När börja tävla egentligen?

@Fenestra Du glömmer dock bort gångartsaspekten när su pratar om att rida en klass tills du gör det perfekt. Alla hästar har långt ifrån de förutsättningar som krävs för att ens kunna få 8or i samtliga moment.

Tex skulle jag tro att om Barbie skulle gå helt ett helt superduperperfekt LB-program skulle hon som mest komma upp i 80%. Helt enkelt för att gångarterna (mellantraven, ökade skritten) aldrig nånsin kommer att kunna få högre än 7or.

Men om du som ryttare rider ett etablerat tävlingsprogram i LC och rider på 47%, och även på hemmaplan är 47%-mässig. Varför i hela friden ska du då ut på en tävlingsbana där det är just ett etablerat tävlingsprogram och bedömningskriterier som gäller? Det kan väl inte vara kul för fem öre?

För att man vill troligtvis. Andra måste ju få tycka att det är kul även om du inte gör det. Att få ett protokoll och se vad man ska göra bättre till nästa gång man rider samma program. Från där jag står finns det inte tusen olika sätt att miljöträna på, man kan inte jämföra Norrland med Sveriges 3e hästtätaste kommun riktigt. Och det klart man ska få ge sig ut i en LC om man har tid, lust och pengar oavsett var i landet man bor.

Frågan är när man ska börja tävla, mitt svar - när man känner sig mogen och inte är en fara för andra.

Självklart FÅR man tävla och vara överlägset bäst, men jag gillar när det är jämn konkurrens. Jag skulle inte uppskatta min sjunde seger i LC på 70%+ lika mycket som jag skulle uppskatta en placering i LA på 65%. Egentligen är det ganska irrelevant för tråden "hur höga poäng man får ha" när trådstarten är när man får börja tävla. Höga poäng har blivit ett sidospår, men jag håller fast vid att jag personligen tycker att personer som behärskar "nybörjartävlarklasserna" LC bra, borde gå upp en nivå. För starkare konkurrens. :)

skulle du därmed uppskatta din seger i LC på 55 procent om övriga startfältet red på 47-50? som exempel

För att man vill troligtvis. Andra måste ju få tycka att det är kul även om du inte gör det. Att få ett protokoll och se vad man ska göra bättre till nästa gång man rider samma program. Från där jag står finns det inte tusen olika sätt att miljöträna på, man kan inte jämföra Norrland med Sveriges 3e hästtätaste kommun riktigt. Och det klart man ska få ge sig ut i en LC om man har tid, lust och pengar oavsett var i landet man bor.

självklart får man det? vem har skrivit ngt annat?

@Cherarriduracell ok så om du skulle uppskatta det, varför har du synpunkter på att ngt ekipage skulle uppskatta att rida sina klasser på 70 procent när de får rida där och inte enligt regelverket är uppklassade utan helt klart hör hemma enligt regelverket i klassen därmed? Varför dömer du andra ryttares mål och motiveringar när du i samma andetag motiverar dina egna och den nivån du är nöjd med, där även du enligt samma regelverk får starta?

Mackan, vad är din poäng? Med alla inlägg i den här tråden? Som är jätteofftopic? Frågan är fortfarande NÄR normen/sportsutövarna anser att man får börja tävla. när man ska sluta tävla är en offtopicdiskussion. Jag har ju flertalet gånger skrivit att man självklart får vara hur duktig som helst, menändå rida superlåga klasser, men att jag personligen inte ser förtjänsten i att vinna, om man vinner superöverlägset och vet om att man kommer göra det. Självklartgår jag inte runt på tävlingsplatsen och är arg eller otrevlig över attn ågon duktigare vann, men jag skulle väl behöva göra studiebesök i någons hjärna för att förstå hur det kan kännas genuint bra att dröja sig kvar i klasser man passerat kunskapsmässigt för länge länge sedan.

Mackan, vad är din poäng? Med alla inlägg i den här tråden? Som är jätteofftopic? Frågan är fortfarande NÄR normen/sportsutövarna anser att man får börja tävla. när man ska sluta tävla är en offtopicdiskussion. Jag har ju flertalet gånger skrivit att man självklart får vara hur duktig som helst, menändå rida superlåga klasser, men att jag personligen inte ser förtjänsten i att vinna, om man vinner superöverlägset och vet om att man kommer göra det. Självklartgår jag inte runt på tävlingsplatsen och är arg eller otrevlig över attn ågon duktigare vann, men jag skulle väl behöva göra studiebesök i någons hjärna för att förstå hur det kan kännas genuint bra att dröja sig kvar i klasser man passerat kunskapsmässigt för länge länge sedan.

