inte enligt regelverket är uppklassade vilket de ju inte är isåfall? Det blir lite bakvänt när du samtidigt tycker att "alla har i LC att göra" oavsett nivå och tycker det är konstigt att folk har synpunkter på vad dessa ekipage gör ute på tävling?

@mackan Du lägger ord i munnen på mig, jag har aldrig sagt att alla oavsett nivå "har i LC att göra", jag tycker att LC är en klass för "nybörjartävlare". Dvs klart man får ut och tävla så snart man känner sig mogen för det. Det jag inte förstår är varför man hänger kvar i den klassen på överlägset höga procent när man rider tillräckligt bra (och har häst utbildad) för LB-LA.

Har inte läst "inläggen som ledde till denhär tråden". Andra stycket handlar om diskussionen med "lol vrf ska man gå upp i klasser om man är perfektionist, 70% är fortfarande 30% ifrån perfekt"

n
@mackan Du lägger ord i munnen på mig, jag har aldrig sagt att alla oavsett nivå "har i LC att göra", jag tycker att LC är en klass för "nybörjartävlare". Dvs klart man får ut och tävla så snart man känner sig mogen för det. Det jag inte förstår är varför man hänger kvar i den klassen på överlägset höga procent när man rider tillräckligt bra (och har häst utbildad) för LB-LA.

Har inte läst "inläggen som ledde till denhär tråden". Andra stycket handlar om diskussionen med "lol vrf ska man gå upp i klasser om man är perfektionist, 70% är fortfarande 30% ifrån perfekt"

Förstår nog inte hur jag skulle lagt ord i munnen på dig? Inte heller förstår jag riktigt skillnaden mellan det jag skrivit och din egen ståndpunkt att "LC är en klass för alla som känner sig mogna för det".
Däremot har jag förstått att du helt klart har en väldigt stor åsikt ang. folk som rider på 80% (vilka avser du då undrar jag, har aldrig sett ett enda i LC/LB och inte i regional heller ens i LA eller MSVC) som öht gör det?
Jag tycker du har missat mina poänger ang. reflektioner varför inte varje ekipage som får för sig att de ska tävla, nödvändigtvis för den skull borde starta en LC. Men det står alla fritt - precis som det gör för icke uppklassade ekipage att rida sina legitima klasser om än på + 70 procent.

Det var jag som skrev det och jag tycker att de som strävar efter det perfekta likväl de som ligger lågt i procenten ska få tävla.
Frågan är varför man tävlar, tävlar man mot sig själv och försöker förbättra sina resultat och procent eller tävlar man enbart för att ta placeringar oavsett vilken procent man gör det på? Kommer jag över min hemska nerver så skulle jag tycka att det var helt fantastiskt häftigt att få rida på höga procent!

Jag tycker att det verkar som många har ett rätt snävt spektra dvs "man borde ligga mellan 60-75 % i varje klass.. under ska inte starta och över ska gå upp en klass..

Det är ju just möjligheten att kunna tävla mot sig själv som är så trevligt med bla dressyr.
Samt det är väl just drivet att slipa på detaljer och förbättra dessa som gör att vi gillar dressyr? Någon kanske har satt upp som mål att jag ska rida på 75% tio starter på raken innan jag går upp en klass. Andra skyndar sig upp så fort det går för att ja jag vet inte..

Ska man direktöversätta så är 70% = Ganska bra 80% = Bra 90% = Mycket bra

Senast ändrad:
Det var jag som skrev det och jag tycker att de som strävar efter det perfekta likväl de som ligger lågt i procenten ska få tävla.
Frågan är varför man tävlar, tävlar man mot sig själv och försöker förbättra sina resultat och procent eller tävlar man enbart för att ta placeringar oavsett vilken procent man gör det på? Kommer jag över min hemska nerver så skulle jag tycka att det var helt fantastiskt häftigt att få rida på höga procent!

Jag tycker att det verkar som många har ett rätt snävt spektra dvs "man borde ligga mellan 60-75 % i varje klass.. under ska inte starta och över ska gå upp en klass..

Det är ju just möjligheten att kunna tävla mot sig själv som är så trevligt med bla dressyr.

Jag vägrar som sagt öht uppmärksamma eller annamma den tydligen "outalade men etablerade" norm att ngn som inte enligt reglemente är uppklassad pga sina resultat, skulle behöva flytta på sig en klass högre för att svensson stör sig och vill skapa ngn egen designad regel för detta.
Däremot ifrågasätter jag hur peppad du verkligen kommer vara och hur mkt du kommer växa som ryttare om du startar en klass på etablerad tävling om ni hemma är 47% mässiga och vad det skulle ge dig gång efter gång? jag tror utan att veta givetvis utifrån hur just du är som person, att det är väldigt få människor som växer och lär sig i dessa sammanhang, men visst - känns det som så så får ju som sagt alla starta enligt egen motivation och driv.
Min poäng har hela tiden varit att just drivet och suget och utvecklingen kan uppnås precis ådetsamma som du eftersträvar som jag tolkar det, med att starta på schysst nivå och det kommer ge massor när det sen är ut på lokal LC. Programridningar, kurser med programridning plus bedömning, pay-and-ride osv. Det finns massor med möjligheter om man som sagt inte råkar bo i värsta obygden vilket få som sagt gör rent statistiskt.

Jag tycker utifrån det att även om man tävlar för egen nivå (det gör de flesta på lokal/regional) så vinner man mentalt ganska väldigt lite på att vara en som exempel 47% ekipage på hemmaplan och ändå ska ut och tävla.
Hoppas du förstår vad jag avser utan att det blir tokigt.

Frågan är när man ska börja tävla, mitt svar - när man känner sig mogen och inte är en fara för andra.

Självklart FÅR man tävla och vara överlägset bäst, men jag gillar när det är jämn konkurrens. Jag skulle inte uppskatta min sjunde seger i LC på 70%+ lika mycket som jag skulle uppskatta en placering i LA på 65%. Egentligen är det ganska irrelevant för tråden "hur höga poäng man får ha" när trådstarten är när man får börja tävla. Höga poäng har blivit ett sidospår, men jag håller fast vid att jag personligen tycker att personer som behärskar "nybörjartävlarklasserna" LC bra, borde gå upp en nivå. För starkare konkurrens. :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25