Ingen har dragit in 70 procent osv utom du i diskussionen. Hur får du det till att jag är off-topic? Läs. De som om spenderat tid att ta upp och störa sig på OT i fråga om höga poäng är iallafall inte jag ;)
Läs som sagt. Hela tråden till 90 procent diskuterar enligt det du vill diskutera tydligen - vad folk har på LC nivå att göra om de rider på under godkänt och mer därtill på hemmaplan men ändå vill tävla. Förstår inte riktigt vad det är du reagerar på öht utifrån det? Du är nöjd om du vinner på 50+ procent om resten av startfältet ligger under? men du har synpunkter på om ngn rider stadiga godkända i övre graden procent och tycker inte de har att göra i klassen utifrån dina egna normer och du tycker du behöver studiebesök i deras hjärnor hur de tänker? Men ingen behöver studiebesök i din hjärna om du vill vinna LC på under godkänt för att resten av startfältet ligger lägre än så?
när folk ska SLUTA tävla? Vad menar du???? Och vad menar du med att folk skulle passerat ngn gräns för länge länge sen ? är de inte uppklassade får de rida bäst de vill - och som sagt likaså får du och alla andra om man vill rida tävlingsklass på 47 procent som exempel återigen, när 60 är gränsen för vad som är godkänt?

Senast ändrad:
Ja mackan vad är egentligen din poäng :sneaky:

Alltså först och främst börjar man rida på ridskola, sen kan man vara med på ridskolans egna klubbtävlingar, sen efter x-antal år kanske man skaffar en egen häst och förhoppningsvis en tränare, sen när man tränat ihop sig kan man ju börja med att rida klubbtävlingar, pay and ride´s och programridningar innan man ger sig ut och tävlar. Där får man en indikation på hur man ligger till och sen kan man träna på att förbättra det. Alltså idag finns det en hel drös varianter att välja på innan man kommer till tävling.

@Fiorano, visst är det så! Jag tänker mest på att varje ekipage har sitt mål och eftersträvar man att göra den perfekta ritten så är det väl på maxprocent som det ekipaget kan uppnå.
@mackan, jag bor nog lite mer i obyggden, tror inte vi har så många pay and ride, programridningar etc här. Jag får dock erkänna att jag inte undersökt saken så noga ännu då jag inte befinner mig i närheten av att tävla.

Personligen vill jag att det ska kännas bra på hemmaplan, att formen är stadig och att jag sitter väl och kan fokusera på goda vägar och övergångar. MEN sen kickar nerver in och då rider jag för jävla illa helt enkelt.. även om jag inte rider särskilt bra i övriga fall så blir det katastrof "när det väl gäller".
Det är vad jag behöver träna på. Sen är det alltid bra att rida för någon annan som är helt objektiv och få input på vad som är bra och vad som är dåligt.

Jag tycker dock att man även tidigare kan få börja tävla om själv känner sig bekväm med det, man måste få börja någonstans.

Jag bor i en stad med 50 000 invånare men här vimlar det inte precis av pay and rides eller programridningar, eller för den delen klubbtävlingar. Är med i två klubbar, den ena har inte haft någon klubbdressyr sedan KM i november (då hästen blev skadad dagen innan) men har haft en lokal dressyr som jag var med på, trots att jag enligt flera här inte har där att göra.. Den andra klubben har inte haft några klubbtävlingar under våren men ordnat en programridning vilket är något nytt i klubben och ett jättebra initiativ. LC-klass finns en i september, 10 mil bort.. Så vill jag testa på tävlingsmomentet får det bli lokal Lb:2.

För mig har det faktiskt lett till en rejäl utveckling senaste månaderna, att ha ett utmanande mål har hjälpt mig att komma iväg på dressyrträningar, strukturera upp mina ridpass och förstå vad som krävs på min nivå. Nu är vi väl inte helt nybörjare, hästen har tävlat hoppning mycket förut och jag har åtminstone styrt runt ridskolehäst på bra procent. Som ekipage finns det dock saker som gör att vi inte når upp till godkänt på tävling än, men jag är övertygad om att vi når dit mycket fortare med tävlingar som mål än om vi skulle hålla oss hemma!

Fast även om man bor där väldigt få eller inga klubbtävlingar el dyl ordnas så kanske man kan gå ihop några stycken och ordna något tävlingsliknande själva.
Jag förstår inte riktigt varför tävling är så otroligt viktigt för en del att de prompt ska ut innan de är redo ens på hemmaplan.

Fast även om man bor där väldigt få eller inga klubbtävlingar el dyl ordnas så kanske man kan gå ihop några stycken och ordna något tävlingsliknande själva.
Jag förstår inte riktigt varför tävling är så otroligt viktigt för en del att de prompt ska ut innan de är redo ens på hemmaplan.

Hur tänker du nu? Vi är kanske 5 ryttare här som är intresserad av något sådant. Ska vi be folk parkera och leda/rida runt oss när vi rider program för valfri människa med speaker? Bör ju hyra någon anläggning också så det blir just den här nya miljön. Låter väldigt mycket bökigare än att anmäla till en faktisk tävling där allt detta redan ingår i konceptet.

Hur tänker du nu? Vi är kanske 5 ryttare här som är intresserad av något sådant. Ska vi be folk parkera och leda/rida runt oss när vi rider program för valfri människa med speaker? Bör ju hyra någon anläggning också så det blir just den här nya miljön. Låter väldigt mycket bökigare än att anmäla till en faktisk tävling där allt detta redan ingår i konceptet.

Men det är inte svårare än att man hyr ridhuset eller ridbanan någonstans i ett par timmar och har med någon som antingen är dressyrdomare eller som har skrivit så mkt för dressyrdomare att dom har hum om hur det ska se ut, så får den personen sitta vid C med ett protokoll utskrivet från SvRfs hemsida, o titta o skriva poäng. Så har vi gjort hemma ett par gånger. Hur kul som helst :)

@mackan

Jag undrar också egentligen vad som är din poäng. Du verkar störa dig väldigt mycket över vad andra gör. Herregud, låt folk tävla om dom vill tävla! Det blir lite fler starter = mer pengar in till klubben/förbundet + mer folkfest + yada yada yada.

Sen om man går in o rider på 47%, kanske det blir en väckarklocka?

Jag behöver bara gå till mig själv: jag red LC1 tre år på rad på lokala klubben, bara för att ställa upp för klubbens arrangemang typ, och red då på 58%, 55%, 52% och det var först efter att ha ridit på 50-nånting tre gånger (med nedåtgående resultat :o) som det började reta mig att inte även VI kunde rida på godkänt. :mad: Började träna för dressyrdomare som har satt f-n i oss och ställt ordentliga krav, och nu börjar resultaten krypa uppåt.

Hade jag aldrig tävlat, och fått besked av 3 olika domare att det inte riktigt räckte till, hade jag aldrig förstått att det inte räckte till. (Och jo jag tränade för tränare då också, men inte av samma kvalité.)

Det är säkert många som gör samma resa. Först vill man ut för att det är kul. Sen vill man ha liiite bättre poäng. Sen vill man ha en rosett. Sen vill man vinna klassen. Men man måste börja någonstans!

Tycker du verkar mest lida över dessa stackars domare som inte klarar av att döma dålig ridning. :cool:

Fast tussen, den där infon hade du ju kunnat få även på en pay and ride, eller ännu hellre programridning. Programridningar är ju guld värt, man får en halvtimme var att rida ett program och sedan gå igenom med domaren vad som är bra och mindre bra och sedan får man rida om.

Tycker du verkar mest lida över dessa stackars domare som inte klarar av att döma dålig ridning. :cool:

Men hur går inte snacket från dom tävlande då? Dressyrdomare är så negativa, det är mobbing det är ditten och datten. Jag fick dåliga poäng för att jag har en travare, skäck, gul, randig, rutig häst... aldrig ett ord om deras egna ridning. Inte fasen lätt att skriva positivt och dela ut 47% på en tävling där det ska gå undan.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25